MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:

63. Temple Of The Dog - Hunger Strike
Samenwerkingsverband met de beste zangers van die tijd. Vedder en Cornell. Dat kan niet anders dan een dijk van een nummer zijn.

62. STONE TEMPLE PILOTS - Plush
Het mooie van dit nummer vind ik dat de drummer heel erg “achterover” drumt. Alsof hij net ff te laat komt. zalig.

61. Alice In Chains - Would?
Nog een band waar we helemaal op los gingen. In die tijd (begin jaren negentig) dook ik tijdens de carnavalsperiode altijd onder in Noorderligt. Dit was één van de weinige plekken in Tilburg waar je kon ontkomen aan dit verschrikkelijk “feest”. Gelukkig trad daar Alice in chains op in februari 1993 met als voorprogramma Screaming Trees. Fabelachtig concert. (Eén van de betere ooit.)
Na meer dan 10 jaar afwezigheid hebben zij in 2009 het geweldige “Black Gives Way to Blue” uitgebracht.

60. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
De jaren 91 en 92 spelen in deze top 100 een even belangrijke rol dan ‘86 denk ik. God wat zijn er dat jaar prachtige dingen de wereld ingestuurd. Ook weer zo’n wijds nummer wat een soort van vrijheid uitstraalt.

Ik beschouw 1991 nog steeds als mijn favoriete muziekjaar.

WOW, wat een update.
Vind ik Say Hello 2 Heaven van TOTD misschien nog een tandje beter.

HOOFDSTUK 6: EEN DUIK IN HET VERLEDEN.

Ik kwam er steeds meer achter dat er “vroeger” heel wat goede muziek gemaakt was. dus dook ik in het verleden. Ik keek bij Tommy’s platenzaak in de bakken met oude platen Ik zat daar dikwijls uren te luisteren.

59. Fleetwood Mac - The Green Manalish
Fleetwood mac gaat twee keer in de lijst voor komen. Dit omdat Fleetwood mac zo divers is. Het album Tango in the night kwam in 87 uit. Ik heb het meteen gekocht. Omdat ik had gehoord dat deze band al heel lang bestond en nog veel meer goede albums had gemaakt besloot ik een verzamelalbum te kopen. Ik vond een 3LP set bij V&D . ‘Black magic woman”, dat kende ik van Santana. Ik leg de Lp op mijn Pick up en…….BLUES ! eh… WAT? Ik dacht eerst dat ze me een verkeerde plaat mee hadden gegeven. Tsja, Je had toen nog géén wikipedia waar je iets kon opzoeken. Dus ik bij de bieb Oor’s muziekencyclopedie gaan halen. Daar las ik de boeiende geschiedenis van Mick Fleetwood Peter Green Mc Vie en anderen. Eigenlijk vind ik ook deze beginperiode te gek .

58. Golden Earring - Song of a Devils Servant
In die tijd vierde ik mijn verjaardag in augustus. (eigenlijk ben ik in November jarig, maar in augustus konden we in de tuin BBQ-en ) Tot laat in de nacht schalde de muziek uit de boxen. Ik kan me een jaar herinneren dat we te lam waren om een nieuwe LP op te zetten. Keer op keer werd het dezelfde kant van Golden Earring’s “Eight Miles High” waarop het schitterende ‘everydays torture” en deze Song of a devil’s servant op staan.

57. Led Zeppelin ~ Thank you
Nog maar één uit 1969, mijn geboortejaar. Triest, mooi. Hammond!

56. The Steve Miller Band - Serenade
Een nummer wat ik ook vaak draaide bij feestjes. De samenzang die een beetje ‘Arabisch-achtig”klinkt spreekt me erg aan. Andere songs van deze band liggen mij niet zo.

Mooi dat je Thank You noemt, echt een onderschat nummer. Ook een van mijn favorieten van Led Zeppelin

Leuk om Serenade in je lijst te zien. Lang niet meer gehoord, maar waarschijnlijk het beste nummer van de Steve Miller Band inderdaad.

Herkenbare nummers uit de blok 'uitgangstijd', al was ik toen nog te jong om weg te gaan. Maar gaandeweg als tiener die muziek wel mee opgepikt.

Waar is de tijd gebleven dat muziekliefhebbers uit Tilburg e.o. liepen met gele plastic tassen met de zwarte letters van Tommy. Betreur nog steeds het sluiten van deze zaak.

Mooie update.

Ja idd jammer. Hoewel ik niet meer in Tilburg woon verlang ik er nog wel eens naar om Tommy binnen te lopen. Trap omhoog Rommelen in de platen bakken. Plaatjes luisteren, Bakkie koffie drinken sigaretje roken. en dan met 4-5 LP's naar huis gaan voor 20 gulden.

HOOFDSTUK 7: NIEUWE ONTDEKKINGEN EN UITGAAN MUZIEK REPRISE

55. Tori Amos - Leather
Het album Little Earthquakes heb ik misschien wel twee jaar lang haast continu in de CD speler van de auto gehad. Daarna was ik hem een tiental jaar kotsbeu. Daarom draai ik hem nu nog zelden, maar als ik hem op zet WAUW. Must have voor iedereen die van muziek houd. Ik zeg het je. Ik heb ze in ‘96 live gezien in wellicht wel de beste concertzaal van Nederland. Het Congresgebouw in Den Haag. Wat een prachtige akoestiek hangt daar. Perfect. Iemand mee eens?
Ik heb niet voor de live versie gekozen omdat ik de Gitaarpartij in de studioversie zo mooi vind. Deze klinkt als een Cello met flink wat distortion.

Om het uitgaan te financieren was ik ondertussen gaan werken bij supermarkt “Lekker en Laag” Legendarisch in Tilburg en omstreken. (uiteindelijk zou Jumbo hieruit voortvloeien) Een deel van de vulploeg die s avonds van 20.00uur tot vaak 01.00uur s nachts de winkel vulde ging hierna nog uit . Ze bestond grotendeels uit
studenten. Al snel werden we een hechte vriendenkring. Eén van mijn vulploegmakkers speelde bij “Project hope / The Brotherhoodfoundation” Een lokale band die het tot op Pinkpop heeft geschopt. Verschillende van hun concerten bijgewoond. fantastische punk/metal/hiphop sfeer.
( BROTHERHOOD FOUNDATION - Necessary // Perfect - LIVE 21-03-1994 - YouTube )
Via hem kwam ik in aanraking met: Bodycount, Clawfinger, Cypress hill, Primus, House of pain, Beastie boys, Rage against the machine en niet te vergeten Henry Rollins.
Allemaal heel leuk om uit je dak te gaan, maar zeker niet allemaal top 100 materiaal. Toch een drietal nummers uit deze turbulente periode:

54. Suicidal Tendencies - How Will I Laugh Tomorrow
De videoclip van Institutionalized doet nu, achteraf bekeken nogal puberaal aan. Hij geeft wel heel goed de begin jaren negentig sfeer weer. Niet voor niks wordt de muziek bij GTA gebruikt om die sfeer op te roepen.

53. Urban Dance Squad - Demagogue
Zo op het eerste zicht hadden de bandleden van UDS niks met elkaar te maken. Ze brachten (vooral live, als de gitarist echt zijn ding kon doen en Rude boy los ging) allemaal hun eigen inbreng mee in de nummers. Een paar keer live gezien. en net als elke rockliefhebbende nederlander vroegen we ons toen af "Waarom is dit geen wereldberoemde wereldband?

52. Rage Against The Machine - Killing In the Name
Je voelde hem al aankomen natuurlijk. Deze plaat mocht begin jaren negentig nergens ontbreken. Toch een bepaalde haat / liefde verhouding met deze plaat. Enerzijds: Heerlijk om op te pogoën en te jumpen maar anderzijds kon en kan ik me met dit soort agressiviteit nooit helemaal vereenzelvigen.Bovendien; Roepen dat je anders dan de anderen moet zijn, op MTV waar iedereen naar kijkt… En dan die hoes. Die monnik gebruiken als commercieel doel….mmm…

Lekker NIET commercieel dat had ik wel met de volgende band die toendertijd ook wel eens de poor man’s pet shop boys werden genoemd:

51.Carter USM - Sheriff Fatman
Een andere vriend liet me eens “Prince in a paupers grave”horen. Prachtig nummer maar niet helemaal representatief voor Carter….
We zijn samen naar een concert geweest in the Vrije Vloer in Utrecht (waar ook urban dance squad ontstond). Geweldig underground sfeertje hing daar! Misschien wel het beste concert ooit gezien. De Magnesium Bommen straalde zoveel hitte de zaal binnen dat het wel leek of de boel letterlijk in de fik stond. Een paar jaar later moest de tent sluiten als “Te gevaarlijk” De eerste tekenen van de tanende vrijheid…….
Ik kocht een t shirt met lange mouwen van de ‘30 something tour” Jaaren later in Londen toen ik het shirt aan had en Carter al lang niet meer bestond werd ik nog na geroepen. “CARTUUUHRRRRR!!

50.The Prodigy - Voodoo People
The Progidy was voor mij de eerste band die elektronische dance wat dichterbij bracht. Heerlijke BOEM BOEM met een rauw rock kantje.

49. Anne Clark - Sleeper In Metropolis
De laatste “uitgaansplaat” (voorlopig) : Anne Clark heeft iets dwingends in haar stem. Alsof alles wat ze zingt een soort politiek statement is. Een vrouw met ballen. ( positief bedoeld).

48.The Smashing Pumpkins - Disarm
Disarm heeft alles wat een classic rock ballad moet hebben. Als je het teveel hoort gaat het daarom vervelen zou je denken. Niks is minder waar. GRIJS gedraaid. Nu na zoveel jaren nog steeds een klomp in mijn buik als ik dit hoor. Billy Corgan is een geweldige zanger. Deze band was zijn tijd ver vooruit.

Zo, over de helft. Meteen maar door om de schade van de afgelopen dagen in te halen......

HOOFDSTUK 8: DE STUDENTENTIJD.

Ondertussen had ik de stap naar het HBO gemaakt. Eigenlijk had ik het idee alles op muziekgebied wel te kennen ondertussen. ( Van Simon and Garfunkel naar Carter .. en alles daartussen, mwa….) Op het introductiekamp meteen al met mijn neus op de feiten gedrukt. Hier klonk The velvet en lou reed uit de speakers.
Meteen na afloop van het introductiekamp “lou Reed live” en “Rock and Roll animal” (Heroine!) gekocht. ( “Maar je had Reed toch al op Pinkpop gezien?” zullen de wakkeren onder jullie nu zeggen. KLOPT. Maar ik moet ff weg geweest zijn toen…)

47. Lou Reed - Oh Jim
Heerlijk die pompende bas en die ellenlange solo op de live versie (vanaf 3.38 lijken twee gitaristen tegen elkaar te duelleren alla crossroads ZALIG)

Ik was al ff een tijdje niet meer met de prog bezig geweest bij gebrek aan gesprekspartners.Vooral via de vakgroep maatschappijleer kwam ik qua muziek weer veel gelijkgestemden tegen.

46. King Crimson 21st Century Schizoid Man
Ongelofelijk dat dit nummer uit 1969 komt. Ver vooruit op alles wat nog zou gaan komen. Als ik het genre zou moeten benoemen was het “Hardrockjazz”of zoiets.
Eigenlijk zou hier minstens een dozijn songs van Crimson kunnen staan maar ik heb gekozen voor dit waanzinnige nummer uit mijn geboortejaar. Ook Crimson zag ik in dwe best klinkende zaal ooit gezeten: Congresgebouw scheveningen. Het concert zou beginnen om 20.00uur dus wij op tijd vanuit Tilburg vertrokken. File! en parkeerproblemen! . 5 voor acht kwamen we binnen. Tijd voor een biertje was er niet. Iedereen moest om 8 uur zitten in de zaal waar niet gedronken mocht worden. Klokslag 8 uur zet Fripp zijn eerste akkoorden in. Een super strakke set van drie kwartier neergezet met een droom bezetting. (Fripp, twee drummers, Levin op bas en Belew op gitaar) Een kwartiertje pauze en daarna weer drie kwartier. ff weg en toen nog minstens drie kwartier uur toegift. Eén woord: GEWELDIG!

45. Van Der Graaf Generator - Childlike Faith In Childhood;s End
Ook voor Van der Graaf geldt dat hier een groot aantal nummers kan staan. Ik heb voor het magistrale “Childlike”gekozen vanwege de tekst. Het hele nummer doet mij wat magisch realistisch aan. In die tijd las ik ook veel boeken van Hermann Hesse en die sfeer hangt hier een beetje. Heel high brow dat wel. Mag op mijn begrafenis gedraaid worden. evenals “Tubular bells orchestral”, “When I Am Laid In Earth” , “Shine on your crazy diamond” en nog één om dat lijstje af te maken:

44. Genesis ~ Afterglow
Ja, ja ik weet het het lijkt op “Have yourself a merry little Christmas” en ja het is zoetsappig. So what. mooi toch?

4 vijf sterren liedjes, VDGG

Bij muziek uit de jaren '90 kom je snel bij Nirvana, Oasis of de foute Eurodance. Maar Smashing Pumpkins is heeft er uiteraard ook een groot aandeel in. Disarm is en blijft een geweldige schijf!

Carter USM en Anne Clark, ook in mijn lijst, wel met andere nummers.

Film Pegasus schreef:
Bij muziek uit de jaren '90 kom je snel bij Nirvana, Oasis of de foute Eurodance. Maar Smashing Pumpkins is heeft er uiteraard ook een groot aandeel in. Disarm is en blijft een geweldige schijf!

Ik hoop dat je Anne Clark niet tot de categorie "foute Eurodance"plaatst. Als je naar haar teksten luistert, stijgt zij daar torenhoog bovenuit.

Ja, echt een pop poëet. Wat heb ik veel in Exit (Enschede) gedanst op Sleeper in Metropolis, Our Darkness en Heaven, maar dan wel de live in Utrecht versies van R.S.V.P.

Corporal Clegg schreef:
(quote)

Ik hoop dat je Anne Clark niet tot de categorie "foute Eurodance"plaatst. Als je naar haar teksten luistert, stijgt zij daar torenhoog bovenuit.

Zijn reactie gaat volledig over de Pumpkins, geen idee hoe je hier Anne Clark bij weet te halen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Zijn reactie gaat volledig over de Pumpkins, geen idee hoe je hier Anne Clark bij weet te halen.

Dat vraag ik me ook af al vind ik ook dat Anne Clark wel iets boven foute eurodance uit stijgt

Corporal Clegg schreef:

94. Frankie Goes To Hollywood - Ballad of 32
De eerste plaat die ik van mijn eigen centen kocht was “Welcome to the Pleasuredome”. Van FGTH.

.....

Zeker voor die tijd een prachtig geproduceerde plaat door Malcolm McLaren.

Allereerst moet ik bekennen dat jouw Top 100 1 van sterkste is die tot nu toe voorbij is gekomen. Niet alleen het muzikale gedeelte maar ook tekstueel gezien. Maar ik moet toch even melding maken dat je het hier waarschijnlijk over Trevor Horn hebt ipv Malcolm McLaren.

Corporal Clegg schreef:
(quote)

Absoluut geen Eurodance! Maar geef toe dat het bij de meeste mensen ook niet de eerste naam is die zal opduiken bij 'muziek uit de jaren '90'. Wel een topartieste.

Arme Film Pegasus, nu wordt ie alweer verkeerd begrepen (begin overigens te geloven dat het niet aan hem ligt ). Hij heeft het nu over de artiest Anne Clark zelf die je niet zo snel met de 90s associeert, en dus niet over dit specifieke nummer.

Ze heeft na 10 jaar weer nieuw werk uitgebracht

Anne Clark & Thomas Rückoldt - Homage (2018)

We laten alle spraakverwarring achter ons en gaan verder met de top...

43. NINA HAGEN - Naturträne
La Hagen, even maf als geniaal. waarvan akte. Iedereen die beweert dat Duits geen mooie taal is; ff hier naar luisteren.

42. Boudewijn de Groot - Heksensabbath .
NEE ! niet meteen overslaan als je Boudewijn de Groot ziet staan. De LP “Nacht en Ontij” heeft niets te maken met die albums die bij je vader en moeder in de kast staan!! Dit album heeft meer iets weg van Atom heart Mother. Het neemt je mee naar een psychedelische wereld van middeleeuwse Elfen, Trollen en Kobolden.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik dit album voor het eerst hoorde tijdens een zwoele zomernacht, zo high als een Vlaamse…..dat kan wel helpen.
mag ik ff 25 minuten van uw tijd?

Laat ik mezelf even in de lijst plaatsen. Zo, goed gedaan. Mooie dingen gelezen al in dit topic. Ik kreeg spontaan zin om zelf iets uit de "pen" te schudden. Wat zal het zijn, over een tweetal jaar? Maar ik had nu zin.

- HugovdBos
- Film Pegasus
- luigifort
- Sunderland
- arcade monkeys
- Gretz
- cosmic kid
- angelin
- Morthûl
- panjoe
- Motel Matches
- DjFrankie
- AstroStart
- ArthurDZ
- Poek
- Finidi
- Sundance
- Chevy
- jordidj1
- uffing
- 123poetertjes
- Outlaw104
- Superbitch
- Nicolaib88
- Arrie
- jellorum

41.David Byrne & Brian Eno - Regiment
Het album “My life at the bush of ghost” is weer zo’n album wat eigenlijk in geen enkele platenkast mag ontbreken. Het staat vol met afrikaanse en aziatische ritmes gecombineerd met elektronische samples. Regiment is een mooi voorbeeld.

40. Robert Fripp - I May Not Have Had Enough Of Me But I've Had Enough Of You .
Een album wat ik op dezelfde dag te horen kreeg dan het vorig is “Exposure” Twee wereld albums op één dag! Bijna teveel van het goede. Dat kun je ook van dit nummer zeggen. Zet je schrap.!! Op dit album zoekt Fripp de samenwerking op met andere artiesten. Je hoort hier veel King Crimson terug. De vocalen van dit nummer zijn van Peter Hammill en Terre Roche. Geen muziek om ff op de achtergrond te draaien.

39: Robert Fripp & Peter Gabriel - Here Comes The Flood -
Om de grote diveriteit van het album aan te tonen, een uitzondering op de regel: twee nummers van hetzelfde album. Maar zo anders …
Lijflied van allen die zien dat we anders zullen moeten gaan leven als we nog een leefbare planeet voor onze kinderen willen laten. Deze song kent vele uitvoeringen maar dit is volgens mij de mooiste.

Welkom bij de club jellorum Tof dat je meedoet. En ja het is inderdaad zo lang wachten. Ik geloof dat ik zelfs bijna drie jaar heb mogen wachten. Tip: Begin vast te schrijven op voorhand. Heb ik ook gedaan. En zie, zelfs dan duurt het een behoorlijke tijd voordat je er doorheen bent. Je hebt echt wel een dikke maand nodig om jezelf en anderen de tijd te geven om alles te lezen / schrijven en te beluisteren.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:40 uur

geplaatst: vandaag om 01:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.