menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Ik wens jullie allemaal een muzikaal 2017! Ik tel verder af...

Check ook Spotify.

30. Franz Ferdinand – This Fire
Album: Franz Ferdinand (2004)

Met hun gelijknamige debuutalbum hebben de Schotten van Franz Ferdinand meteen een klassieker in het postpunk genre gemaakt – meer dan tien jaar later staan de nummers nog steeds als een huis. Catchy en fris, en live één groot feest!

29. Destroyer – Suicide Demo for Kara Walker
Album: Kaputt (2011)

Ik ben eigenlijk niet zo heel erg van de cheesy saxofoon solo’s en synthesizers, maar van Dan Bejar kan ik het heel goed hebben. Hij stopt verschillende stijlen in de blender (ambient-electro-soft-rock?) en combineert dit met poetische teksten. Suicide Demo for Kara Walker is één van zijn mooiste.

28. The Stone Roses – I Am the Resurrection
Album: The Stone Roses (1989)

Als liefhebber van Oasis en Kasabian kom je al snel bij the Stone Roses uit. I Am The Resurrection is wat mij betreft hun prijsnummer, met een werkelijke fenomenaal outro. Die gitaaaar...

27. Under Byen – Vindeltrappe (niet op Spotify)
Album: Puma EP (1997)

Under Byen is een Deens gezelschap onder leiding van Henriette Sennenvaldt, die met haar elfjesachtige uitstraling en gezang de aandacht meteen naar haar toetrekt. Hun muziek heeft raakvlakken met onder andere Efterklang, Sigur Rós en Björk, vol sfeer en warme instrumentatie.

Vindeltrappe is twee keer uitgebracht: op het album Kyst en op de Puma EP. De laatstgenoemde versie is mijn favoriet, omdat Under Byen hier heerlijk jazzy klinkt. Ik heb geen idee wat ze precies zingen maar dat doet er niet toe.

26. Ólafur Arnalds – 3055
Album: Eulogy for Evolution (2007)

Van Denemarken naar IJsland. Ik volg Ólafur Arnalds sinds 2007 en ieder jaar wordt ‘ie beter (en dan te bedenken dat ie nog steeds ‘maar’ 30 jaar oud is). Zijn projectje met zanger Arnor Dan vond ik wat minder, maar gelukkig zijn er genoeg instrumentale neo-klassieke pareltjes waar ik graag naar luister.

25. The Mountain Goats – Never Quite Free
Album: All Eternals Deck (2011)

John Darnielle schrijft voornamelijk teksten waar je niet vrolijk van wordt, onder andere over verbroken relaties en jeugdtrauma’s. In de 10 jaar dat ik de band nu ken heb ik nog lang niet alles gehoord, er komt zo’n beetje elk jaar wel een album uit. Never Quite Free verschilt van de standaard MG songs, er komt hierin namelijk een klein sprankje hoop tevoorschijn. Kippenvel!

It's so good to learn that from right here the view goes on forever
And you'll never want for comfort, and you'll never be alone
See the sunset turning red, let all be quiet in your head
And look about—all the stars are coming out.

24. Grizzly Bear – Sun in Your Eyes
Album: Shields (2012)

De New Yorkse band Grizzly Bear heeft de gewoonte om hun albums af te sluiten met magistrale nummers, en dan vooral van het epische, opbouwende soort. Sun In Your Eyes valt daar ook onder. Een 7 minuten durende euforische psychedelische trip!

By the look on your face
The burden's on your back
And the sun is in your eyes

23. Alexi Murdoch – Something Beautiful (niet op Spotify)
Album: - (onuitgebracht)

Ik heb een zwak voor repetitieve nummers, en Something Beautiful van Alexi Murdoch heeft een enorm rustgevend effect op me. Het is een soort van mantra...

May you find the strength to know that you are a part of something beautiful...

22. Pink Floyd – Wish You Were Here
Album: Wish You Were Here (1975)

Tja. Dit is een echte familie klassieker, ik zing het vaak samen met mijn moeder. Vooral de zin ‘we’re just two lost souls swimming in a fish bowl’ spreekt al jaren tot mijn verbeelding.

21. Timber Timbre – Trouble Comes Knocking
Album: Timber Timbre (2009)

Ik hou van verhalende en filmische songs, en het is niet zo vreemd dat dit Trouble Comes Knocking ook onder die categorie valt – zanger/ gitarist Taylor Kirk is namelijk ook filmmaker. Vanwege het dreigende sfeertje zou dit nummer niet misstaan in een film van Lynch of de Coen brothers!

When your trouble comes knocking, I hope you ain't there

Zit weer heel wat moois tussen bij de laatste twee updates. En een dikke plus voor The Libertines in je lijst

Mooie update weer leuk dat Timber Timbre erin staat, fijne muziek en ook hele aardige bandleden. En ik ben het met je eens qua Rammstein, de teksten zijn soms behoorlijk puberaal (Bück Dich), maar er zitten ook hele sterke teksten tussen, zoals Seemann en Stein um Stein bv.

Zie nu pas dat je hier bezig bent met een top 100, Anneke! Leuk!

De top 10 is in zicht!

Spotify is ook weer bijgewerkt

20. Sigur Rós – Untitled 8 (Popplagið)
Album: ( ) (2002)

Ik zou in principe mijn hele top 20 met Sigur Rós nummers kunnen vullen, maar dat leek me toch niet zo’n goed idee. Het zal jullie vast niet verbazen als ik zeg dat mijn nummer 1 ook van Sigur Rós is, en Untitled #8 is mijn ultieme live ervaring. Als ik het thuis luister raak ik er al erg van onder de indruk, maar live weten de IJslandse mannen er nog wat extra spanning aan toe te voegen. Mijn mooiste herinnering is Best Kept Secret 2013: ik stond ontzettend hard te spacen met 1 been in de modder. Wanneer muziek écht goed is weet het je in hogere sferen te brengen, en dat zonder geestverruimende middelen.

19. Colm Mac Con Iomaire – Emer’s Dream (Aisling Eimear)
Album: The Hare’s Corner (2008)

Men kan Colm kennen als violist van the Frames. Ik heb niet zo veel met die band, ik vind ze zelfs een beetje saai, maar ik ben erg blij dat ik via JoostBo de cd The Hare’s Corner van Colm Mac Con Iomaire heb ontdekt. Het is volledig instrumentaal, en ieder nummer heeft een Engelse en een Ierse titel. Dat is ook precies wat je krijgt: ambachtelijk gecomponeerde trad music, ideaal voor luie zondagochtenden en overige relaxmomenten. Hij treedt niet vaak solo op, dus ik ben erg blij dat ik naar Dublin ben geweest voor de releaseparty van zijn tweede album. Dat overigens nóg beter is dan The Hare’s Corner.

18. Justin Townes Earle – Wanderin’
Album: Harlem River Blues (2010)

Bij een naam als Justin Townes Earle (ja, de zoon van) komt natuurlijk ook aardig wat druk kijken. Gelukkig weet deze Amerikaan dit om te zetten in prachtige songs, over de moeizame relatie met zijn ouders (vooral z’n vader), verslavingen, en zijn zoektocht naar zijn plek in de wereld. Mijn leven is lang niet zo dramatisch (gelukkig maar), maar het nummer Wanderin’ heeft zeker wel raakvlakken met mijn reis tot nu toe.

Well I'm just a lonely traveler and I don't know where I'm bound.
Though, that if I keep on moving then I know that I'll be found.
I'll climb high atop a mountain, call for he who holds the crown,
But until that day, keep on wanderin'

17. Andrew Bird – Cataracts
Album: Armchair Apocrypha (2007)

Andrew Bird staat bekend als begenadigd violist en ‘kunst-fluiter’, en in de fluitsolo van Cataracts legt ‘ie meer emotie dan menig ander singer-songwriter in hun tekst. Ik zag ooit Cataracts omschreven worden als ‘the one you need to listen if you want a song to be as sad as you are’ en daar kan ik me wel in vinden. Ik hou het er in ieder geval niet droog bij.

16. Brian Jonestown Massacre – Anemone
Album: Their Satanic Majesties' Second Request (1996)

Via de Dandy Warhols kwam ik bij the Brian Jonestown Massacre uit: de frontmannen liggen regelmatig met elkaar in de clinch en dit heeft een mooie documentaire opgeleverd (DiG!). Ik luister tegenwoordig meer naar BJM, omdat het net iets spannender is. Anemone is wat mij betreft 1 van hun prijsnummers. Het is zo lekker trippy!

15. Oasis – Don’t Look Back in Anger
Album: (What’s the Story) Morning Glory? (1995)

Eerder deze top 100 stonden al een paar anthems – nou, dit is er ook eentje. Alles klopt: het is meezingbaar, met een brok euforie en een goede opbouw. Net zoals alle anthems moet je dit vooral live horen, en ik heb het geluk gehad het al een paar keer meegemaakt te hebben. Ik krijg al kippenvel als ik er aan denk.

14. Vashti Bunyan – Train Song
Album: Some Things Just Stick in Your Mind (2007) (Singles and Demos 1964 to 1967)

En weer iets totaal anders... het verhaal van Vashti Bunyan is vergelijkbaar met dat van Linda Perhacs: folkdame levert een prachtige debuutplaat af om vervolgens in de vergetelheid te raken. Met dank aan (o.a.) Devendra Banhart kwam mevrouw Bunyan in 2005 weer bovendrijven en ze heeft intussen twee albums erbij en een paar mooie gastbijdragen, onder andere bij het prachtige Prospect Hummer van Animal Collective. Haar solowerk spreekt me echter het meest aan: Train Song kabbelt voort, en het heeft wel echt precies die jaren 70 sfeer waar ik zo van hou. Ze zingt zonder opsmuk, en die puurheid maakt het helemaal af.

13. The Tallest Man on Earth – Love is All
Album: The Wild Hunt (2010)

Van de ene folkie naar de ander – The Tallest Man on Earth, a.k.a. Kristian Mattson, is een Zweed die qua stemgeluid best regelmatig met Bob Dylan vergeken wordt. Ik heb daar niet echt een mening over, ik geniet gewoon van prachtige nummers zoals Love is All. Kijk ook zeker eens deze geweldige live uitvoering bij Jools Holland, kippenvel!

12. Neutral Milk Hotel - Oh Comely
Album: In the Aeroplane over the Sea (1998)

En we gaan door met de mooie teksten, want daar heeft Neutral Milk Hotel wel een handje van. In the Aeroplane over the Sea is één van mijn favoriete albums allertijden en ik vind het erg moeilijk om er 1 uit te kiezen voor deze toplijst. Ik ga nu voor Oh Comely, wat met zo veel emotie is gezongen dat het dwars door je ziel snijdt...

Goldaline my dear
We will fold and freeze together
Far away from here
There is sun and spring and green forever
But now we move to feel
For ourselves inside some stranger's stomach
Place your body here
Let your skin begin to blend itself with mine

11. Leonard Cohen – Avalanche
Album: Songs of Love and Hate (1971)

Ik heb mijn Cohen-liefde te danken aan mijn moeder. Zij luistert al meer dan 40 jaar naar de eerste drie albums van Cohen, en is nooit begonnen aan nieuwer werk. Op donkere, melancholische dagen schalt één van de drie nog wel eens door de woonkamer, en hummen we allebei mee met de net zo donkere teksten van deze Canadese poëet. Avalanche is spannend, duister en heeft een tekst waar je jezelf in kunt verliezen. ‘I stepped into an avalanche – and it covered up my soul’.

Tja, je kunt wel zo'n beetje raden wat ik het beste nummer van deze update vind . Maar Oh Comely en Avalanche zijn ook niks minder dan absoluut overgeniaal.

Grappig, ik heb de liefde voor Cohen juist van mijn vader. Mijn moeder moet er niet zo veel van hebben, die vindt het te melancholisch. Mooie keuze overigens voor Avalanche, staat ook in mijn Cohen top 3.

Als de laatste twee nummers opwarmertjes voor de top-10 zijn, dan wordt dat een top-10 om van te smullen

Untitled 8! Mooi, Staralfur!

Klein vraagje om misverstanden te vermijden: na Staralfur komt catdog en dan ik, toch?
Kwestie om mij al wat voor te bereiden.

Pepino schreef:
Klein vraagje om misverstanden te vermijden: na Staralfur komt catdogen dan ik, toch?
Kwestie om mij al wat voor te bereiden.

Ja, catdog is hierna en daarna jij.

Prachtige update met Popplagið, Love Is All, Avalanche en Oh Comely!

Ik post de laatste 5 morgen, zo blijft de spanning er nog even in.

10. Phosphorescent – Song for Zula
Album: Muchacho (2013)

Toen ik mijn naam op de Top100 lijst toevoegde was Song for Zula net uit. Ik had toen besloten dat ik niet al te recente nummers in mijn lijst wilde zetten, ik wilde eerst afwachten of een nummer wel interessant genoeg zou blijven. Nou, van Song for Zula kan ik met zekerheid zeggen dat de uiterste houdbaarheidsdatum nog lang niet in zicht is. Iedere keer hoor ik weer wat nieuws, of dat nou in de tekst of de instrumentatie is – van zowel de akoestische als albumversie. Een moderne klassieker!

Some say love is a burning thing
That it makes a fiery ring
Oh but I know love as a fading thing
Just as fickle as a feather in a stream
See, honey, I saw love,
You see it came to me
It puts its face up to my face so I could see
Yeah then I saw love disfigure me
Into something I am not recognizing

9. Belle & Sebastian – Dress Up in You
Album: The Life Pursuit (2006)

Ik had voor een vrolijk dansnummertje kunnen gaan zoals Funny Little Frog of Another Sunny Day – maar het melancholieke trompetje van Dress Up in You verdient een plekje in mijn top 10. ‘If I could have a second skin, I’d probably dress up in you’ – prachtig.

8. Sufjan Stevens – For the Widows in Paradise, For the Fatherless in Ypsilanti
Album: Michigan (2003)

Mijn voorliefde voor banjo’s komt door 1 filmpje: Sufjan Stevens die op een hekje een prachige uitvoering speelt van For the Widows in Paradise, For the Fatherless in Ypsilanti – vast wel bekend bij jullie. Sufjan’s oeuvre is zo omvangrijk en gevarieerd dat het eigenlijk onmogelijk is om één favoriet te benoemen, vandaar dat ik mijn eerste kennismaking in de lijst heb gezet.

7. Joanna Newsom – Only Skin (niet op Spotify)
Album: Ys (2006)

Ik zie Joanna in veel top 100’s voorbij komen – compleet terecht, trouwens. Ik hou van haar teksten, haar stem en de harp – en nadat ik haar live zag in april 2016 is de liefde alleen maar sterker geworden. Ik twijfelde nog een beetje tussen Only Skin en Time, as a Symptom, maar ik heb uiteindelijk voor het oudere nummer gekozen. Iedere keer dat ik ‘m luister vallen weer andere passages en tekstfragmenten op, en iedere keer word ik weer ontroerd door het stukje met Bill Callahan. Een magistraal 16 minuten durend kunstwerk.

6. Queens of the Stone Age - In the Fade
Album: Rated R (2001)

In the Fade is voor mij het ultieme Queens of the Stone Age nummer: de baslijn is om je vingers bij af te likken, Mark Lanegan’s gruizige stem is de perfecte keuze en als eenmaal die gitaar solo komt – pfoe. Sterke tekst ook, trouwens...

Ain't gonna worry
Just live till you die, want to drown
With nowhere to fall into the arms of someone
There's nothing to save I know
You live till you die

Verrassende keuze bij Queens Of The Stone Age. Ben benieuwd naar de top 5 en welk nummer van Sigur Rós op 1 is geëindigd.

Jaaaaa, het stukje met Bill Callahan is echt mijn favoriete stukje uit het hele oeuvre van Joanna Newsom.

VladTheImpaler schreef:
Verrassende keuze bij Queens Of The Stone Age. Ben benieuwd naar de top 5 en welk nummer van Sigur Rós op 1 is geëindigd.

Zou het Staralfur zijn...? ?

Arrie schreef:
(quote)

Zou het Staralfur zijn...? ?

Had ik even niet aan gedacht Maar inderdaad goede kans dat die het is, of er zit weer een verrassing in.

Fantastische nummers 10 tot 6, staralfur!

Dress Up In You, ook één van mijn B&S-favorieten! Mijn favoriet stukje tekst is overigens:

Now you’re an actress
So says your résumé
You’re made of card
You couldn’t act your way out of a paper bag

Heerlijk als bij deze groep de lieve melodieën en zachte zangstem gepaard gaan met dit soort scherpe randjes

De ontknoping!

Spotify is ook weer helemaal up to date...

5. Black Rebel Motorcycle Club – Rifles
Album: B.R.M.C. (2001)

Black Rebel Motorcycle Club heeft een hele rits aan albums gemaakt, varierend van rockende stampers tot aan ingetogen Americana. Hun psychedelische kant spreekt me het meeste aan, en Rifles in het bijzonder. Dit nummer is zo ontzettend sfeervol! De duistere basriff, de ondergedompelde stemmen, het klopt allemaal. Het komt het beste tot z’n recht in het donker of de mist, dus doe vooral even de lampen uit als je het luistert.

4. The Gloaming – The Sailor’s Bonnet
Album: The Gloaming (2013)

Een aantal jaar geleden maakte ik kennis met het titelloze debuut van the Gloaming, een Iers-Amerikaans gezelschap dat traditionele Ierse muziek mixt met subtiele jazzy pianoklanken. Toentertijd ging het een beetje langs me heen, maar toen ik een tijdje in Belfast kwam te wonen raakte de muziek me pas echt. Inmiddels heeft deze band 2 cd’s en hebben ze me op menig roadtrip en hike door het prachtige Ierse landschap gezelschap gehouden. Vooral the Sailor’s Bonnet laat me weer helemaal wegdromen...

3. Blur – The Universal
Album: The Great Escape (1995)

In 2013 zat ik niet zo lekker in mijn vel: ik had mijn werk opgezegd om (onder andere) aan mijn scriptie te werken maar dat viel behoorlijk tegen. Het was een chaos in mijn hoofd, en ik kon maar geen rust vinden. Ik zat op alle mogelijke manieren vast. Totdat ik mijn best-of Blur cd terugvond en die maanden achter elkaar in mijn autoradio op repeat kwam te staan. Ik vind de stem van Damon Albarn erg rustgevend en in combinatie met de geweldige tekst van The Universal begon ik stukje bij beetje de goede kant op te gaan. Het concert op Rock Werchter (juli 2013) was ook onvergetelijk: ik stond met tranen in mijn ogen kei-hard mee te zingen. Als ik live opnames zie of hoor krijg ik weer kippenvel!

When the days they seem to fall through you
Well, just let them go

2. LCD Soundsystem – All My Friends
Album: Sound of Silver (2007)

Sommige nummers moeten een tijdje ‘rijpen’ voordat ze écht indruk maken. In 2007 vond ik All My Friends vooral een waanzinnig dansnummer, met z’n repetitief pianootje en subtiele opbouw naar een euforisch slot. Maar er is meer. All My Friends lijkt misschien een vrolijk dansdeuntje, maar in de tekst vertelt James Murphy een herkenbaar verhaal over ouder worden en verwaterende vriendschappen.

‘I wouldn’t trade one stupid decision for another five years of life.’

1. Sigur Rós – Viðrar Vel Til Loftárása
Album: Ágætis Byrjun (1999)

Met Starálfur begon ooit mijn SR liefde (vandaar ook de username) dus het is niet zo gek dat sommigen van jullie denken dat die op 1 staat. Er zijn echter een paar tracks die boven dat prachtige nummer staan in mijn toplijstje, en Viðrar staat dus aan de top. Ik ben denk ik zo’n 10 keer opnieuw begonnen aan het schrijven van dit stukje – want wat zeg je nou over een nummer dat al meer dan 15 jaar een constante factor in je leven is? Ik kan heel objectief zijn over de opbouw, orkestratie en zang, maar uiteindelijk draait het om het gevoel. Sigur Rós, en in het bijzonder deze 10 minuten durende compositie, heeft een speciale plek in mijn hart. De apotheose van Viðrar (die zo rond 7: 30 begint) is echt hemels.... een warme deken vol hoop en troost.

Það besta sem Guð hefur skapað, er nýr dagur...

Ik vond het erg leuk om 100 van mijn favoriete liedjes met jullie te delen.

Tja, Staralfur ging al een mooie nummer 1 zijn, maar beter dan Viðrar vel til loftárása wordt het echt niet hoor. My god, wat een meesterwerk. Fijne top 100!

Leuk, nog iemand die BRMC nog niet vergeten is!

Sowieso wel een leuke ontknoping, deze top 5. Alleen je nummer 4 ken ik niet, maar die beschrijving maakt me meteen best benieuwd!

Verrassende keuzes bij BRMC en Sigur Rós (ja, ik verwachtte ook Starálfur). The Universal had ik op een of andere manier wel verwacht en All My Friends is voor mij een ultiem festivalnummer. The Gloaming ken ik alleen van naam, zal het binnenkort eens beluisteren.

Verder een mooie top 100 met leuke stukjes

Toch geen Staralfur dus Verder een mooi podium en natuurlijk mooie lijst met aardig wat overeenkomsten met mijn eigen muzieksmaak.

Ook mijn favoriete nummer van SR! Mooi lijstje.

Fantastische ontknoping staralfur met 3 wonderschone nummers!

Dank voor het delen van je favoriete nummers en de leuke stukjes erbij. Ik ga zeker nog het een en ander wat ik niet ken via je spotifylijst beluisteren.

Hey leuke top 10 staralfur, en dat nummer met die clip met die homo-voetballertjes (ja sorry dit is gemakkelijker dan al die leestekens opzoeken) is inderdaad gewoon het beste Sigur Rós-nummer (clip is ook echt hartverscheurend trouwens).

En dit:

ArthurDZ schreef:
Leuk, nog iemand die BRMC nog niet vergeten is!

Ja! Ben ooit nog helemaal los gegaan op ze in een kolkende tent op Lowlands. Whatever happened?

Sandokan-veld schreef:
Hey leuke top 10 staralfur, en dat nummer met die clip met die homo-voetballertjes (ja sorry dit is gemakkelijker dan al die leestekens opzoeken) is inderdaad gewoon het beste Sigur Rós-nummer (clip is ook echt hartverscheurend trouwens).

En dit:

(quote)

Ja! Ben ooit nog helemaal los gegaan op ze in een kolkende tent op Lowlands. Whatever happened?

Geloof dat ze bezig zijn met een nieuw album!

Misterfool
Een zeer mooie top 100 .
Sigur Ros is echt een band waar ik ooit eens iets van zou moeten aanschaffen. Om de een of andere reden komt het er nooit van. Te veel mooie muziek op deze wereld waarschijnlijk!

Prachtige top 100! Veel favorieten van mezelf zien langskomen. Ik ga deze lijst later nog maar eens doorspitten en nummers beluisteren die ik nog niet ken.

Geweldige top 100 inderdaad en de tranen staan altijd in mijn ogen bij die climax van dat Sigur Ros nummer, staat ook dik top 20 bij mij. En Rifles is ook mijn favoriet van de Rebel Club. Daarnaast nog veel nummers die ik niet ken, maar graag snel eens op ga zoeken.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:23 uur

geplaatst: vandaag om 11:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.