menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
Een interessante lijst en een mooie nummer 1! Ik draai Idioteque nog een keertje.

4 mensen die die niet reageren op hun tag? Moeten de volgende 2 op de lijst dan maar getagged worden?

Nog maar een keer taggen dan Joerii, Weirdo Wizzy, McSavah, catdog. En als die weer niet reageren dan maar alvast staralfur en Pepino vragen of die anders kunnen mocht niemand reageren?

Momenteel zeer druk... ik had niet verwacht dat ik, met 5 wachtenden voor me, plots aan de beurt ging zijn.. Hopelijk reageren Joerii, Weirdo Wizzy, McSavah en/of catdog nog.

Ik had ook nog niet verwacht al aan de beurt te zijn met nog 3 wachtenden voor me. Zit momenteel ook in de, laatste, drukke maand van het afstuderen. Iemand mag nog even voor mij, dat ik er half Januari mee aan de slag kan.

Joerii reageert nooit meer. Die is al zo'n beetje het hele jaar getagd...

Weirdo is sinds sinterklaas niet meer ingelogd dus is stout geweest en zit nu in een zak.

Savah is sinds kerst vorig jaar niet meer ingelogd, misschien iets verkeerds gegeten.

In dat geval denk ik dat het eerlijk is dat we catdog pas half januari aan de beurt laten. Zoals hij zelf zei, was hij (met de 3 wachtenden) hier niet op voorbereid.

Anders wachten we nog even of staralfur reageert. Mocht die aangeven ook nog niet te kunnen beginnen dan zou ik eventueel dit weekend wel kunnen beginnen. Als men dat ten minste oke vind natuurlijk.

Ik heb nu pas tijd om te reageren, sorry. Ik heb al wel wat klaarstaan, ik zou vanavond de eerste 10 kunnen doen als dat ok is.

Daar ben ik weer. Helaas wil ik graag van de lijst worden verwijderd. Ben een tijd terug wel begonnen met nummers noteren, maar vind het echt niet te doen. Zie dat zelfs Gerard Joling ertussen staat, maar die had had de cut niet gehaald denk ik zo.

staralfur schreef:
Ik heb nu pas tijd om te reageren, sorry. Ik heb al wel wat klaarstaan, ik zou vanavond de eerste 10 kunnen doen als dat ok is.

Dat is dan prima toch, dan begin jij met je lijst. Dan kan catdog als het goed is na jou.

McSavah schreef:
Zie dat zelfs Gerard Joling ertussen staat, maar die had had de cut niet gehaald denk ik zo.

Sluit naadloos aan op je top 10, dus ik zie niet wat het probleem is.

Toch wel Ticket to the Tropics mag ik hopen?

Een top 100 samenstellen, ik dacht dat het makkelijker zou zijn. Ik heb mezelf de ‘één per artiest’ regel opgegeven (spoiler: ik hou me er niet aan ) en ook heb ik besloten geen nummers in de lijst op te nemen die uit 2016 komen. Ik ben niet echt een schrijver, maar ik ga wel proberen om bij ieder liedje een korte toelichting te geven.

100. Soulfly – Back to the Primitive
Album: Primitive (2000)

The odd one out! Op de middelbare school moest ik voor het vak CKV (Cultureel Kunstzinnige Vorming) een eigen versie maken van Romeo & Juliet, dus schreef ik met mijn groepje een script voor ‘oertijd R&J’ in de Bemmelse polder – gefilmd in stemmig sepia en met ondertitels voor onze ‘gegrunte’ dialogen. Daar moest natuurlijk ook een passende soundtrack bij, dus kregen we via het vriendje van mijn groepsgenoot Soulfly’s Back to the Primitive. Wat de docent ervan vond heb ik eigenlijk nooit meegekregen, maar het is na al die jaren nog steeds 1 van mijn favoriete nummers om wat stoom mee af te blazen. Fuck all the bullshit!

99. Syd Barrett – Octopus
Album: The Madcap Laughs (1970)

Ik was als tiener een tijdje helemaal in de ban van Syd Barrett. Niet dat ik zo’n enorme Pink Floyd fan ben: ik ken eigenlijk maar 3 albums écht goed. Octopus lijkt misschien een willekeurige (en waanzinnige) stroom van woorden en klanken, maar als je er even voor gaat zitten kun je er nog aardig wat uithalen.

98. Kelis – Milkshake
Album: Tasty (2003)

Ik doe niet aan guilty pleasures, vandaar dat Kelis in deze lijst mag. Milkshake is eigenlijk een bloedirritant nummer, maar het is toch ook erg aanstekelijk. En na al die jaren vind ik ‘m nog steeds super leuk!

97. The Handsome Family – My Sister’s Tiny Hands
Album: Through the Trees (1998)

Met dank aan Andrew Bird (die hoger in de lijst terugkomt) heb ik kennis gemaakt met de folky liedjes van The Handsome Family. De donkere bariton stem van Brett Sparks in combinatie met de beeldende tekst – het doet me erg denken aan van die oude westerns. Wát een sfeer...

Every creature casts a shadow under the sun's golden finger
But when the sun sinks past the waving grass
Some shadows are dragged along

96. Benjamin Francis Leftwich – Atlas Hands
Album: Last Smoke Before the Snowstorm (2011)

Een tijdje geleden kwamen er opeens aardig wat singer-songwriters naar boven drijven met een dubbele naam (zoals James Vincent McMorrow bijvoorbeeld). Benjamin Francis Leftwich’s debuutalbum is na 5 jaar nog steeds één van mijn favoriete herfst/ winter fluistertokkelplaten, en nu ik ‘m live gezien heb waardeer ik het nog meer.

95. Bright Eyes – Nothing Gets Crossed Out
Album: Lifted, or the Story is in the Soil, Keep Your Ear to the Ground (2002)

Toen ik een jaar of 16 was kocht ik op de gok het album ‘Lifted – or the story is in the soil, keep your ear to the ground’ van Bright Eyes, naar aanleiding van een mini-recensie in de OOR. Ik was meteen verkocht, want Conor Oberst bezong precies mijn tienerperikelen. Binnen korte tijd had ik zo’n beetje zijn hele oeuvre (tot aan 2002) in bezit. De liefde is intussen wat bekoeld, maar Nothing Gets Crossed Out zit nog regelmatig in mijn hoofd. Want het is niet altijd even makkelijk om een verantwoordelijke ‘volwassene’ te moeten zijn.

Now I'm trying to be assertive
I'm making plans
Going to rise to the occasion, yeah
Meet all their demands
But all I do is just lay in bed
And hide under the covers

94. Boudewijn de Groot – Verdronken Vlinder
Album: Voor de Overlevenden (1966)

Een Nederlandstalig nummer – daarvan komen er niet veel voor in mijn lijst. Mijn ouders hebben me maar een klein beetje Nederlandstalig meegegeven in mijn muzikale opvoeding, waaronder dus ook Boudewijn de Groot, Verdronken Vlinder vind ik één van de mooiste teksten van Lennaert Nijgh...

93. Duran Duran – Hungry Like the Wolf
Album: Rio (1982)

In tegenstelling tot velen hier ben ik pas sinds kort wat meer in de jaren 80 gaan duiken. Ik had jarenlang het idee dat het niet mijn decennium is maar ik ontdek steeds meer leuks. Hungry Like the Wolf doet me denken aan de geweldige ‘Mature Cheddar’ avonden in de Voodoo, de leukste kroeg van Belfast. Dansen, dansen, dansen...

92. Port O’Brien – I Woke Up Today
Album: All We Could Do Was Sing (2008)

Het tweede ‘afreageer’ nummer van dit tiental! I Woke Up Today is totaal niet representatief voor het oeuvre van Port O’Brien, maar het is wel een lekkere manier om de dag te beginnen. Helaas zijn deze Amerikanen ermee gestopt, ze hebben wel een aantal leuke albums achtergelaten met een mix van rammelende rockliedjes en folky zeemansliederen.

91. Millionaire – Champagne
Album: Outside the Simian Flock (2001)

De eerste (en zeker niet de laatste) Belgen in mijn lijst. Millionaire was het bandje van Tim Vanhamel, die zowel solo als in verschillende bandjes prima rockalbums heeft gemaakt. Outside the Simian Flock is naar mijn mening het beste album van Millionaire, met Champagne als hoogtepunt. De moddervette gitaar die maar door blijft gaan, totdat uiteindelijk tóch de zang er bij komt... heerlijk.

Zo, dit waren de eerste 10. Ik zal vrijdag de volgende lading plaatsen, aangezien ik morgen druk ben met kerstborrelen. Hopelijk heb ik dan ook tijd om een Spotify lijstje aan te maken voor de liefhebbers.

Verrassende Bright Eyes-keuze! Ondanks dat ik heel veel naar hun muziek heb geluisterd, kan ik dat nummer niet meteen voor de geest halen. Zal hem weer eens opzetten.

Mooi afwisselend begin. Het bright eyes nummer is inderdaad verrassend. Zou mijn bright eyes top 20 niet halen. Zo zie je maar weer dat smaken gelukkig verschillen.

Hierbij voeg ik mezelf toe aan het einde van de lijst, al weet ik nu al dat het vrij onmogelijk gaat worden 100 favoriete nummers te kiezen

- Weirdo Wizzy
- staralfur
- catdog
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- Morthûl

GrafGantz schreef:
(quote)

Sluit naadloos aan op je top 10, dus ik zie niet wat het probleem is.

Toch wel Ticket to the Tropics mag ik hopen?

Prachtige falsetto in het refrein.

Alvast een mooie lijst, staralfur! Ik denk dat jouw muzieksmaak dicht bij die van mij ligt (Boudewijn de Groot, Sigur Rós, ...)
Ik kijkt uit naar de Spotify-lijst!

Mooi begin staralfur, ben benieuwd naar het vervolg

Tijd voor deel 2! Ik heb trouwens nrs. 100 tot en met 81 in een Spotify lijst gezet, je kunt ‘m hier vinden.

90. Tchaikovsky – Dance of the Little Swans
Album: nvt

Ik luister de laatste jaren steeds vaker klassieke muziek tijdens het werk, en vooral Tchaikovsky doet het dan erg goed. Als kind was ik al in de ban van het zwanenmeer, en ik wilde een tijd lang niets liever dan ballerina worden. Dit duurde echter maar kort: toen ik besefte dat ik dan op balletles moest haakte ik af, want alle stomme meisjes uit de kleuterklas deden aan ballet. Ik heb er absoluut geen spijt van, ik ga graag naar het theater om de professionals aan het werk te zien.

89. Kylie Minogue – Into the Blue
Album: Kiss Me Once (2014)

Mijn beste vriendin is groot fan van Kylie Minogue en ik ben tot nu toe twee keer meegeweest naar een show. Ik sleep haar regelmatig mee naar obscure gitaarbandjes dus dat vind ik best een goede ruil. En in tegenstelling tot veel andere zangeressen kan Kylie écht zingen, en weet ze een verdomd goede show neer te zetten. Het is niet iets dat ik vaak thuis luister, maar Into the Blue is toch wel één van mijn favorieten. Die tekst is één grote brok girlpower.

I'm not ashamed of all my mistakes
'Cause through the cold
I still kept the fire burning
These memories that I can't erase
Always remind me I'm on an endless journey

88. Wolfmother – Vagabond
Album: Wolfmother (2005)

Ik zeg altijd dat ik een teksten-mens ben, maar bij Wolfmother’s Vagabond gaat het me vooral om de instrumentatie. Die gitaar en drums zijn super lekker!

87. M. Ward – Four Hours in Washington
Album: Transistor Radio (2005)

Matt Ward is een beetje een vreemd mannetje. Wars van trends doet hij al jaren waar hij zin in heeft, zoals (kerst) liedjes opnemen met actrice Zoeey Deschanel onder de naam She & Him. Hoewel ik dat zeker leuk vind op z’n tijd, heb ik toch liever z’n oude lo-fi solowerk. Zijn stem is op z’n minst bijzonder te noemen, en in Four Hours in Washington bezingt M. Ward op haast bezeten wijze het fenomeen insomnia. Een ideale soundtrack voor slapeloze nachten!

86. Nick Mulvey – Fever to the Form
Album: First Mind (2014)

De Brit Nick Mulvey speelde vroeger in de jazz-folk band Portico Quartet (dat nu Portico heet en compleet andere muziek maakt) en als solo-artiest is ‘ie volledig de folk kant opgegaan. Zijn warme stem in combinatie met het getokkel maakt Fever to the Form één van mijn favoriete tracks om te luisteren na een drukke dag op het werk.

So whether music or madness
We live by one of the two
By one of the two
So go on, fill your heart up with gladness
Not a moment too soon

85. Beth Jeans Houghton & the Hooves of Destiny – Dodecahedron
Album: Yours Truly, Cellophane Nose (2012)

De derde vrouw in mijn top 100 – er zullen er nog wel een paar volgen, maar mijn muziekcollectie bestaat voor het overgrote deel uit mannenstemmen. Beth Jeans Houghton kwam een aantal jaar geleden met wat obscure EPtjes, vol vreemde en mooie composities. Ik was haar alweer wat uit het oog verloren toen ze haar album Yours Truly, Cellophane Nose uitbracht, maar met Dodecahedron was mijn interesse weer gewekt. Beth zingt hoog, erg hoog, en theatraal, dus dat past zeker niet in ieders straatje. Ik hou van de bombast in dit nummer!

84. Skik – Op Fietse
Album: Niks is zoas 't lek (1997)

Ik versta lang niet alles van Skik, maar wie doet me wat? Gewoon lekker doorfietsen... Mondharmonica FTW.

83. Mayer Hawthorne – The Ills

Je hebt catchy nummers, en dan is er the Ills van de Amerikaanse soul/funk zanger Mayer Hawthorne. Onmogelijk om stil te blijven zitten! (Het is natuurlijk een énorme ode aan de klassiekers!)

You know the ills of this world they can get you down
But then you get back up!

82. of Montreal – The Past is a Grotesque Animal
Album: Hissing Fauna, Are You The Destroyer? (2007)

Ik geloof dat dit zo’n beetje een MusicMeter-klassieker is, dus ik hou het kort. Geweldige tekst, spannende opbouw, verveelt nooit. Check ook deze live-uitvoering waarin Kevin Barnes akoestisch gaat.. kippenvel.

81. Moddi – House by the Sea
Album: Set the House on Fire (2013)

Ik zag Moddi voor het eerst live in 2008, als voorprogramma van Angus & Julia Stone. Ik vond het toentertijd maar een apart mannetje, met z’n wilde bos haar en te grote accordeon. Tijden kunnen veranderen, want zijn meest recente album Unsongs staat hoog in mijn eindejaarslijstje. Met House by the Sea raakte ik ‘fan’ van deze Noor: de tekst is simpel maar erg doeltreffend.

They say home is a place you can choose to be
And I've decided to carry home inside me
So it's not really as if I am leaving
It's more like something pulling me
Because behind everything that I do
I just want to forget, want to carry this through
Fill my lungs with the sweet summer air
In my heart, in my mind I am already there

Zet je Kylie Minogue in je lijst, leuk, en dan kies je voor Into the Blue... Je bent wel van de verrassende keuzes binnen de oeuvres van artiesten in ieder geval!

Arrie schreef:
Zet je Kylie Minogue in je lijst, leuk, en dan kies je voor Into the Blue... Je bent wel van de verrassende keuzes binnen de oeuvres van artiesten in ieder geval!

Welke had jij gekozen dan?

staralfur schreef:
(quote)

Welke had jij gekozen dan?

Ik denk dat Slow mijn favoriet is. Of Confide in Me. Maar ook In Your Eyes en Come Into My World vind ik heerlijke singles, en ze heeft in de jaren '00 nog wel meer leuke singles gemaakt.

Ik vind vooral de Abbey Road versie van Slow erg mooi, die staat zeker in mijn Kylie top lijstje.

Verder ieder z'n voorkeuren natuurlijk. Juist leuk om eens andere voorkeuren tegen te komen.

Maar Slow is dan ook geschreven door Emiliana Torrini ?

Arrie schreef:
Verrassende Bright Eyes-keuze! Ondanks dat ik heel veel naar hun muziek heb geluisterd, kan ik dat nummer niet meteen voor de geest halen. Zal hem weer eens opzetten.

Erg mooi liedje is dat trouwens toch wel! Ik was hem ten onrechte vergeten.

Jemig, ik sta al 3 jaar 4e van onderen?! Hoe is dat mogelijk?

Bovendien zijn
- cosmic kid
- angelin
er tussen uitgevallen en moeten zij voor Morthul staan.

- Weirdo Wizzy
- staralfur
- catdog
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0
- Bardt1980
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl

Misterfool
staralfur. Je hebt duidelijk een heel andere muzieksmaak dan ik. Dat bedoel ik overigens niet eens negatief, want wellicht ontdek ik wel iets in deze top 100. Kylie Minoque is de enige artiest die ik van het bovenstaande tiental ken (hoewel ik het thema van Tchaikovsky ook wel eens heb gehoord). Met name omdat Can't Get You out of my Head echt een hit was toen ik in groep 8 zat.

Ik was ook voor Confide in Me gegaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:52 uur

geplaatst: vandaag om 01:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.