menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van herman
Erg mooie lijst geworden

Tof dat je Fools Gold toen al zo ervaren hebt. Ik heb het toen wel meegekregen en vond het een intrigerend nummer, maar echt snappen deed ik het nog niet. Nu zou het ook dik in mijn top 100 staan; het is gewoon een meesterwerk.

avatar van Grafmat
trebremmit schreef:
Mocht Grafmat nog geen tijd hebben wil ik wel voordringen.
Op jassn hoeven we denk ik niet meer te rekenen, die is sinds 23 oktober niet meer ingelogd.


Je mag voordringen, vind ik he-le-máál niet erg... Met daarbij de uitdrukkelijke belofte dat ik dan ná jou echt mijn top100 zal presenteren.

avatar van trebremmit
Zal vandaag of morgen beginnen, moet eerst nog wat andere werkzaamheden verrichten.

avatar van trebremmit
Dan nu mijn top 100, neem de volgorde niet te serieus a.u.b. het is maar een momentopname.
Ik zal proberen om er een beetje tempo in te houden.

100. Ede Staal - Hoogeland
ede staal - hoogeland - YouTube

Ik kom zelf uit Drenthe, maar heb altijd wel een zwak gehad voor de Groningse taal, en dan kom je al snel bij Ede Staal terecht. Dit nummer vind ik zijn mooiste, vol nostalgie en melancholie. Een jaar of vijftien geleden had ik niks met dialect en zingen over de regio, maar naarmate ik ouder ben geworden raakt het me steeds meer.

De wilde plan'n dij'k hád
Komt sikkom niks meer van terecht
Totdat de nacht van 't Hogelaand
'n Donker klaid over ons legt


99. 808 State - Magical Dream
808 State - Magical Dream (audio only) - YouTube

Dan heel wat anders, de pioniers van de acid house in Engeland, die later wat meer toegankelijker house gingen maken met het album 90 waar dit nummer op staat. Een heerlijke zweeftrack, uniek toentertijd en kan wat mij betreft nog steeds mee, ritmisch ook erg goed trouwens.

98. White Lies – Farewell to the Fairground
White Lies - Farewell To The Fairground -YouTube

Deze band roept bij veel mensen aversie op, ik heb nooit begrepen waarom, maar misschien komt het omdat ik in de 80's nog niet met muziek bezig was maar meer met leren lezen en schrijven. Het zou namelijk best kunnen dat dit een copy paste bandje is, maar goed, ik vind het hele album To Lose My Life... mooi en dit is wel mijn favo nummer daarvan. Latere albums ben ik afgehaakt, toen kende ik het truukje wel.

97. Hüsker Dü - New Day Rising
Hüsker Dü - New Day Rising - YouTube

Dit album ben ik ooit gaan luisteren om de hoes, op de een of andere manier vond ik die erg mooi, ook wilde ik wel eens weten wat voor band dat was waar Cobain en co fan van waren. In eerste instantie vond ik het verschrikkelijk, wat een bak lawaai zonder structuur, maar jaren later weer eens geprobeerd, ook door de berichten hier op musicmeter, en ineens viel het kwartje. Vooral deze opener vind ik echt waanzinnig door de muur aan geluid.

96. James Gang - Ashes The Rain And I
James Gang - Ashes the Rain and I (1970) .wmv - YouTube

Een rustig nummer uit de jaren zeventig, ik kwam bij deze band omdat ik nogal veel westerns kijk, en door wat op te zoeken op youtube over de James Gang kwam dit nummer bij de aanraders te staan. Ik moet zeggen, dit is het enige mooie nummer wat ik ken van deze band, heb het hele album geprobeerd waar dit nummer op staat maar dat doet me weinig, ik kan dus ook weinig over de band vertellen. Maar goed, dit nummer vind ik heel mooi, ook de tekst raakt me wel, en de viool maakt het geheel af.

95. Monno - Negative Horizon
Monno - Negative Horizon - YouTube

Veertien minuten aan drone/noise in een laag tempo met een muur van gitaargeluid, dit is niet om vrolijk van te worden, maar wel erg gaaf en meeslepend als je er in op kunt gaan. Doom voor de liefhebbers. De band komt uit Zwitserland en dit nummer komt van hun beste album af, genaamd Ghosts.

catchup
Dus Lohues kump ook nog wel langes.


avatar van deric raven
Nog een liefhebber van White Lies.
Bij mij staat Death in mijn Top 100.

avatar van trebremmit
94. Voices from the Lake - Max
07 Voices from the Lake - Max [Editions Mego] - YouTube

Voices from the Lake bestaat uit Donato Scaramuzzi en Giuseppe Tillieci, beter bekend als Donato Dozzy en Neel die ook solo muziek uitbrengen.Ze zijn wat mij betreft al jaren de betere producers in de techno/ambient hoek, en hun eerste album is inmiddels wel een klassieker geworden.
Dit nummer komt van hun tweede, wat een live album is, alleen daar merk je niks van. Het is een cover van Paolo Conte's Max, op zichzelf al een prachtig stukje muziek, maar dit stukje ambient is erg rustgevend en sfeervol, wat mij betreft de mooiste cover ooit.

93. Agent Steel - Bleed for the Godz
Agent Steel - Bleed For The Godz - YouTube

Dan een stukje speedmetal uit de 80's, gierende gitaren, hoge vocalen, snelle drums. Bleed for the Godz is voor mij echt een heerlijk energiek nummer, lekker meebrullen met het refrein, handen in de lucht en het hoofd op en neer. Een klassieker wat mij betreft.

92. Wöljager — Van't Liëwen un Stiäwen
Wöljager - Van't Liëwen un Stiäwen - YouTube

Woljager is Marcel Dreckmann, zanger van de Duitse blackmetal band Helrunar. Van't Liëwen un Stiäwen is het titelnummer van het album en is dark folk gezongen in het dialect van de Duitse streek Münsterland. Het gaat over een oude sage uit die streek, gespeeld op akoestische gitaar en viool, de zanger moet men misschien even aan wennen. Ik vind dit echte herfst muziek, heerlijk melancholisch/droevig.

91. Grooverider - Where's Jack the Ripper
Grooverider - Where's Jack the Ripper - YouTube

En dan mijn favoriete drum n bass nummer, een genre waar ik wel op los ging in de jaren negentig maar daarna niet echt meer heb gevolgd. Grooverider was toen wel een bekendheid, maar veel heeft hij niet geproduceerd, hij was meer DJ. Maar goed, dit nummer heeft een heerlijk harde baslijn met nog hardere drums erover, erg fijn wat mij betreft.

90. The Libertines - Don't Look Back Into the Sun
The Libertines - Don't Look Back Into The Sun (Official Video) - YouTube

Ontdekt door op een avond naar MTV2 te kijken, zal wel een jaar of acht geleden zijn, daarvoor dacht ik altijd dat het niks voor mij was die Doherty met zijn drugshoofd, maar goed dat viel heel erg mee. Prima gitaarnummer dit, erg vrolijk ook en een perfect einde, en dat alles in drie minuten, klasse!

avatar van SirNoodle
trebremmit schreef:

97. Hüsker Dü - New Day Rising
Hüsker Dü - New Day Rising - YouTube

Dit album ben ik ooit gaan luisteren om de hoes, op de een of andere manier vond ik die erg mooi, ook wilde ik wel eens weten wat voor band dat was waar Cobain en co fan van waren. In eerste instantie vond ik het verschrikkelijk, wat een bak lawaai zonder structuur, maar jaren later weer eens geprobeerd, ook door de berichten hier op musicmeter, en ineens viel het kwartje. Vooral deze opener vind ik echt waanzinnig door de muur aan geluid.


Mooi om deze te zien passeren, die drum die er direct inhakt, de gitaren die eroverheen schreeuwen, en als je denkt dat het al een muur van geluid is, dan schreeuwen ze er nog eens bovenop. En toch blijft het allemaal melodieus, voor mij de werkelijke sterkte van Hüsker Dü, onder het lawaai & uptempo zaten telkens pareltjes van songs.

Bonuspunt ook voor de songtekst, alleen maar 'new day rising' met kleine klemtoon/zang-verschillen, en veel geroep. De meeste lyrics-site maken zich er vanaf met 3x de titel en wat puntjes, maar er is toch een site die het compleet uitschrijft, met zelfs wat aaaargh en raaaaaah's erbij

avatar van GrafGantz
Leuk om Voices of the Lake langs te zien komen hier, niet bepaald iets dat je vaak in lijstjes tegen komt ?

avatar van Arrie
Inderdaad! Ik ben wel beter bekend met Dozzy solo, deze versie van Max ken ik ook nog niet. Ben er wel erg benieuwd naar, ga hem vanmiddag eens draaien,

Sowieso een mooie, afwisselende lijst!

avatar van trebremmit
Later komt nog een nummer van hun langs, maar dat wordt meer een stamper.

avatar van trebremmit
89. Architecture In Helsinki - Do The Whirlwind
Architecture in Helsinki-Do the whirlwind - YouTube

Een nogal vreemde band dit Architecture in Helsinki uit Australië, het komt nogal chaotisch over met al die instrumenten, maar daaronder hebben ze prachtige melodieen en lekkere ritmes. Lang niet alles van hun kan ik waarderen, maar Do the Whirlwind heb ik altijd erg apart, leuk en bevreemdend gevonden.

88. The Prodigy - Rhythm of live
the Prodigy - Rhythm of life - YouTube

Alleen te vinden op de single One Love, had wat mij betreft zo op Music for the Jilted Generation gekund in plaats van One Love. Een waanzinnige breakbeat track, duister en energievol. Het schijnt dat The Prodigy zelf ook niet zo gecharmeerd was van One Love. Leuk verhaal trouwens over de single One Love (ook Full Throttle staat daar op) is dat Liam Howlett het eerst onder een white label uitbracht met als naam Earthbound, dit omdat The Prodigy kritiek kreeg van de zogenaamde underground dat ze te commercieel waren, iedereen was laaiend enthouiast, maar toen later bleek dat het om The Prodigy ging werden ze ineens minder enthousiast. Humor!

87. The Visions of Shiva - Perfect Day
THE VISIONS OF SHIVA PERFECT DAY - YouTube

Een samenwerking van Paul van Dyk met Harald Blüchel (Cosmic Baby) ze hebben maar twee singles uitgebracht maar dat zijn wel erg sterke. Als je van de vroegere Duitse trance houdt is dit zeker een aanrader, heerlijk ook als die piano halverwege in het nummer komt en het helemaal los gaat. Jammer dat ik dit nooit op de dansvloer heb gehoord.

86. Therapy? — Screamager
Therapy? - Screamager - YouTube

In 1994 zat ik naar de tv-uitzending van Pinkpop te kijken en daar kwam een band langs met een zanger die helemaal in het zwart was, en de teksten waren, bleek later, ook nogal zwartgallig. De muziek daarentegen vond ik erg energiek met heerlijk gitaarspel en erg toffe drums. Een vriend van mij had inmiddels de cd al aangeschaft, en ik dus direct kopieeren op cassette en toen helemaal grijs gedraaid. Screamager is mijn favoriet, kort maar krachtig met een aanstekelijk gitaarriedeltje. Twee jaar later heb ik de band zelf op pinkpop gezien, alleen maakte het toen minder indruk dan de eerste keer op tv, in dat jaar was ik meer onder de indruk van Sepultura.

avatar van deric raven
Therapy? staat niet in de lijst, het album Troublegum zou wel mijn Top 25 halen

avatar van trebremmit
85. Steve Gunn and the Black Twig Pickers - Trailways Ramble
Steve Gunn and the Black Twig Pickers - Trailways Ramble (Official Audio) - YouTube

Steve Gunn was gitarist in de band van Kurt Vile, ik had nog nooit van hem gehoord maar kwam bij dit nummer terecht na wat struinen op youtube. Ik werd meteen gegrepen door het psychedelische geluid, erg hypnotiserend is het gitaarspel, je waant je zo in de Apalachen. Daarna ook het hele album opgezocht en dat is ook een aanrader, mooie folk met, zoals eerder gezegd, een psychedelische inslag.

84. Daniël Lohues - Let mar niet op mij
Daniël Lohues - Let mar niet op mij - YouTube

Het laatste nummer van het album AOSEM, sowieso wel mijn favoriete Lohues album. De tekst vind ik wel typerend voor hem, en de sfeer en melodie mooi, ook houd ik er wel van dat hij hier met een band speelt.
Ik heb altijd al een zwak voor hem gehad en mede hierom - Het moet ongeveer 1996 zijn geweest dat Lohues met Skik optrad op een zondagmiddag, ik was de avond ervoor uit geweest en sliep bij een stel vrienden, het optreden was in een feesttent en we waren nog niet helemaal wakker, ook waren er maar een man of dertig in de tent, Skik was toen nog niet zo bekend. Ik kende ze eigenlijk ook niet echt, maar goed, iedereen dus met de duffe kop wachten wat er kwam en toen knalde Klotenweer, Betonpoalties, Tomme Tomme en nog meer van zulks uit de boxen, dit hadden we nog nooit in het Drents gehoord, allemaal dus verbaasd en helemaal wakker, haha, dat ben ik echt nooit meer vergeten. Uiteindelijk heeft ie nog een t-shirt van ons gekregen met Nijntje erop die een joint rookt en hij beloofde dat aan te doen als hij op Lowlands op ging treden later dat jaar, of een jaar later, precies weet ik dat niet meer, en dat heeft ie dus ook gedaan, wij allemaal juichen en hij groette ons nog op het podium van Lowlands. Prima kerel die Lohues.

83. Moby - Feeling So Real
Moby - Feeling so real (1994) - YouTube

Deze moet vooral keihard gedraaid worden, of vol gas in de auto. Wat een energieboost is dit, ook heerlijk als die synth erin komt na het het intro, en dan die breakbeat met het begeleidende I'm Feeling So Real, dat is even helemaal los gaan, dit was trouwens ook Moby zijn beste periode, daarna vond ik het niet zo interessant meer.

82. Logic - The Warning [Inner Mix]
Logic - The Warning - YouTube

Garage/Deep house uit New York op het legendarische Strictly Rhythm label. Logic bestaat onder andere uit Roger Sanchez en Eddie Maduro, die laatste zorgt hier ook voor de vocals die zwaar vertraagd worden. De tekst handelt over racisme, wat volgens mij best uniek is in een housenummer. Het is een van mijn favorieten uit die tijd, heerlijk laidback met een lekker ritme, mooie synt en als toetje een trompet.

81. Sonic Youth - 'Cross the Breeze
Sonic Youth - 'Cross the Breeze - YouTube

Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met Sonic Youth, veel albums van hun doen me niks, maar daartegenover staan weer albums die ik erg goed vind, zoals Daydream Nation. En daar komt Cross the Breeze vanaf, een geweldig gitaarnummer wat vol wendingen zit, mijn favoriet van deze band.

80. Iron Maiden - Rime of the Ancient Mariner
Iron Maiden - The Rime of the Ancient Mariner Full Length - YouTube

Maiden is een jeugdliefde van mij, toen ik een jaar of twaalf was heb ik Live After Death helemaal grijsgedraaid, ik vond dat toen zo intrigerend die teksten van Churchill, en Dickinson met zijn Scream for Me!
Ik weet nog wel dat ik een t-shirt wilde kopen met Eddie er op, maar dat mijn ouders dat geen goed idee vonden, god wat was ik kwaad, toen ik wat ouder was had ik er trouwens geen behoefte meer aan, haha.
Het mooiste nummer van Maiden, en dus van dat live album, vind ik nog steeds deze, en toen Maiden een jaar of acht geleden in Assen op het TT circuit kwam optreden heb ik direct kaarten gekocht, zelden zo'n mooie avond gehad, met een vriend van mij van begin af aan staan springen en meezingen, echte helden deze mannen.

avatar van trebremmit
79. Stendeck - Catch the Midnight Girl
Stendeck - Catch the midnight girl (Official Music Video) - YouTube

Stendeck is mijn favoriete idm producer, eigenlijk geen slecht album gemaakt. Deze Zwitser uit het mooie Lugano weet emotie te koppelen aan hele vette breaks, zijn album Sonnambula staat in mijn top tien en vind ik over het geheel het beste, maar Catch the Midnight Girl komt van Scintilla en begint met heerlijk stampende breaks om dan rond de 2 minuten helemaal los te gaan met mooie synths.

78. Freaky Chakra vs Single Cell Orchestra - I Want to Fall
Freaky chakra vs. Single Cell Orchestra- I want to fall - YouTube

Een breakbeat/ambient nummer uit 1996, ontdekt op discogs, wat een walhalla is voor dance en electronic liefhebbers. Ik ken dit nog maar een paar maanden, maar het staat nu al in mijn top 100, hier voor was Stendeck en ik dacht dat hij best origineel was, maar als je dan dit nummer hoort weet je ook waar hij door beinvloed is, tenminste dat denk ik. Het begint met een aantal minuten aan breaks, en net als je denkt, is dit het, komt er een prachtige melodie in. Single Cell Orchestra is Miguel Angelo Fierro, die aan de westkust van Amerika woont en daar met meerdere artiesten zoals Space Time Continuum op de labels Astralworks en Asphodel veel ambient en downtemp muziek maakte, als je in de 90's veel naar Chill Out Zone keek op MTV dan weet je wat voor muziek ik bedoel.

77. Voices From The Lake - Respiro (Live Edit)
Voices From The Lake - Respiro Live Edit (The Bunker New York 003) - YouTube

Nu een heel ander stukje muziek van Voices from the Lake, dit is dampende minimal techno met een hypnotiserend tempo en een laagje acid, uitgebracht door The Bunker in New York op de EP Velo Di Maya. Zet dit vooral heel hard en doe je ogen dicht, ik krijg er altijd een lekker duizelig gevoel van.

76. Matmos - Sun On 5 At 152
Matmos - Sun on 5 at 152 - YouTube

Matmos is een experimenteel electronisch duo, ze maken vooral geluidscollages, maar met dit tien minuten durende nummer weten ze toch een spannend geheel te maken. Het album waar dit vanaf komt heet The West en is hun beste volgens mij, volgens een artikel in de oor heeft het duo tijdens een bruiloft van vrienden in hun huis alle gasten een instrument in handen gegeven en dat opgenomen, dat hebben ze later gemixed met een tape vol gitaargeluiden van David Pajo (Slint), viool van Kris Force (Neurosis) en electronica van Jay Lesser. Dat album verdient wel meer luisteraars want het is een erg goed geslaagd experiment.

avatar van trebremmit
75. Aril Brikha - Ex Machina
Aril Brikha - Ex Machina 09 - YouTube

Aril Brikha is een Zweedse techno producer en Ex Machina is het titelnummer van zijn beste album wat alweer uit 2007 komt. De stijl is techhouse en het nummer heeft een lekker baslijntje, is heerlijk rustig en ook geschikt voor thuis om te luisteren in plaats van op de dansvloer.

74. Kyuss - El Rodeo
KYUSS - El Rodeo - YouTube

Kyuss de band met dat heerlijke gitaargeluid rechtstreeks uit de woestijn wat later door menigeen werd gekopieerd. Ik heb een periode gehad dat ik helemaal gek was van stonerrock en dan is Kyuss wel de hoogmis. El Rodeo komt van ...And the Circus Leaves Town en is een van hun meest heerlijke songs met een lekkere opbouw en dat herhalen werkt goed, heerlijk als iedere keer die drums en gitaar erin hakken met die stem van Garcia uit duizenden herkenbaar. Goeie drummer trouwens ook die Brant Bjork, en hem komen we later nog solo tegen in deze lijst.

73. Asva - A Game in Hell, Hard Work in Heaven
Asva - A Game In Hell Hard Work In Heaven - YouTube

Asva is George Stuart Dahlquist, voormalig bassist van Burning Witch, Goatsnake en Sunn O))). Met dit nummer, wat te vinden is op het album What You Don't Know Is Frontier, maakt hij een spannende drone met orgel, gitaar en traditonele Indonesische zang, erg bijzonder en spannend wat mij betreft, op het einde zit zelfs een versnelling. Als je hier op musicmeter bij het album kijkt staat er het verhaal over het hoe en waarom van het album, en dat is niet echt een vrolijk verhaal, maar goed, toch is er wat moois uitgekomen. Het is ook voor niet metalliefhebbers wel een aanrader denk ik, het is niet zo zwaar als bijvoorbeeld een Sunn O))).

72. Xanopticon - These Days
Xanopticon - These Days - YouTube

Xanopticon heb ik ontdekt op musicmeter, volgens mij stond het in een top tien van een user waar ik de naam van kwijt ben. Het is breakcore van de beste soort, na dit album heb ik nooit meer de behoefte gehad om meer breakcore op te zoeken, want beter wordt het denk ik toch niet. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dit verschrikkelijk vinden en er helemaal zenuwachtig van worden, maar ik vind het heerlijk en word er vaak rustig van, prachtig hoe die soundscapes je door de breaks leiden. These Days is wel mijn favoriet denk ik, alhoewel het wel moeilijk is om de nummers uit elkaar te houden.

71. Bvdub - Another Love
Bvdub - Another Love - YouTube

Emo-ambient, je herkent Bvdub direct als je een nummer van hem hoort, het is een en al emo, maar ik mag het erg graag horen, sommige zullen het kitsch vinden, maar voor mij is het heerlijk ontspannen.
Another Love komt van het album A Careful Ecstasy, zijn beste wat mij betreft, alhoewel ik lang niet alles ken, want hij is nogal productief, gemiddeld wel twee albums per jaar denk ik, en op musicmeter staan er al vijfendertig. Ik luister dit vaak als mijn ogen zwaar worden en ik wat half wegdommel, dan komt het nog beter over.

Misterfool
trebremmit schreef:
76. Matmos - Sun On 5 At 152
Matmos - Sun on 5 at 152 - YouTube
Matmos is een experimenteel elektronisch duo, ze maken vooral geluidscollages, maar met dit tien minuten durende nummer weten ze toch een spannend geheel te maken.
Prachtig nummer inderdaad. Bijzonder spannende muziek.

avatar van GrafGantz
Aril Brikha is een held ?

avatar van Arrie
Oeh, The Warning van Logic heb ik ooit ontdekt via Songpop en vind ik erg tof, maar nooit geweten dat Roger Sanchez daar iets mee te maken had.

Die ambient-versie van Max door Voices of the Lake was trouwens erg goed bevallen, prachtige track.

avatar van Arrie
Xanopticon heb je trouwens vast uit de top 10 van Onderhond. Was zelfs altijd z'n nummer 1, geloof ik.

avatar van jordidj1
The Warning had ik maar zulke ontdekkingen via SongPop momenteel, wat een heerlijke track

avatar van trebremmit
Arrie schreef:
Xanopticon heb je trouwens vast uit de top 10 van Onderhond. Was zelfs altijd z'n nummer 1, geloof ik.

Ach ja, natuurlijk.

avatar van Arrie
jordidj1 schreef:
The Warning had ik maar zulke ontdekkingen via SongPop momenteel, wat een heerlijke track

Ik weet niet meer uit m'n hoofd in welke categorie hij zit, maar daar zitten nog wel wat meer lekkere platen in. Volgens mij iets van 'house classics' ofzo.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ontzettend gave, diverse lijst, Bert. Ik vind het vooral tof om al die tracks voorbij te zien komen die aan de wieg staan van veel van de house en techno die ik heden ten dage luister, maar die ik, omdat ik me pas een paar jaar in die genres begeef, nog nooit eerder heb gehoord.

Dit blijft toch één van mijn favoriete topics ooit - waarschijnlijk mijn nummer 1, nu we toch in lijstjeslingo praten. Zelfs als ik muzikaal niet veel met de lijstjes kan, dan nog vind ik het altijd ontzettend leuk om al die persoonlijke verhaaltjes erbij te lezen.

avatar van trebremmit
Arrie schreef:
Oeh, The Warning van Logic heb ik ooit ontdekt via Songpop en vind ik erg tof, maar nooit geweten dat Roger Sanchez daar iets mee te maken had.

Die ambient-versie van Max door Voices of the Lake was trouwens erg goed bevallen, prachtige track.

Roger Sanchez heeft veel deep house geproduceerd begin jaren negentig, check maar eens op discogs.
Dit is zijn eerste single. The Underground Solution - Luv Dancin' (1990)

avatar van jordidj1
Ik ben dol op dance, dus ik hoop op nog meer goede ontdekkingen in deze lijst

avatar van niels94
Zeer fijn nummer inderdaad, The Warning! Mooie ontdekking.

avatar van Johnny Marr
Kyuss, Maiden en Sonic Youth!

avatar van trebremmit
Voor de liefhebbers van The Warning, het nummer staat op deze verzamelaar met nog meer deephouse/garage uit die tijd.

This Is Strictly Rhythm (1991)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:11 uur

geplaatst: vandaag om 13:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.