menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van Arrie
Misterfool schreef:
staralfur. Je hebt duidelijk een heel andere muzieksmaak dan ik. Dat bedoel ik overigens niet eens negatief, want wellicht ontdek ik wel iets in deze top 100. Kylie Minoque is de enige artiest die ik van het bovenstaande tiental ken (hoewel ik het thema van Tchaikovsky ook wel eens heb gehoord). Met name omdat Can't Get You out of my Head echt een hit was toen ik in groep 8 zat.

Op Fietse van Skik is wel een heel bekend liedje, wellicht herken je hem als je hem hoort. Bovendien is het de groep van Daniel Lohues, je zou hem kunnen kennen.

avatar van Gretz
House by the Sea.

Misterfool
Arrie. Ik kende het nummer echt nog niet. Wel erg gave muziek. Ik heb overigens één van die allennig-delen van Lohues wel eens geprobeerd, herinner ik me nu. Ik vond het toen wel aardig, maar niet goed genoeg om de rest van zijn oeuvre onder de loep te nemen.

avatar van vigil
staralfur schreef:
(quote)


Welke had jij gekozen dan?

Put Yourself in my Place

Maar goed Kylie is eigenlijk altijd leuk (letterlijk en figuurlijk). Op dit moment kijk ik toevallig op de Belg naar een kerstconcert van haar. Net een mooi duet met Chrissie Hynde 2000 Miles.

Nu Night like This, ook fijn

avatar van vigil
Moddi ook fijn trouwens

avatar van staralfur
Ik neem even pauze van de Sufjan-kerstliedjes, tijd voor nog een update. De Spotify lijst is ook weer bijgewerkt trouwens.

80. Guillemots – Sao Paolo
Album: Through the Windowpane (2006)

De Britse band Guillemots maakt een aansteklijke mix van pop en rock, en Sao Paulo is met gemak het meest epische nummer dat ze hebben gemaakt. In net geen 12 minuten komen verschillende thema’s en instumenten voorbij, met de prachtige stem van zanger Fyfe Dangerfield als rode draad. Het is theatraal, bombastisch en vooral heel erg mooi.

79. Death Cab for Cutie – Transatlanticism
Album: Transatlanticism (2003)

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n liefhebber van Death Cab for Cutie – op plaat weet het me niet altijd te boeien en veel van de ‘hitjes’ vind ik zoet geneuzel. Transatlanticisim is een van de uitzonderingen, ik stond er zelfs bij te janken toen ik het live hoorde. De opbouw is geweldig!

78. Alt-J – Taro
Album: An Awesome Wave (2012)

De Britse band Alt-J refereert veelvuldig naar (cult) films, wiskunde en andere ‘geeky’ dingen en doet dit met een mix van rock en elektronica. De helft van de tijd heb je geen idee waar zanger Joe Newman het over heeft, want hij articuleert niet altijd even duidelijk. Taro is naast een ontzettend aanstekelijk nummer, ook een ode aan Gerda Taro en Robert Capo, twee oorlogsfotografen die tijdens hun werk overleden. Wat mij betreft het beste nummer van Alt-J!

77. Broeder Dieleman – Aalscholvers
Album: Gloria (2014)
Het hoogst geplaatste Nederlands product, uit Zeeland nog wel.Broeder Dieleman bezingt het Zeeuwse platteland en de bijbehorende sfeer op zo’n wijze dat het deze uit de klei getrokken Betuwse ook enorm weet te raken. Ik hoorde Aalscholvers voor het eerst toen ik net een paar maanden in Belfast woonde. Ik kreeg er spontaan heimwee van...

76. The Dandy Warhols – Mohammed
Album: Thirteen Tales of Urban Bohemia (2000)

De meeste mensen kennen The Dandy Warhols van het hitje Bohemian Like You, en hoewel ik dit best een ok nummer is ben ik toch meer liefhebber van de wat meer psychedelische kant van deze Amerikaanse rockers. De eerste keer dat ik The Dandy Warhols live zag zal ik trouwens nooit vergeten: ze openden hun set op Parkpop met het lome, trippy Mohammed en het meerendeel van het publiek keek verschrikt naar het podium.

75. Linda Perhacs – Paper Mountain Man
Album: Parallelograms (1970)

Linda Perhacs maakte in de jaren 70 het prachtig folky/ psychedelisch Paralellograms, om vervolgens enkele decennia onvindbaar te zijn. Paralellograms was een obscuur plaatje, en wie een originele pressing vond had goud in handen. Er was weinig over Linda bekend, wat (uiteraard) bijdroeg aan haar haast mythische cultstatus. Uiteindelijk werd ze gevonden in een hutje in de bossen, waar ze jarenlang in heerlijke onwetendheid had gewoond. Ze heeft nu, meer dan 40 jaar later, een tweede album gemaakt en voor deze top 100 kies ik het groovy en tijdloze Paper Mountain Man.

74. Johnny Flynn – the Wrote and the Writ
Album: A Larum (2008)

Johnny Flynn is onderdeel van de Londense muziekscene, waartoe ook Mumford & Sons en Laura Marling behoren. A Larum staat vol met verhalende folky tracks, sommige wat ‘traditioneler’ dan de anderen – maar ze klinken allemaal heerlijk Engels. En de teksten vind ik ook om te smullen! (Tja, ik ben docent Engels...)

If you're born with a love for the wrote and the writ
People of letters your warning stands clear
Pay heed to your heart and not to your wit
Don't say in a letter what you can't in my ear


73. CocoRosie – Terrible Angels
Album: La maison de mon rêve (2004)

De zusjes Bianca en Sierra Casady kunnen niet alleen bijzonder ‘kinderlijk’ klinken, ze gebruiken ook daadwerkelijk kinderspeelgoed en instrumenten in hun liedjes. Terrible Angels klinkt als een lullaby, maar wie naar de tekst luistert weet wel beter.

72. Department of Eagles – No One Does It Like You
Album: In Ear Park (2008)

Department of Eagles is een project van Grizzly Bear zanger/ gitarist Daniel Rossen en Fred Nicolaus, die in eerste instantie met gratis muzieksoftware en een geleende microfoon in hun dorm liedjes opnamen. Met een beetje hulp van enkele Grizzly Bear bandmaatjes werd In Ear Park opgneomen, een album met folk en elektronica invloeden. No One Does It Like You was de enige single, en wat mij betreft het hoogtepunt van de plaat. Zo catchy!

71. Animal Collective – Brother Sport
Album: Merriweather Post Pavilion (2009)

Ik heb een beetje een moeizame verhouding met Animal Collective, maar van Brother Sport word ik altijd blij. Een tikkeltje irritant, maar vooral erg opzwepend en onweerstaanbaar. Het is een tijd lang mijn ringtone geweest en mijn omgeving was er (op z’n zachtst gezegd) niet heel blij mee.

avatar van Arrie
staralfur schreef:

79. Death Cab for Cutie – Transatlanticism
Album: Transatlanticism (2003)

Ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n liefhebber van Death Cab for Cutie – op plaat weet het me niet altijd te boeien en veel van de ‘hitjes’ vind ik zoet geneuzel. Transatlanticisim is een van de uitzonderingen, ik stond er zelfs bij te janken toen ik het live hoorde. De opbouw is geweldig!

Toevallig de serie Six Feet Under gezien? Daarin wordt dit nummer erg mooi gebruikt.

avatar van GrafGantz
staralfur schreef:
76. The Dandy Warhols – Mohammed
Album: Thirteen Tales of Urban Bohemia (2000)

De meeste mensen kennen The Dandy Warhols van het hitje Bohemian Like You, en hoewel ik dit best een ok nummer is ben ik toch meer liefhebber van de wat meer psychedelische kant van deze Amerikaanse rockers. De eerste keer dat ik The Dandy Warhols live zag zal ik trouwens nooit vergeten: ze openden hun set op Parkpop met het lome, trippy Mohammed en het meerendeel van het publiek keek verschrikt naar het podium.


De documentaire Dig! gezien toevallig?

avatar van staralfur
GrafGantz schreef:
(quote)


De documentaire Dig! gezien toevallig?


Jep, the Brian Jonestown Massacre komt ook nog voorbij...

avatar van VladTheImpaler
Mooie keuze voor Taro

avatar van Dance Lover
Beetje laat, maar was net de Top 100 van Titmeister aan het overlezen, erg leuk geschreven stukjes. Die tocht naar La Ciudad la Perdida was inderdaad ongelofelijk gaaf, had alleen wel mot met mijn Colombiaanse gids omdat hij liever had dat ik bij de groep bleef lopen en ik weer liever sneller op mijn eigen tempo liep.

Ben verder benieuwd of je zelf misschien weet waar een stukje Ilse Delange zit verborgen in Ashtray Wasp?

En ook de top 100 van Staralfur is om van te smullen ( Animal Collective, Alt - J, DCFAC, CocoRosie ) en heb al een leuk nummer van Wolfmother ontdekt, veel muziek ook die mij nieuwsgierig maakt en een zeer recente Kylie Minogue. Ja, ook ik kan haar best goed hebben. En dat nummer van The Dandy Warhols vind ik ook een van hun betere nummers, hulde dus!

Thanks Dance Lover. Wij hadden gelukkig 2 gidsen, een ging op kop en een vormde de bezemwagen, waardoor iedereen zijn eigen tempo kon lopen.

Vanaf 7.49 komen er 3 korte audiosnippers voorbij: 'while darkness' 'start falling' 'when I hear your name', deze komen uit Ilse DeLange's I Still Cry.

avatar van staralfur
En we gaan door! Ik ga proberen voor 4 januari de boel af te ronden, aangezien ik dan op vakantie ga. Moet lukken...

Ook deze update is weer toegevoegd aan de Spotify lijst, voor de liefhebber.

70. Iron & Wine – Jezebel
Album: Woman King EP (2005)

Een breekbaar en gevoelig folky liefdesliedje, Het zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen maar ik vind het veruit het mooiste dat Sam Beam ooit gemaakt heeft. Gek eigenlijk, dat het alleen maar op een EP’tje staat...

69. Muse – Citizen Erased
Album: Origin of Symmetry (2001)

Over Citizen Erased kan ik kort zijn: DAT INTRO. Met gemak één van de gaafste die ik ken.

68. Elliott Smith – Say Yes
Album: Either/ Or (1997)

Toen ik kennismaakte met de prachtige (en soms droevige) liedjes van Elliot Smith was hij al geruime tijd overleden. Jammer, ik had graag nummers als Say Yes live meegemaakt. Zo breekbaar...

67. Echo & the Bunnymen – The Killing Moon
Album: Ocean Rain (1984)

Mijn eerste jaren 80 ‘ontdekking’ – ik was een jaar of 15 en werd overdonderd door de soundtrack van Donnie Darko, in de bioscoop. Echo & the Bunnymen is daarin goed vertegenwoordigd en ik had al snel Ocean Rain in bezit. The Killing Moon blijft, mede door die film, één van mijn favo tracks van Echo & the Bunnymen.

66. Regina Spektor - Après Moi
Album: Begin to Hope (2006)

Ik vind lang niet alles van Regina Spektor even goed, maar toen ik haar live zag op een festival een paar jaar geleden stond ik met een flinke lading kippenvel te kijken. Après Moi is een krachtig nummer dat onder je huid gaat zitten, die piano alleen al...

I must go on standing
You can't break that which isn't yours
I must go on standing
I'm not my own, it's not my choice


65. Old Crow Medicine Show – Ain’t it Enough
Album: Carry Me Back (2012)

Ik kende al het een en ander van Old Crow Medicine Show toen een Amerikaanse ex-collega me Ain’t It Enough doorstuurde. Een prachtige tekst, met dito melodie. Ik ben nog lang niet klaar met het ontdekken van OCMS’s oeuvre! Met recht een grote naam in het roots genre.

Ain't it enough to live by the ways of the world
To be part of the picture, whatever it's worth
Throw your arms round each other and love one another
It's only one life that we got, and ain't it enough


64. Fleet Foxes – Mykonos
Album: Sun Giant EP (2008)

In eerste instantie was ik niet zo gecharmeerd van Fleet Foxes: ik vond het maar een slap aftrekel van Crosby, Stills, Nash & Young. Met hun (tot nu toe) 2 platen en 1 ep hebben ze echter bewezen een eigen smoel te hebben, en luister ik dit even vaak als Deja Vu. (en dat zegt wat!)

62. Efterklang – Modern Drift
Album: Magic Chairs (2010)

Misschien wel mijn favoriete Deense band – deze dorky heren maken een interessante mix van stijlen en vooral Modern Drift behoort tot de meer catchy nummers in hun catalogus, met z’n vrolijke tingeltangels en stuwende percussie. In 2017 spelen ze samen met een orkest op Cross Linx, en dat wil ik zeker niet missen. Er zit al iets orchestraals en sprookjesachtigs in hun muziek, ze zijn dan ook een goede keuze voor het festival.

63. Daniel Rossen – Silent Song
Album: Silent Hour / Golden Mile EP (2012)

Ik zie nu dat dit de ‘EP’tjes’ update is. Daniel Rossen kwam eerder deze top 100 al voorbij met zijn project Department of Eagles, en het zal duidelijk zijn dat Grizzly Bear nog gaat komen. De Silent Hour/ Golden Mile kwam in 2012 vlak voor het meest recente Grizzly Bear album uit, en ik schreef toen al dat deze EP een prachtige opmaat was voor wat nog zou komen. (en ik had gelijk!) Daniel Rossen is een echte songsmid, elk nummer op de EP is met veel zorg en liefde gecomponeerd. Silent Song steekt boven de rest uit, maar eigenlijk is het hele schijfje van grote klasse.

61. Graham Nash – Simple Man
Album: Songs for Beginners (1971)

Graham Nash schreef dit voor Joni Mitchell vlak nadat hun relatie op de klippen liep, een bijzonder simpel en oprecht liefdesliedje. Een laatste smeekbede van een man wiens hart gebroken is, kippenvel...

Just want to hold you
Don't want to hold you down
Hear what you're saying
And you're spinning my head around
And I can't make it alone

avatar van VladTheImpaler
Voor mij mooiste update tot nu toe met een geweldig nummer van Muse, een topper van Fleet Foxes en dan nog Efterklang, Echo en Elliott Smith.

avatar van Teunnis
Regina Spektor is populair in dit topic, mooi om te zien!

avatar van GrafGantz
Efterklang live is altijd bijzonder. Heb ze nu twee keer live gezien en onlangs nog naar hobbyproject Liima geweest. Niet alleen veel kwaliteit en vakmanschap, maar ook ongelooflijk veel plezier op het podium.

Ik ben ze ooit gaan zien op Best Kept Secret omdat iemand zei dat ik op de leadzanger leek maar was inderdaad een prima optreden.

avatar van Gretz
Titmeister schreef:
Thanks Dance Lover. Wij hadden gelukkig 2 gidsen, een ging op kop en een vormde de bezemwagen, waardoor iedereen zijn eigen tempo kon lopen.

Vanaf 7.49 komen er 3 korte audiosnippers voorbij: 'while darkness' 'start falling' 'when I hear your name', deze komen uit Ilse DeLange's I Still Cry.

Op Reddit beweren ze dan weer dat Burial de fragmenten gesampled heeft uit een YouTube-cover van Ilse DeLange's versie, deze.

Ilse DeLange heeft I Still Cry trouwens weer gecoverd van Julie Miller.

Gretz schreef:
(quote)

Op Reddit beweren ze dan weer dat Burial de fragmenten gesampled heeft uit een YouTube-cover van Ilse DeLange's versie, deze.

Ilse DeLange heeft I Still Cry trouwens weer gecoverd van Julie Miller.

Ik zie nu dat Whosampled daar ook melding van maakt. Burial kennende zou dat ook prima mogelijk zijn, door de autotune is het moeilijk te achterhalen van welke versie de sample is. Het origineel kende ik overigens niet, maar in beide gevallen luister ik veel liever Burial

Gretz schreef:
(quote)

Op Reddit beweren ze dan weer dat Burial de fragmenten gesampled heeft uit een YouTube-cover van Ilse DeLange's versie, deze.

Ilse DeLange heeft I Still Cry trouwens weer gecoverd van Julie Miller.

Ik zie nu dat Whosampled daar ook melding van maakt. Burial kennende zou dat ook prima mogelijk zijn, door de autotune is het moeilijk te achterhalen van welke versie de sample is. Het origineel kende ik overigens niet, maar in beide gevallen luister ik veel liever Burial

avatar van staralfur
En weer een tiental erbij, ook op Spotify.

60. The War on Drugs – In Reverse
Album: Lost in the Dream (2014)

Het album Lost in the Dream moest even sudderen voordat ik de pracht er van in zag. Het is sowieso geen easy-listening, een plaat als deze verdient aandacht. Bij In Reverse is dat precies zo: bij een eerste, oppervlakkige, luisterbeurt gaat het misschien wat langs je op maar na een tijdje openbaren alle laagjes en details zich.

And I don't mind you disappearing
When I know you can be found


59. Mark Lanegan – One Hundred Days
Album: Bubblegum (2004)

Over de stem van Mark Lanegan is al veel gezegd: rokerig, sfeervol en diep. Qua nummer had ik voor een stamper als Methaphetamine Blues kunnen gaan, ware het niet dat het krachtige (en prachtige!) One Hundred Days nét iets hoger in mijn aanzien staat. Het is zo puur, met zulke minimale begeleiding... wow.

58. Tom Petty & the Heartbreakers – Learning to Fly
Album: Into the Great Wide Open (1991)

Ik hou van road trips – ik heb menig kilometer afgelegd in binnen- en buitenland en ik vind het dan ook erg leuk om mixtapejes te maken. Ik heb geen fancy usb-aansluiting, dus ik moet goed nadenken wat ik op een cd’tje brand. Ik ken eigenlijk nog maar vrij weinig van Tom Petty (shame on me) maar Learning to Fly is al jaren vaste prik op mijn mixjes. Raampje open, zonnebril op en gaaaan!

Well, some say life will beat you down
Break your heart, steal your crown
So I've started out for God-knows-where
I guess I'll know when I get there


57. Cat Power - Metal Heart
Album: Jukebox (2008) / Moon Pix (1998)

Cat Power (alias van Chan Marshall) covert op Jukebox zichzelf. Omdat ik de Moon Pix versie pas later hoor, is de coverversie mijn favoriet. Cat Power heeft geen ‘conventionele’ zangstem, maar dat is juist haar kracht. Je hoort dat ze veel heeft meegemaakt (verslavingen etc.) en als ze met al haar emotie ‘Metal Heart – you ain’t worth a thing’ zingt krijg ik elke keer weer kippenvel...

56. Yeasayer – 2080
Album: All Hour Cymbals (2007)

Ik weet nog goed dat ik All Hour Cymbals voor het eerst hoorde, vlak na de release in 2007. Het was anders, spannend, dansbaar en een tikkeltje vreemd, en ik vond het heerlijk – lekker meeschreeuwen met het ‘refrein’ van 2080, met z’n enorme stroom (onsamenhangende) woorden. Afgelopen zomer zag ik Yeasayer weer eens live en tot mijn verbazing kon ik het stukje over de ‘handsome farmers’ nog woord voor woord meezingen.

Yeah, yeah, we can all grab at the chance to be handsome farmers
Yeah, you can have twenty-one sons and be blood when they marry my daughters
And the pain that we left at the station will stay in a jar behind us
We can pickle the pain into blue ribbon winners at county contests


55. J.J. Cale – Call Me the Breeze
Album: Naturally (1971)

Bij J.J. Cale denk ik automatisch aan de ‘plaat met de wasbeer’, wat ik als kind een bijzonder intrigerende hoes vond. De muziek kreeg ik ook van kleins af aan al mee: als er een feestje was werd deze plaat standaard in de late uurtjes opgezet. Toen ik zelf wat meer met muziek bezig ging raakte ik nog meer bekend met Cale’s kenmerkende stijl en relaxte liedjes. Call Me the Breeze is op dit moment mijn favoriet, maar ik had net zo goed voor After Midnight, Magnolia of Cajun Moon kunnen gaan.

54. Kasabian – L.S.F.
Album: Kasabian (2004)

Ultiem party/ festival anthem, één brok euforie! Ik had ooit het geluk de band live te zien in een bijzonder kleine venue, voor nop. Het zweet droop van de muren na afloop en de lalala’s galmden nog lang na in de straten van Derry... Mooie herinneringen!

53. Israel Nash Gripka – Red Dress
Album: Barn Doors & Concrete Floors (2011)

Dit aanstekelijke roots nummer staat regelmatig op repeat als voorbereiding op een avondje uit met vriendinnen.

52. Fleetwood Mac – Songbird
Album: Rumours (1977)

Rumours is één van mijn favoriete albums allertijden (hoog tijd dat ik mijn top 10 op MuMe eens aanpas!) en ik vind het erg lastig om één nummer aan te wijzen voor deze top 100. Omdat ik toch een Fleetwood Mac notering er in wil hebben ga ik voor het schitterende Songbird, maar morgen zou ik zo voor een ander nummer kunnen gaan. Keuzes, keuzes, keuzes...

51. Strand of Oaks – Shut In
Album: HEAL (2014)

Soms kom je van die nummers tegen die je meteen kei hard weten te raken. Shut In van Strand of Oaks (alter ego van Timothy Showalter) is zo’n nummer. De tekst sloot naadloos aan bij hoe ik me voelde op dat moment, en ik heb het wéken achter elkaar geluisterd. Intussen zijn we bijna drie jaar verder en luister ik het nog steeds regelmatig, dus dan weet je dat het goed zit. Geweldige tekst en gitaarsolo, en wat een mooi rustig einde...

Know my name, know I mean it
It’s not as bad as it seems
And we try in our own way to get better
Even if we’re alone

avatar van VladTheImpaler
Mooie keuzes die weer niet altijd voor de hand liggen zoals bij The War On Drugs en Strand Of Oaks. Bij Kasabian ga je voor een geweldige knaller, een anthem is het zeker!

avatar van staralfur
En we zijn op de helft! Spotify is ook weer bijgewerkt.

50 . Joy Division – She’s lost control
Album: Unknown Pleasures (1979)

Ik maakte misschien wat later kennis met de muziek van Joy Division, maar ik kan me het precieze moment nog exact herinneren. Control draaide in de nacht op Lowlands 2008, ik was al m’n festivalbuddies kwijt en wilde nog niet slapen – vandaar dat ik de filmtent inging. Vanaf de eerste beelden intrigeerde het verhaal van Ian Curtis me, en bij thuiskomst zocht ik meteen de albums van Joy Division op om het vervolgens weken, zo niet maanden, achter elkaar ‘grijs’ te draaien.

49. Keaton Henson – Lying to You
Album: Birthdays (2013)

Muziek om van te janken, zo mooi. De Britse singer-songwriter Keaton Henson zingt even fragiel als dat ‘ie er uit ziet en hij gooit zijn hele ziel en zaligheid in zijn nummers. Afgelopen november heb ik hem voor het eerst live mogen meemaken, in Carré, en ook daar hield ik het niet droog. ‘I’m truly alone and I like it...’

48. Dire Straits – Brothers in Arms
Album: Brothers in Arms (1985)

Dire Straits is één van de weinige bands die zowel mijn broers, ouders en ik kunnen waarderen. Brothers in Arms is mijn favoriet. Dat intro en die opbouw, ik vind het prachtig.

47. Townes van Zandt – Lungs
Album: Townes van Zandt (1969)

Ik heb de muziek van Townes van Zandt via MusicMeter ontdekt, waarvoor dank. Dezd zanger heeft geen makkelijk leven gehad, en dat is in zijn liedjes terug te horen. Lungs is daar een prachtig voorbeeld van.

Well, won't you lend your lungs to me?
Mine are collapsing
Plant my feet and bitterly breathe
Up the time that's passing
Breath I'll take and breath I'll give
Pray the day's not poison
Stand among the ones that live
In lonely indecision


46. Interpol – Roland
Album: Turn on the Bright Lights (2002)

And now for something completely different! Even weer wat leven in de brouwerij, met deze stamper van Interpol’s eerste (en beste!) album. De tekst is best random maar dat maakt het meebleren nóg leuker.
My best friend’s a butcher, he has sixteen knives!

45. Jason Isbell – If it takes a lifetime
Album: Something More than Free (2015)

Het jongste nummer in mijn lijst: in korte tijd heeft Jason Isbell’s Something More than Free (en ook zijn eerdere album Southeastern) een vast plekje in mijn dagelijkse playlists gekregen. In eerste instantie vond ik If it takes a lifetime ‘gewoon’ een lekker countryrock nummer, maar toen ik het live hoorde op Haldern Pop afgelopen zomer kwam de tekst opeens heel hard aan. My day will come, if it takes a lifetime...

44. David Bowie – Starman
Album: The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)

Een paar maanden voor Bowie’s dood ben ik pas echt zijn omvangrijke oeuvre ingedoken – ik kende natuurlijk wel wat hitjes, maar daar bleef het ook bij. Ik blijf tot nu toe een beetje hangen bij The Rise and Fall of Ziggy Stardust, want ik vind ‘m gewoon zo verschrikkelijk goed.

43. Deer Tick – Baltimore Blues No. 1
Album: War Elephant (2007)

Deer Tick maakt een mix van folk en country, met wisselend resultaat. Je moet ook maar net wat kunnen met de niet echt standaard stem van John McCauley. Bij Baltimore Blues No. 1 klopt het allemaal: tekst, emotie en muziek komen bij elkaar.

I set out to disappear
And out there I found a new home
But listen Jack, you're on the wrong side of the tracks
At least now I don't have to walk it all alone


42. Megafaun – The Longest Day
Album: Gather, Form & Fly (2009)

Iedereen heeft wel een ‘longest day’: een dag die je, om welke reden dan ook, altijd bij zal blijven en een ‘off-day’ is. Megafaun bezingt het gemis van een dierbare op een prachtige manier, met een glansrol voor de banjo. Fun fact: Megafaun speelde ooit onder de naam ‘DeYarmond Edison’ samen met Justin Vernon van Bon Iver.

41. Gorillaz – Clint Eastwood
Album: Gorillaz (2001)

Mijn ultieme happy song. Hier hoef ik verder niets bij te zeggen, toch?

avatar van VladTheImpaler
Lekker post-punk geweld, en Clint Eastwood is een heerlijk feestje.

avatar van Gretz
Keaton, Townes en Clint Eastwood.

avatar van staralfur
Het volgende tiental, even tussen de oliebollen en top 2000 door.
Spotify is ook weer bijgewerkt.

40. Patrick Wolf – The Tinderbox (niet op Spotify)
Album: Vulture single (b-kant)

Een B-kantje van een artiest die ik tot een paar jaar geleden heel vaak luisterde. The Tinderbox is de b-kant van een niet zo interessant nummer (Vulture) en ik kwam het bij toeval tegen op YouTube. Ik verzamel al een hele tijd legendes en sprookjes van over de hele wereld, een collectie mijn moeder ooit begonnen is. The Tinderbox (in het Nederlands heet ‘ie De Tondeldoos) is een sprookje van Hans Christian Andersen, en vertelt het verhaal over een berooide soldaat die via drie magische honden (met ‘turning eyes’) rijk wordt. Patrick Wolf weet het op een heel zwierige manier te vertellen.

39. Middle Brother – Million Dollar Bill
Album: Middle Brother (2011)

Het origineel is van Dawes, een leuke en sympatieke alt-country band. De zanger van die band, Taylor Goldsmith, is ook lid van Middle Brother, samen met John McCauley (Deer Tick) en Matt Vasquez (Delta Spirit). Een bijzondere combinatie van stemmen, wat meteen ook de reden is waarom ik deze cover meer luister dan het (ook best mooie) origineel. Het vertelt het verhaal van een man met een gebroken hart, en wat hij allemaal zou doen om bij z’n geliefde te kunnen blijven. Prachtig.<3

When it hits me that she’s gone
I'll think I'll be an astronaut
Make the moon my home and leave this world behind
So when she steps out to the night and find the light that makes her pretty
She'll be facing me every time she shines


38. The Libertines - I Get Along
Album: Up the Bracket (2002)

De soundtrack van mijn tienerjaren bestond voor zo’n 70% uit Libertines tracks, en ik was dan ook helemaal gelukkig toen ik ze live kon zien – eerst in de HMH, later ook nog eens op Best Kept Secret. I Get Along is een heerlijk afreager nummer, soms moet je gewoon even kei hard ‘FUCK ‘EM’ schreeuwen. Dat lucht op.

37. Ryan Adams – Firecracker
Album: Gold (2001)

Ik heb een voorkeur voor de meer uptempo liedjes van Ryan Adams, en Firecracker is zo’n nummer dat ik vaak (en hard!) in de auto meezing. Eén van mijn ultieme road trip nummers.

36. Radiohead – I Might Be Wrong
Album: Amnesiac (2001)

Gevalletje oude liefde roest niet. Ik leerde Radiohead kennen via Pyramid Song, en Amnesiac was het eerste album dat ik kocht. Het repeterende gitaarriffje van I Might Be Wrong is nog steeds hypnotiserend mooi.

35. Damien Jurado – Ohio
Album: Rehearsals for Departure (1999)

Damien Jurado kan een redelijk standaard gegeven (‘ik kwam een meisje tegen op straat’) omtoveren tot een tranentrekkend mooi liedje, over heimwee en gemis.

Out from my window please hear me Ohio
Your daughter wants to come home
She longs to be with you to hug you to kiss you
To never leave her alone

And I've gotten know her to live with to love her
It's hard to see her leave
She belongs to her mother and the state of Ohio
I wish she belonged to me


34. dEUS - Instant Street
Album: The Ideal Crash (1999)

Instant klassieker van mijn favoriete Belgen – het bouwt rustig op naar een geweldige apotheose waarin het helemaal losgaat. Live ook echt een hele belevenis!

33. Rammstein – Mein Herz Brennt
Album: Mutter (2001)

Ik heb een tijdje in een internationaal callcenter gewerkt, waar ik soms Duitse klanten te woord moest staan. Ik grapte dan dat ik mijn Duits heb geleerd via Rammstein, Tatort en Kommissar Rex – en er zit nog een kern van waarheid in ook. Het mooie aan Rammstein vind ik dat het naast keihard, ook bijzonder poetisch kan zijn. Mein Herz Brennt is daar een voorbeeld van.

Nun liebe Kinder gebt fein acht
ich bin die Stimme aus dem Kissen
ich singe bis der Tag erwacht
ein heller Schein am Firmament
Mein Herz brennt


32. My Brightest Diamond – Be Brave
Album: All Things will Unwind (2011)

Shara Worden is een klassiek geschoold zangeres en ze heeft door de jaren heen met veel artiesten samengwerkt, zoals Sufjan Stevens en the Decemberists. Haar eigen werk vist zowel uit de pop- als de klassieke vijver, wat ik erg interessant vind. Be Brave is mijn lijflied voor dagen waarop ik eigenlijk in bed wil blijven liggen, waarop ik de wereld wil negeren. Het is echt een steuntje in de rug!

I am a bird in water, a whale on sand
I am the flood, the fire, the oil spill
I'm feeling scared and I am overwhelmed
And so I don my mask and finger bells

Be brave dear one
Be changed or be undone


31. Crosby, Stills, Nash & Young – Woodstock
Album: Déjà Vu (1970)

Weer een gevalletje van een cover die ik leuker vind dan het origineel. Ik kan niet zo heel veel met de stem van Joni Mitchell, en de intro van Crosby, Stills, Nash & Young is zo ontzettend vet!

avatar van GrafGantz
Eens met Woodstock, al vind ik de versie van Matthews Southern Comfort (geloof ik, doe het uit het hoofd hier) veruit de beste versie.

avatar van staralfur
GrafGantz schreef:
Eens met Woodstock, al vind ik de versie van Matthews Southern Comfort (geloof ik, doe het uit het hoofd hier) veruit de beste versie.


Die ken ik niet, ik zal 'm eens opzoeken.

avatar van Arrie
Ik vind die van Joni toch echt veruit de mooiste.

avatar van GrafGantz
Nope, echt niet!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:43 uur

geplaatst: vandaag om 15:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.