MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
-SprayIt- schreef:
Ik gok dat 2021 eerder in de buurt komt Nicolaib88. Je mag jezelf wel in de rij zetten, achter aansluiten!

- jassn
- thelion
- JSPR_G
- dumb_helicopter
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Nicolaib88

Gedaan!

Superbitch was niet meegenomen in een vorige update zie ik nu.

- jassn
- thelion
- JSPR_G
- dumb_helicopter
- Ataloona
- Sunderland
- Corporal Clegg
- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- arcade monkeys
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88

28. Andy Stott - Violence

Dit nummer gaat zo diep en heeft een heerlijke opbouw. De zang is dan weer fenomenaal. Een heerlijk origineel nummer en heel moeilijk te beschrijven. Echt wel hoe ik graag mijn nummers heb.

27. Portishead - We Carry On

1 van mijn favoriete artiesten die nog niet is langsgekomen. Geoff Barrow is gewoon geniaal, niet alleen met Portishead maar ook met zijn andere projecten. Beth Gibbons heeft dan weer 1 van de mooiste stemmen in de wereld. Third is 1 van mijn favoriete albuns en dit is dan weer de uitschieter van het album, ook al prefereer ik gewoon om heel het album te beluisteren.

26. Het Zesde Metaal - Oe Ist Meuglijk

Dit nummer kwam uit een maand na de zelfmoord van 1 van de beste maten van mijn broer en ook mijn buurman. Dit nummer beschrijft perfect hoe ik me voelde nadat hij me 2 dagen ervoor had gevraagd om iets te doen voor hem maar ik nee zegde omdat ik in in een examenperiode zat en omdat ik te lui was. Dit nummer beschrijft perfect hoe ik me voelde en wat mijn relatie was met hem.

Ik ga u niet bij naam noemen, omdat dat de mensen stoort. Niet waarom dat jij gegaan bent, maar wel hoe, dat zeggen ze voort. Hoe is het mogelijk? Blijkbaar stond het in de gazet, maar ik weet het via mijn broer. Hoe is het Mogelijk?
Zaten er spoken in uw hersens? Had uw peinzen een platte band? Zat er sleet op de formule? Zat er stof op uw verstand? Werd je gepest of was het een vrouw die je niet krijgen kon? Of was het ander lijfelijk lijden waar dat je nu van zijt verlost? Hoe is het mogelijk?
Hoe is het mogelijk dat ik u niet hielp. Ik heb u nooit echt graag gehad, ge had dat ook wel in de gaten. Maar nu dat je er niet meer zijt, tel ik u toch gelijk bij mijn maten. Graag gezien zijn door de mensen, kreeg je nooit onder de knie. Onderzoek heeft uitgewezen: er zijn teveel gasten gelijk gij.
Had ik u moeten helpen toen je iets vroeg aan mij paar dagen ervoor? Ik had het te druk, ik vraag me nog altijd af wat indien ik u toen had geholpen. Waart ge toen gebleven? Was het dan wat uitgesteld? Was dat de druppel? Ik hoop oprecht dat de volgende keer mij iemand zoiets vraagt dat ik tijd ga maken. Ik weet het niet meer zeker, maar toen ik dit nummer voor het eerst hoorde paar maanden nadat ik het vernam, heb ik toen geweend?

25. Alice in Chains - Nutshell

Alice in Chains is alles wat ik wil in een rockband en Nutshell is alles wat ik wil in een acoustic nummer. Fantastische lyrics, geniale samenzang, een geniaal wederkerende tune, prachtige solo, ...

We chase misprinted lies
We face the path of time
And yet I fight
And yet I fight
This battle all alone
No one to cry to
No place to call home

24. The Knife - Full of Fire

Ik heb nooit the Knife live gezien maar ik heb dit nummer ooit eens horen knallen uit de muziekboxen op een festival vlak voor een optreden van Portishead als ik me goed herinner, maar dit nummer was gewoon keihard. Past misschien niet echt na deze 2 rustige nummers maar ik hou van variatie.

23. Until The Ribbon Breaks ft. Mr. MFN Exquire - Pressure

De laatste keer dat ik naar primavera ging alleen en 2 weken in Barcelona had verbleven. Had ik net een vlucht naar Belgie de dag van de champions league finale tussen Barcelona en juventus in de ochtend. Ondertussen toen ik in Barcelona was had ik ook gerealiseerd dat Until The Ribbon Breaks speelde in Groningen dezelfde avond als mijn vlucht. Dus in plaats van terug te keren naar huis pakte ik de trein naar Groningen op een zaterdag want ik moest pas op maandagochtend terug werken. Achter bijna een hele dag reizen. Ging ik gewoon naar de bar aan de overkant waar het concert was want mijn favoriete band speelde pas na de finale. Gelukkig had ik 2 t-shirt aan, 1 shirt van Iniesta en 1 shirt van Until The Ribbon Breaks. Ik had de ideale avond want Barca won en ik zag mijn favoriete band. Na het concert kreeg ik trouwens ook nog een vinyl met handtekening voor niks van de band.

Pressure is trouwens het eerste nummer dat ik hoorde van de band en ik kan me niet meer herinneren maar ik denk dat ik het nummer de eerste dagen minstens 50 keer beluisterd heb elke dag en ik heb nooit een moment gehad dat ik het beu gehoord was. Ik kon het gewoon niet geloven hoe een nummer zo varierend maar toch een perfect geheel vormt en ik hoorde ook iedere keer iets anders.

22. Jan Johansson - Visa Fran Rattvik

Dit moet het oudste nummer zijn in mijn lijst. Heb ik al gezegd dat de piano 1 van mijn favoriete instrumenten ooit is? Wel, dit nummer is puur piano en zo prachtig dat ik wou dat het veel langer duurt.

21. Atmosphere - Little Man

Atmosphere is 1 van mijn favoriete hiphop bands maar het is pas sinds korte tijd dat dit mijn favoriete nummer is, het zal waarschijnlijk wel zijn omdat ik dagelijks engels spreek nu in de laatste 3 jaar dat ik echt wel meer op de lyrics let en dan is dit nummer toch echt wel van nobelprijs hoogte.

20. Until The Ribbon Breaks ft. Homeboy Sandman - Perspective

`why do you like (Until The Ribbon Breaks)?
Because it makes me happy`

Dit nummer heeft echt alles, een heerlijk sample van nas, heerlijke lyrics in het nummer en dan de rap van Homeboy Sandman, die echt het nummer wel killt met super geniale lyrics. Dit is waarschijnlijk mijn favoriete rapverse ooit.

This is for silver lining finding
Shit is fine b, keep this in mind in moments that's defining
Keep your calm amidst the sirens
I know that there are tyrants that are tireless
But sun don't even mind em, they're just the minus
There are pluses in abundance, life is wondrous
Find your comfort in your moral compass
Do not be left in the dust with all the dunces
Worried that the world is crumbling
It's always crumbling, that's its primary basic function
It cannot be any better, it cannot be any worse
It can only be the way it is, that's the way it works
That goes for everybody on the earth
You think you irked because you from the dirt
There are people from the dirt that aren't irked
Its either percocets or find the perks
Instead of steady wilding whining about your wallet or your purse
Life's a blessing, everyone alive is more than blessed enough
Unless you're jealous of someone else's stuff
Which of course makes you a sucker

Now let's get it all in perspective

19. Jan Swerts - Aalsterweg 10

Tijd voor een ander prachtig pianonummer. Jan Swerts begeleidt het met zang dat meer als instrument dient dan als song. Veel kan ik eigenlijk niet zeggen over pianonummers buiten dat de melodie gewoon uitzonderlijk fantastisch is en meeslepend.

18. Porcupine Tree - Heartattack in a Layby

Porcupine Tree was lang een obsessie voor mij en uitgebreider Steven Wilson en Blackfield en al zijn andere projecten. Uiteindelijk is dit bijna het enige nummer dat ik nog steeds beluister, eigenlijk een atypisch nummer voor Porcupine Tree. Al hou ik nog altijd wel van andere nummers maar dit nummer is buiten categorie. Een kort en donker nummer maar wel krachtig.

17. Radiohead - Idiotique

Ja, ook Radiohead is in mijn top 100 belandt al was het direct duidelijk dat dit de enige kanshebber was. Het mag dan wel niet op mijn favoriete album staan: `in Rainbows`maar dit is altijd al mijn favoriet geweest en misschien luistert het gewoon ideaal als een perfecte electronicanummer.

Jaja, bijna uitsluitend toppers nu. Heftig verhaal ook bij Oe Ist Meuglijk, phoeh.

Daarna nog het prachtige Nutshell, één van de allermooiste van AIC. Full of Fire is ook een keiharde klepper, en dan gaat het gewoon maar door met o.a. Little Man, Jan Swerts en Idioteque .

16. GoGo Penguin - Hopopono

Jazz met een heerlijk pianodeuntje, wat een fantastisch nummer. GoGo Penguin is 1 van die bands dat perfect in mijn smaak valt net als stuff of BadBadnotGood. Het is niet echt jazz maar het is toch het eerste waar je aan denkt als iemand vraagt om de band te beschrijven.

Het pianodeuntje is zo aanstekelijk, als ik wat meer piano wil leren wil ik zeker dit deuntje spelen.

15. Holden - Caterpillar`s Intervention

James Holden kan natuurlijk niet ontbreken in mijn lijst ook al is het maar omdat mijn favoriete drummer met hem live speelt. Tom Page !!! Eerste keer zag ik hem spelen met James Blake en ik had geen idee wie hij was. Een paar maanden later ging ik naar een Neneh Cherry concert. Omdat ik haar laatste album zo goed vond en toen ik die drummer terug live zag spelen, wist ik eindelijk wie het was. Om een paar weken later verrast te zijn dat hij ook live speelde met James Holden. Ik denk 1 jaar later zag ik hem 3 keer op 2 dagen op Sonic city (georganiseerd door James Holden dat jaar) dus zag ik hem met Rocketnumber nine, Neneh Cherry en Holden.
Dit album van Holden is geniaal maar dit nummer is exceptioneel goed. Wat een opbouw en natuurlijk de sax is gewoon legendarisch.

14. Jason Isbell - Travelling Alone

Deze Meneer leren kennen toen ik in Australie naar het bluesfestival ging in Byron Bay. Ondertussen is dit nummer uitgegroeid tot 1 van mijn favoriete nummers ooit. Ook al ga ik totaal niet akkoord met de lyrics, want alleen reizen is het beste wat er is in de wereld. De viool is zo mooi en meeslepend.

13. Darkside - Golden Arrow

Ik mag dan wel het openingsconcert van Darkside gemist hebben omdat ik naar Factory Floor kon gaan maar in dat jaar zag ik hen 3 keer in een aantal maanden. Vooral het eerste optreden dat ik van hen zag zal ik altijd herinneren (wat voor mij het beste optreden ooit was). Ik zag hen na Slint op primavera en waar ik eigenlijk echt wel vermoeid was en gewoon ging zitten juist voor de start aan de arena. Was ik na 2 minuten al ergens in het midden van het publiek te vinden, want na die tijd wist ik dat het niet een optreden ging zijn om neer te zitten. Vooral dit nummer was geweldig, de geleidelijke opbouw is gewoon prachtig en dan barst het uit, dit nummer was direct een favoriet van het eerste moment.

12. Dans Dans - Waterpoort

Oke nog maar eens een nummer dat ergens tussen jazz en rock begeeft. Dans Dans is een ander project van Bert Dockx (de man achter Flying Horseman). Dans Dans is mijn favoriete project van hem, vooral live want het gaat alle kanten uit en hij moet zich niet echt aan songstructuren houden. Dit nummer is dan weer al van het begin mijn favoriet, een geleidelijke opbouw, met een wederkerend deuntje dat alle kanten uit gaat. Jep ik zie ook dat ik me constant herhaal maar dit zijn nu eenmaal mijn favoriete nummers.

11.Florence & the Machine (Nicolas Jaar Remix) - What Kind of Man

Nicolas Jaar, 2 keer net uit mijn top 10. De hoogste notering is voor zijn remix van Florence & the Machine. Florence is een geweldige zangeres maar na 3 nummers heb ik het meestal wel gehoord. Vroeger zou ik gezegd hebben dat remixen nooit mijn favorieten zijn maar er zijn toch wel een paar remixen in mijn top 100 te vinden, vooral remixen die bijna niets meer te doen hebben met het origineel.

Golden Arrow

De Nicolas Jaar-remix van What Kind of Man is inderdaad fenomenaal!

10. dEUS - Right as Rain

We zijn aan de top 10 gekomen en een Belgische groep mag de aftrap geven. Normaal gezien zijn de gekke nummers van dEUS mijn favoriete al zijn een aantal van hun rustige nummers wel favoriet.Dit nummer echter heeft iets speciaals, de zang door elkaar, de viool die als trein door het nummer passeert. Iedere noot in dit nummer valt op de juiste plaats.

9. Songs: Ohia - Coxcomb Red

Jason Molina is zeker 1 van mijn favoriete singer songwriters ooit. Hij zegt zoveel met bijna geen woorden. Waarom dit mijn favoriet is heb ik nog nooit een uitleg voor gehad maar ik vind het echt gewoon een prachtig nummer. Jammer dat ik hem nooit live ga zien.

I watched you hold the son in your arms while he bled to death
He grew so pale next to you
The world is so pale next to you

8. James Blake - I Never learnt to Share

James Blake heeft me nooit echt overtuigt op cd maar toch beluister ik iedere keer nieuw werk. I Hope My life heeft het net niet gehaald in mijn top 100, maar dit nummer blies me van omver bij de eerste luisterbeurt en het doet het nog altijd.

My brother and my sister don't speak to me,
but I don't blame them.

Mijn favoriete dEUS en Molina nummer! Dat belooft wat voor de rest van de top 10.

Florence & the Machine (Nicolas Jaar Remix) - What Kind of Man

Right As Rain is erg goed, het hele debuut van ze is prachtig.

Mooi om die Nicolas Jaar remix voorbij te zien komen, echt fenomenaal nog altijd.

7. Phantogram - Fall in Love (until the Ribbon breaks Re-imigination)

Oke dit is het laatste nummer van Until the Ribbon Breaks. Until the ribbon breaks doet geen remixen maar doet eigen bedenkingen van een nummer. ze nemen een klein stukje uit een nummer en maken het tot een totaal nieuw nummer. deze re-imigination is hors categorie. Mijn liefde voor deze band is ook zo groot ondertussen dat ik bijna 3 jaar geleden toen ik in Tasmanie was dat ik een tattoo heb laten zetten van hun logo.

Fall in ? in deze re-imigination
(afbeelding)

6. Bon Iver - Re: stacks

Justin Vernon heeft 1 van mijn favoriete stemmen in de wereld. Hij kan niets mis doen volgens mij. Zijn debuutalbum is 1 van mijn favoriete albums ooit en dit nummer is uitzonderlijk goed. Hij pakt me altijd met zijn stem en zijn gitaar, meer is er niet nodig om een emotioneel song te schrijven. Ik hoop toch ooit Bon Iver te zien in een kleine zaal, ik heb eens express een klas gemist om tickets te kopen voor de Ancienne Belgiue maar tickets waren direct weg na 1 minuut. Gelukkig heb ik Bon iver al gezien maar alleen op een festival toch wel een aderlating.

I've been twisting to the sun
I needed to replace
And the fountain in the front yard is rusted out
All my love was down
In a frozen ground

There's a black crow sitting across from me
His wiry legs are crossed
He's dangling my keys, he even fakes a toss
Whatever could it be
That has brought me to this loss?

jassn schreef:

9. Songs: Ohia - Coxcomb Red

Jason Molina is zeker 1 van mijn favoriete singer songwriters ooit. Hij zegt zoveel met bijna geen woorden. Waarom dit mijn favoriet is heb ik nog nooit een uitleg voor gehad maar ik vind het echt gewoon een prachtig nummer. Jammer dat ik hem nooit live ga zien.

Vorige week vrijdag heb ik Songs: Molina aan het werk gezien. Heb je hier al eens van gehoord? Dit zijn de (ex-) leden van Magnolia Electric Co. met Timothy Showalter van Strand of Oaks als frontman/zanger. Het was een prachtig, magnifiek optreden en een heel mooi eerbetoon aan Jason Molina. Coxcomb Red hebben ze ook gespeeld, een prachtige verstilde versie. Ook meesterwerkjes als Lioness, Blue Chicago Moon (!!!), John Henry Split My Heart en een prachtig Farewell Transmission als afsluiter kwamen aan bod.

Ook uniek was een gastoptreden van The Tallest Man on Earth, die toevallig net in Antwerpen was omdat hij de dag erna optrad in dezelfde zaal (de Roma). Wat een prachtige stem heeft die gast zeg, hij heeft een nummer als I've Been Riding With the Ghost echt geniaal gebracht!

Verder ook echt hulde voor Right as Rain en vooral re:Stacks. Twee geniale meesterwerkjes.

ja, daar heb ik van gehoord als ik in Belgie was ging ik zeker op dat concert aanwezig zijn.

5. AmenRa - Nowena I 9.10 ft Scott Kelly

We zijn aan de top 5 aangekomen en aan het enige metalnummerin mijn top 100 van deze geweldige belgische band. Ze komen binnenkort naar nieuw-zeeland en als ik de kans heb ga ik zeker gaan. Altijd een hele overdondering om hen live te zien. Dit nummer is zo mooi met de rustige klare zang intro om dan over te gaan naar waar AmenRa het best in is. Een hele trip dit nummer, Ik moet dringend eens hun nieuw album beluisteren (al 1 keer gedaan maar ik moet zeker meer beluisteren)

Lees ik dit nu goed??? AmenRa??? Deze top 100 wordt beter en beter! Hulde, jassn! Prachtige muzieksmaak heb je.

jassn schreef:
Ze komen binnenkort naar nieuw-zeeland en als ik de kans heb ga ik zeker gaan. Altijd een hele overdondering om hen live te zien.

Zeker doen, is een unieke live-ervaring! Of heb je ze al es eerder gezien?

jassn schreef:
Ik moet dringend eens hun nieuw album beluisteren (al 1 keer gedaan maar ik moet zeker meer beluisteren)

Ik val misschien in herhaling, maar ook dit is een must. Voor mij samen met de vierde worp uit 2008 misschien wel hun allerbeste album. Maar dat is moeilijk te zeggen want Mass III en Mass V zijn natuurlijk ook erg goed.

4. Sigur Ros - untitled 3 (Samskeyti)

Heb ik al gezegd dat ik zot ben van een wederkerende melodie met een piano? Dit is dan waarschijnlijk wel mijn favoriet. Ook al haat ik begrafenissen maar dit nummer zou mij zeker doen wenen als dit werd gespeeld op een begrafenis van een vriend of familie. Het doet me al wenen op random momenten. Dit is veruit het beste emotionele song waar niet in gezongen wordt. Ik heb dit nummer leren spelen op piano, ook al kan ik het nog niet helemaal spelen, dit heeft me toch het nummer zelfs meer leren apprecieren, ook al was het vanaf het eerste moment mijn favoriet van sigur ros. Het staat dan ook nog eens op mijn favoriet album van hen. Het zou mooi zijn om dit nummer eens live te horen

Johnny Marr schreef:
Lees ik dit nu goed??? AmenRa??? Deze top 100 wordt beter en beter! Hulde, jassn! Prachtige muzieksmaak heb je.

(quote)

Zeker doen, is een unieke live-ervaring! Of heb je ze al es eerder gezien?

jep, ik heb ze al 3 keer live gezien en het inderdaad heel uniek.

3. Giles Corey - No one is ever going to want me

Toen ik mijn lijst opmaakte was mijn top 3 snel gemaakt maar niet de volgorde. Na een lange tijd debateren met mezelf heeft Giles Corey met zijn wel heel donkere muziek toch het onderspit moeten delven. DIt nummer heeft een sublieme opbouw en een einde dat erg hard gaat. Ik hou erg wel van donkere muziek en het maakt me goed gezind.. De lyrics in dit nummer zijn zo suicidaal en depressief dat ik er altijd in een goede stemming ben achteraf.

I'm armed to the teeth
Like a fucking animal
I ruin everything
I get my bony hands on

And here we go, now
Over the bridge of sighs
We will get a cross like Christ, crucified
It's like a birth but it is in reverse
Never gets better, always gets worse

I want to feel like I feel when I'm asleep

Een mooie, treffende beschrijving van het meesterwerk van Giles Corey. Eigenlijk heb ik nooit de lyrics opgezocht, maar nu ik die lees maakt het nog meer indruk. Zonder MusicMeter had ik dat nummer nooit ontdekt.

Haha, weer twee meesterwerken, het begint belachelijk geniaal te worden, de conclusie van deze top 100.

Untitled 3 was mijn Sigur Ros ontdekking. Al jaren beluister ik dit nummer oneindig veel keer. Het is gewoon... prachtig.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:51 uur

geplaatst: vandaag om 10:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.