MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Telamon
Damn, ik hoopte dat de bedoeling van dit draadje een einde kon maken aan deze eindeloze discussie over rangschikking. Maar helaas... de beginpost geeft ruimte hiertoe:

Reijersen
Hoe berg jij je CD's en/of Platen op??

Heb je CD-rekken of juist nette kasten??
Is alles netjes geordend, zit alles netjes in het goede hoesje??
Heb je het op een bepaalde volgorde gerangschikt?? Zo ja, welke volgorde??

En van alles nog meer.

(ik vermaak me er overigens wel mee hoor)

Ik heb alles in een Excel sheet staan. Neem de naam/namen letterlijk over van de hoezen en sorteer daarop ("the" en "de" komen achter de naam. "El Columpio Asesino" en "El Pino and the Volunteers" blijven bij de "E"), vervolgens op jaar van eerste uitgave. De heruitgave met extra's van Hallo Venray's The More I Laugh.... staat bijvoorbeeld wel onder 1991. Samenwerking van PJ Harvey met John Parish splits ik in John Parish & Polly Jean Harvey (Dance Hall at Louse Point) en PJ Harvey & John Parish (A Woman A Man Walked By). Een band als .Kitty Wu (er staat een "." voor de bandnaam, hun laatste cd uit 2009 heeft dat puntje dan weer niet. Cd ook niet in bezit dus voorlopig geen probleem) staat vooraan na !!! en (((s))), en voor ¡Forward, Russia!. Vervolgens de cijfers (28Days, 61Cygni, 7 Seconds...) en daarna alfabetisch.

Volgende selectie heb ik gemaakt in m'n sheet:

Artiest/band
Titel (naam album met vermelding van uitvoering: aantal tracks, promo, digi-pack, cardsleeve, signed, zoveelste anniv. editie, bonus dvd etc.)
Type (cd, 7", lp, 2lp, cd-r)
Jaar (van eerste uitgave)
Genre (wat op MuMe als genre staat aangegeven, kunnen er 2 zijn, alfabetisch)
Extra (waar is de cd gesigneerd, hoesje ontbreekt etc.)

Mjuman schreef:
- daar krijg je nog wel eens tips als "neem het releasenummer op" (dat vereenvoudigt evt terugzoeken op Discogs), of "vermeld de staat en de herkomst" (dat is handig bij evt. verkoop of indienen van een claim bij de verzekering in geval van diefstal); vermeld ook evt details als "gesigneerd" of "koffievlek op hoes" (dat vereenvoudigt identificatie als je gejatte spulletjes opdoemen bij een heler).

Kijk, daar heb je wat aan. Thx!

Sietse
de volgende informatie hou ik bij.
Access:
ARTIST
ALBUM
LABEL
GENRE
FORMAT
YEAR
INFO (oplage, kleur vinyl, speciaal artwork)

Excel:
Tabblad voor het jaar van aankoop (sinds 2006, 2005 had ik ook maar in 2006 een foutje gemaakt het met document)
ARTIST
ALBUM
LABEL
GENRE
FORMAT
YEAR
INFO (oplage, kleur vinyl, speciaal artwork)
PRICE (sinds 2009)

Groen kleurtje ook digitaal aanwezig (alle cd's en vrijwel alle platen en tapes) (ben ik dit jaar mee begonnen, grotendeels met terugwerkende kracht).

Ieder tabblad (dus sinds 2009) bevat ook het totaal gespendeerde geld van dat jaar. Vertekenend is wel dat aankopen die in begin januari binnen komen vaak in december zijn gedaan, maar als je dit ieder jaar doorberekend is dat geen probleem.

Onweerwolf
vigil schreef:
BZN heb ik wegedaan. Want tja waar moet je een band zonder naam (dus zonder voorletter/cijfer) nu neerzetten?

Edwynn schreef:
Klassiek heb ik wel apart gegroepeerd. In beginsel staat dat gerangschikt onder de componistennaam.

Dat lijkt me handig. Nu alleen nog weten wat 'de componistennaam' is.

Van Richard Strauss heb ik een cd waarop 'Richard Strauss' op het hoesje staat. Op een andere cd staat enkel 'Strauss'. Op de zijkant van beide cd's staat 'R. Strauss'.

Ik hoop maar dat 'componistennaam' gewoon een synoniem voor achternaam is.

is Frank Zappa overigens ook geen componist?

Ik bedoel Bach, Holst, Mozart enzo. Componisten waar niemand daadwerkelijke uitvoeringen van op geluidsdrager heeft. ik heb één item met muziek van Johann Strauss en die staat onde de "S".

Zappa heb ik tussen de lichte muziek staan en behandel ik derhalve ook zo.

Als jij er maar aan uit kan.

Toch denk ik dat intussen duidelijk is gemaakt dat sorteren op achternaam consequenter sorteren is. Vooral sinds vorige eeuw worden voornamen van componisten vaker wel dan niet vermeld, net als bij 'lichte muziek'. Philip Glass, Arvo Pärt, Heitor Villa-Lobos, Michael Nyman, Luciano Berio, Frank Martin, Iannis Xenakis, Witold Lutoslawski... Maar ook bijvoorbeeld bij Bach, om duidelijk te maken over welke Bach het gaat. Op de meeste cd's staat J.S. Bach of voluit Johannes Sebastian Bach als 'componistennaam'.

Mjuman schreef:
En ik me maar afvragen wat er achter die schotten/lades onderin zit en waar de luisterstoel en speakers staan?

http://i.imgur.com/aBrbVvE.jpg

Dat is alvast de luisterstoel. De (nieuwe) speakers komen waarschijnlijk ook snel.

En sorry Onweerwolf, dit staat allemaal in "de Heerenkamer".

Cured
Jammer van dat Heineken kratje, Paul . Verder lekker strak.

Ja, dat is geen vlag op een modderschuit maar modder op een vlaggenschip

Maar wat zit er nu in die lades!

Cured
LP's.

En waar heb je nu de laatste cd van Alina Hardin staan, Paul?

7 lades voor 18 lp's lijkt mij wat overdreven.

Kronos schreef:
Maar wat zit er nu in die lades!

Bij gebrek aan betere "huisvesting" voorlopig nog een aantal dvd's. Daarnaast ook nog wat "special items" (die niet in de kast passen) en lege hoesjes (voor het geval dat). LP's passen er wel in, maar die heb ik in een andere kast staan. Die lades zijn in eerste instantie toegevoegd om wat zooi/prullaria in op te bergen.

Kronos schreef:
7 lades voor 18 lp's lijkt mij wat overdreven.

Ik heb trouwens meer dan 18 LP's. Mijn albumlijsten op MusicMeter zijn verre van compleet.

Sunderland schreef:
En waar heb je nu de laatste cd van Alina Hardin staan, Paul?

Alina Hardin.

Onweerwolf
Tussen Happy Mondays en Harmonium gok ik.

L_T_B schreef:
Die lades zijn in eerste instantie toegevoegd om wat zooi/prullaria in op te bergen.

Altijd handig. Maar moet je dan op die rand gaan staan om aan de bovenste rij cd's te kunnen? Of ben je gewoon een lange Nederlander.

Kronos schreef:
Ik heb trouwens meer dan 18 LP's. Mijn albumlijsten op MusicMeter zijn verre van compleet.

Ik had al zo'n vermoeden. Lades lijken me ook niet erg handig voor lp's.

Kronos schreef:
Altijd handig. Maar moet je dan op die rand gaan staan om aan de bovenste rij cd's te kunnen? Of ben je gewoon een lange Nederlander.

Het plafond is niet zo heel hoog (2,36m) dus ik kan makkelijk bij de bovenste rij. Vrouwlief inkie moet wél op de rand klimmen.

Mijn nieuwe kast geeft mijn vriendin geen toegang meer tot de letter A en een deel van de B. Ach gut toch...

GrafGantz schreef:
Mijn nieuwe kast geeft mijn vriendin geen toegang meer tot de letter A en een deel van de B. Ach gut toch...

Vanwege de Ä?

Nee, ze kan niet goed tegen de hoogte.

Ik had ook graag zo'n mooie kast van Castor gehad als L_T_B en GrafGrantz. Maar ik heb het geld er niet voor over. Dus toch nog maar wat Benno's gaan bijhalen. Zes stuks. Dat wordt weer een gezellige avond.

http://img823.imageshack.us/img823/6849/vas6.jpg

Alle pop en rock kan weer netjes bij elkaar staan.

GrafGantz schreef:

Zo.n cd rekje op de kast voor haar eigen CD's is vaak wel de oplossing

http://www.retail-select.nl/images/cd_rekje3.jpg

Wacht even, en hoe precies lost dat dit specifieke probleem op?

Laddertje kopen

Onweerwolf
My poor babies...

http://puu.sh/6fqVC.jpg

Onweerwolf
My poor babies - part II

http://puu.sh/6hGsY.jpg

Het komt allemaal wel weer goed jongen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:22 uur

geplaatst: vandaag om 08:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.