MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
gelukkig staat Diaken wel op één.

jordidj1 schreef:
arcadische

Helder. Duur woord. Ik heb het ff opgezocht voor jullie: "een utopische landelijke rust uitstralend" wil dit zeggen. Geen dank.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Helder. Duur woord. Ik heb het ff opgezocht voor jullie: "een utopische landelijke rust uitstralend" wil dit zeggen. Geen dank.

www.superlatieven.be

jordidj1 schreef:

Yellow Brick Road is hét medicijn voor in bange dagen, ik kan er altijd veel optimisme uit halen en biedt hoop dat de liefde van m'n leven ooit op mijn (zand)pad beland.

Zó prachtig gezegd

Ik hoop van harte met je mee, en dat je maar niet teveel luchtkastelen zult tegenkomen op de weg daar naartoe

chevy93 schreef:
(quote)
Ik klikte hierop.

same #kapotgeniaal

Er staan eigenlijk te veel mooie nummers op Down The Way om uit te kiezen. Stiekem is Santa Monica Dream mijn favoriet.

10. Queen - Innuendo

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/112.300.jpg

Een beetje vreemde eend in de bijt dit, dat zou nog een flink understatement zijn. Toch heeft dit nummer altijd in de top tien gestaan sinds ik eindejaarslijstjes in elkaar flans, hij stond zelfs in mijn eerste V500 op plek vijf!

Ben ik een groot fan van Queen? Nee, absoluut niet. Bohemian Rhapsody vind ik verschrikkelijk overschat, hitjes als Bicycle spoel ik het liefst door de po en We Will Rock You stond alleen toen ik twaalf was op repeat. Met name de hits irriteren mij snel, waardoor ik hun reguliere albums niet echt een kans durf te geven. Waar ik dan wel weer bij opveer is Innuendo, de laatste Queen-elpee met Mercury in full forces.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind Mercury een waanzinnig goede zanger, maar heeft wel een groot hit/miss-gehalte. Op Innuendo kan ik echter enorm van zijn stem genieten. Net als op BR gaat de song alle kanten, maar nu in positieve zin. De zang van Freddie pakt je direct bij de lurven en leidt je door het nummer heen: de dreigende intro, de ogenschijnlijke misplaatste Spaanse gitaarsolo en fantastische switches waar BROCKHAMPTON nog een puntje aan kan zuigen. Een waar spektakelstuk, zo kan ik de track wel het best beschrijven.

Shout-out naar The Show Must Go On, ook een Queen-nummer ik die fantastisch vind en op de shortlist stond.

zaaf
jordidj1 schreef:
fantastische switches waar BROCKHAMPTON nog een puntje aan kan zuigen
je hoeft niet meteen te gaan vloeken hoor!

9. The Cure - Disintegration

https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3148.300.jpg?cb=1536606998

How the end always is

Valt me op dat ik best wel een zwak heb voor titeltracks (Innuendo, The Lion's Roar en Born To Die om maar wat te noemen). Niet geheel verrassend dat dan de hoogst genoteerde titeltrack afkomstig is van mijn favoriete rockalbum aller tijden. Ook vrees ik dat mensen deze op één hadden verwacht, pfff, ik maak het wel spannend hè?

Ik weet nog wel dat ik voor de eerste keer Disintegration ging luisteren. Koptelefoon op, hond aan de riem en hup het bos in. Was een leuk rondje, ware het niet dat de muziek compleet langs me heen ging. Nee, dat was geen succes. Toch bleef het mij fascineren en prompt was er de klik, elke luisterbeurt werd het beter (nog steeds eigenlijk). Toen ik in Antwerpen woonde was ik er nog steeds verslaafd aan, vooral in de nachtelijke uurtjes deed dit album het erg goed.

Het tweeluik The Same Deep Water As You en dit nummer wordt terecht geroemd. Alle emotie die wordt opgebouwd in de eerste track, wordt letterlijk eruit gespuwd door de titeltrack. Extreme depressie wordt euforische depressie, Smith's zang gaat door merg en been. Disintegration is een schreeuw tegen emotionele zaken die uit elkaar vallen, een hoop voor betere tijden.

jordidj1 schreef:
Ook vrees ik dat mensen deze op één hadden verwacht, pfff,

Nope ik verwacht oprecht een arcadisch stukje muziek op 1.

Rudi S schreef:
(quote)

Nope ik verwacht oprecht een arcadisch stukje muziek op 1.

Arcadisch vuur

Rebel

Queen zag ik niet aankomen. Best wel een killer ja.

Daar is de vrolijke zomertrack, die had ik idd hoger verwacht. Na zoveel vrolijkheid wordt het tijd voor iets depressievers. Ye ofzo.

zaaf
Ik hoopte meer op Setting Sun ofzo als zomertrack

The Don komt nog voor de zomerse deuntjes.

chevy93 schreef:
The Don komt nog voor de zomerse deuntjes.

Nou, mijn top 10 belooft veel goeds voor de zomerse deuntjes.

Ik verwacht nog wat hip-hop, rock, jazz, elektronica, folk, metal, reggea en klassiek ofzo. Ik heb werkelijk geen idee wat ik nog moet verwachten . Maar een mooie lijst is het sowieso al .

Geen top 100 zonder een #sadboysupdate

8. Gang Starr - Above The Clouds (feat. Inspectah Deck)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/802.300.jpg

I Self Lord and Master shall bring disaster to evil factors
Demonic chapters shall be captured by Kings

De zomer van 2017 viel me zwaar. Ik had twee banen (bij een paviljoen en de kroeg), waar de piek vooral tijdens het hoogseizoen lag. Met name tijdens het weekend zat ik letterlijk geen seconde stil, behalve als ik in de auto naar het werk zat. Meestal begon ik rond 12:00 tot ongeveer 22:00, om daarna snel door te rijden naar de pub waar ik nog een dienst van 23:00 tot 06:00 meepikte. Bij het paviljoen werkte ik fulltime en het café deed ik één à twee keer per week, dus werkweken van 80 uur waren vrij normaal. Áls ik vrij was, ging ik aan de zuip en zodoende ging de zomer voorbij in één grote waas.

Die roofbouw op mijn lichaam ging niet voorbij zonder consequenties. Bij het paviljoen was voor het begin van het seizoen een zeer leuke chick aangenomen, waar het na een x aantal dagen op de werkvloer al zéér goed mee klikte. Met de collega's gingen we tijdens het hoogseizoen vaak bij iemand in de bar zitten, dus bij het eerste de beste feestje had zij teveel gedronken en mocht ze niet meer naar huis rijden. Deed ze expres, want ze wilde maar op één plek belanden...

Echter zei mijn lichaam direct nee. Bij aankomst in mijn casa viel ik direct in slaap en na vaker afspreken herhaalde dat kunstje zich steeds weer: waar de magie zou moeten gebeuren, vond één groot slaapfeest plaats en een teleurgestelde lady als resultaat. Het overmatig drankgebruik en het vele werken eiste zijn tol, na de zomer begon ik met mijn stage in het buitenland en beloofde ik beterschap. Ze zou langskomen in België, maar ondanks geklofte pogingen om weer af te spreken, werd ik compleet genegeerd. Tot de dag van vandaag heb ik nooit weer iets van haar gehoord.

Tussen de spaarzame momenten van rust door, pompte ik heel vaak het album Moment of Truth. Zowel bij de kroeg als het paviljoen had ik amper pauze, dus de muziek van Gang Starr was een perfect moment voor laidback en om de gedachten op een rijtje te zetten. Bij het opzetten van de elpee - vooral in de auto - krijg ik direct een brok in de keel, bij deze turbulente periode is de plaat echt helend geweest.

De track met Deck zorgt voor de meeste kippenvel. Destijds draaide ik het nietsvermoedend omdat ik het gewoon een goed nummer vond, onwetend dat de emotionele waarde zo hoog zou gaan zijn. De sample van het nummer staat in mijn geheugen gegrift, de verses van de heren - vooral Deck - zijn spiritualiteit ten top.

7. Kendrick Lamar - m.A.A.d city (feat. MC Eiht)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/268000/268935.300.jpg

Brace yourself, I'll take you on a trip down memory lane

King Kenny is de laatste artiest die zijn derde notering in moet leveren, rekenkundig is The Cure volgens mij het best vertegenwoordigd, maar Kendricks track staat dus wel het hoogst van dat rijtje. Waar het percentage hip-hop in de lijst relatief tegenvalt, is die bij de top tien wel hoog.

Eén van de albums waar ik direct tegen aanliep sinds mijn terugkeer op MuMe, was Kenny's meesterwerk. Het lag compleet in mijn straatje, de eerste luisterbeurten waren relatief moeilijk, maar daarna was ik verkocht. Ook dit was weer een plaatje die ik graag in de auto opzette (god ik mis onze witte Toyota), vooral de keer dat ik mijn broertje ophaalde van Defqon draaide ik 'm helemaal af en zat ik jaknikkend in de waggie: "Verdorie, dit is echt een van de beste platen OOIT".

Vooral bij het horen van een helft van de titeltrack ga ik helemaal mentaal. De emotionele waarde ligt misschien wat lager, maar dit is gewoon te goed voor woorden. Kendrick gaat compleet all-in op de track, twee weergaloze producties (G-Funk!!!!, de synthesizer!!!!!) en een kei-har-de gastbijdrage van MC Eiht. De site superlatieven.be werkt blijkbaar niet meer, dus deze update verafgood ik ff wat minder.

Oh, en wisten jullie al dat niemand minder dan ScHoolboy Q te horen is in de intro?

jordidj1 schreef:
Bij het opzetten van de elpee - vooral in de auto -

https://i.imgur.com/D0poMFb.jpg

GrafGantz schreef:
(quote)

(afbeelding)

? lief dat je mijn stukjes leest.

jordidj1 schreef:
(quote)

? lief dat je mijn stukjes leest.

Behoort tot het hoogtepunt van m'n dag. Al zegt dat waarschijnlijk meer over m'n leven dan over de lijst.

GrafGantz schreef:
(quote)

Behoort tot het hoogtepunt van m'n dag. Al zegt dat waarschijnlijk meer over m'n leven dan over de lijst.

Ho, ho, vergeet mijn tip voor de Super Tip-Topper niet!

6. Opgezwolle - HoedenPlank

https://www.musicmeter.nl/images/cover/38000/38777.300.jpg

En waar komt dat geluid dan vandaan dat (whooooff)

Deze was denk ik wel te voorspellen. Of dit het hoogst genoteerde hip-hopnummer is houd ik nog even geheim, al zullen oplettende kijkers het antwoord wel weten.

Mijn liefde voor de Zwolse formatie is groot, ik heb er zelfs een complete top honderd aan toegewijd. De reden dat waarom dít nummer op één stond heb ik al eens opgeschreven, dus dat ga ik niet nog een keer doen:

jordidj1 schreef:
De verwachtingen waren hooggespannen voor de derde release en veel fans verwachtten niet dat ze het niveau van de voorgaande platen gingen halen. Dat lukte ze ook niet, integendeel, ze legden de lat nóg hoger en bliezen alle criticasters omver. Hoe Delic deze beat heeft gemaakt, leg het mij alsjeblieft uit, want het snijdt op een positieve manier door je oorvellen heen. Ondanks de drums, klinkt het nog heel ruimtelijk ook. Dan hebben we alleen nog maar de productie: ook de verses van de heren zijn stuk voor stuk legendarisch, met Sticks' opener als absoluut hoogtepunt. Je hoort gewoon dat ze toen nog niet klaar waren en ze vastbesloten waren om een ultiem slotakkoord af te leveren als groep zijnde.

Als Rico & Sticks optreden dan is deze track meestal een vast onderdeel van de set en vaak wordt er mee afgesloten. Dat mondt vaak uit in moshpits waar hardrock - en metalconcerten nog een puntje aan kunnen zuigen. Voor mij hun favoriete track, die altijd garant staat voor tomeloze energie.

Bij hun (voorlopig) laatste optreden in Tivoli sloten ze weer af met deze, nadat het voorlaatste nummer Verre Oosten af. Nou, dat werd bijna onze dood (Niek was er ook bij). Er was die avond veel energie in het publiek - vanaf het eerste nummer werden er al moshpits gecreëerd - en gingen we helemaal uit ons dak!

Dan mogen jullie nu los met voorspellingen voor de top 5. Binnen twee dagen hoop ik ‘m af te ronden! chevy93

Ik stem vanavond.

J'boy dog boy dirty numb angel boy

Mooi heftig verhaal bij #8 trouwens. Maar ergens ook wel sweet ofzo.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:33 uur

geplaatst: vandaag om 16:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.