menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
avatar van Arrie
Mooie update ja! Het nummer van Burial heet trouwens Ashtray Wasp. Ja ik vind het ook een rare titel...

avatar van Film Pegasus
Elephants van Warpaint staat ook in mijn top 100, zelfs iets hoger. Toen ik het nummer zo'n 10 jaar geleden hoorde, was ik blij om nog zo verrast te kunnen zijn door een nieuwe artiest. Ik was toen 'al' 30 jaar en dan komen die verrassende momenten iets minder voor dan vroeger. Warpaint ondertussen al verschillende keren gezien en ik vind ze telkens beter worden.

avatar van jassn
Mijn situatie is onlangs terug iets veranderd want ik ben terug aan het reizen maar als ik tijd en een computer heb zal ik zeker een update doen. Ik heb mijn ontslag aangeboden en ik ben de koude ontvlucht naar het warme Malaysie. Nu ben ik in Kuala Lumpur.

50. The Black Angels - Better off Alone

The Black Angels is als een mix tussen The Doors en The Velvet Underground, wat al erg goed is maar dit nummer heeft nog eens extra energie ook en is vanaf het begin altijd mijn favoriet nummer van hen. Ook misschien wel omdat ik toch wel een tamelijk onafhankelijk persoon ben en dat ik altijd wel met het gedacht rond loop. I`m Better Off Alone

49. Songs: Ohia - Blue Factory Flame

Ah 1 van mijn favoriete artiesten die nog niet langs gekomen was in deze top 100. ik zag onlangs dat zijn voormalige bandleden en de zanger van Strand of Oaks een tour doen in europa om hem te eren. Moest ik in europa zijn ik zou al lang mijn ticket hebben. Nu zal dat natuurlijk niet dezelfde ervaring zijn dan naar Jason Molina luisteren, maar als er 1 artiest is die al gestorven is waarvan ik het heel jammer vind dat ik hem nooit live kan zien dan is het Jason Molina wel. Wat een prachtige stem en een donkere sound. Luisteren naar Jason zijn stem met die sound brengt me altijd in de stemming die hij overbrengt en laar me erg nadenken over allerlei dingen.

Where I am paralyzed by the emptiness
Every mile for ten thousand miles and every year for a thousand years
Every night for a thousand more I hear them calling
They never say to come home

48. Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen

Een nederlandstalig nummer zo waar. Voor mij is er gewoon geen perfectere omschrijving van hoe een stad evolueert in de ochtend. Poezie begeleid met prachtige muziek. Zjef Vanuytsel doet wat ik in veel nederlandstalige nummers mis.

De nacht sluipt weg de lucht verbleekt
De schimmen vluchten zwijgend
En aan de verre horizon
Begint de zon te stijgen
En daar trekt uit de nevel op
De klaarte van de dageraad
Met in zijn schoot geborgen
De zotte morgen

avatar van Film Pegasus
Zjef Vanuytsel! Kleinkunst (alhoewel die artiesten de naam verschrikkelijk vinden) dat het genre losweekte van de wollige Vlaamse folk en meer poëtische luisterliederen maakten. Het bewijs dat singer-songwriters niet enkel in het Engels moesten zingen. Een vinyl trouwens die ik nog af en toe opzet.

avatar van jordidj1
benieuwd naar de volgende update

avatar van jassn
Sorry ik was de afgelopen week op tioman Island (Malaysia) en ik had geen computer tot mijn beschikking

47. Disclosure - You & Me (flume remix)

Disclosure is een fijne band en heeft een aantal hele leuke songs, maar daar blijft het bij. Flume heeft ook wel wat fijne leuke nummers maar wat Flume in deze remix doet is fantastisch. Normaal prefereer ik meestal wel originele nummers maar er zijn natuurlijk wel wat uitzonderingen die deze regel bevestigen. Wat een uitzondering ook. 1 van de beste remixen ooit gemaakt. Was wel leuk toen ik Disclosure en flume net na elkaar zag op pukkelpop, dit nummer was met voorsprong het beste nummer van die 2 optredens.

46. Nick Cave & The Bad Seeds - Stagger Lee

Van 1 australische held naar de andere moest ik niet beter weten dat ik beide al kende voor ik 2 jaar in Australie was je zou denken dat ik talrijk werd beinvloed in Australie. Nu moet ik wel zeggen dat ik het eerste optreden van Nick Cave in Australie zag in een kleine zaal in Hobart in 5 jaar tijd. Zonder dit optreden stond dit nummer waarschijnlijk niet zo hoog. Ik hou van de donker kalme nummers van Nick Cave met dit als hoogtepunt. Onwaarschijnlijk eigenlijk om Nick Cave te zien vanop de 2de rij en dat bij pas aan te komen aan het concert 2 minuten voor hij begon. Dit zou nooit mogelijk zijn in Belgie denk ik.

45. Until The Ribbon Breaks - Until The Ribbon Breaks

Dit was ooit mijn favoriet nummer van Until the Ribbon Breaks maar ik kan dat van bijna ieder nummer zeggen van hen. Ik denk dat de meesten wel nog meer nummers verwachten van deze groep bij mij. Voor een groep dat nog maar 2 albums heeft heb ik al een lang verleden met hen, ik leerde hen kennen in januari 2013. Ik denk dat ik zo goed als bijna 2 jaar of zelfs meer moest wachten om hen live te zien. Ik moest daarvoor naar Parijs gaan. Ik wou eigenlijk niet alleen gaan maar uiteindelijk besloot ik gewoon om een weekendje parijs te doen juist om hen live te zien. Ze speelden gewoon in een hele kleine club/bar. Er waren niet veel mensen die voor hen gekomen waren. ik denk dat er misschien in totaal 40 mensen waren. Na het optreden speelde Team Me (een leuke band maar ik zag hen al eerder). In plaats van hen te checken ging ik naar buiten om een praatje te slaan met de band. Tijdens een korte conversatie, zei ik voor de grap dat ik misschien wel naar Londen zou komen ook waar ze speelden op een dinsdagavond. Waarnaar ze bandleden en manager mij prompt op de gastlijst zetten voor hun optreden in Londen.
ik kan u alvast zeggen dat dit mijn favoriete weekend in parijs was, wat verder gebeurt zullen we bij een volgend nummer wel vertellen.

oh ja waarom ik dit nummer zo goed vind. Eerst en vooral de lyrics zijn gewoon fantastisch, dan de piano, het koor, dit nummer heeft zoveel varieteit en toch klinkt het perfect in elkaar.

So who am I to cheat time?
I've been trying to guess the ending
And you'll do just fine
So use me 'til I'm broken
Like your favorite old tape
We could just play out through the summer
Until the ribbon breaks

avatar van aERodynamIC
Tja, Until the Ribbon Breaks (en datzelfde concert in Londen waar ik ze voor het eerst en tot nu toe enige keer live zag).

Ik blijf dat mooie verhalen vinden omdat ik weet hoe het kan gaan uit eigen ervaring (REVERE en momenteel Nakhane) en ik weet ook dat het niets van doen heeft met stalkerig fangedrag, maar met enorme muziekliefde die door artiesten (h)erkend wordt.

avatar van jassn
44. STUFF - java

Deze Belgische jazz band is 1 van mijn favoriete livebands, de drummer is gewoon fantastisch. dit is jazz maar met een livemixer on stage. Wat echt wel iets extra brengt. Dit nummer is mijn favoriet, al van het moment dat ik het eerst live hoorde, nog voor ze een album hadden.

43. Nina Simone - I Put a Spell on You

Nina verleid me totaal met dit nummer, sexy jazz. ja, ik weet dat dit een cover is maar dit is met voorsprong de beste versie die ik er ooit van gehoord heb. Het is de trompet die dit nummer zo goed maakt en ook wel het feit dat ik klein hartje heb voor de stem van Nina. Wat een stem.

42. Frank Ocean - Lost

Frank Ocean, ik hou gewoon van zijn stem en dit nummer is gewoon het perfecte pop nummer.

Now you're lost
Lost in the heat of it all
Girl you know you're lost
Lost in the thrill of it all
Miami, Amsterdam
Tokyo, Spain, lost
Los Angeles, India
Lost on a train, lost

avatar van jassn
41. Forest Swords - Knife Edge

Forest Swords is geniaal maar wat hij in dit recent nummer brengt is fenomenaal. die extra touch met de piano is zo prachtig, dat ik er geen woorden voor heb. Als ik iets mis door het reizen dan is het wel om artiesten als deze aan het werk te zien live.

40. Caribou -Leave House

Caribou leren kennen op dour wanneer ik totaal vermoeid in een erg lege tent ging neer zitten. 5 minuten na de start van het optreden was ik al ergens voorin te vinden en aan het dansen, ook al was ik kapot met deze muziek kon ik gewoon niet stil zitten. Prachtige ontdekking op mijn favoriete festival in Belgie. Oh ja de tent was bomvol op het einde, al had dat waarschijnlijk ook wel te doen met een ferme regenbui ( die ik alleen had opgemerkt door de verschrikkelijke modder die opeens aanwezig was maar dat is dour, dour zonder modder is geen dour. Ondertussen Caribou al 4 keer live gezien en het is en blijft indrukwekkend, dit nummer heeft me altijd kippenvel.

39. Jungle By Night - Atilla

Jungle By Night = feestje !!!! Dit is de hoogste nederlandse notering in mijn lijst. ik had hen ergens opgemerkt en toen zag ik dat ze openingsband waren op cactusfestival, waar ik al een ticket voor had. Dus moest ik extra vroeg komen om hen aan het werk te zien. Maar wat een memoberal optreden. Ik heb zelden zo het vel van mijn lijf gedanst als die dag bij een openingsoptreden van een festival. Heerlijk !!!!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
jassn schreef:

50. The Black Angels - Better off Alone

The Black Angels is als een mix tussen The Doors en The Velvet Underground, wat al erg goed is maar dit nummer heeft nog eens extra energie ook en is vanaf het begin altijd mijn favoriet nummer van hen. Ook misschien wel omdat ik toch wel een tamelijk onafhankelijk persoon ben en dat ik altijd wel met het gedacht rond loop. I`m Better Off Alone



Live altijd prijs. Volgende week weer in Eindhoven, nu al zin in.

avatar van Johnny Marr
Lost Inderdaad het perfecte popnummer.

avatar van Film Pegasus
Vorige week heb ik STUFF aan het werk gezien, omdat ik een ticket had gekocht voor Blackwave. Dit hiphopduo komt net als ik uit Deurne bij Antwerpen en het optreden was ook in het openluchttheater in Deurne. Na een verrassend voorprogramma (de jonge Blu Samu) en een sterke blackwave was ik toch verbaasd over het voor mij nog onbekende STUFF. Totaal mijn ding niet en ik hou toch wel van jazz. Ik ben zelfs na een handvol nummers maar naar huis gegaan.

avatar van Corporal Clegg
STUFF, ik had er nog nooit van gehoord. prima materiaal!

avatar van willemdeux
Ben benieuwd naar de volgende 38 songs.....

avatar van jordidj1
Niet offensief bedoeld, maar drie maanden lang bezig....? Is dat het langste tot nu toe?

avatar van -SprayIt-
jassn neemt zijn tijd... Hij is wel vaak online, misschien is hij dit topic vergeten?

avatar van deric raven
Het hoort onderhand wel thuis in het Just a joke topic.

avatar van jassn
Sorry,, ik kom inderdaad online op mijn GSM en ik ben dit niet vergeten. Ik heb morgen een vlucht terug maar nieuw-zeeland. Ik zou binnenkort dus weer een computer tot mijn beschikking hebben en dan probeer ik het zeker zo rap mogelijk af te werken.

avatar van Gretz
Om te voorkomen dat ik straks ook maanden bezig ben plaats ik mezelf maar weer wat naar achteren op de lijst, zodat ik nog een klein jaar extra heb voor de voorbereiding Wil toch wel de selectie en alle stukjes klaar hebben voordat ik aan de beurt ben.

- jassn
- thelion
- JSPR_G
- dumb_helicopter
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104

avatar van jassn
38. Bat for Lashes - Laura

Bat for Lashes is een artiest die nooit echt overtuigt bij mij alleen dit nummer doet het echt wel . Haar stem is prachtig en dan heb je nog de briljante piano. Het is een traag en opbouwend nummer daar hou ik wel van en toen ik ergens in Melbourne aan het werken was voor accomodatie bij een familie. Leerde de dochter me een beetje piano en 1 van de dingen die ik leerde was een stuk van de piano in dit nummer. Daarna was dit nummer echt wel nog meer 1 van mijn favorieten.

37. School of seven bells - I Got Knocked Down (but I`ll get up)

Shoegaze in de mix met electronica. Dit nummer is zo perfect dromerig maar toch erg dansbaar. Wat een heerlijk nummer. Eigenlijk het enige nummer dat ik van hen ken, geen idee waarom ik nooit iets anders heb opgezocht want dit nummer is gewoon zo heerlijk, Dat is het misschien wel want waarom meer opzoeken als dit nummer zo perfect is?

36. Hiatus Kaiyote - JekYll

Wat gezegd over deze dame en haar collectief. Deze dame heeft een prachtige stem en vooral deze liveversie is echt wel prachtig met de achtergrondzangers. Dit nummer straalt zoveel plezier uit. Heb deze dame al een paar keer live gezien en het is gewoon een heerlijke mix tussen jazz en soul.

avatar van Film Pegasus
Bat for Lashes!! Enkele jaren geleden ontdekt via Jools Holland. Voor mij toch het programma dat enkele artiesten liet zien die mij er van konden overtuigen (voor zover dat nog nodig was) dat er ook nu nog geweldige artiesten bezig zijn en we niet alleen de klassiekers moeten opzoeken. Bat for Lashes was er één van.

avatar van herman
Het album ervoor van Bat For Lashes heb ik grijsgedraaid. Zo mooi. Daarna me eigenlijk nooit meer echt verdiept in haar latere albums, maar Laura is wel echt een juweeltje.

avatar van ArthurDZ
herman schreef:
Het album ervoor van Bat For Lashes heb ik grijsgedraaid. Zo mooi. Daarna me eigenlijk nooit meer echt verdiept in haar latere albums, maar Laura is wel echt een juweeltje.


Dan zou ik zeker eens haar album The Bride van twee jaar terug luisteren, echt een prachtplaat!

avatar van jassn
35. Until The Ribbon Breaks - 2025

3 dagen na het concert in Parijs, werken in de ochtend als postbode en vragen voor een dagje verlof voor morgen zodat ik tijd had om terug te keren. Dus werken en dan vlug lunch eten en met de auto naar Lille want dat is de dichtste plaats om de tgv te nemen naar Londen. Eindelijk aangekomen in Londen vlug mijn hostel opgezocht want het was al zo goed als tijd om naar het concert te gaan dat niet echt dichtbij was. Eindelijk aan de plaats aangekomen, was ik zeker op tijd. Toen heb ik Erik ontmoet. Toen de zaal openging ondervond ik dat ik wel degelijk op de gastlijst stond wat toch wel leuk was na een fortuin te betalen om naar Londen te komen, juist voor 1 avond. Het voorprogramma was gewoon een dronken DJ die uiteindelijk de gast bleek te zijn van London Grammar.

Het optreden voor mij in Londen was echt wel uitzonderlijk goed, ze waren ook wel gemotiveerd om te spelen want er waren een heleboel vrienden van hen aanwezig want ze zijn zelden nog in de Verenigd Koninkrijk. Na het optreden had ik een paar biertjes met de band (al waren zij meer in de sterke drank). Toen de plaats afsloot gingen we naar een vriends huis met een uber. ik zat in de uber met de gast van London Grammar totaal dronken en weg van de wereld (juist voor de uber arriveerde rende hij weg, uiteidenlijk vonden we hem met de uber, gelukkig want hij was de enige die wist waar we naartoe gingen). De andere in de auto was Pete de zanger van Until the Ribbon Breaks. Na talloze uren in het huis en heel veel drank, ging ik om 6 uur in de ochten op zoek naar mijn hostel, ook al had ik geen idee waar het was. Dus wandelde ik gewoon tot het eind van de straat en daar was gelukkig mijn hostel. Toen moest ik zo goed als direct opzoek naar het station want mijn trein was heel vroeg in de ochtend, het station vinden was heel moeilijk maar uiteindelijk was ik net op tijd.

Een heel geslaagde avond voor mijn mening maar ik was dus niet verwonderd na dit dat juist voor hun aankondiging van hun nieuwe album dat Pete had moeten afkicken van alcohol.

Oh ja dit nummer is zo futuristisch dit kon zo gemaakt zijn in 2025, briljante lyrics briljant sound en zoals gewoonlijk ook een briljant video.

avatar van jassn
34. Nina Simone - Ain`t Got No, I Got Life

Ik moet zeggen dat mijn favoriete versie van dit nummer is een live versie. Dit nummer is lyrical zo goed en dan die piano en haar stem. Nina heeft 1 van mijn favoriete vrouwelijke stemmen. Het begint zo pessimistisch en de lyrics zijn zo simpel maar toch wel geniaal en afsluitend met dit is gewoon hoe je uw leven moet zien.

I've got life, I've got my freedom
I've got life
I've got the life
And I'm going to keep it
I've got the life

33. Nirvana - Where Did You Sleep Last Night?

Oke nog een andere artiest die wel een aantal redelijke songs heeft maar dan 1 uitzonderlijk fantastisch nummer. Deze cover pakt me ook iedere keer. Er is zoveel in dit nummer dat me pakt, alsof Kurt zijn heel verleden in zijn stem steekt voor dit nummer. Prachtig gewoon.

32. Another Sunny Day - You Should All Be murdered

Beste omschrijving voor dit nummer is heel kort ... The Smiths maar beter uitgevoerd. Ook direct de reden waarom dit nummer op 32 staat.

avatar van Film Pegasus
Mooi trio in het vorige bericht!

avatar van jassn
31. Kendrick Lamar - The Blacker The Berry

1 van de artiesten die 2 keer in mijn top 100 staat. Kendrick is op zijn best voor mij als hij er helemaal voor gaat. Ook al hou ik van zijn jazzy nummers, als hij hard gaat is hij gewoon meesterlijk. Ook al is het waarschijnlijk wel te maken dat ik echt wel van donkere nummers hou en de lyrics zijn ook gewoon erg sterk in dit nummer.

30. The National - I Need My Girl

The National is 1 van mijn favoriete bands ooit, ook al ben ik niet erg fan van hun laatste albums (eigenlijk zelf nog niet naar hun laatste geluisterd). Het enige nummer dat ik prachtig vind van hun voorlaatste album staat dan wel als enige nummer in mijn top 100. Misschien is het wel dat het zo uitspringt in dat album dat het tot mijn favoriet is uitgegroeid en hier is beland en niet nummers zoals: About today, Vanderlyle Crybabe Geeks, Friends of Mine, Available, .. die allemaal kans maakten op top 100.

29. Joanna Newsom - Clam, Crab, Cockle, Cowrie

Joanna Newsom heeft echt alles volgens mij. Een prachtige stem, piano, harp, briljante lyrics. Meer heb ik echt niet nodig om verliefd te worden op een artiest. Joanna Newsom is toch echt wel 1 van mijn favoriete artiesten. Ik heb haar nu al 2 maal live gezien en ik was echt wel onder de indruk van haar. Dit is echt een nummer dat me helemaal tot rust brengt en ik kan het duizend maal na elkaar beluisteren en nieuwe dingen horen.

That means no
Where I come from
I am cold, out waiting for the day to come
I chew my lips oh, and I scratch my nose
Feels so good to be a rose

avatar van 123poetertjes
Heel vet om die persoonlijke ervaringen met Until The Ribbon Breaks te lezen, een rode draad als deze is echt een meerwaarde voor dit topic. Prima band ook nog trouwens.

Oh, en die van SVIIB is trouwens prachtig!

Mag ik ook een keer een top 100 maken? Ergens in februari of maart 2019?

avatar van -SprayIt-
Ik gok dat 2021 eerder in de buurt komt Nicolaib88. Je mag jezelf wel in de rij zetten, achter aansluiten!

- jassn
- thelion
- JSPR_G
- dumb_helicopter
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:39 uur

geplaatst: vandaag om 13:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.