MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Ik vind Only Skin zelf ook niet onaardig. Verder kies je weer een noisenummer dat ik ook kan waarderen en is die van Palace Music inderdaad ook prachtig!

Ik zal, als ik eens tijd heb, eens wat nummers beluisteren die ik niet ken, want ik ben best benieuwd naar sommige dingen.

Verder is je verhaaltje over screamo natuurlijk zo logisch als wat, ik ging zelf in op je opmerking over of de toegankelijkere elementen niet de dingen zijn die ons aanspreken

'Let Me See the Colts'!

Mooi lijstje tot nu toe, waar ik nog veel niet van ken, maar het spreekt me allemaal wel aan. Plus, de dingen die ik wel ken, zijn bijna zonder uitzondering zeer sterk.

Ik hoop nu nog Jason Molina in de top 10 terug te zien.

tuktak
Dustin O'Halloran in de lijst is altijd goed, al denk ik dat je Opus 26 bedoeld ipv 36?

sxesven
Die bedoelde ik idd

Het einde van Bakans' demo bezorgde mij kippenvel.

tuktak schreef:
Dustin O'Halloran in de lijst is altijd goed, al denk ik dat je Opus 26 bedoeld ipv 36?

Je bedoeling is altijd goed, al denk ik dat je bedoelt bedoelt ipv bedoeld

Ik denk dat Elite Gymnastics nog wel langskomt. Minneapolis Belongs To You ofsow

Cured
ik denk Opus met Life Is Life ,,,,

Ik gok op Joni Mitchell - Carey in de top 10.

Paap_Floyd schreef:
Ik denk dat Elite Gymnastics nog wel langskomt. Minneapolis Belongs To You ofsow

Inkoppertje natuurlijk. Maar sowieso 2 en waarschijnlijk h e r e , i n h e a v e n 2.

Ja, 2 bedoelde ik. Verwarrende titels.

Cured
Wie is hierna eigenlijk? Ik hoop zelf een wat minder aparte 'kiezer', want daar heb ik dan weer wat meer mee, hoe interessant de keuzes van Sven en Niels ook zijn.

tuktak is hierna. Ik ben bang dat het weer een aparte 'kiezer' is

Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar moet ik zeggen.

Ik ben vooral benieuwd wie de eerste gaat worden met Bohemian Rhapsody in z'n lijst.

Cured schreef:
Wie is hierna eigenlijk? Ik hoop zelf een wat minder aparte 'kiezer', want daar heb ik dan weer wat meer mee, hoe interessant de keuzes van Sven en Niels ook zijn.
Ik kom na tuktak en zou mezelf niet als een extreem aparte kiezer bestempelen: er staat misschien één screamoliedje in m'n lijstje (maar die is gewoon heel goed dus dat boeit niet) en één half metalliedje. Voor de rest geen noise, jazz of elektronica-experimenten van een halfuur. Ik ben eigenlijk heel saai.

er staat dan wel relatief veel nieuwe muziek in en aan je MuMeladderberichten af te lezen bevalt dat je wat minder.

Cured
Tsja, da's weer net de verkeerde kant op dan . Ik houd niet van saai, nou , ja soms. Nieuwe muziek is geen probleem, als het dan maar net zo goed is al veel oude muziek.

mmm.., Tuktak. Even zijn profiel bekijken.........ja, inderdaad, meer voor de 'aparte muziek' inderdaad. Geeft niet, ieder zijn eigenaardigheden, incl. moi .

sxesven
10. YUKI - Sakamichi no Melody
Land van herkomst: Japan
Te genieten met: Longing Heart

Heel lang was het altijd (het overigens nog altijd fenomenale) Wakusei Ni Nore dat in mijn toplijstjes te vinden was, van haar al even briljante debuut Prismic (niet voor niets op 5 sterren). Dat debuut kwam er na een lange carrière in punkpopband Judy & Mary en brak enigszins met de stijl die die band altijd gebracht had; Prismic was caleidoscopischer en vatte veel meer stijlen in zich, hoewel de immer piepende stem van Yuki zelf natuurlijk nog altijd het stralende middelpunt bleef. Ik heb Yuki in haar verdere solocarrière nog wel gevolgd, maar niet meer op de voet, en zo kon het dat de single Play Ball/Sakamichi no Melody volledig aan me voorbij ging. Gelukkig attendeerde McSavah mij en een aantal andere users erop in het J/K/C-popalbum-van-de-week-topic, en potverdegodver, dat Sakamichi no Melody, what the fuck, het werd direct mijn lievelingsliedje van Yuki. Waarom mag duidelijk zijn (check die track gewoon eens, Jpop wordt niet beter), overigens exclusief YouTube-linkje, waar elke upload vliegensvlug weer verwijderd wordt door de fanatieke platenmaatschappij. Gelukkig is er nog Daily Motion.

9. Elite Gymnastics - Minneapolis Belongs To You 2
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Cherry Blossom Rose Organic

Elite Gymnastics was oorspronkelijk een duo, ging kort als het soloproject van James Brooks door toen James Clancy er de brui aan gaf (een meningsverschil over zijn artistieke input - nihil volgens Brooks - en zijn, naar Brooks’ mening, verkeerde interpretatie van het imago van de band, dat volgens Clancy moedwillig mysterieus was maar volgens Brooks bloedserieus awkward) maar is inmiddels opgeheven; Brooks opereert nu onder de naam Default Genders. Maakt dat uit? Mwoh. Het hoogtepunt was toch al geweest, vind ik, aangezien Ruin 2 en alles wat eruit voortvloeide de onbetwiste master stroke binnen een verder aardig maar niet héél opmerkelijk oeuvre is - een oeuvre dat verder nogal wat overeenkomsten met de muziek van Grimes, toevallig de vriendin van Brooks, vertoont (w.b. esthetiek, gebruik van retrogeluiden en -stijlen, etc.). Ruin 2 (als tegenhanger van, simpelweg, Ruin - samen op één LP gegooid door het geweldige Acéphale-label) werd ergens op een forum (vast hipinion) eens heel treffend beschreven; volgens de schrijver was Ruin namelijk voor ‘before the party’ en Ruin 2 voor ‘after the party’. Daar zit veel in. Ruin is een plaat met stukken chillwave, breakbeat, rave, jungle, shoegaze zelfs - een hoop herkenbare elementen in een enigszins nieuwig jasje, maar eigenlijk gewoon zo retro als de pest. Wat Brooks vervolgens met het materiaal deed voor Ruin 2 is een meesterzet geweest die niemand volgens mij ooit volledig zal kunnen bevatten - zelfs Brooks zelf niet, denk ik; als hij nog interesse heeft in de stijl die hij daar patenteerde dan is het aan zijn latere output niet meer te merken. Ruin 2 is loom, langzaam, zweverig, beats die traag rondgalmen, fluistervocalen die onder lagen reverb zijn begraven - werkelijk muziek die voelt alsof je met je dofgedreunde kop door een nachtelijke stad zweeft, je oren echoënd met de muziek van het feest waar je net vandaan komt, een nauwelijks te definiëren galm aan geluiden van eerder, waaruit alleen nog de bloedjemooiste melodiën bovendrijven. Eén track kiezen van deze briljante LP-kant vind ik bijna onmogelijk - aan Here in Heaven 2 had ik altijd mijn hart verpand, maar Minneapolis vind ik misschien nog wel net een tikje mooier. Luister deze track, maar doe jezelf een plezier en draai ook de hele plaat(kant).

8. Converge - Concubine
Te genieten met: Aged Golden Pu-erh

De enige song waarvoor de term fragmentatiebom gebruikt zou moeten mogen worden. Concubine, of: hoe je in 1 minuut 21 je eigen plaat aan gort kunt slaan. Maanden, zo niet jaren, heb ik Jane Doe niet meer dan ok gevonden omdat het eigenlijk na Concubine voor mij weer afgelopen was; de rest stond maar in die piepkorte maar oh zo donkere schaduw. Gekscherend maar bloedserieus heb ik bij desbetreffende plaat ook weleens gezegd dat als Jane Doe alleen uit Concubine bestond ik hem naar 5* zou bonjouren en in m’n top 10 zou gooien. Inmiddels heb ik de 5* er sowieso voor uit getrokken, want de rest van de plaat is toch ook wel echt gruwelijk geweldig, maar hey, Concubine, da’s een unicum.

7. Songs: Ohia - Farewell Transmission
Te genieten met: Honey Oolong

Ook al zo’n aanvankelijk niet al te geslaagde kennismaking (gisteren nog Joanna besproken); Songs: Ohia kwam al eens voorbij op de website, en toen ik eens de kans kreeg Magnolia Electric Co en (ik meen) Ghost Tropic samen met nog drie andere CD’s aan te schaffen voor €20 greep ik die kans meteen. In de auto naar huis schoof ik direct Magnolia in de CD-speler, maar al na tien seconden bekroop me dat akelige gevoel van een miskoop. Cheesy en gelikt, dat was mijn eerste indruk, en het heeft toen even geduurd voor ik Songs: Ohia weer een poging wilde gunnen. Gelukkig is dat volledig geslaagd; via andere platen van Molina die mij al gelijk beter lagen (Ghost Tropic, Didn’t It Rain) belandde ik uiteindelijk weer bij Magnolia, en plots beviel het beter. Sterker: ik begreep eigenlijk niet waarom ik destijds, op basis van 10 seconden luisteren in de auto, had besloten dat het maar cheesy en gelikt was. Niet alle songs bevielen me direct even goed; sommige vond ik aanvankelijk zelfs maar matig, maar wisten zich uiteindelijk zeer overtuigend bij mijn grote favorieten te scharen (The Old Black Hen bijvoorbeeld)/ De song die echter zonder enige twijfel mijn absolute nummer één werd, was, is en blijft is natuurlijk dit godgloeiend goeie Farewell Transmission. De drive die in dit nummer zit is zo geweldig, het stuwt maar voort, prachtig, en tja, Molina - na zijn zeer treurige en veel te vroege overlijden komt een plaat als deze alleen nog maar harder aan. Tot diep in m’n botten. Through the static and distance. A farewell transmission.

6. Satoko Fujii Trio - Toward, "TO WEST"
Te genieten met: Sakura Allure Green Tea

Ik krijg nog eens de reputatie van luilak, maar het zij zo; ik heb nogal de neiging om op de site zo af en toe eens de loftoeter af te steken over mijn lievelingsmuziek, en er is dus soms nogal eens wat materiaal voorhanden dat eigenlijk gewoon direct inzetbaar is. Bovendien is het NaNoWriMo, dus vergeef me, ik heb al dik 40,000 woorden geschreven in november op het moment dat ik dit tik [inmiddels twee weken geleden]. Is dat veel? Ja, dat is veel. Evengoed zei ik het toen zo:

Centerpiece op deze plaat is, natuurlijk, het titelnummer van ruim een half uur. Zo dat al zweten lijkt kan ik je verzekeren dat dat geenszins het geval is. Al zo vaak heb ik deze gedraaid en me elke keer verwonderd over de magsiche wijze waarop het hele half uur zich in een (veel te korte!) tien minuten lijkt af te spelen. Het nummer is een almaar aanzwellend stuk, dat begint met spaarzame klanken om dan middels zich steeds meer onderscheidende melodieeën en ritmes tot een hemeltergend mooi crescendo te werken - dan spat het uiteen. Black pikt de scherven op, construeert middels gebroken ritmes een nieuwe fundering, waarna het gehele trio weer invalt om op dubbel intense wijze te herstellen wat bewerkstelligd was. Het is maar één beschrijving, uiteraard gespeend van enige relevantie theorie, maar misschien een interessante. Ik wil maar zeggen: de titeltrack is epische en haast narratieve schoonheid die je postrock doet haten. Je wil het nummer grijpen, uitwringen, liefkozen, er elke laatste noot uit volledig horen, voelen. En dan denk je, Sven, waar heb je het in vredesnaam over? Hierover dus. Beleef het.

Begrijp me goed: de titeltrack is, ondanks zijn misschien indrukwekkende lengte en soms uitgebreide improvisatiepassages, het summum van helder, van onconventioneel conventioneel prachtig, van catchy zelfs. Veel ruimte, spaarzame momenten; het ultiem koesteren van de reis en het einddoel, ach, dat zien we wel. En dan zó natuurlijk. Precies; ik heb er geen woorden voor. Of in ieder geval geen steekhoudende.

Waar ik er dan toch weer veelsteveel woorden voor nodig heb zegt Sandokan-veld het eigenlijk veel beknopter en duidelijker, dus bij deze:

Het titelnummer op deze cd is eigenlijk alles wat je maar zou kunnen wensen van een modern stuk muziek.

En zo is het.

Ik ben ook zeer benieuwd naar de Top 100 van dansgoeroe TukTak!

Ik verwacht zeker een aantal mooie tips op te doen.

En:

The Eraser schreef:
What the... Hoe goed is Kashiwa Daisuke zeg! wat een ontdekking!!!

Ik had net even tijd en wow! Wat een schitterende luisterervaring was Kashiwa Daisuke`s Stella.

Interessante lijst. Dat was al eens gezegd, maa de stukjes maken me steeds benieuwder... Dustin O'Halloran.

Toward,"TO WEST"

Ik wil echt trouwen met die bassist.

Meteen weer eens opgezet, jammer dat ik nooit de tijd heb genomen de hele plaat te doorgronden. Dank voor de reminder.

sxesven
5.

Saori@Destiny - Breathe Breathe Breathing
Te genieten met: Guricha Kama-Tenka

Op YouTube heeft iemand dit onder deze song gepend:
Ouy This is Awsome Not just this but you are to! also i might be able to go to colage in japan when i get older

U ziet het, elke redelijk vermogen verdwijnt als sneeuw voor de zon als je deze track opzet, en verdomd, ik kreig er ook laast van volgende jaar ga ik naar colage in Japan kawaiiii desu desu ^^ De onwerkelijke invloed van dit nummer is verder ook te zien in het feit dat ik ooit een playlist heb samengesteld op YT met 200 keer dit nummer erin getiteld “Breathe Breathe Breathing all day long”; 200 bleek de max voor een playlist en is het eigenlijk dus maar 13 uur en wisselgeld i.p.v. all day long. Maar goed, 13 uur is ook wel lekker. Saori@destiny opereert/-de in het hokje dat verwarrend genoeg zowel electropop als technopop wordt genoemd en waarin Perfume wel de meest bekende speler is. Beter dan Saori@destiny wordt het echter niet, dat mini-album ook, egt gewo0n sugoii!!!!! ke ke ke ke ahhhh (≧∇≦)キャー♪

4.

Girls’ Generation - I Got a Boy
Land van herkomst: Zuid-Korea
Te genieten met: Solnip Cha

Ayo GG! Daarmee luidde Girls’ Generation - voor insiders overigens altijd SNSD, welke noob zegt nou Girls’ Generation toch? - een heel nieuw tijdperk in; ook daaraan wijdde ik al eens wat woordjes. Je bent fanboy of je bent het niet, immers, en dan spui je af en toe de site vol met dingen als dit:

I Got A Boy is niet goedkoop en trashy en simpel, zoals veel 2NE1 en vrijwel alle Koda Kumi wel is. Het is een complexe song (voor een popliedje al helemaal) met m.i. veel stijl, en die de meisjesheid van SNSD opnieuw definieert naar een veel volwassener soort. Wat ik de song en clip heel subtiel vind doen (maar vanaf hier is het volledig interpretatie, dus zie maar hoever je erin meegaat ) is de pure vreugde van de verliefdheid, van het 'hebben' van de jongen, vertalen naar het plezier van de performance (zowel song als clip), de vocalen (serieus, wat Taeyeon hier voor elkaar bokst, dan moet je toch wel smoor zijn om zo zelfverzekerd, divers en ijzersterk uit de hoek te komen) en (en dan denk je misschien, waar heeft deze fanboy het over) de verschillende outfits in hun respectievelijke settings in de clip - die baggy kleren, bijvoorbeeld (dat oversized legerjack van Youna vind ik wel het meest sprekende voorbeeld) niet als uiting van streetwiseness en hipheid, maar om het warme comfort van de boyfriend's wardrobe. Het is een nieuw, volgend niveau van vrouw-zijn (overigens best een thema in de teksten van SNSD) dat de groep ermee bereikt, en dat ze goed past. Niet meer onder de deken van kinderlijke naïviteit maar in de roes van de verliefdheid.

Je denkt, hoe komt ‘ie erop, nou ja, gewoon. In ieder geval: I Got a Boy, de belichaming van alles wat er goed kan gaan in pop anno 2013, met stukjes ballad en dikke beats en een uitermate complexe compositie die allerlei verschillende elementen op geniale wijze voortdurend door elkaar heen husselt waardoor een soort coherentie-within-incoherentie ontstaat en dat, tja, DAT SPREEKT MIJ WEL AAN.

Betrekkelijk poppy update Saori niet meer aan gedacht. Zelf ga ik altijd meer los op Starlight, maar het is niet mijn top 100.

Ik verwacht nog Mark Feldman & Sylvie Courvoisier - Rigal en Hijokaidan - Modern. Of Tiger In My Love van Chihiro Onitsuka

Misschien wel gewoon alle drie, of missen we dan een voor de hand liggende?

Concubine!!!

Wellicht nog iets van Envy?

Oké Concubine is goed, maar zo goed? Ik kan me er niet in vinden. Geef mij maar Thaw
Enneh, onder het vroege werk van TDEP zitten ook een aantal fragmentatiebommen verstopt hoor!

Benieuwd naar je top 3

tuktak
sxesven schreef:
Die bedoelde ik idd

Excuus voor de betweterigheid Overigens luister ik tegenwoordig vooral het live album Vorleben van O'Halloran. Op een of andere manier zijn hard kuchende mensen tijdens een mooi klein solo pianostuk onwijs fascinerend.

McSavah schreef:
Misschien wel gewoon alle drie, of missen we dan een voor de hand liggende?

O ja, ik dacht dat we er nog maar twee moesten ghehe. Ik verwacht ze alle drie!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.