MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Paper Planes en Under Cover.

Heerlijke updates weer. Speciale shoutout naar Cross Bones Style. Geweldig nummer. Destijds om dat nummer Moonpix gekocht, maar de rest van de plaat kon ik niet zo inkomen. Zal hem weer eens opzetten.

16. My Bloody Valentine - Sometimes

Afkomstig van:

(afbeelding)

Soms krijgt een nummer extra lading mee als het goed wordt gebruikt in een film. Sometimes is de soundtrack in één van de sleutelscènes van het geweldige Lost in Translation. Zelden zo'n perfecte symbiose van beeld en geluid gezien/gehoord. De beelden van een nachtelijk Tokyo passen perfect bij het dromerige Sometimes. Door het ontbreken van drums en de wollige gitaren voelt dit nummer als een warm bad, en dat is soms heel welkom.

15. At the Drive-In - Invalid Litter Dept.

Afkomstig van:

(afbeelding)

Relationship of Command sloeg destijds als een bom in in de muziekwereld. Dit nummer maakte op mij de meeste indruk. Die Cedric, die Meent Het Zo Ontzettend met zijn emo-zang. De tekst is allemaal blabla, misschien zingt hij wel over een toiletrol, maar het komt heel overtuigend over. Heel emotioneel nummer.

14. Bedhead - The Dark Ages

Afkomstig van:

(afbeelding)

Bedhead is zo'n band die in haar korte carriere alleen maar hoogstaand werk heeft uitgebracht. Drie prachtige platen en enkele EP's. Dit nummer is afkomstig van de gelijknamige EP en ik vind het hun beste nummer. Langzame en statige slowcore, gaandeweg voortmarcherend naar een onontkoombaar en ontroerend einde.

13. June of 44 - Cut Your Face

Afkomstig van:

(afbeelding)

June of 44 opereerde op het snijvlak van post- en mathrock (voor wat het waard is). Dit nummer zit meer in de laatste hoek. Een heel kinetisch nummer, vier minuten samengebalde energie. Met een duistere swing en onnavolgbare drumlijn wordt hier een apocalyptisch liedje neergezet. Op het, als je van dit soort muziek houdt, zeer interessante Quarterstick-label, waarvan misschien nóg wel een plaat langs gaat komen

12. Lightning Bolt - 2 towers

Afkomstig van:

(afbeelding)

Heerlijk, dit soort dwarse bands. Met niet meer dan een drumstel, een bas en een op de mond van de drummer vastgetapede microfoon komt Lightning Bolt tot een enorme bak herrie, die in de loop van het nummer enorm gaat grooven. Één van hun meer gestructureerde nummers. Soms wil ik mijn muziek gewoon smerig en hard en Lightning Bolt is een band die daar uitstekend in voorziet. Drums en bas, meer heb je gewoon niet nodig. Godheadsilo deed het pionierswerk en Lightning Bolt vervolmaakte het. Royal Blood, een bas-drums duo wat op festivals als Werchter er qua ruigheid bovenuitsteekt steekt hier maar schril bij af. En daarom wil ik mijn muziek soms gewoon smerig en hard. Vanaf 1:27 grooved dit nummer de bril van mijn hoofd.

11. Throwing Muses - Hook In Her Head
(Spotify-link want niet op Youtube)

Afkomstig van:

(afbeelding)

Ik heb erg veel bewondering voor Kristin Hersch. Iemand met een kronkel in haar hoofd en nogal wat tegenslag in het leven, met psychische problemen van allerlei aard. Dat ze desondanks zo'n sterk, breed en eigen oeuvre heeft is knap. Een echte vechter. De muziek van Throwing Muses kan behoorlijk heavy zijn, maar ook heel luchtig. Ik heb lang getwijfeld tussen dit (heavy) nummer of het zeer poppy Not Too Soon, maar uiteindelijk is het gitaargeraas in het stampende Hook in Her Head me meer dierbaar.

Het wordt per update beter!

eightynine schreef:
Het wordt per update beter!

Dat moet ook als de nummer 1 nadert

Het zou raar zijn als uitgerekend jij het niet eens zou zijn met die stelling

10. The Jesus Lizard - Gladiator

Afkomstig van:

(afbeelding)

The Jesus Lizard is één van dé klassieke noiserockbands. Dit nummer klinkt alsof er een wasmachine van de trap stuitert, zo bot. Maar tegelijk is de gitaar van Duane Denison heel beheerst, clean, loeistrak en geworteld in traditionelere muziekstijlen en dat geeft de muziek van deze band net die meerwaarde. Ontzettend goede gitarist. Maar natuurlijk blijft David Yow (type zieke psychopaat) het gezicht van de band.

9. Oneida - 10:30 At the Oasis

Afkomstig van:

(afbeelding)

Een heerlijk pulserend kraut/trancenummer van deze zeer veelzijdige band. Een olietanker van een nummer: eenmaal op koers gaat het daar écht niet meer zo makkelijk vanaf. Als dit nummer eenmaal is begonnen moet ik alles stoppen waar ik mee bezig ben en is alleen aandachtig luisteren nog een optie. pure hypnose!

8. The Fall - I Am Damo Suzuki

Afkomstig van:

(afbeelding)

This Nation's Saving Grace is de meest bekende en één van de meest toegankelijke platen van The Fall; godzijdans staat er ook nog een I Am Damo Suzuki op, waarop Mark E. zijn krautrock-obsessie vertaalt in een woest holbewonersritme en een lofzang dicht op een andere weirdo, de zanger van Can.

7. Sonic Youth - Silver Rocket

Afkomstig van:

(afbeelding)

Hoe in godsnaam iets te kiezen van één van mijn allerfavorietste bands, met ook nog eens een enorm oeuvre? Na heel lang wikken en wegen deze albumtrack van Daydream Nation, waar alles inzit wat ik bij SY wil horen. Een voelbare, electrisch geladen spanning. 50 tinten feedback. Snotty zang van Thurston, witheet om elkaar heen kronkelende gitaren. Een noisebreak (hier uitermate goed gelukt). En Steve Shelley drumt het zo snel, dat het hele nummer over zichzelf lijkt heen te tuimelen en een enorme urgentie heeft. De link is naar een liveversie in een tv-programma (zou nu niet meer kunnen) en laat de band op haar hoogtepunt zien. Coolheid.

En welk nummer van Unwound gaat er nog komen?! Wat een spanning

Dit lijstje moet ik nog eens helemaal na gaan lopen.

Unwound? Nooit van gehoord...

Gladiatoooooor; JAAAAAAAAAAAAAAAA!

En van Oneida heb ik dus nooit gehoord, op ontdekkingstocht!

6. Bruce Springsteen - Thunder Road

Afkomstig van:

(afbeelding)

Stukje classic rock tussen het meer onafhankelijke geweld in de top-10. Born in the USA was mijn eerste plaat ooit en van Bruce is alles t/m die plaat me dierbaar. Over het werk daarna ben ik een stuk kritischer. Thunder Road is eigenlijk een heel raar nummer. Elk stukje is anders, en er zijn geen refreinen.Er zit helemaal geen structuur in zoals er vaak een AB AB ABC AB-structuur in nummers zit. Dit is meer A t/m N. Van de impressionistische piano in het intro tot en met de scheurende saxsolo aan het eind is dit signature Springsteen.

5. Slint - Washer

Afkomstig van:

(afbeelding)

Beste nummer van Spiderland. Zo mooi hoeveel ruimte hierin zit, hoeveel geduld de heren nemen om het op te bouwen. Elke drumklap zit op de juiste plek en er zit geen grammetje vet aan het liedje. Net als bij het veel genoemde/geroemde Good Morning Captain zit het venijn in de staart. Maar de ontlading is hier minder groot. Daarom wil je meer. De productie van Spiderland (door Brian Paulson) is trouwens perfect. Heel naturel, en het klinkt alsof je tussen de band in de oefenruimte staat. Steve Albini heeft dit genoemd als een productie waar hij jaloers op is.

4. Motorpsycho - Upstairs/Downstairs

Afkomstig van:

(afbeelding)

Zo tussen 1993 en 2002 (Demon Box t/m It's a Love Cult) was ik een totale Motorpsycho-fanboy. Alleen al in die periode 50+-concerten gezien. Dit nummer is afkomstig van de plaat Let Them Eat Cake. Goede plaat, maar niet per se hun beste uit die periode. Maar wel één die de meeste persoonlijke herinneringen voor me heeft. Laten we het er maar op houden dat dit niet de meest vrolijke periode in mijn leven was. Upstairs/Downstairs kan ik maar moeilijk luisteren, maar het is zo'n mooi nummer. Het is rijk gearrangeerd, orchestraal en heel persoonlijk qua tekst. Het wordt gezongen door gitarist Snah. Het zijn geen grootse zangers, de heren van Motorpsycho, maar hun stemmen passen heel goed bij de muziek en de onvaste stem van Snah past perfect bij de breekbaarheid van dit nummer.
Motorpsycho volg ik nog steeds, maar sinds drummer Håkon Gebhardt de band heeft verlaten heb ik minder klik. Dat voelde als de afsluiting van een periode. Ik volg ze nog steeds, en het is nog steeds een goede band.

Jaaaaaa... Thunder Road én Washer!
Die zouden ook maar zo in mijn top 10 kunnen staan.

(al gaat het voor mij tussen Drive All Night en Thunder Road die uitmaken welke song van de Boss mij het nauwst aan het hart ligt)

Mooi hoor, Motorpycho & Slint Je werkt inderdaad naar een heerlijke climax toe wat dat betreft!

10:30 at the Oasis

Washer

Mooie keus van Motorpsycho. ? Er is nog een Loladamusica documentaire over MP ten tijde van Let Them Eat Cake, ook een aanrader. Wat je zegt over Gebhardt heb ik ook wel een beetje.

3. Rodan - The Everyday World Of Bodies

Afkomstig van:

(afbeelding)

Post-math-noiserock? Rodan, net als Slint afkomstig uit Louisville Kentucky, heeft altijd in de schaduw van die grote naam gestaan. Maar Rusty, hun enige nalatenschap op een handjevol singles en tracks op verzamelalbums na, kan zich bijna meten met het legendarische Spiderland (is net iets minder consistent). En de alledaagse wereld van lijken, de beste track op Rusty, prefereer ik any day boven een, zeg, goeiemorgen kaptein. Dit nummer weet het verontrustende dat in de titel zit ook muzikaal uit te drukken. Hortend en stotend, bijna geen vierkwarstmaat komt er aan te pas, wordt in twaalf minuten naar een climax toegewerkt. Helaas ging de band na Rusty uit elkaar, maar het talent van de band blijkt uit het feit dat deze is opgesplitst in meerdere bands die stuk voor stuk indrukwekkende platen hebben gemaakt: Jeff Mueller in June of 44 en Shipping News, Jason Noble (inmiddels helaas overleden) in Rachel's en Shipping News, Kevin Coultas in Rachel's en The Sonora Pine, Jon Cook in Shipping News en Tara Jane O'Neill als zichzelf en in The Sonora Pine. Volgt u het nog? Anyway, als deze muziek je ding is dan kan je bijna elke plaat van het Quarterstick-label blind kopen.

2. The Microphones - The Moon

Afkomstig van:

(afbeelding)

Al vele jaren sleutelt kluizenaar Phil Elverum aan zijn uit duizenden herkenbaar geluid. The Moon is een heerlijk hermetisch en mysterieus nummer. In mijn oren is dit het geluid van de bossen van de staat Washington, waarin ook in Twin Peaks het gevaar rondwaarde. Na een akoestisch intro barst het nummer los en zet direct een verstikkende sfeer neer. Als een te warme deken. Een bloedmooie zanglijn ook. Op 2:48 gebeurt er iets in het nummer wat ik nog steeds niet goed begrijp, er vindt een soort inversie van de melodie plaats en de impact wordt dan MEGA.
Recent verloor Phil Elverum zijn vrouw aan kanker. Ik hoop dat hij de kracht vindt om door te gaan en ons blijft verblijden met prachtige muziek.

En.......

1. Unwound - Valentine Card / Kantina / Were, Are and Was Or Is.

Het is geen geheim dat dit mijn favoriete band ooit is, als ik er één moest kiezen. De kubistische punk van deze band is gewoonweg zó intens, zó supergaaf, zo diep en zo bijzonder dat ik mij geen andere band op kan indenken. Bijzonder constant oeuvre ook, de band heeft geen slechte plaat gemaakt. In 1994 vormden bands als The Pixies en Sonic Youth zo'n beetje de buitencontour van mijn muziekwereld. Getriggerd door een goede recensie van de juiste recensent in Opscene de CD van New Plastic Ideas gescoord. Op een hele warme zomerdag, in Velvet Leiden. Thuis werd ik gelijk meegezogen in de muziek. De herrie die dit trio voortbracht had wat oefening nodig, maar eenmaal " door" was ik totaal verslaafd. Alles aan die plaat intrigeert. Het artwork. Het essay van Dustin the Roadie op de binnenhoes. De drumster. De bas die totaal anders werd bespeeld dan ik gewend was. De hele vrije aanpak. De negativiteit die desondanks heel aantrekkelijk was.

Later ontdekte ik dat de band voor New Plastic Ideas al één andere plaat (Fake Train) had uitgebracht die bijna net zo goed was. En Unwound ontwikkelde zich tot een band die nooit teleurstelde. Wat mij betreft de meest constante band ooit: elk van hun zes platen is keihard raak.
Op plaat Fake Train staan 3 van hun beste nummers, en die op LP en CD ook één track vormen. Dus ik zag mijn kans schoon om deze 3 nummers voor de prijs van 1 aan te bieden
Daarnaast wordt hier een soort dwarsdoorsnede van hun muziek gegeven, elk spectrum van de band is hier hoorbaar. De zang diep begraven in de muziek, de feedback tussen de noten een integraal onderdeel van het geluid.

Misterfool
Interessante top 100 itchy. Ik heb met plezier meegeluisterd en gelezen. The For Carnation was zelfs een prettige ontdekking.

Mooie keuze voor je nummer 1, een heerlijk drieluik! Veel pareltjes in de lijst en nog een hoop mooi spul uit mogen halen wat klaar staat om verder ontdekt te worden! Dank!

JeeJ op deze nummer 1 hoopte ik al. Ook mijn favoriete Unwound nummer(s) (tot nu toe)

Dat album van Rodan had ik ook al eens beluisterd maar ik wist niet meer hoe hij heette, alleen hoe de hoes eruit zag. Bedankt voor de reminder!

Toplijst! Hier heb ik erg van genoten. Alleen van de laatste vijftien plaatjes moet ik nog wat beluisteren.

Een round-up:
*Leuke ontdekkingen: De Artsen, Bohren & der Club of Gore (doom jazz: que?), Pretty Girls Make Graves ("Dit is geen standaard akkoordengeram": Exact hetgeen me meestal stoort bij zulke groepjes. Tof liedje!), Supersilent, Drive Like Jehu (_O_), The Blood Brothers, Trumans Water, Ponytail en godheadSilo.
*Namen waar ik dringend eens meer moet van beluisteren (of die ik nog eens een kans moet geven): Jane's Addiction, NoMeansNo, Tim Hecker, Smog, Juno, Bettie Serveert, Fugazi, Stereolab, Will Oldham, Guided By Voices, Yo La Tengo, AmenRa.
*Mr. Oizo, Dinosaur Jr., Crystal Castles, LCD Soundsystem, Deerhoof, M.I.A., Built To Spill, Liars & Lightning Bolt zijn awesome.
*Fuck Metric.

Next: Joerii, Yann Samsa (voorheen Ferre toch?), Weirdo Wizzy

- Joerii
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- cosmic kid
- angelin

Yann Samsa
Klopt ?

Dank voor je mooie, gevarieerde lijst, itchy. Ik heb nog niet alles beluisterd, maar ben nu net over de helft van de door mij gefabriceerde itchy-spotifylijst. Bands als Trumans Water (Steve Albini and his Magic Band?), Blumfeld en Unsane zijn vooralsnog mijn grootste ontdekkingen. Hoewel ik je normaal gesproken met lichtgeflipte (noise)-rock associeer, biedt deze lijst ook sterke namen uit andere genres (bv. wat betreft folk: namen als Daniel Johnston, Palace Music, The Microphones en Smog). Props!

Goed bezig. Sinds Primavera een (grotere) hernieuwde passie voor die band gevonden. Supertoffe brute band die het live na bijna 30 jaar nog steeds kan waarmaken. Stelletje (hout)hakkers.

En itchy; lekkere lijst, kerel Voor de eerste keer dat ik een lijst hier van begin tot eind gevolgd heb. De muziek spreekt voor zich. Daarnaast was Juno een welkome ontdekking.

Dank jullie wel voor alle fijne commentaar!

Mooie lijst, Itchy, ook voor mij nog een hoop in te ontdekken!

Yann Samsa
Topic een hele tijd uit het oog verloren, was wat schrikken toen ik m'n tag plots zag. Geen erg, nu heb ik lekker veel 'inhaalmateriaal' om het weekend door te komen.

Mooie lijst, itchy. Hier en daar wat nieuws, hier en daar overlappingen met mijn top. Ondertussen heb ik het selectieproces achter de rug en staat alles reeds gerangschikt - titanenwerkje, een hele voormiddag aan bezig geweest. De tekstjes en verdere finetuning houd ik voor wanneer ik effectief post. Eerst kijken we uit naar Joerii(?)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:52 uur

geplaatst: vandaag om 04:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.