MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
30. David Thomas Broughton - Unmarked Grave
David Thomas Broughton - Unmarked Grave

Dit is een prachtig serene plaat. Wel wat deprimerend. Dit album is één keer opgenomen in een kerkje. Slechts een man, gitaar en een loopstation. En wat komt daar een ontzettend bijzonder en uniek werkje uit voort. Hoor er een stukje Nick Drake en Antony Hegarty in terug. Toch heeft een eigen sound, heerlijk hoe de muziek zich richting het einde opstuwt tot een vredige chaos van stemmen en tonen.

29. The KLF - Madrugada Eterna
The KLF - Madrugada Eterna

Chill Out is een ambientklassieker. Ik kan me de eerste luisterbeurt nog goed herinneren. Met open mond me zitten verbazen, zoveel verschillende stijlen en geluiden in de mix en toch een weergaloos geheel weten te scheppen. Nogal een gek duo, de moeite waard om eens iets over te lezen. Zo hebben ze ooit een dood schaap bij een ingang van een gig gelegd, vuurden ze op het podium schoten af en verbrandden ze 1 miljoen pond op een eilandje. Dit leverde ze ook nog eens een boete op. Dit nummer is een aparte mix van onder andere een cheesy beachmuziekje, voorbij razende ufo’s en halve nieuwsberichten. Creativiteit ten top, subliem uitgevoerd.

28. Trentemøller – Take Me Into Your Skin
Trentemoller - Take Me Into Your Skin

Deze track schoof tijdens het samenstellen van mijn top 100 steeds plekjes naar voren. Elke keer als ik het beluisterde kwam er weer die energie los. Een adrenalinekick in muziek, hard gaan zonder drugs, dit is er één om hard te luisteren. Vooral op de koptelefoon doet deze het goed bij mij. De opbouw perfect, die knisperende geluidjes eroverheen en vervolgens die hemelse stemmen en stuwende bass. Alles klopt aan dit ultieme dansnummer. Het rustige, zalvende middenstuk is zo ontzettend mooi. Op het einde alle remmen los, heel veel beter dan dit ga je ze niet krijgen! Ze waren een paar week geleden live in Bloemendaal, maar heb ze helaas moeten missen.

27. Stephan Bodzin - Wir
Stephan Bodzin - Wir

Deze grootmeester mag niet ontbreken. Het album Powers of Ten staat met een gemiddelde van 4,23 op plaats 2 in de Dance top 50 op deze site. En terecht! Dit is het perfecte techno-album. Ik heb het album zeker 50 keer beluisterd en nog steeds ontdek ik ritmes en geluidjes. Geniaal hoe hij ritmes doet verspringen en over elkaar heen legt. Dit is het laatste nummer op de cd en na deze track zet ik ‘m altijd weer terug naar het begin, nog maar een keer! Ook meerdere keren live gezien, een absolute held!

26. The Stone Roses - I Wanna Be Adored
The Stone Roses - I Wanna Be Adored

Naast al deze voornamelijk computergegenereerde pareltjes ook ruimte voor deze klassieker deluxe. Prachtige stem, superstrakke drum (die tikjes!) en veel te lekkere gitaren. Ook de clip is genieten. Elke draaibeurt weer heerlijk meezingen, topplaatje!

25. Abfahrt Hinwil - Links Oben
Abfahrt Hinwil - Links Oben

Een van de betere ontdekkingen via dit forum. Ik kom er nu pas achter dat niemand anders dan Chris Cunningham achter dit project zit! Samen met Gimmik (Martin Haidinger) hebben ze slechts 1 album uitgebracht: Abfahrt Hinwil - Links Berge Rechts Seen (2002). Lees nu dat Chris eigenaar en oprichter is van het label Toytronic, waar veel van mijn favoriete artiesten muziek op uit hebben gebracht (Loess, Ochre en Infinite Scale bijvoorbeeld). Dit is helemaal mijn ding. Melodieuze glitch met een heerlijke flow. Ik zeg het vaker, maar bij deze gaat het ook weer op: hele album luisteren.

24. Ravi Shankar - Bangla Dhun
George Harrison - The Concert for Bangladesh

Ongeveer een jaar geleden woonde ik tijdelijk in een vakantiewoning in Assen. Ik had daar nagenoeg geen verbinding met de buitenwereld, maar wel een dvd speler. Op een middag de dvd Concert for Bangladesh van George Harrison uit de discountbakken gevist. Goede keuze, want die avond heb ik met verbazing en tranen in mijn ogen naar het concert gekeken. Wat een belachelijk goede line-up en sublieme uitvoering van verschillende topsongs door o.a. Bob Dylan, Eric Clapton en George zelf. Hoogtepunten echter waren That’s The Way God Planned It door Billy Preston en het betoverend mooie openingsstuk van Ravi Shankar. Helemaal verliefd geworden op de sitar. Prachtig om te zien hoe Ali Akbar Khan, Alla Rakha, en Kamala Chakravarty samen toewerken naar dat intense slotstuk. Onvergetelijk voor mij en daarom hoog in mijn lijst!

23. Nas - N.Y. State of Mind
Nas - NY State of Mind

Illmatic is misschien wel het beste hiphopalbum ooit gemaakt. De ene na de andere klapper, Nas klinkt scherp en gretig op elke track. Lastig om er een favoriete track uit te lichten, want Represent, Halftime, Life's a Bitch, The World Is Yours en It Ain't Hard to Tell zijn allemaal 10/10.

22. Fatboy Slim - Right Here, Right Now
Fatboy Slim - Right Here, Right Now

Deze track is uitgebracht in 1998, ik was toen 11 a 12 jaar oud. Als deze clip op tv kwam werd ik keer op keer betoverd door die veel te lekkere beat. Luister nog eens goed naar alle verschillende lagen en instrumenten, steengoed! Ik vind de clip tot op de dag van vandaag één van de beste die ooit is gemaakt. In dat jaar kwamen nog meer goede platen met heerlijke clips uit trouwens, zoals Music Sounds Better With You van Stardust en Deeper Underground van Jamiroquoi. Nu ik er daar aan denk, die hadden er ook gerust in kunnen staan!

21. Zbigniew Preisner – Lacrimosa
Zbigniew Preisner - Lacrimosa

Er staan aardig wat scores van deze man op MusicMeter, maar dit album ontbreekt aangezien het klassiek is. Het album Requiem For A Friend is door hem gemaakt voor vriend en filmmaker Krzysztof Kieslowski. Hij overleed tijdens het maken van dit album. Het is zijn eerste album dat niet als filmmuziek is geschreven. Het is een werkelijk waar ongelofelijk prachtig album, het orgelspel is grandioos, de Poolse sopraan Elzbieta Towarnicka zingt de sterren van de hemel. Dit abum heeft mij ontzettend vaak tot tranen geroerd, beluister het gehele album en geniet!
Zbigniew Preisner - Requiem for my friend

Madrugada Eterna

De rest ook mooi / interessant om binnenkort eens te luisten.

-SprayIt- schreef:
25. Abfahrt Hinwil - Links Oben
Abfahrt Hinwil - Links Oben

Een van de betere ontdekkingen via dit forum. Ik kom er nu pas achter dat niemand anders dan Chris Cunningham achter dit project zit!

Puik album dit, maar ik dacht niet dat dit dezelfde Chris Cunningham is als van de befaamde videoclips, of toch wel?

Is inderdaad een andere persoon

panjoe (moderator)
Toplijst -SprayIt-! Ook zeker nog een aantal plaatjes die ik in zijn geheel moet gaan checken.

20. Rechenzentrum- Tiefenschärfe
Rechenzentrum- Tiefenschärfe

Er moet ook nog wat te ontdekken zijn in zo’n top 100! Graag jullie aandacht voor het duo DJ Marc Weiser en Lillevän Pobjoy. Laatstgenoemde is videokunstenaar. Samen hebben ze in 2003 onder de naam Rechenzentrum een mooie plaat met bijpassende film uitgebracht: Director’s Cut. Uitgekomen op het geweldige Mille Plateaux, één van mijn favoriete labels. Ooit blind gekocht voor weinig geld en er bleek een dvd bij te zitten. De film is, net als de muziek, redelijk experimenteel te noemen. Kijk en beluister de dvd regelmatig, naar mijn mening een zeer geslaagd project.

Het gehele project is hier te bekijken en te beluisteren: Rechenzentrum - Director's Cut

19. Bernard Parmegiani - Hors Phase
Bernard Parmegiani - Hors Phase (1977)

Enkele jaren geleden kocht ik deze interessante collectie: OHM: The Early Gurus of Electronic Music: 1948-1980 (2000). Ik weet nog goed dat ik alle tracks heb beluisterd en daarbij het begeleidend schrijven in het boekje las. Vooral bij deze track heb ik met verbazing zitten luisteren. Gemaakt in 1977 en eigenlijk zit hier (al) alles in wat ik tof vind aan elektronische muziek. In tweeënhalve minuut nog wel. Een spannende, gelaagde opbouw met een warme onderstroom, onverwachte geluiden en een toewerken naar een spannend einde. Grote inspiratiebron voor o.a. Fennesz (net mijn top 100 niet gehaald), Aphex Twin en Jim O'Rourke. Die box is een grote aanrader voor elke liefhebber van het genre en van Bernard is De Natura Sonorum uit 1975 een tip.

18. Bomb The Bass - Bug Powder Dust [Kruder & Dorfmeister Remix]
Bomb The Bass - Bug Powder Dust (K&D)

The K&D Sessions is de ultieme loungeplaat. Heerlijk tijdens bijvoorbeeld het autorijden, feestjes, barbecues, studeren, koken, afwassen, wanneer niet! Altijd goed deze. En dan deze track. Wat rolt deze er kei-hard in: check it, yo…. En gaan! Ik kan die drop 100 keer achter elkaar horen. Het origineel was al goed, maar in dit jasje is hij nog net wat lekkerder. Twee cd’s vol genot, staat hoog in mijn lijst van meest beluisterde albums.

17. Yagya - Rigning Níu
Yagya - Rigning Níu

Dit is een voor velen onbekende artiest, denk ik. Ik ben op deze site volgens mij de enige die dit in zijn top 10 heeft staan en wel op nummer 6. Leuk verhaal. Zo’n 2 jaar geleden ben ik mij gaan verdiepen in dub techno. Al snel kwam ik ook deze naam tegen en na het op Youtube beluisteren van enkele tracks was ik wel overtuigd. Zoals met alle albums die ik goed vind, snel de bestelling in! Dacht ik. Want deze cd bleek lastig te vinden. Via Discogs werd een exemplaar aangeboden voor rond de 100 euro, geloof ik. Dat vond ik een beetje te gortig, dus heb een tijdje gewacht. Ik zat een tijd later weer op Discogs en opeens viel mij een naam op: Rutger Prins. Dit bleek een jonge vormgever te zijn in Groningen die de hoes heeft ontworpen! Laat dit nou net mijn woonplaats zijn. Had zijn naam wel vaker voorbij zien komen, o.a. bij werk voor Noisia. Ik heb hem een mailtje gestuurd met allereerst complimenten, maar ook de vraag of ik geen exemplaar (met handtekening) van hem kon overnemen. Zijn mail terug toverde een lach op mijn gezicht, ik kon er gratis 1 komen ophalen! Na een leuk bezoek aan zijn atelier is hij een goede vriend geworden en we zijn net terug van het bezoek aan de Biënnale in Venetië. Leuk hoe vriendschappen kunnen ontstaan. Maar is de muziek dan echt zo goed? Ja! Deze cd heeft mij letterlijk door mijn scriptietijd heen geholpen. Op repeat, ik heb hem zeker 100 keer gedraaid in enkele weken. Perfecte balans van rustgevende geluiden die al deinend en golvend de tijd doen stilstaan.

Dit jaar was het dan eindelijk zover, ik kon Yagya live gaan zien! Hij kwam naar Utrecht om daar een set te draaien. Op tijd aangekomen bij de Azotod kon het feest gaan beginnen. Wat denk je? 12 man publiek! Niemand die ooit had gehoord van deze beste man.

Ook de albums Rhythm of Snow en Sleepygirls zijn zeer zeer goed.

16. The Pharcyde – Passin’ Me By
The Pharcyde - Passin' Me By

Dit is verreweg mijn favoriete hiphop track. Ook mijn favoriete hiphop album (Bizarre Ride II the Pharcyde) overigens. Na honderden luisterbeurten ben ik het nog steeds niet zat! Steengoede teksten, heerlijke flow en een perfecte beat (die sax!). De verschillende rappers doen niet voor elkaar onder, al zijn ze totaal verschillend qua stemgeluid en stijl. Dit is dan ook mijn hoogst genoteerde hiphopnummer, want beter dan deze heb ik ze nog niet gehoord! Met meer dan 350 hiphop albums in de kast zegt dat genoeg.

15. Darkside – Paper Trails
Darkside FULL SET - Pitchfork Music Festival Paris

Enkele jaren geleden op Pitch Festival live gezien en ben daar zo ontzettend hard van mijn sokken geblazen. Dit is verreweg het beste optreden dat ik ooit heb gezien en waarschijnlijk ga zien in mijn leven. Ik kan niet eens uitleggen hoe hard, diep, opzwepend en magisch het was. Nicolas Jaar en Dave Harrington in perfecte balans, prachtig gitaarspel, heerlijke beats en een belachelijke lichtshow.

Paper Trails vanaf 21:36

Ik heb deze track gekozen om de live footage, maar favoriet op het album (Psychic) is Golden Arrow: DARKSIDE - Golden Arrow

14. Pantha du Prince - Lay in a Shimmer
Pantha du Prince - Lay in a Shimmer

Soms schieten zelfs superlatieven te kort. Dit is een waar kunststukje. Ben eigenlijk sinds mijn kennismaking met Pantha al fan. Door de belletjes een zeer herkenbare sound. Extreem goed dansbaar en het zit technisch goed in elkaar. Vorig jaar waren ze live op Today’s Art Festival erg sterk.

Live beelden: Pantha Du Prince - The Bell Laboratory - Lay In A Shimmer -Auditori Primavera Sound 2013

13. John Frusciante - Dark/Light
John Frusciante - Dark/Light

The Empyrean is naar mijn mening één van de beste albums van de afgelopen 10 jaar. Ik kende John’s solowerk aanvankelijk niet. Ik had ooit een documentaire gezien, waarin hij er niet goed aan toe was. Deze volgens mij: John Frusciante Vpro (1994) Documentary. Na de eerste luisterbeurt volgende een lange periode van het ontdekken van zijn muziek. Wat heerlijk om die experimentele albums stuk voor stuk te luisteren en te proberen doorgronden. Dat lukt met zo’n getalenteerde, maar knotsgekke gast natuurlijk niet. PBX Funicular Intaglio Zone wel eens beluisterd? Hij maakt de laatste tijd acid house onder de naam Trickfinger, ook zeker de moeite waard: Trickfinger - Trickfinger (2015). Nog even over deze track, wat een uniek pareltje is dit! Dat emotionele, rustige begin en dan die ‘drop’ op de helft. Ik ben in de loop van de jaren ontzettend van zijn stem gaan houden. Dat koortje en die basslijn halverwege, ja, genieten! Het hele album is steengoed, volle score.

12. Michael Jackson – Dirty Diana
Michael Jackson - Dirty Diana

Mijn grote held mag absoluut niet ontbreken in mijn top 100. Eigenlijk wil ik the King of Pop op 1 zetten, maar mijn muzieksmaak is door de jaren heen sterk veranderd. Toch bijna een top 10 positie voor mijn jeugdidool. Toen ik als klein jongentje eens een weekend ziek was zond MTV een Michael Jackson Weekend uit. Al ijlend kwam de ene na de andere clip van Michael voorbij, stuk voor stuk zeer indrukwekkend. Earth Song, Remember the Time, Billie Jean, Thriller, Stranger in Moscow, They Don’t Care About Us en ook Dirty Diana, mijn all time favorite van MJ. Ik was op slag fan. En hardcore ook, ik moest en zou alles van Michael Jackson bij elkaar verzamelen. Ik denk dat ik de meeste tracks zeker 500 keer moet hebben beluisterd in mijn leven. Ik heb hem nooit live mogen zien en dat zal door zijn overlijden ook niet meer gebeuren. Met recht een grote teleurstelling.

11. Massive Attack – Angel
Massive Attack - Angel

Ik heb dit nummer altijd als zeer intens ervaren. Die zware, diepe, bezwerende beat met die bijzondere stem. Koortsachtig opzwepend, mysterieus en spannend. Muziek om jezelf in te verliezen.

Mooi verhaal over Yagya.

Ik heb Yagya een kleine 10 jaar terug live gezien op een kunst- en muziekfestival in Augsburg. Was erg fijn, maar eveneens voor 3 man en een paardekop (wel meer dan 12 overigens). Ter plaatse z'n album uit 2006 gekocht, misschien toch eens kijken of die ondertussen ook veel geld waard is ?

Is die vormgever trouwens die knakker die destijds die typische Sending Orbs hoezen ontwierp? Die stijl vind ik echt vreselijk ?

/edit: begrijp uit een bericht bij het album dat dat weer iemand anders is.

-SprayIt- schreef:
20. Rechenzentrum- Tiefenschärfe
Rechenzentrum- Tiefenschärfe

Er moet ook nog wat te ontdekken zijn in zo’n top 100!

Heb ik weer, ben ik verdomme al bekend met Rechenzentrum ?

Inderdaad mooi verhaal over Yagya. Ik heb zijn muziek wel eens beluisterd idd (ik geloof Sleepygirls), maar echt blijven hangen is het niet, sorry.

Die had bij mij ook wat meer tijd nodig Titmeister. Daarnaast is het natuurlijk ook een album dat voortkabbelt, maar uitblinkt in de details en sfeer. Misschien vind ik het album juist zo fijn, omdat het weinig geldingsdrang lijkt te hebben. Ik kan het gerust enkele keren achter elkaar beluisteren, zonder er zat van te worden. Zeker met dit weer, bij het lezen van een boek is het een geweldig album. Deze mix van het album is erg fijn: Yagya - Sleepygirls (Mixed)

GrafGantz schreef:
(quote)

Heb ik weer, ben ik verdomme al bekend met Rechenzentrum ?

Ik zit al de gehele ochtend na te denken hoe ik jou nog kan tippen GrafGantz, je kent zoveel! Ook veel wat ik heel tof vind trouwens. Ook bij mijn laatste tiental geen nieuwkomers voor jou. Ik kom er op terug!

Ik knal deze week in ene de laatste 10 erop, dan is het de beurt aan stoepkrijt. Ben je ongeveer zover?

panjoe (moderator)
Sleepygirls is mijn favoriet van Yagya, de doorlopende mix maakt het voor mij helemaal af. Maar ook Rigning heb ik tijden bizar veel gedraaid, heeft toen ook nog even in mijn top tien gestaan.

Ik heb verder nog geen dub techno gehoord die zo effectief is als die van Yagya - niet dat ik veel heb beluisterd, vooral dingen van usual suspects als Deepchord en Basic Channel. Jammer dat ik niet wist van zijn optreden in Utrecht, anders had ik je zo gejoind!

Misterfool
-SprayIt- schreef:
Ik knal deze week in ene de laatste 10 erop, dan is het de beurt aan stoepkrijt. Ben je ongeveer zover?

Als het goed is, was ik na jou aan de beurt. Ik heb mij voorbereid en kan in principe gelijk beginnen. Ik verwacht binnen een maand klaar te zijn.

Is ook zo! De verloren zoon. Prima, kijk er naar uit. Verwacht eind deze week mijn laatste rijtje er op te gooien, dus wat mij betreft kun je dit weekend los.

panjoe schreef:
Ik heb verder nog geen dub techno gehoord die zo effectief is als die van Yagya - niet dat ik veel heb beluisterd, vooral dingen van usual suspects als Deepchord en Basic Channel. Jammer dat ik niet wist van zijn optreden in Utrecht, anders had ik je zo gejoind!

Dan kan ik je deze aanraden: Giriu Dvasios - Metai (2010)
Giriu Dvasios - Metai | Cold Tear Records - coldtearrecords.bandcamp.com
Deze: Intrusion - The Seduction of Silence (2009)
the seduction of silence | echospace [detroit] - echospacedetroit.bandcamp.com
En deze: Evan Marc + Steve Hillage - Dreamtime Submersible (2008)
Evan Marc + Steve Hillage - Dreamtime Submersible | Bluetech - bluetech.bandcamp.com

Deze laatste is een stuk dansbaarder dan Yagya, maar eveneens erg goed.

GrafGantz schreef:
. Ter plaatse z'n album uit 2006 gekocht, misschien toch eens kijken of die ondertussen ook veel geld waard is ?

Deze (Yagya - Will I Dream During the Process?) gaat op Discogs voor 35 tot 420 euro weg, zie ik. Tijdje geleden gingen zijn albums voor nog meer weg, staan er nu relatief veel op. Voor een beetje ok versie van Rhythm of Snow leg je alsnog wel 50 euro neer.

Misterfool schreef:
(quote)

Als het goed is, was ik na jou aan de beurt. Ik heb mij voorbereid en kan in principe gelijk beginnen. Ik verwacht binnen een maand klaar te zijn.
Dat geeft mij mooi nog een maand extra de tijd. Komt me niet slecht uit.

Yes! Welke was het GrafGantz?

Die eerste met die moeilijke naam. Nu nog kijken of die ergens te beluisteren valt.

Linkje staat erbij

Ik ben ouderwets, ik ben nog van de illegale mp3s ?

Misterfool
En dan zeker downloaden met Limewire. Drie uur wachten op één nummer.

Ja, of Kazaa.

10. Emancipator – Anthem
Emancipator - Anthem

Het album Soon It Will Be Cold Enough van deze artiest is één van mijn favorieten. Het ideale album voor de koudere seizoenen. Ik luister dit album vanaf 2006 elk jaar meerdere keren in de winter. Warme elektronische muziek met prachtige vocalen en een modern gebruik van klassieke instrumentatie. In deze track is de viool adembenemend mooi. In mijn last.fm lijst van meest gedraaide tracks stond deze ergens bovenaan en nog steeds luister ik deze regelmatig. De rest van het album is net zo mooi.

9. Daft Punk – Aerodynamic
Daft Punk - Aerodynamic

Absolute helden. Ik weet nog goed dat ik als kleine jongen naar de V&D ging om daar aan de balie cd’s te luisteren. Wekenlang ben ik op zaterdagen langsgegaan om Discovery te beluisteren. De gitaarsolo in dit nummer is nagenoeg het tofste wat ik ooit gehoord had. Ik herinner me nu opeens ook dat ik daar vaak een cd van Rahzel luisterde, waarop hij ‘If Your Mother Only Knew’ beatboxte, dat vond ik in die tijd nagenoeg even vet als de gitaar in deze track, haha. De clip van Aerodynamic, afkomstig van de film Interstella 5555, is eveneens geniaal en heeft op jonge leeftijd veel indruk gemaakt. Ik heb eeuwig spijt dat ik niet naar het concert Alive 2007 in Amsterdam ben gegaan, wat moet dat ongelofelijk vet zijn geweest!
Daft Punk Alive 2007 @ hmh 2007/07/04

8. The Irrepressibles- Two Men In Love
The Irrepressibles - Two Men In Love

Als ik een top 100 zou maken met mooiste stemmen zou Jamie McDermott meedingen naar de eerste plaats. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik een zwak heb voor mannen met hoge stemmen en dan is dit wat ik bedoel. Hoewel het album Mirror Mirror uit 2010 favoriet is, is mijn favoriete nummer van dit gezelschap afkomstig van het album Nude uit 2012. De opbouw naar de emotionele climax is bloedstollend mooi. Het herhaaldelijk uitkermen en schreeuwen van ‘I’m in love’ geeft mij nog elke luisterbeurt kippenvel. Ik weet dat ik moet kiezen, maar ik vind de track In This Shirt minstens net zo mooi als deze: The Irrepressibles - In This Shirt

7. Kashiwa Daisuke – Stella
stella | KASHIWA Daisuke

Dit bijna 36 minuten durende prachtstuk heeft veel indruk op mij gemaakt. De eerste luisterbeurt was op een net gekochte mp3-speler, ik zat alleen buiten naar de sterren te kijken. Sommige muziek kan je, net als een boek of film, meenemen in een verhaal en je even het gevoel geven helemaal weg te zijn. Na een gek en wat chaotisch begin met piepjes en kraakjes ontvouwt zich een prachtig complex muziekstuk waar voor mij nagenoeg alles in zit. Spannende elektronische elementen en een prachtig gebruik van allerlei (klassieke) instrumenten. Nu ik het nog eens beluister ontdek ik weer allerlei instrumenten en geluiden. Uniek werk van een muzikaal genie!

6. Antony and the Johnsons – River of Sorrow
Antony and The Johnsons - River Of Sorrow

Het mooiste debuutalbum ooit als je het mij vraagt. Wat ben ik blij dat ik Antony, nu ANOHNI, heb ontdekt enkele jaren geleden. Bedankt hiervoor aERodynamIC (verantwoordelijk voor nog veel meer ontdekkingen overigens). Volg trouwens zijn sterke top 50 van deze artiest op deze pagina: Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Free at Last: Antony top 50
River of Sorrow is mijn persoonlijke favoriet. Die breekbare engelachtige stem, prachtig. Ook in deze track is er een hoofdrol weggelegd voor de viool. Luister de drie eerste albums nog regelmatig, één van mijn favoriete artiesten.

5. Radiohead – Reckoner
Radiohead - Reckoner - Live From The Basement

Keihard meezingen! Elke keer weer. In Rainbows is op een gedeelde eerste plaats met ( ) van Sigur Rós mijn favoriete album aller tijde. Elke song raakt mij en heeft een bijzondere betekenis voor me. Dit jaar op Best Kept Secret een prachtig concert mogen aanschouwen. Ik zet het album nog even op!

Zag enige tijd geleden trouwens een uitvoering van dit nummer door Gnarls Barkley en was zeer onder de indruk: Gnarls Barkley - Reckoner

4. Burial - Loner
Burial - Loner

Ik zit na te denken over hoe ik moet uitleggen hoe mooi en goed ik deze track vind, maar het is bijna niet in woorden te vatten. Dat klinkt misschien wel heel heftig, maar dat is het in mijn beleving ook. Dit benaderd voor mij perfectie namelijk. De opbouw, de sfeer, die bass die erin komt rollen, de vocalen en dat heerlijke spacy geluidje. De tikjes, het gekraak, de verschillende lagen, de energie, Burial is heer en meester. Dat geluidje alleen al op 4:20, be-la-che-lijk. Op 5:07 weer, maar dan net iets langer. Geniaal. Kan ik uren achter elkaar horen. Ik lieg niet als ik zeg dat ik meerdere keren met tranen in mijn ogen naar deze track heb geluisterd. Deze muziek geeft mij een diep gevoel van blijdschap dat ik besta en mens mag wezen. Ook Kindred, Come Down To Us en bijvoorbeeld Archangel zijn toptracks. Zijn releases zijn de afgelopen jaren kwalitatief iets minder helaas, maar hij kan voor mij niet meer stuk.

3. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása
Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása

Jarenlang was dit mijn all time favorite. Ik ben al jarenlang groot fan van deze band. Nagenoeg alles wat ze hebben uitgebracht vind ik prachtig, met het ‘haakjes-album’ als kroonjuweel. Deze track is afkomstig van het eveneens weergaloze album Ágætis Byrjun uit 1999. Kreeg op de HAVO deze cd, volgens mij een gebrand exemplaar, in handen via een klasgenoot. De eerste luisterbeurten deden mij niet zoveel, maar na verloop van tijd begon ik de toen voor mij nog wat irritante stem van Jónsi meer te waarderen. Tot ik een keer in de trein van Assen naar Zwolle zat en deze track goed bij mij binnenkwam. Tranen met tuiten. Alsof je hele leven in 1 track is geperst, met alle ups en downs en dan dat hysterische einde, waarna het stil is… Misschien wil ik deze wel op mijn begrafenis.

2. Gridlock – Chrometaphor
Gridlock - Chrometaphor

Dit is zo’n belachelijk epische track! Bij het beluisteren van deze klapper heb ik tijdens de eerste luisterbeurt (in het vliegtuig naar Engeland) een soort out-of-body experience gehad, waarbij die gruizige, opstijgende beat mij volledig in vervoering bracht. Kippenvel over mijn hele lichaam en volgens mij maakte ik allerlei gelukzalige geluiden tijdens het beluisteren. Nog elke keer als ik het nu hoor ga ik terug naar dat moment. Zoiets heb ik daarna nooit meer gehad. Een geluid wat zo diep iets raakt dat je alles even vergeet. Het album Formless is een meesterwerk, mocht je het niet kennen, luister en geniet! Gridlock - Formless

1. Simeon ten Holt - Canto Ostinato
Ten Holt: Canto Ostinato - Complete

Het allerbeste en allermooiste wat ik in mijn leven heb mogen horen. Mijn absolute nummer één. Met kop en schouders ook. De Canto.

Dit repetitieve (Canto = melodie, Ostinato = herhaling) in Nederland gecomponeerde pianostuk is een hedendaags topstuk. In 1979 voor het eerst ten gehore gebracht. De lengte van het stuk kan varieren tussen 60 minuten en meerdere uren. Simeon zei er zelf dit over: "Ook de veronderstelling van hoe-langer-hoe-beter is een vergissing als de spanning tussen twee tijdpunten ontbreekt en er niet meer klinkt dan zinloze herhaling van hetzelfde".
Ik heb het enkele jaren geleden ontdekt en ben sindsdien naar meerdere uitvoeringen geweest. Er worden regelmatig ligconcerten georganiseerd, waarbij je in veelal kerken al liggend kunt genieten van dit stuk. Het woord genieten geeft niet voldoende weer wat ik voel tijdens het beluisteren. Ik raak volledig in trance na enkele minuten en laat mij meevoeren met de tonen. De meer emotionele stukken raken mij rechtstreeks in mijn ziel, ik jank dan ook liters elke uitvoering. Deze muziek troost mij en geeft mij rust. Uitvoeringen in Nederland worden meestal door 2 pianisten gedaan (Sandra & Jeroen van Veen spelen dit stuk regelmatig samen), al heb je ook uitvoeringen met 4 pianos (zie de link), marimba’s of bijvoorbeeld harp + dj: InnerAct - Canto Ostinato Audio Visual

Grote aanrader is de documentair Over Canto, waarin verschillende personen vertellen hoe dit stuk hun leven heeft veranderd: Over Canto - 2Doc.nl

Ik wil, naast Eric (Aero) in het bijzonder enkele users bedanken die mij op het spoor hebben gebracht van mooie artiesten en albums:
archangel9 | GrafGantz | bas | herman | | kobe bryant fan | Mjuman | Masimo | WILDE_FRANS | perrospicados | KampF | panjoe | stoepkrijt | Svendra | dix | Aurum | YoG | tuktak (helaas uitgeschreven) | Rhythm & Poetry (RIP)

Dat was ‘m. Ik wil bij deze de volgers en lezers danken voor de aandacht, ik hoop dat er leuke ontdekkingen voor je tussen zaten. Succes aan Misterfool!

-SprayIt- schreef:
9. Daft Punk – Aerodynamic

What's in a name

8. The Irrepressibles- Two Men In Love

6. Antony and the Johnsons – River of Sorrow

Ga je nog tegenkomen in mijn top 50

3. Sigur Rós - Viðrar Vel Til Loftárása

Mooiste video ooit, één van de allermooiste nummers ooit.

1. Simeon ten Holt - Canto Ostinato

Na Gorecki's derde misschien wel mijn nummer twee op klassiek gebied.

Ik wil, naast Eric (Aero) in het bijzonder enkele users bedanken die mij op het spoor hebben gebracht van mooie artiesten en albums

Prachtig om te zien hoeveel raakvlakken we hebben (maar ook onze verschillen). Geen dank. Ik heb er ook veel plezier aan mogen beleven om jou telkens zo enthousiast te zien

Die nummer een is wellicht een goede tip voor Jazper, ik geloof niet dat hij daar al bekend mee is ?

GrafGantz schreef:
Die nummer een is wellicht een goede tip voor Jazper, ik geloof niet dat hij daar al bekend mee is ?

Juist wel of niet?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:24 uur

geplaatst: vandaag om 09:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.