menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (jerome988)

zoeken in:
OEH ZO SPANNEND

Het is ongeveer de middag, maakt niet veel uit, waarin ik bij deze dit topic de komende maand even zal kapen en mijn favoriete nummers zal belichten en van wat schrijfsels zal voorzien. Ik weet dat ik niet zo goed ben in het hanteren van dit soort disciplinevergende taken dus ik hoop voldoende buffer te hebben opgebouwd om alles voortijdig af te ronden, al is het altijd leuk om te schrijven over dingen die je tof vindt. En ik val met mijn neus in de boter want laat ik toevallig nou alle liedjes die hier nu voorbij gaan komen tof vinden! Wat een mazzel he? Niet mijn enige mazzel tho: door mijn usernaam heb ik (vind ik zelf) een geldige reden gevonden om mijn lijstje een beetje uit te breiden. Hierdoor zullen er niet 100, maar 123 nummers de revue passeren. De eerste 23 zullen echter kort omschreven worden, het gaat immers om die bovenste 100. Daar zal ik tevens per liedje nog luistertip geven waardoor je uiteindelijk met een hele vloot aan extra nummers blijft zitten. Gratis en voor niks. Prima dealtje, niet?

Updates zullen per tien plaatsvinden. Ik ga hierbij ook aangeven wanneer de volgende update plaatsvindt zodat je hem eventueel mee kunt CSL’en via onderstaande Spotifylijst terwijl ik ondertussen de lijst hier bekendmaak. Kom chat x

spotify:playlist:0PIr1UuaWHzV8ZEtyyWwVT

Wat te verwachten van mijn lijst? Ik heb geprobeerd hem zo persoonlijk mogelijk te houden en per nummer ook wel rekening ermee gehouden dat er iets nieuws over te schrijven valt. Hierdoor zal de ene artiest misschien vaker langskomen dan de ander omdat ik er simpelweg iets meer over kan vertellen of omdat ik echt vind dat één nummer niet voldoet. Mijn lijstje is vrij gespitst naar de recente jaren omdat ik ook pas een jaar of vijf echt bewust muziek luister en dan voornamelijk recente releases. Wel heb ik geprobeerd om van alles er een beetje in te stoppen omdat dat mijns inziens het beste weergeeft waar ik zoal naar luister. Genoeg geluld, meer lullen nu. Maar dan over de liedjes zelf. Hierbij presenteer ik jullie mijn:

https://i.imgur.com/FBzDuUA.png

HO
HO

Te beginnen bij de bubbling. 23 nummers van artiesten die allemaal niet de Top 100 hebben gehaald maar die ik wel nog even snel wil benoemen. Wie weet staan deze er de komende keer wel in. Wanneer dat ook moge zijn. Bovendien een soort blauwdruk van van wat er nog komen gaat. Of eigenlijk wat er niet meer komen gaat. Want ze zijn al geweest dan hihi, snap je? x

123. The Knife - Silent Shout
Een beter intro tot mijn lijst is er eigenlijk niet. Werd vorig jaar in de DWT-Orinocouitzending ook als dusdanig gebruikt. Ijzig, kil en ergens ook weer errug catchy. Verder tevens één van mijn eerste via MuMe ontdekte nummers.

122. The Rembrandts - I’ll Be There For You
Sweet soundtrack van een sweet serie. Ben nu ongeveer 200 afleveringen in en krijg nog steeds geen genoeg van dit liedje. Dan heb je het goed voor elkaar hoor. Klapklapklapklap.

121. Harrie Jekkers - De Man In De Wolken
Wat kan cabaret ons toch mooie liedjes geven. Harrie is sowieso een toffe vent en een groot muzikant. Dit lied over de waarde van geluk is hogeschoolschrijfkunst.

120. Röyksopp feat. Susanne Sundfør - Running To The Sea
De euforische instrumentatie van Röyksopp en die engelenstem van Susanne blijken telkens weer een magische combi met dit als hoogtepunt. En doe nu maar dansen!

119. Janelle Monáe - Django Jane
Janelle is de Q.U.E.E.N. van de villa en jullie weten het allemaal. Jordi weet sowieso. Dit is misschien wel haar hardste. En haar tofste. Let the vagina have a monologue.

118. Mc Solaar - Solaar pleure
Ontzettend fijne Franse hiphop met inhoud die aan het einde nog heerlijk emo wordt

117. Hallelujah Chicken Run Band – Mudzimu Ndiringe
Leadzanger hield on the side nog een kippenboerderij maar kan muziek maken als de beste. Deze Zimbabwaanse chimurenga maakt me altijd weer vrolijk. Bewijs dat wij Europeanen ritmisch niks zijn vergeleken bij de vrinden uit onze continentale zuiderbuur.

116. Moderat - Milk
Als de dansvloer gaat sluiten moet je deze nog even langsgooien. Tien minuten lang totaal in trance en langzaam maar zeker steeds meer de vernieling in. Apparat en de heren van Modeselektor kunnen wel wat hoor

115. Radiohead - Let Down
Zowaar nog OK Computer in mijn lijst ook, wat een mainstreamert ben ik toch he? Album blijft voor mij een beetje hit or miss maar Let Down legt echt alles op de goede plek. Heerlijke wegdroomtune.

114. Chromatics - Cherry
Oh mon chery, c’est magnifique! Tja, als Twin Peaksliefhebber moest er wel iets van JJ in, de meester in het scheppen van een warme én kille sfeer tegelijk. En dan die vocalen van Ruth eroverheen, oh oh oh. Tis dat ik hun Paradisoshow moest missen, anders hadden ze waarschijnlijk wel mijn Top 100 gehaald.

113. Michele Mininni - Rave Oscillations
Hypere electronica die steeds lijkt te ontsporen en dan weer terug wordt gefloten en dan nog weer heftiger verder gaat. Dikke rave gegarandeerd.

112. Tyler, The Creator - Yonkers
Tyler komt hier zo hard, maait alles op zijn pad de vernieling in en blijkt on the side fan van Adventure Time. Baasje hoor. Een fucking walking paradox, no he’s not

111. Angel Olsen - White Fire
Een grote leegte met Angels vocalen als een gure zandstorm erdoorheen blazend. Bezwerend mooi gewoon, wat een sfeerschepping. Dat outro had wel uren mogen duren.

110. Lily Allen - Everyone’s At It
Omdat deze passage:
So your daughter's depressed, we'll get her straight on the Prozac
But little do you know, she already takes crack
Moet ik nog uitleggen waarom Lily haar plekje verdiend heeft?

109. Nils Frahm - Says
Soms zegt muziek meer dan 10000 woorden. Geweldig hoe de climax op het einde steeds weer even wordt uitgesteld waardoor ie uiteindelijk ook echt als een malle binnenkomt. Vloer.

108. Sufjan Stevens - The Only Thing
Als ik depri ben laat ik Sufjan zachtjes troostwoordjes in mijn oor fluisteren, dan kunnen we samen huilen.

107. Songs: Ohia - Lioness
jordidj1 schreef:
Bij elke zin die hij uit zijn strot douwt, denk ik: "hoe verzint 'ie het?". Simpel: omdat het een genie was. Jason, u wordt gemist.

106. James Carr - The Dark End Of The Street
Geen ekte soul in mijn lijst, foei Niek. Nota bene het genre waar de beste stemmen ooit in floreren. Zoals die van James Carr, damn wat een strot.

105. Spinvis - Kom Terug
Een nummer over hoop, je dromen achterna gaan en jezelf ontdekken. Wat is Spinnie toch een meesterlijke tekstschrijver. Kom chat x.

104.The National - Slow Show
Nope, geen The National in mijn Top 100 maar wel vlak erachter. Dit blijft namelijk cht wel een prachtnummer met fantastische onderhuidse emotie. Stiekem hoop ik met deze notering gewoon Nationalmeisjes van G af te pakken tho

103. Naaz - TAPED
Alles aan Naaz is sweet, kjoel en cute en dat weten jullie ook. TAPED is gewoon een enorme energiebom van een ‘fuck-it, ik doe lekker mn eigen ding’-thema. Schaamteloos MuMe hiermee volgespamd dit jaar en nu volgt dit topic ook even. Maar niet in mijn top 100 dus, wat ben ik een rare he?

102. HAERTS - Wings
Een nagenoeg perfect popplaatje met hemels mooi ingezongen uithalen en climax na climax.

101. 2:54 - Creeping
Afsluiter van dit blokje is en een grauw nummer voortgestuwd door grauwe instrumenten en grauwe vocalen. Heel veel sfeer, heel ruimtelijk, ik zou het arcadisch willen noemen hihi. En oh oh, dat riffje in het refrein, raap me op.

Eerste ekte update volgt vanavond, 21:00 stipt. Wie luistert mee? x

Bij de beantwoording van de vragen ben ik uitgegaan van de Top 100 en niet de Top 123 X

Wat is het oudste nummer? Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
Staat er al iets uit 2019 in? Ja, o.a. girl in red en Clairo
Wat is het langste nummer? What Kind of Man [Nicolas Jaar Remix]
Hoeveel procent staat in de Witte Trui van dit jaar? 27%
Hoeveel procent is vrouw? 54%
Hoeveel procent is hiphop? 16%
Hoeveel procent is instrumentaal? 4%
Staat The National in de lijst? Nee (niet in de Top 100 )
Wat is de hoogstgenoteerde Nederlandse artiest? Eefje
Ben ik #teamye of #teamtaylor? #teamtaylor (no contest)
Welke ex is next? JM

Gretz schreef:

Welke ex is next? JM

Overal is Johnny Marr te vinden

Dat is al een straf lijstje kudos voor De Man in de Wolken, prachtig nummer!

En zijn The National-meisjes echt een ding? De keren dat ik bij een optreden van hen was, had ik vooral het idee dat de aanwezige vrouwen met hun vriend/man mee waren

Titmeister schreef:
En zijn The National-meisjes echt een ding?

Haha ja, ik vrees van wel Ik heb vannacht toevallig genoeg over eentje gedroomd, urenlang (geen grap ☺️ )
Titmeister schreef:
De keren dat ik bij een optreden van hen was, had ik vooral het idee dat de aanwezige vrouwen met hun vriend/man mee waren

Dan stond je waarschijnlijk niet dicht genoeg op de eerste rijen, waar de ekte diehards staan

Neem de bus maar voor de eerste update. Here we go.

https://i.imgur.com/uDCIi7S.png
100. La Femme - Antitaxi
Frankrijkpop, 2013, Psycho Tropical Berlin, 4:09

Het is aan onvervalste Frankrijkpop om mijn Top 100 mee aan te vangen. Franstalig nog wel, quel lol. Even dacht ik dat dit nummer populair was in de biblebelt maar dat bleek over Antivacci te gaan. Genoeg mopjes, dit nummer is zelf het bespreken zeker waard bevat supertoffe elementen waaronder een snufje retro, beetje psychedelica en vooral een hoog stuiterbalgehalte. Ik word er in elk geval actief van. Twee jaar geleden had ik nogal een luie zomer, werkelijk geen kut te doen en verveelde me eigenlijk ook echt de pleuris buiten RCT3 dat op dat moment mijn grote vriend was. Omdat verslonzen nou ook niet echt een ideaalplaatje is ofzo besloot ik uit een impuls eens een keertje te gaan hardlopen. Zoals het impulsen betreft deed ik dat vier keer, daarna had ik er geen zin meer in. Ik ga een beetje rondjes lopen om op dezelfde plek te eindigen als waar ik begon zeker, dan kan je net zo goed niet bewegen toch? Snel een playlist in elkaar geflanst en een rondje uitgestippeld langs het mooiste industrieterrein van heel Vianen en het kanaal waar behoorlijk veel eenden in schijten. De lijst was ongeveer tweemaal de duur van mijn rondje zodat op de shuffle toch een beetje een verrassing was welke liedjes ik allemaal langskwamen. En opverend wanneer De Fammeke Louise weer passeerde, om tegen je te schreeuwen wat je in hemelsnaam aan het doen bent. “Prend le bus”, zegtie. Ja daaaag, ik ben aan het lopen, ik ga toch geen bus nemen? was mijn respons. Komt ie weer: “Taxi’s zijn gevaarlijk!”. MAAR IK NEEM NONDEJU GEEN TAXI, IK BEN AAN T LOPEN! je kan er veel van vinden maar geagiteerde ik kwam hierdoor wel vooruit, met het resultaat dat ik mijn rondjes toevalligerwijs wel de keren dat La Femme op mijn oortjes aantrad. Nu zegt dat niet alles na vier pogingen, maar wel dat het gewoon een topliedje is. Wat een gekte, wat een energie. Frankrijkpop

Ook kjoel en lekker Frans (en ook gewoon lekker trouwens en da’s een understatement): Alizée - Moi… Lolita

Begint al lekker Moi... Lolita is wel beter tho

https://i.imgur.com/HC5qVnT.png
99. Dizzee Rascal feat. Jeanine Jacques - I Luv U
Grime, 2003, Boy in da Corner, 4:06

Grime, tof genre. Er moest ook gewoon een nummer van in. En dus wenden we ons direct op de koning van het genre: Dizzee himself. Een opgeschoten rascal uit Londen, zoon van twee Ghanese immigranten en een geweldig gevoel voor ritme en maatschappijkritiek. Londenaar die lekker boos hard kan gaan op maatschappelijke thema’s. I Luv U is ook lekker boos.
Een feature toevoegen aan een nummer is vrij vaak zonder echt vooropgezet plan. Het staat goed op de tracklist of het is gewoon een mooie dienst voor een muziekmattie die zich uiteindelijk ook wel terugbetaalt met een tegenprestatie. Hier, op dit nummer, is het gastoptreden onlosmakelijk verbonden met het thema. Lomp gezegd, en het is een lomp nummer dus het mag, heeft de ik-persoon een minderjarig meisje zonder protectie gebangd waarna ze zwanger is, de teef. Jeanine Jacques verzorgt slechts een deel van het refrein en de “I l-l-ll—luv u uu u”s die in veelvoud door het nummer zijn heen gestrooid vertoont het zicht van de lady rondom dit hele gebeuren waardoor je eigenlijk gewoon een soort spitbattle krijgt. De meid is een hoer, de jongen een klaploper. Oooo shit. Officieel staat Jeanine niet eens vernoemd in de titel maar ik doe het lekker wel, het is namelijk de duopresentatie die het nummer zo tof maakt. En oh well, wat komen ze beiden toch ontzettend hard op die industriële poefbeats. Wat heerlijk lomp. Beste dames, mocht je deze willen luisteren doe dit vooral alleen met anticonceptie anders raak je hier zelf ook zwanger van, zo hard komt ie bij je binnen.

Ook kjoel, van die andere grimekoning en favo’tje van Arrie : Dusky feat. Wiley - Sort It Out Sharon

HO

Dikke klapper blijft dit

https://i.imgur.com/nup60qT.png
98. Guus Meeuwis - Niemand
Nederchanson, 2005, Wijzer, 3:31

Na nummer 98 nu tijd voor een Nederlands geni…
Ring ring!
Aaahh, wacht even, ik moet even opendoen want volgens mij staat de MuMepolitie al voor mn deur. Geert, Arrie, Jordi, wie van jullie heeft verklapt waar ik woon? Maar srsly, ik hoor jullie hersentjes al kraken en knagen. Hoe de f belandt Guus neukend Meeuwis in mijn lijst van 100 (+23) favoriete nummers? Komt er hier Brabantwater uit mijn kraan waardoor ik plots zin heb om een bril op te zetten en en tien seconden drie pils achterover douw terwijl ik tegelijkertijd met een zachte G liedjes probeer te blèren, waarna ik stik want verkeerde keelgat open enzo? Neee, zo zou ik het ook niet willen noemen. Guus gaat een stuk verder terug dan mijn Brabantschap namelijk.

Zelf ben ik niet echt muzikaal opgevoed en dus niet warmgehouden met de collectie van mijn ouders waarover ik later in dit blokje trouwens nog over zal uitwijden. Ik ging maar lekker zelf uitzoeken wat ik wilde luisteren. Maarja, als je een jaar of 11 oud bent heb je eigenlijk geen idee waar te zoeken. Als klas hadden we dan wel een gezamenlijke crush op Avril Lavigne gefabriceerd om tegenstand te bieden aan alle huppelkutjes die posters van random gladjakkerpuberacteurs aflebberden, maar ook van haar vond ik een paar nummers wel genoeg. Dus vraag me niet hoe, maar de eerste artiest van wie ik echt in de discografie dook was…

Donny Benét? Nee joh gekkie, snap je zelf toch ook wel. Nee, Guus Meeuwis natuurlijk. En ja, eigenlijk ging er met zo’n grootschalig onderzoek best wel een wereldje voor me open. Verander Guus Meeuwis in je eigen eerst ontdekte artiest en je snapt het vast wel. Er bleken veel fijne albumtracks te bestaan die niet bestemd zijn voor het publiek maar alleen beluisterd worden door de liefhebbers van desbetreffende artiest, waardoor je je meteen specialer voelt als luisteraar. Zo merkte ik dat Guus naast een gezellige Brabander ook wel een behoorlijk degelijke chansonnier is die, zeker ten tijde van Wijzer, echt een aantal mooie liedjes geschreven heeft dat het niveau feestmuziek en kortpittigkapselwoonkamerdecoratie behoorlijk ontstijgt. Ik kan nu een heel verhaal gaan opdreunen over hoe het nummer mij herinnert aan mijn vriendinnetje van die tijd – niemand was namelijk mijn vriendinnetje –. Of de stem van Guus die precies als die van mijn cavia die weggelopen is en nu, tien jaar later, plots gefrituurd opdook op het bord van mijn broer die in Peru aan het backpacken was. Of over hoe de tekst mijn visie op de wereld heeft veranderd waarna ik spontaan besloot te gaan mediteren en te leven op thee van zelfgeplukte madeliefblaadjes (alleen de oneven dan, de even houden niet van me). Maar dit is allemaal niet waar. Ik snap trouwens nog steeds geen zak van wat het nummer tekstueel precies inhoudt. Ik wil het niet eens weten. Ik vind het gewoon mooi. Dat prachtige pianootje. Die zangtechniek, menselijke imperfectie maar we precies de juiste emotie. Die aanzwengelende viooltjes. Het gitaarpingeltje. Ja, dit vind ik gewoonweg een wonderschoon nummer, meneer Guus. En niemand kan me daarin tegenhouden.

Ook kjoel, ook Nederlands maar toch wel iets hoger in aanzien (maar fok it, ik blijf #teamguus): Boudewijn de Groot - Testament

https://i.imgur.com/NqkybJs.png
97. The Sunshine Underground - One By One
Powerindie, 2010, Nobody’s Coming To Save You, 3:53

Nog even een duik diep kom terug in mijn luisterhistorie. Oké, dit nummer zelf kenik misschien nog niet zo heel lang, het genre des te langer. Ik ga er later nog wel meer over uitweiden maar mijn eerste muzieksnobjaren kenmerken zich vooral door het luisteren van heel veel indierock. Met van die blanke mannen met gitaren enzo. Het zal om en nabij de zes jaar verder zijn en eigenlijk kan ik erg veel uit het genre nog altijd graag horen, er is alleen zoveel tofs uit andere genres bijgekomen dat het wel een beetje is weggedeemsterd. Nobody’s Coming To Save You van The Sunshine Underground wilde ik echter koste wat het kost in mijn Top 100 houden omdat dit denk ik het meest energieke indierockalbum is dat ik ken. En van die energie is eigenlijk nog niks verloren gegaan, het zit nog altijd volledig vol met knallerrifjes, vette basspartijen en een heerlijke huilerige leadzanger Craig Wellington. Don’t worry, ik ga er geen quiz van maken dus die naam mag e gewoon vergeten maar toch moest ik hem efkes noemen. Door het onvermoeibare karakter was dit album een aantal weken lang een anthem voor als ik thuis bij m’n ouders de grote vrijdagavondafwas moest doen. Altijd midden in de nacht, als iedereen naar bed was. Biertje erbij en hup, dancing on my own terwijl ik alles weer spik en span in orde maakte. Sindsdien hou ik van afwassen, vertel het maar niet voort want hier wordt al regelmatig misbruik van gemaakt. Eigenlijk is One By One nog het razendste nummer op plaat met een ocharmeslekker schreeuwrefrein en eigenlijk telkens een schepje bovenop de razernij met de climax nog in de allerlaatste seconden. Geweldig nummer was het ook om op m’n oortjes af te spelen, bijkomend in een hostel in Belgrado na een lange actieve dag.

Ook kjoel en toffe indie die ik in mijn begintijd ontdekte en ik nog altijd in elke vakantieplaylist douw die ik maak: Air Traffic - Charlotte

https://i.imgur.com/tStV6Xd.png
96. Lady Lamb - Tangles
Folk, 2016, Tender Warriors Club, 7:10

Ochtendplaatje dit Eventjes een shoutout naar Peter Sunderland. Zeker in mijn vroege MuMetijd heb ik hem veel gevolgd en kon ik wekelijks iets uit zijn lijst plukken. En hoewel het lijkt dat ik genretechnisch een beetje meer naar pop en elektronisch ben gekanteld blijft mijn zwak voor rustige folkliedjes onverminderd groot. Lady Lamb, voorheen een Beekeeper, is één van die tips en ook niet de enige die de lijst haalt kan ik nu wel verklappen. Tender Warriors Club sloeg me de eerste keer luisteren al behoorlijk omver en drie jaar later doet ie dat nog steeds. Tangles, het absolute prijsnummer, is zeven minuten zwijgen tijdens het liedje en nog een paar minuten zwijgen na het liedje. De simpelheid van een meisje met akoestische gitaar en een prachtstem. Eigenlijk precies waar het woord kraakhelder voor bedoeld is. Mooie echte emotie en wanneer Aly zich eventjes opwindt gaat ook haar gitaarspel daarin mee. Nu hou ik mijn mond, doe maar luisteren want dit is echt een luisterliedje. Gevloerd. Peter, we moeten maar weer een keer meeten!

Ook kjoel en eentje van Peter, nog samen met hem live gezien ook: Findlay - Off & On

https://i.imgur.com/sWpgibL.png
95. Minimum Syndicat - Kenopsia
Acid techno, 2017, Zenosyne EP, 5:08

Lekker aan het wegdromen onder lady Lamb? Nou, dacht t even niet, we gaan er direct weer met gestrekt been in. Mijn tophonderd kon gewoon niet ontkomen aan een vieze acidtechnogeest die zo uit de nineties is gewandeld (of eigenlijk zweven geesten veelal, die opperbaasjes) en zich in een frans dj-duo heeft genesteld. Of naja, misschien niet zo specifiek maar mijn lijst kon zeker niet zonder techno. Er komt zo nog wel meer voorbij hoor maar van de koudere grond gaan we hem niet meer krijgen. In een tijd dat mijn waardering voor het genre steeds meer begon te groeien nomineerde Ploppesteksel hem voor SvhJ. Nog iets te vroeg om al direct een hit bij me te zijn, wel precies op tijd om hem in elk geval te onthouden en zo heb ik hem zeer recentelijk weer herontdekt. Sinds een jaartje heb ik een bijbaantje bij een studentenuitzendbureau voor horeca en evenementen. Enkele van onze vaste relaties bevinden zich een stukje buiten Eindhoven en kunnen soms ook wel tot diep in de nacht duren waardoor je even een stukje met meerdere collega’s in het donker autoritjes moet maken. Zitten bij die collega’s de juiste personen dan hedde dikke kans dat zo’n ritje weleens uitmondt in een dikke technorave. Doorgaans houd ik me behoorlijk op de vlakte als ik in dergelijke gezelschappen muziek aan mag dragen maar als ik eens keer input mag tonen dan is de kans behoorlijk dat deze de revue passeert. Ergens is het heerlijk ordinair beuken want de boemboembassen zijn behoorlijk aanwezig maarrrr de zwengelende jengelende knipperende snipperende acidsynths zijn nóg aanweziger en worden steeds een stukje meer in yer face. Vies, gewoon smerrig dit. Bah. Live beroepen ze zich, zoals ik de beelden op Soenda 2018 mag geloven, vooral op ietwat ordinaire beuktechno waarbij ook Kenopsia in tempo omhoog is geschroefd. Meh, geef mij de ep-versie maar. Subtiel durf ik het niet te noemen, verfijnd weldegelijk.

Ook kjoele techno en ééntje waar Kenopsia zeker schatplichtig aan is: Teste - The Wipe (5am Synaptic)

https://i.imgur.com/2aEG1x0.png
94.Billie Eilish - six feet under
pop pop pop, 2016, single, 3:10

Tijd om weer even bij te komen met een zoetgevooisde stem van een meid die op moment van uitbrengen VEERTIEN JAAR oud was. Kweenie, op mijn veertiende was ik een behoorlijk onzekere puber dus ik voerde geen fuck uit. Billie was een onzekere puber dus verovert inmiddels de wereld. Help! Maar goed, dit is geen Witte Trui maar een allertijdenlijst dus leeftijd van de artiest in kwestie sou geen rol moeten spelen. Noch is de hype belangrijk. Zelf kwam ik voor het eerst in aanraking met haar enorme populariteit toen ik begin 2018 naar Superorganism ging in de Sugarfactory (R.I.P.). Tamelijk gehypt bandje dus dacht dat het daar al druk zou zijn, nou dan hadden we de Melkweg ertegenover nog niet gezien. Billie Eilish speelde daar en de rijen kwamen tot op het Leidscheplein, geen grap. In de tussentijd is ze er niet minder populair op geworden en enkel gebouwkennis van Tivoli kon je een jaar later nog een plekje bezorgen voor het show aldaar, toch G? Maar goed, dit is geen Top 40 maar een allertijdenlijst dus leeftijd van de artiest in kwestie sou geen rol moeten spelen. Six Feet Under staat er dan ook niet in omdat ze jong en populair is, anders had ik wel voor Toverbal gekozen. Six Feet Under staat erin omdat ie prachtig is. Melancholisch, sterk opgebouwd, subtiel en werkelijk magistraal gezongen. Nu betreft het ook geen objectieve allertijdenlijst dus een achtergrondverhaaltje is altijd welkom. Nou goed, gaan we dan.

We kloppen weer eventjes aan bij mijn werk, voor het laatst deze Top 100 dat wel (sorta). Het leuke aan uitzendkracht zijn is dat je telkens op andere evenementen en locaties staat en Lowlands hoort daar ook bij, yay! Beetje betaald krijgen, mensen voor veel te veel geld tosti’s aansmeren en misschien wel kans om wat artiesten te zien, doe ik het voor. Het idee alleen al om misschien wel graties naar Billie Eilish te kunnen, smikkel smakkel. Woensdag met negen andere collega’s aangekomen, onze tenten neergeploft op de crewcamping en die avond meteen schuilen in de grootste van deze tenten. De rest van de avond bestond een beetje uit biertjes drinken en Disneyliedjes meezingen. Na verloop van tijd taaiden echter steeds meer mensen af naar hun eigen of een andere tent en bleef ik met twee meiden over die ik tot dat moment nauwelijks echt kende. Toen we een beetje gingen fantaseren over wie we deze week het liefst wilden zien haalde één van hen Billie Eilish snel naar voren. Haar teksten en gewoon haar Billieheid waren de aanleiding van een urenlang gesprek dat plots over heel zware shit ging, die mijn collegaatje helaas allemaal had meegemaakt. Ik ga het hier niet delen maar werkelijk alle narigheid die je maar kunt verzinnen om mee te maken in één klein lichaampje geperst. Ze bleef er heel sterk onder maar toen we naar haar toe bogen om haar te knuffelen brak ze. Het was één van de meest intieme, memorabele momenten die ik ooit heb beleefd en vanaf dat moment waren we allerbeste vrienden. De rest van de week sliepen we ook met zijn drietjes op twee halfzachte matjes, lekker dicht tegen elkaar aangekropen.

Billie heb ik niet kunnen zien. Die meid wel tho dus ik was eigenlijk vooral blij voor haar. Nu kan zij weer blij zijn want Billie haalt ook mijn Top 100. Niet haar favorietje trouwens want dat is when the party’s over maar fok it, mijn lijst, mijn nummer. Bitchez. Anyway. Kim, Lisanne, mochten jullie dit ooit lezen: luv u x.

Ook kjoel en ook van een huidige Top 40-ster terwijl ik nu ook met een huisgenootje Victorious aan het kijken ben no shame: Ariana Grande - 7 rings

https://i.imgur.com/yAHD7VC.png
93. David Bowie - Starman
OLM, 1972, The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars, 4:14

Het zal jullie na de bubbling en de eerste zeven nummers al wel een beetje zijn opgevallen maar er staat eigenlijk maar heel weinig ouwe meuk in de lijst. Noem ik het even gekscherend, want in 70 jaar popgeschiedenis kan het niet anders dat de eerste veertig jaar een aanzienlijk aandeel gehad hebben. Probleem daar is dat alle beetje onbekendere muziek toch al is weggedeemsterd in de verre cataloguswouden om nooit meer ontdekt te worden. Hierdoor is de spoeling eigenlijk maar beperkt tot die canon van de popmuziek die je nog bijvoorbeeld in de Ladder en Trui tegenkomt. En sorry luitjes, maar hoewel ik veel van die nummers best mooi vind komen ze bij lange na niet in aanmerking om mijn top 100 te halen. Tot zover mijn disclaimers, nu terug naar huis. Ik was vroeger best een opstandige knul. Op school durfde ik dat dan weer niet dus beperkte ik me vooral tot het afzetten tegen mijn ouders. Niet dat ik constant met ze ruziede ofzo maar ik vond het wel leuk om dingen stom te vinden cq belachelijk te maken die ze mooi vonden of waar ze plezier aan beleefden. Qua muziek ben ik daar best wel blij mee eigenlijk omdat ik hiermee gewoon mijn eigen weg kon bewandelen in plaats van de platencollectie van met name papa voor lief te nemen en te beschouwen zijnde de beste muziek ooit gemaakt. Nadeel is dat, nu ik echt wel een eigen smaak heb ontwikkeld, ook daadwerkelijk bijna niks leuk blijk te vinden van de 50+ lp’s (pun intended hihi) die in de kast staan te verstoffen. Papa is van mening dat muziek zijn hoogtij vierde in de 70s – ok boomer – en de kast staat dan ook gevuld met Deep Purple, Supertramp, Rolling Stones, The Who, Genesis, Mike Oldfield (wel leuk want bassie en Adriaan enzo), Eagles, dat soort dingetjes. Mama komt me al iets meer tegemoet met een smaak die iets meer richting Beatlespop, DoeMaarNederlands en Franklinsoul gaat, wel gevuld met enkele namen uit het bovenstaande rijtje plus veel Franstalig en Limburgs. Toe maar, luxe leventje he? Lang verhaal kort: eigenlijk stond errug weinig in huis dat een beetje te pruimen viel. Ziggy Stardust however, de uitzondering op de regel. Vooral na zijn overlijden ben ik dieper in zijn discografie gedoken en hoewel ik niet alles even goed vind heb ik wel onwijs veel bewondering voor zijn veelzijdigheid en creativiteit. Starman is in dat opzicht eigenlijk nog een vrij simpel nummer maar klopt wel in alles. De thematiek, zijn excentrieke stemgebruik en dat geniale korte intermezzo tussen couplet en refrein. Bowie is de koning in het maken van ruimteliedjes en hoe vet is het dan ook dat Starman nu een beetje rond de aardbol zweeft in een waggie van meneer Grimes.

Ook kjoel en uit de platencollectie van m’n ouders: Talking Heads - Crosseyed and Painless

https://i.imgur.com/AagZ0xB.png
92. Donny Benét - Night In Rome
Afterfissadisco, 2018, The Don, 5:08

Van de ene DB naar de andere. Oké, Bowie is best groot maar mag vooral trots zijn dat hij in deze lijst überhaupt al in de schaduw mag vertoeven van The Don. Donny Benét, wat een held! De man die in Sydney begon als jazzmuzikant, hierna wat rondzwierf en uiteindelijk in Las Vegas belandde, waar hij Tom Jonesliedjes coverde in louche hotellounges voor een verdwaalde zakenman die op zijn escort wachtte. Vrolijk word je er niet van. Donny ook niet, dus mogen we allemaal blij zijn dat Europa wel een beetje lief voor hem is. In Nederland is hij zelfs een gewilde gast geworden op kwalitatief best wel vooraanstaande festivals. En terecht want in eerste instantie mogen de synthdeauntjes met italo-invloeden dan wel een beetje fout klinken, maar als je er een beetje doorheen prikt dan begin je er gewoon achter te komen dat deze man eigenlijk best prima in elkaar gestoken nummers maakt. De eerste keer dat ik daar echt achter kwam was bij zijn show in de ACU, het hippiesbolwerk in Utrecht, toen eventjes omgedoopt tot The Donstad. Stampesvol, wij (Geert, Arnout en ik) helemaal vooraan om te zien hoe Donny de beats uit zijn laptopje tovert terwijl ie z’n basitaar speelde en verder alleen de saxofonist had meegenomen. Het was episch. Donny is een charmeur van de oude stempel, een echte gentleman die er alles aan zal doen om zijn meisje gelukkig te maken. Night In Rome is gelukzalige romantiek. Donny heeft ook wel dat Italiaanse flamboyante, je zou het zelfs bijna stijlvol kunnen noemen. Toen ie m in de ACU speelde keken A en ik elkaar echt aan met zo’n idee van: wow dit is gewoon oprecht goed. Een sicke beat waar een beetje gewaardeerd technoproducer best even op moet broeden om hem uit zijn mouw te schudden. En oh, wat is het heerlijk glijden op die sax. Sax en seks lijkt niet voor niets zo op elkaar. Sindsdien kan Donny al niet meer bij me stuk, Down The Rabbit Hole (met Marco en Jordi) maakte de jubelstemming nog groter en dus is zijn plekje in mijn top 100 welverdiend.
Afgelopen Sinterklaas heb ik papa The Don op vinyl gegeven. Noemde hij hem eerst altijd ‘een mislukte schlagerzanger’, inmiddels heeft zelfs toegegeven dat het allemaal best goed in elkaar steekt. Wat een baasje, die Donny. #bringdonnyback #DonnyForEurovision2020

Ook kjoel, ook DB en ook keihard op de afterfissa (en live, als ie niet te laat is): Danny Brown - Ain’t It Funny

Sodeknijters wat klapt die Kenopsia er goed op zeg, zo lust ik ze wel meer.

-SprayIt- schreef:
Sodeknijters wat klapt die Kenopsia er goed op zeg, zo lust ik ze wel meer.

harde klapper madderfakker. idd, die ga ik 's nachts nog vaak opzetten

https://i.imgur.com/yqI4P1Q.png
91. Koto - Visitors
Italodisco, 1985, single, 6:10

Buona notte, Is de afterfissa al begonnen ofzo? Nou, wat mij betreft is het altijd afterfissa en zowel Donny als Koto (in de 12”uiteraard) staan ook meer dan terecht in mijn Top 100. Naast elkaar, hoe kan het ook anders? Sinds de hierboven gememoreerde show in de ACU zijn de twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Donny zonder afterfissa kan natuurlijk niet en nadat een stel pauperartiesten de dj-booth moest verlaten om plek te maken voor Titmeisters maat (drukke Mumebedoeling was die avond inderdaad) was de fissa lit en kwam het moment dat ik Visitors voor het eerst hoorde op de plek waar ie het meest tot zijn recht komt: de dansvloer! Nou, je kon me wel afvloeren. Heiko, bedankt! Toen ik Visitors überhaupt voor het eerst hoorde had ik trouwens het idee hem al jaren te kennen. Maar ik zou dus echt niet weten waarvan, misschien was ik in een vorig leven nog een sussurro di parmigiano en repareerde ik in mijn vrije tijd Lancia’s, geen idee. Of misschien is Visitors wel gewoon een nummer dat instant vertrouwd aanvoelt, een familielid. Maar dan wel die gestoorde oom die op elk feestje op de tafel staat te dansen.

Ook kjoel, ook italo en ook uitermate geschikt voor een dikke p-p-partttyyyyyy: Hipnosis - Droid

Prachtige verhalen, ik ga ze ooit voorlezen aan mijn kleinkinders. Ik vind dat jij goed bezig bent, mooie Photoshops ook.

Allememaggies, die laatste twee tracks
https://media.giphy.com/media/elpqNjSDwi5waM3VJF/giphy.gif

Bijzonder fijne eerste CSL-sessie. Kan niet wachten op de volgende x

Sodeju, anders start je ff een top 100.
Ja, ik zit helemaal vooraan bij deze presentatie en geniet er met volle teugen van.
Ga zo door

Zo, tot zo ver update numero uno. We zien elkaar weer op woensdag, zelfde tijd. Stay tuned x

Jezus, die Niek denkt dat ik niets beters te doen heb dan al die lange epistels te lezen...

Dat had hij goed gezien! Zo kom ik de koude wintermaanden wel door.

P.S. Woensdag kan ik niet, kun je dinsdag ook?

Dan moet ik werken aaahh

Gast
geplaatst: vandaag om 11:48 uur

geplaatst: vandaag om 11:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.