menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van kobe bryant fan
Wegens tijdsgebrek zal ik de top 10 morgen pas kunnen posten.

avatar van The Eraser
pfieuw, ik kan veel hebben, maar Sunn O))) is echt niets voor mij, verschrikkelijk

avatar van kobe bryant fan
The Eraser schreef:
pfieuw, ik kan veel hebben, maar Sunn O))) is echt niets voor mij, verschrikkelijk


Haha, nu dacht ik dat je dit net wel ging waarderen.
Misschien moet je eens Alice proberen, een pak hoopvoller (afsluiter vandezelfde LP als Agharta) en bevat oa. violen, blazers, harpen, ...

avatar van Môrthul
Wow vet dat je Sunn zo hoog hebt staan! Al zou ik zelf dit nummer nooit kiezen
Maar als je je bij dit nummer niet helemaal op je gemak voelde raad ik je zeker aan om Khanate eens een keer te checken, ook met Stephen O'Malley. Commuted bijvoorbeeld, ook geweldig zwaar en oncomfortabel

avatar van kobe bryant fan
Môrthul schreef:
Wow vet dat je Sunn zo hoog hebt staan! Al zou ik zelf dit nummer nooit kiezen
Maar als je je bij dit nummer niet helemaal op je gemak voelde raad ik je zeker aan om Khanate eens een keer te checken, ook met Stephen O'Malley. Commuted bijvoorbeeld, ook geweldig zwaar en oncomfortabel


Bedankt, maar Skin Coat van Khanate is al eerder verschenen in mijn lijst.

avatar van Môrthul
Oh haha, volgende keer wat beter opletten
Zag alleen dat je nog geen stem had staan bij een album van hun.

avatar van kobe bryant fan
Môrthul schreef:
Oh haha, volgende keer wat beter opletten
Zag alleen dat je nog geen stem had staan bij een album van hun.


Haha, ja ik heb nog niet op alle platen gestemd die ik ken idd.

avatar van Ataloona
Ik zat vannacht nog te vertellen aan The Scientist hoe moeilijk ik dit soort lijstjes kan samenstellen en hoeveel ik dan altijd vergeet, dingen uitsluit etc, maar toen ik inmiddels op bed lag bleek dat ik toch vrij snel een fictieve bottom tiental en top 10 had samengesteld, dus ik sluit me maar aan op de lijst. Al zie ik dat ik nog eerder m'n diploma zal halen dan dat ik aan de beurt ben

- Teunnis
- kobe bryant fan
- Dwejkk
- sandokan
- Ralph.
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- Ataloona

avatar van chevy93
kobe bryant fan schreef:
Wegens tijdsgebrek zal ik de top 10 morgen pas kunnen posten.
Hebben ze in België een andere kalender?

avatar van GrafGantz
Wegens tijdsgebrek heeft Glenn 22 januari in z'n geheel laten vervallen.

avatar van Onweerwolf
Hij werd gisteren 16 dus zal hij wel aan het genieten zijn van z'n eerste kater momenteel.

avatar van Funky Bookie
Of de dag is daar ook nog niet om......

avatar van kobe bryant fan
Mijn excuses voor de vertraging en korte tekstjes want ik had heel mijn tekst af, tot mijn mijn pc besloot om mij een hak te zetten. Resultaat: ik mocht helemaal opnieuw beginnen.

10. Willam Basinski - DLP3

Album: The Disintegration Loops II (2003, Verenigde Staten) Ambient

Prachtig hoe Basinski ervoor zorgt dat de luisteraar een band krijgt met de loop en zelfs melancholisch wordt wanneer de loop begint af te breken.
Wat de loop die tussen melancholie en euforie zit ook nog eens versterkt.

9. Burial - Rival Dealer

Album: Rival Dealer (2013, Verenigd Koninkrijk) Garage

Burial's hardste en meest gelaagde track dusver, de zware bassen en snelle drumbreaks vliegen je rond de oren. Maar Burial weet toch zijn stijl te behouden, prachtige nieuwe weg slaat hij hier mee in.

8. The Microphones - The Glow Pt. 2

Album: The Glow Pt. 2 (2001, Verenigde Staten) Folk

Wie mij kent ziet het al, mijn top 10 kent (dusver) geen verrassingen, het zijn nummers die draaibeurt na draaibeurt blijven boeien en raken.
The Glow Pt. 2, is folk op z'n best, al is folk dan weer geen goede benaming. Dit is namelijk vrij uniek, van prachtige - met nylon bespeelde - gitaren, naar donkere delen met enkel een blazer en stem.
Enorm puur!

7. Sigur Rós - Untitled 8

Album: ( ) (2001, Ijsland) Post-Rock

De climax van ( ), spannend en dreigend van begin tot eind zonder zijn sfeer of sound te verliezen.
Ieder deel sleurt je meer en meer de afgrond in om je op het eind verdwaasd achter te laten.

6. AmenRa - A Mon Ame

Album: Mass V (2012, België) Doom/Ambient

"-your warmth is all i had-
I never wanted to forsake you
I never thought that time would take you
I hold a hand up above
a worn heart. love."

Het woord 'opbouw' is in mijn top 100 al heel wat gevallen, omdat ik het knap vind hoe een artiest kan toewerken naar iets ipv. direct al zijn geheime prijs te geven. Ook hier is dat het geval, A Mon Ame kent een lange ambient intro, sfeervol, duister maar ook erg dreigend.
Dreigend is hij ook terecht want na dat prachtige ambient gedeelte, snijden de gitaren door de mix.
Het gitaarwerk is toch wat anders dan we gewoon zijn, vooral door de heldere sound. A Mon Ame mocht gerust nog wat langer duren!

5. Pianos Becomes The Teeth - I'll Get By

Album: The Lack Long After (2011, Verenigde Staten) Post-Hardcore/Post-Rock

"It seems we all get sick,
we all die in some no name hospital with the same colored walls,
and I guess that's fine,
but I want to swallow, I want to stomach, I want to live.
It's been a rough while and some days are worse than others,
there's no proper way to feel, no mirth, no levity, no amazing grace,
just a flame on a lake floating away"

I'll Get By is PBTT op zijn mooist! Een emotionele rollercoaster tussen gevoelige gitaarstukken met daarover ontroerend geschreeuw en naar het eind toe een straffe uitbarsting!

4. Songs: Ohia - Blue Chicago Moon

Album: Didn't It Rain (2002, Verenigde Staten) Rock/Roots


"if the blues are you hunter
then you will come face to face
with that darkness and desolation
and the endless depression
but you are not helpless"

Tranentrekkend mooi, hij is één van de enige die mij tijdens het luisteren toch emotioneel weet te kraken. Hij houdt het erg puur, zijn gitaarspel is simpel maar toch ontroerend.
En zijn stem, man! Je hoort gewoon een man die levensmoe is, ik kan me niet voorstellen dat dit je niet raakt.

De top 3 volgt later deze avond.

avatar van Johnny Marr
Rival Dealer
En Untitled 8 is waarschijnlijk het beste dat ik ooit gehoord heb. Cliché.
A Mon Ame is helaas wel niet m'n favoriet van Mass V, dat zijn toch wel Dearborn and Buried en Nowena, maar het blijft een heerlijke track.

Ik ben benieuwd naar de top 3, spannend!

avatar van chevy93
kobe bryant fan schreef:
Wie mij kent ziet het al, mijn top 10 kent (dusver) geen verrassingen, het zijn nummers die draaibeurt na draaibeurt blijven boeien en raken.
Wie jou kent weet dat er niets zo bewerkelijk is als jouw top 10.

Sterke top 10 vooralsnog, overigens.

avatar van kobe bryant fan
3. Circle Takes The Square - Kill The Switch

Album: As The Roots Undo (2004, Verenigde Staten) Screamo

"Map the words to deny, deny the symptoms, as 'oh yeah I'm doing fine', as I've found a most endearing psychosis.
Somewhere out there there's a thrill I swear. Desperate as I am I just can't strip bare and bleed the only purity I've known."

"The image is clear, a tower is built of my own pride, I cry in the shade that if offers, the only shelter I have.
When does this dream end? This is no dream. This is the waking living breathing caricature of a memory.
Shamelessly I cave in to temptation of creation. But still my only thrill is empty sidewalks, silent streets."

"Life is lowly anonymity, in death a noble pose, a Marat David."

"Tell me who wouldn't give their lives for such a soap box to die behind. Life is lowly, lowly anonymity.
In the space of a smile I found sleep. As in sorrow, so shall ye reap, as in reason so shall ye sleep."

Wat een bazentrack is het toch! Ruim 9 minuten lang chaos, de riffs vliegen je rond de oren, de track kent de ene wending na de andere en de mannelijke en vrouwelijke vocalist leken nog nooit zo in een duel als hier. Met tekstueel verwijzingen naar oa. Edgar Allan Poe en andere kunstwerken met daarbij nog een hele psychologische laag, spijtig dat de teksten toch niet volledig te ontleden zijn. Omdat ik het na een paar jaar nog steeds moeilijk heb om dit nummer, of eigenlijk mijn favoriete nummers, te bespreken laat ik de quotes en muziek spreken.

2. La Dispute - La Dispute - All Our Bruised Bodies and the Whole Heart Shrinks Lyrics - YouTube

Album: Wildlife (2011, Verenigde Staten) Post-Hardcore

"Show me all your bruises. I know everybody wears them.
They broadcast the pain-how you hurt, how you reacted."

"Have you had a moment forced the whole heart to grow or retract?
Or just shrink.
Does the heart shrink?"

"Tell me everything. Tell me everything you know.
Were you told as a child how cruel the whole world can be?
Did anybody ever tell you that?"

"Tell me what your worst fears are. I bet they look a lot like mine.
Tell me what you think about when you can’t fall asleep at night.
Tell me that you’re struggling. Tell me that you’re scared.
No,Tell me that you’re terrified of life.
Tell me that it’s difficult to not think of death sometimes."

"Tell me about God. Tell me about love. Tell me that's all of the above. Say you think of everything in fear.
I bet you’re not the only one does."

"Everyone in the world comes at some point to suffering.
I wonder when I will. I wonder.
Everyone is out searching for someone or something.
I wonder what I’ll find. I wonder."


Nee, geen King Park, Andria of The Last Lost Continent, maar dit eerste deel van het tweeluik dat Wildlife afsluit.
Wildlife gaat over een man die na het verlies van zijn vrouw/geliefde in verschillende fases, waaronder ontvluchten en ondergaan, rouwt. Hij doet dat aan de hand van verhalen oa. I See Everything over een 7-jarige met kanker of King Park over een schietincident, maar ook met brieven die hij aan zichzelf schrijft als rouwproces. De structuur van de plaat is geïnspireerd op de 4 canto's van Pale Fire van Nabakov.

In All Our Bruised Bodies And The Whole Heart Shrinks komt het eerste besef dat hij niet alleen is met zijn probleem en nood heeft aan een gesprek en zijn problemen te delen. Prachtig hoe Jordan in een vers, iedere regel met "Tell me..." begint.
Het nummer is een donkere koortsdroom waarbij hoop en depressie erg dicht bij elkaar komen.
Instrumentaal moet het zeker niet onderdoen, schitterende drum- en baspartijen, waarbij nu net de bas en de geweldige gitaarrifs samenwerken. Mooi ook hoe ze de spanning verhogen met geluiden van kettingen e.d. naar het eind toe. All Our Bruised Bodies eindigt fantastisch met het personage die zichzelf spiegelt met de wereld en het nummer zo nadeloos overloopt in You And I In Unison.

1. Godspeed You Black Emperor! - Sleep

Album: Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven (2000, Canada) Post-Rock

Dit mag absoluut geen verrassing zijn, Sleep staat inderdaad nog steeds op 1 en na iedere luisterbeurt weet ik nog steeds waarom.
Dit is overweldigend, ontroerend, melancholisch, hoopvol, euforisch, opbouwend, dreigend, liefde, intiem, groots, ... en zo kan ik blijven doorgaan. Van bij de pakkende monoloog in het begin tot de geweldige outro!
De met een schroevendraaier bespeelde gitaren klonk nooit zo goed als hier, bij mijn eerste luisterbeurt dacht ik dat het een opera zangeres was. In het ene gedeelte klinken ze erg euforisch en later dan weer melancholisch.
Dit bevat uiteraard ook mijn favoriete moment in de muziekgeschiedenis, namelijk: het invallen van de drums rond 18:30 en daarna de aanzwellende gitaren.

avatar van kobe bryant fan
Dat was hem dan!
Iedereen bedankt om mijn lijst te volgen en te reageren!

avatar van chevy93
Even leek een anticlimax nabij, maar Sleep is een waardige afsluiter!

avatar van -SprayIt-
Toplijstje.

avatar van Dwejkk_
Mooie lijst Glenn , ik zal 'm nog een keer goed doornemen.

Ik zal alvast een 'bubbling under'-lijstje plaatsen als opwarmer. Vorig jaar heb ik een toplijst gemaakt voor de Verrukkelijke 500, deze lijst (het waren uiteindelijk iets minder dan 500 nummers) zal ik ook voor dit topic gebruiken.

Eerst 25 plaatjes die het net niet hebben gehaald, om alvast een idee te geven wat jullie kunnen verwachten. Later op de avond zal ik alvast het eerste setje nummers plaatsen uit m'n lijst.

1. The Dismemberment Plan - What Do You Want Me to Say?
2. Morrissey - Suedehead
3. Aaliyah - Try Again
4. Pizzicato Five - Baby Love Child
5. Love - A House Is Not a Motel
6. Ween - Mutilated Lips
7. Wu-Tang Clan - Method Man
8. Gene - Where Are They Now?
9. Air - Cherry Blossom Girl
10. Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day
11. Pantha du Prince - Saturn Strobe
12. Sugar - Fortune Teller
13. The Cure - Just Like Heaven
14. Eleven Pond - Watching Trees
15. Billy Bragg - Levi Stubbs' Tears
16. The La's - There She Goes Again
17. Ultramarine - Weird Gear
18. Jacques Brel - Ces Gens-Là
19. Guru Josh - Infinity
20. Happy Mondays - Hallelujah [Club Mix]
21. Biosphere - Kobresia
22. The Waterboys - The Pan Within
23. Morphine - The Saddest Song
24. The Jayhawks - Bad Time
25. Laura Branigan - Self Control

avatar van ArthurDZ
Hopelijk is je daadwerkelijke top 25 even goed als dit lijstje!

En toffe en bovenal interessante lijst kobe bryant fan! Gelukkige verjaardag nog trouwens!

avatar van -SprayIt-
Guru Josh staat hier snoeihard aan in de kamer
Goed begin en je bent nog niet eens begonnen.

avatar van chevy93
Er zijn nu overigens 23 mensen geweest. Misschien is het leuk om een keertje een selectie te maken en deze uit te zenden op Orinoco? Misschien wel Paap_Floyd dan ook wel meedoen.

Een mogelijkheid zou bv. zijn dat iedereen die tot nu toe geweest is ca. 20 minuten uit zijn lijst mag selecteren. Uiteindelijk hebben we dan maar mooi een uitzending van 8 à 9 uur.

Mocht dit een succes blijken, kunnen we over anderhalf jaar weer hetzelfde doen.

Is hier animo voor?

avatar van The Eraser
Prachtig Glenn

Een paar nummers ken ik nog niet, maar daar ga ik dit weekend verandering in brengen!
Sleep staat bij mij ook sowieso in de top 10!

avatar van Paap_Floyd
Ik vind het een alleraardigst idee, Chev

avatar van trebremmit
Guru Josh

avatar van Dwejkk_
Ik zal m'n eerste paar nummers plaatsen:

100. The Dream Syndicate – That’s What You Always Say
Album: The Dream Syndicate - The Days of Wine and Roses (1982)

(afbeelding)

Oke, het eerste nummer is er meteen eentje in de categorie waarvan er meerdere zullen volgen; post-punk met jengelende gitaren. Toen ik dit album paar jaar terug voor het eerst hoorde, sprong dit nummer er voor mij meteen bovenuit. Een soort ideaaltype als het gaat om dit soort nummers: pakkende melodie, fijne stem en toch een beetje rammelend. Mij gaat het in ieder geval nooit vervelen.

99. The Feelies – The Boy with the Perpetual Nervousness
Album: The Feelies - Crazy Rhythms (1980)

(afbeelding)

Eerst vond ik vooral Loveless Love een geweldig nummer van deze band, totdat het kwartje met dit nummer volledig viel tijdens een autorit gedurende een vakantie in Frankrijk. De titel van de plaat wordt meteen waargemaakt in het openingsnummer. De drumpatronen zijn niet bepaald normaal te noemen voor pop/rockbandje. Toch zit de ware kracht van dit nummer ‘m wat mij betreft in het gitaarspel, naast een geweldig outro vind ik vooral die onwijs zacht gespeelde gitaarsolo op de helft van het nummer geniaal.

98. Pale Saints – Thread of Light
Album: Pale Saints - In Ribbons (1992)

(afbeelding)

Dat ik van ‘dromerig’ gitaarspel houd, zal nog wel vaker terugkomen in mijn toplijst. Wanneer dit samenkomt met dromerige vrouwenzang ben ik al snel om. Dit is toch wel een van de beste voorbeelden. De Pale Saints zijn eigenlijk een band die ik nog beter moet leren kennen, maar dit nummer durf ik ondertussen wel een persoonlijke klassieker te noemen. Een nummer dat ik vanuit het niets in m’n hoofd kan krijgen en vervolgens continu de behoefte heb om het te luisteren. Dat pakkende zinnetje: “Between the scenes, you should hold someone“ helpt hier op de een of andere manier erg bij.

97. The 2 Bears – Be Strong
Album: The 2 Bears - Be Strong (2012)

(afbeelding)

Het eerste wat recentere nummer in de lijst. Een nummer dat ik in eerste instantie ervaarde als een vermakelijk Houseplaatje, maar toch, onverwachts, is uitgegroeid tot iets meer dan dat. Een nummer waar ik van tijd tot tijd naar terug blijf keren. Dat zit ‘m vooral in de tekst, iets dat eigenlijk nooit echt een belangrijk onderdeel is bij dit soort nummers, maar toch, hier weet ’t mij persoonlijk ‘te raken’, Het doet me licht denken aan de manier waarop ik een groot deel van mijn tijd spendeer sinds m’n zevende. Destijds dagenlang achter de radio zittend, muziek luisteren opzoek naar leuke nummers. Toen ik wat ouder werd achter mijn computer; dagenlang zoeken naar nummers die een soort ‘gelukskick’ gaven. Dat is toch wel het belangrijkste aan muziek voor mij, continu opzoek zijn naar iets dat je raakt, dag in dag uit, tot diep in de nacht. Een hobby die mij persoonlijk veel heeft opgeleverd, maar ook wel veel tijd heeft gekost. En dat wordt toch wel erg mooi verwoord in dit nummer; “Some people say that music sets you free, but all my life the music has imprisoned me. Keeps me awake at night and in the morn”. Tegenwoordig probeer maar vaakgenoeg m’n passie in andere dingen te vinden (en dat lukt ook wel), maar eenmaal als ik ’s avonds thuiskom is hetgeen waar ik het liefst mee bezig ben; muziek luisteren, opzoek naar die ‘sound that stays inside your head for years, zoals Joe Goddard dat zo mooi verwoord.

96. The Cardigans – Starter
Album: The Cardigans - Gran Turismo (1998)

(afbeelding)

Dit nummer, en eigenlijk het hele album, zit vol met persoonlijke herinneren. Zo is dit album gekoppeld aan mijn eerste bezoek (zover ik mij kan herinneren) aan een cd-winkel (de Virgin Store in Den Haag). Het album was bedoeld als cadeautje voor m’n moeders verjaardag (de release was dan ook een paar dagen voor haar verjaardag zie ik nu, oktober 1998). Dit is niet alleen een ‘grappige’ herinnering, maar het luisteren naar het hele album zorgt ervoor dat het weer 1998 is. Dit is denk ik toch wel het eerste album dat ik echt bewust meemaakte, het doet me heel sterk denken aan de Donald Duck lezen, de vloer van m’n ouderlijk huis en de herfst. Een sterk nostalgisch gevoel naar onbezorgde tijden. Het is dus vaak een melancholische, maar warme, luistersessie.
Toch biedt dit album veel meer dan andere muziek die ik met dezelfde tijd associeer (Aqua, Anouk, Spice Girls). Het lichte ‘industrial’-sfeertje, de geweldige zang van Nina Persson en de mooie teksten zorgen ervoor dat het album niet leunt tegen een nostalgisch gevoel, maar dat er nog steeds erg veel uit de plaat te halen valt. In ‘Starter’ zit bijvoorbeeld een geweldige drive, er gebeurt van alles op de achtergrond en is qua tekst ook erg mooi (“New beginning again, a little bit closer to the end”). Ooit stond deze plaat in de zomer van 2005 in mijn eerste Musicmeter Top 10, het zou mij niks verbazen als ie daar ooit weer in terugkomt. Een plaat die met het jaar belangrijker voor me wordt.

avatar van Dwejkk_
Ik zal ook een Spotifylijst bijhouden:
link: Van 100 naar 1: Favoriete nummers allertijden on Spotify - open.spotify.com
URI: spotify:user:luukonijn:playlist:3JzDNdhCiBSmut8cEVvBIV

avatar van ArthurDZ
chevy93 schreef:
Is hier animo voor?


Fijn idee beste chef! Mijn naam mag je opschrijven!

En fijn begin, Dwejkk_! Het niveau van je bubbling under wordt wat mij betreft wel nog niet gehaald, maar je hebt nog 95 nummers hé! Doet me eraan denken dat het eeuwen geleden is dat ik Crazy Rhythms nog eens geluisterd heb.

avatar van johan de witt
Ah, hier ga ik eens goed voor zitten. Het begin van je lijst is alvast prachtig, maar ik had ook niet anders verwacht. Geweldige nummers van Dream Syndicate en The Feelies, en een prachtsong van Pale Saints die ik nog niet kende. En het niveau van de 'bubbling under' is inderdaad nog hoger, met zeker 10 nummers die mijn top 100 zouden kunnen halen

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:57 uur

geplaatst: vandaag om 16:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.