MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Simpele rekensom: 3200 cd's in FLAC-formaat is ca 1,2 Tb - als je dat ongemirror'd opslaat op een NAS (van 10 * 15 * 30 cm) volstaat een DAC/Mediaplayer van 43 * 15 * 30 cm) om de hele handel te kunnen beluisteren. Vond de ruimte hierboven met gordijnen en blauw kleed erg harmonisch voor het beluisteren van muziek. Vond dan de zwarte kasten met de cd's een (relatieve) dissonant. Kale muren zouden eea voor mij harmonischer maken.

Evenwel pronken met de goodies schijnt hier trending te zijn Persoonlijk ben ik niet zo van het flashen van de 'wares'.

buizen
Supersid schreef:
Zo hoort het ook, naar mijn mening. Bij mij staan ze ook dicht bij elkaar, maar da's uit noodzaak (plaatsgebrek).

Nou, volgens mij hoort dat niet dat je luidsprekers (heel) dicht bij elkaar zet.

Ik laat mijn vriendin foto's van jullie collecties zien, om haar alvast voor te bereiden op wat gaat komen. Ik verzamel nu sinds een jaar/anderhalf ongeveer en heb zo rond de 600 cd's nu. Een goede vriend gaat over een maand een cdkast op maat inbouwen in ons huis. Foto's volgen later. Complimenten aan Brunniepoo, mooie collectie en mooi uitgestald. PS: Suske en Wiske's

buizen
vigil schreef:
Ik ben niet zo handig in het plaatsen van foto's in fora maar deze had ik vorig jaar in een ander topic geplaatst (nog bedankt sxesven, ik heb er nog erg veel plezier van ) .

(afbeelding)

...Dit is een kast voor mijn marillion/fish verzameling plus andere artiesten waar ik wel het een en ander van heb....

.. Totaal zal ik de 8000 cd's aantikken "vrees" ik...

Echt, ik sla steil achterover als ik lees over collecties van dit soort 'aangetikte' aantallen. Wauw.

Mjuman schreef:

Evenwel pronken met de goodies schijnt hier trending te zijn Persoonlijk ben ik niet zo van het flashen van de 'wares'.

Je mening er over geven is dan weer een minder groot probleem

buizen schreef:
(quote)

Nou, volgens mij hoort dat niet dat je luidsprekers (heel) dicht bij elkaar zet.

Daar zijn hele rekenformules voor. Niet audiofielen zal het niet zoveel boeien als er maar muziek uitkomt. Standaard is de driehoek tussen speakers en sweetspot (stoel luisteraar) een simpele manier om speakers op te stellen (afstand tussen speakers ong hetzelfde als de afstand tot de luisterplek)

buizen
Nou, precies, Broem, die gegevens over die driehoek worden hier ook in acht genomen. Er zitten meters tussen elke punten, maar heb dan ook een grote woonkamer. Het is hier zo uitgekiend dat ook als je aan de hoge tafel zit (wat best vaak het geval is) je van een perfecte opstelling geniet.
Was wel even puzzelen, ook met de meubels .

vigil schreef:
(quote)

Je mening er over geven is dan weer een minder groot probleem

Nee Supertramp Hide in Your Shell is aan mij perzoonlijk niet zo besteed - voor de warez daarentegen liefst wel

Ik blijf het adhoc oplossen door steeds een stapel lp's uit te zoeken en die achter een deur in de kast te zetten, ter draaiing - cd's vergelijkbaar; al heb ik 1 Fibre op draaivoet (ca 800 cd's passen daarin). FYI: boeken staan ook in zeer beperkte mate in de woonkamer.

buizen schreef:
Nou, precies, Broem, die gegevens over die driehoek worden hier ook in acht genomen.

Dat van die driehoek weten een beetje muziekliefhebbers gewoonlijk wel. Minder geweten is dat om het beste stereobeeld te verkrijgen het ook nodig is ruimte achter en naast de speakers te laten. Zo'n 80 centimeter. De speakers ook niet recht naar jezelf richten, maar een beetje wijder open zetten.

Mijn luidsprekers staan vrij dicht bij elkaar maar de verhoudingen kloppen. Mijn woonkamer heeft een L-vorm en rekening gehouden met de rest van mijn meubels heb ik zo apart een 'muziekbeluisterruimte' ingericht. De tv staat tegen de muur er recht tegenover. Mijn zetels staan daar tussenin. Een ruime tweezit en een eenzit richting tv en dan met de rug er tegenaan nog een eenzit richting stereotoren.

Een bijkomend voordeel dat ik vrij dicht op de speakers zit is dat het volume hier niet al te hoog kan, want mijn buren hebben niet dezelfde muzieksmaak en de muren missen de nodige geluidsisolatie. In ieder geval klinkt het met deze opstelling heel wat beter dan toen ik de speakers meer tegen de muur (en dus verder uit elkaar) had gezet.

Mjuman schreef:
Vond dan de zwarte kasten met de cd's een (relatieve) dissonant. Kale muren zouden eea voor mij harmonischer maken.

Ik hou van (relatieve) dissonanten. Ik heb wel goed nagedacht over de kleur. Witte benno's zien eruit als behorend in een goedkope keuken en nog meer houtkleur (zoals de benno's er recht tegenover) zouden voor mij de ruimte teveel een chaletgevoel geven. Kale muren zijn geen optie. Muziek hoort binnen handbereik te staan. Terwijl ik een album beluister denk ik weer aan een ander, dat ik er dan meteen bijneem. Ik zou mijn luisterervaring niet willen onderbreken door dan ergens op een stoffige zolder die ene cd te moeten gaan zoeken.

Mjuman schreef:

Ik voel er wel eens enige terughoudendheid bij. Maar het is hier tenslotte een forum voor muziekliefhebbers en dus ook verzamelaars. Meer dan pronken voelt het als het delen van je blijheid en enthousiasme in een gedeelde interesse/hobby. Beetje trots zijn op je verzameling is ook niets mis mee.

En kijk, zelfs gasten als jij die niet willen pronken komen hier toch graag kijken.

Supersid schreef:
...voorlopig stuit ik op het veto van vrouwlief en de 4 kinderen... Zal nog niet snel veranderen, vrees ik!

Die kinderen gaan nog wel de deur uit. Dan moet je alleen je vrouw nog overtuigen.

buizen
Kronos schreef:
(quote)

Meer dan pronken voelt het als het delen van je blijheid en enthousiasme in een gedeelde interesse/hobby. Beetje trots zijn op je verzameling is ook niets mis mee.

Ik vind het wel mooi die grote collecties, maar bij mij zal het er nooit van komen. Geld genoeg, maar ik vind simpelweg de meeste muziek niet goed genoeg om aan te schaffen.

Ben nu 36, heb een kleine 1000 cd's en moet steeds meer albums doorworstelen om iets goeds tegen te komen.

Als ik de rotatielijst bijvoorbeeld bekijk(en beluister) voel ik me nu al een oude lul en denk ik echt dat het allemaal steeds minder wordt.

angelin schreef:
...maar ik vind simpelweg de meeste muziek niet goed genoeg om aan te schaffen. [...] Als ik de rotatielijst bijvoorbeeld bekijk(en beluister) voel ik me nu al een oude lul en denk ik echt dat het allemaal steeds minder wordt.

Maar er is toch ook de nooit te overziene berg muziek uit het verleden om de rest van je leven door te blijven worstelen? Ik kan me niet voorstellen dat die bron voor mij ooit opgedroogd raakt.

Ook wat nieuwe muziek betreft blijf ik best wat dingen aanschaffen. Van nieuwe albums uit de rotatielijst draai ik momenteel alleen de nieuwe van Mastodon en Opeth. Maar albums verschenen in 2014 heb ik tot nu toe toch al weer 26 gekocht. Albums van 2013 heb ik tot nu toe 38 gekocht. Elke anderhalve week ongeveer koop ik dus een nieuw verschenen cd.

Ik kom nu aan een kleine 5000 stuks (cd's en lp's samen). Soms overvalt mij ook wel eens het gevoel van dat er niets bij te kopen valt, maar dat is dan vooral te wijten aan het te beperkte aanbod in winkels. Gelukkig is er ook nog internet.

Kronos schreef:
(quote)

Maar er is toch ook de nooit te overziene berg muziek uit het verleden om de rest van je leven door te blijven worstelen? Ik kan me niet voorstellen dat die bron voor mij ooit opgedroogd raakt.

Begrijp je punt.

Misschien heb ik een paar hele goede muzikale tips nodig om het wat positiever in te zien.

Overigens gebeurt het mij tegenwoordig ook heel vaak dat ze muziek die ik wil hebben niet verkopen in de winkel.

angelin schreef:
Misschien heb ik een paar hele goede muzikale tips nodig om het wat positiever in te zien.

Als ik zo eens in je stemmen van 4* tot en met 5* rondneus denk ik dat je het wat obscuurder moet gaan zoeken. Ik zie voornamelijk stemmen bij albums van alom bekende artiesten.

buizen schreef:
(quote)

Echt, ik sla steil achterover als ik lees over collecties van dit soort 'aangetikte' aantallen. Wauw.

Ik ben aan het tellen geslagen en mijn aangegeven "tegen de 8000 aan" was toch iets te enthousiast. Het zal zo rond de 7200 liggen.

Dat is dus eigenlijk helemaal niet veel.

Nee precies, nou ja dan maandag maar even 800 cd's gaan kopen

Vraag maar aan angelin welke.

Ik vind het altijd leuk om foto's van andere verzamelingen te zien, een beetje luilekkerland.
Altijd mooi om te weten dat juist in deze tijd nog steeds veel gekocht wordt.
Ik woon dicht bij Nijmegen, waar zelfs nu nog 5 winkels zitten met een redelijk aanbod.
De zaken die nu nog steeds bestaan, daar werken over het algemeen ook echte muziekliefhebbers.
Doordat ik aardig wat daar koop, krijg ik ook nog steeds mooie tips, vooral een Waaghals komt nog steeds met verrassend werk.
Maar een groot gedeelte van wat ik de laatste 8 jaar gekocht heb, komt ook door wat ik op MusicMeter ontdekt heb.
Eigenlijk wel grappig dat ik juist vrij snel nadat ik MusicMeter ontdekte, ben gestopt met downloaden, maar juist meer ben gaan kopen.
Ook Spotify heeft invloed gehad op mijn koopgedrag.
Juist omdat vrijwel alles op internet zo te luisteren is, vind ik het alleen maar bijzonder om de cd's echt zelf in bezit te hebben.

DjFrankie (moderator)
deric raven schreef:
Ik vind het altijd leuk om foto's van andere verzamelingen te zien, een beetje luilekkerland.
Altijd mooi om te weten dat juist in deze tijd nog steeds veel gekocht wordt.
Ik woon dicht bij Nijmegen, waar zelfs nu nog 5 winkels zitten met een redelijk aanbod.
De zaken die nu nog steeds bestaan, daar werken over het algemeen ook echte muziekliefhebbers.
Doordat ik aardig wat daar koop, krijg ik ook nog steeds mooie tips, vooral een Waaghals komt nog steeds met verrassend werk.
Maar een groot gedeelte van wat ik de laatste 8 jaar gekocht heb, komt ook door wat ik op MusicMeter ontdekt heb.
Eigenlijk wel grappig dat ik juist vrij snel nadat ik MusicMeter ontdekte, ben gestopt met downloaden, maar juist meer ben gaan kopen.
Ook Spotify heeft invloed gehad op mijn koopgedrag.
Juist omdat vrijwel alles op internet zo te luisteren is, vind ik het alleen maar bijzonder om de cd's echt zelf in bezit te hebben.

Ik heb je Wall of Sound gezien Leon

Nu ook net als jij over gestapt op Benno's.

Ja, dat bedoelde ik

DjFrankie (moderator)
Kronos schreef:
Nog een paar cd kastjes bijgeplaatst in mijn muziekhoekje.

(afbeelding)

Prachtig Kronos, heel erg mooie hoek

Thanx, DjFrankie.

deric raven schreef:

Dat is een interessante invalshoek deric. Vroeger betekende een album niet kopen dat je het ook niet kon beluisteren (tenzij iemand het voor jou op cassette had gezet). Het was dus eerder een kwestie van noodzaak en zowat iedereen kocht dan ook wel eens lp's of cd's. Vandaag hoeft dat niet meer. Zelfs niet als je dagelijks met muziek bezig bent. Het is nu veel meer een bewuste keuze geworden. Een specifieke manier om je hobby te beleven.

angelin schreef:
Ben nu 36, heb een kleine 1000 cd's en moet steeds meer albums doorworstelen om iets goeds tegen te komen. Als ik de rotatielijst bijvoorbeeld bekijk(en beluister) voel ik me nu al een oude lul en denk ik echt dat het allemaal steeds minder wordt.

Kan ik me wel inbeelden, ook een beetje last van. Ik schat dat ik rond de 3700 CD's bezit waarvan ik lang niet alles meer beluister. De boel omlaag schalen naar 1000 CD's die met enige relemaat in de speler zitten zou best een overweging kunnen zijn, al zullen er ook moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Blijft echter dat je voor 2e hands CD's tegenwoordig eigenlijk gewoon te weinig terugkrijgt dus dan zou het puur om ruimtebesparing moeten gaan. Ik overweeg wel om er binnenkort maar eens enigszins met een snoeimes doorheen te gaan.

Bijv. Waarom alles van Pearl Jam op CD hebben staan terwijl er in feite maar max 2 titels met enige regelmaat gedraaid worden.

Ik heb die 'stoute' stap genomen toen ik in mijn woonkamer zo'n mooie kast van Castor heb gekocht. Ik wist bij aankoop al dat niet alles erin zou passen. Voor het eerst in 30 jaar een schifting gemaakt en de kroonjuwelen (zo'n 1200 cd's en 1500 lp's) staan nu in de woonkamer met genoeg ruimte voor nieuwe aankopen (vnl lp's) De rest van mijn collectie staat nog op zolder naast zo'n 1000 TDK SA C90 bandjes. Ik moet nog besluiten wat ik daarmee ga doen Het streamen heeft inmiddels een prominente plek in mijn audio- en muziekbeleving gekregen. Dat voorkomt de aanwas van nog meer cd's. Dat is inmiddels aardig afgenomen. Ik koop nog wel cd's van bands die ik fysiek compleet wil houden. Ik mag overigens idd ook erg graag naar de collecties van anderen kijken. Zo'n foto van een kelder of kamer vol cd's en/of lp's heeft absoluut iets. Ik waan me dan meteen de komende dagen in zo'n kamer om alles rustig door te spitten. Heerlijk.

Broem schreef:
Het streamen heeft inmiddels een prominente plek in mijn audio- en muziekbeleving gekregen.

Bedoel je via Spotify e.d. ?

Running On Empty schreef:
(quote)

Bedoel je via Spotify e.d. ?

Nee nee, asjeblief zeg. Spotify is aardig als achtergrond muziek of als orientatie jukebox. Streamen via een mediaplayer waarbij mijn muziek in FLAC files op een NAS staat.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:26 uur

geplaatst: vandaag om 01:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.