MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Kanarievogelzang schreef:
Met inschuifgleufjes dus. Das mijn enigste vereiste. Vooral door mijn handicap.

Wat is in verband met je handicap het voordeel van dit systeem tegenover bijvoorbeeld Benno's, waarin de cd's verticaal staan?

Twee nadelen van inschuifgleufjes en horizontaal plaatsen zijn alvast dat het veel meer werk is er nieuwe cd's bij te plaatsen en dat er meer stof op de cd's valt.

Kronos schreef:
(quote)

Wat is in verband met je handicap het voordeel van dit systeem tegenover bijvoorbeeld Benno's, waarin de cd's verticaal staan?

Twee nadelen van inschuifgleufjes en horizontaal plaatsen zijn alvast dat het veel meer werk is er nieuwe cd's bij te plaatsen en dat er meer stof op de cd's valt.

Wel beste Kronos. Is makkelijk beantwoord. Zoals ik al meerdere malen heb aangehaald bestaat 90% van de cd-schappen of cd-rekken gewoon uit schappen waar tenslotte de ene cd-album tegen de andere aanleunt. Niet elke cd-album zit in een doos tegenwoordig maar ook nog eens in een karton die ook nog eens schild in breedte en dikte en lengte. Probeer je eens in te beelden wat het is als je tussen die opeengeperste cd-albums er eentje gaat tussenuit nemen maar moeilijker nog, probeer hem dan maar eens op dezelfde plaats terug te krijgen met 1 hand. En stof heeft er niets mee te maken. Dat heb je altijd en overal. Met of zonder inschuifgleufjes. Tegenover kasten met inschuifgleufjes, die gleuf blijft allendsinds vrij als men er een album uitneemt en met gemak dus terug te plaatsen. Meer werk hoeft het ook niet te zijn zoals u beschrijft. Een kast waar al men cd-albums bijvoorbeeld in kunnen + nog voor bijvoorbeeld 100, 200 of zo meer voor de alsmaar groter wordende uitbreiding.

buizen
Kanarievogelzang heeft er niets aan maar heb wel ontdekt dat je soms voor heel weinig heel veel opbergmogelijkheid voor CD's kunt scoren. Tweedehands.
Zo staan er op Marktplaats op dit moment o.a. advertenties van 5 Ikea's (Benno, Gnedby) voor 50,- en zelfs 5 voor 30,-. Kun je 900 CD's kwijt. Wel even zelf ophalen natuurlijk.
En ik weet een CD-kast geschikt voor 4500 CD's (!) voor.. 50,-.

Was vanochtend nog even op een Trödelmarkt bij de oosterburen en zag daar toevallig precies wat Kanarievogelzang bedoelt, maar ja: slechts 4 van dergelijke rekjes. Schiet niet op.

Kanarievogelzang, als je cd's verticaal zet zijn ze niet opeen geperst. Zie onder andere de kast van L_T_B.

Bovendien zit je met jouw systeem met een probleem als cd's dikker zijn, want die passen er niet in.

buizen
Mjuman schreef:
Het voordeel van Benno's is dat je kunt bijkopen naarmate er behoefte aan nieuwe opslag ontstaat.

Dat is inderdaad een voordeel. Dit voordeel kan echter ook heel goed gelden bij 'op maat gemaakt'.
De foto die L_T_B plaatste toont een ceedeekast die natuurlijk ook niet in één soepele beweging via het tuinpad, de voordeur en de hal in z'n geheel in de woonkamer staat. Zo'n kast komt in delen en wordt in de kamer in elkaar gemonteerd tot 'één' kast.
Een op maat gemaakte kast kan ook klein beginnen en later worden uitgebreid.

De kast van L_T_B_ zelf is wel ineens als totaalkastmeubel vervaardigd natuurlijk, vanuit de huiskamer. Mooi ding.

buizen schreef:
Kanarievogelzang heeft er niets aan maar heb wel ontdekt dat je soms voor heel weinig heel veel opbergmogelijkheid voor CD's kunt scoren. Tweedehands.
Zo staan er op Marktplaats op dit moment o.a. advertenties van 5 Ikea's (Benno, Gnedby) voor 50,- en zelfs 5 voor 30,-. Kun je 900 CD's kwijt. Wel even zelf ophalen natuurlijk.
En ik weet een CD-kast geschikt voor 4500 CD's (!) voor.. 50,-.

Was vanochtend nog even op een Trödelmarkt bij de oosterburen en zag daar toevallig precies wat Kanarievogelzang bedoelt, maar ja: slechts 4 van dergelijke rekjes. Schiet niet op.

Waw Die wil ik wel eens zien. Voor 4500 cd-albums klink wel als muziek in men oren.
Nu ja ik besef ook dat mijn soort van kast die ik graag heb een niet alledaagse vraag is. Hoe langer ik erover denk hoe meer ik tot het besef kom dit gewoon kasten zijn die niet gemaakt worden. Ik zal me dus echt wel bij de klassieke kasten het hoofd moeten gaan buigen. De rekjes die ik als voorbeeld heb gebruik, nou ja, ik kan er daar moeilijk 100 aparte van gaan kopen om ze allemaal opgeborgen te krijgen. Toch bedankt allemaal voor jullie reactie.

buizen
(quote)

Waw Die wil ik wel eens zien. ...
Nu ja ik besef ook dat mijn soort van kast die ik graag heb een niet alledaagse vraag is. Hoe langer ik erover denk hoe meer ik tot het besef kom dit gewoon kasten zijn die niet gemaakt worden....

Niet zo gauw opgeven. Ik weet zeker dat die 'elementen', die 'regels' die je aan binnenkanten van zijkanten van CD-kasten hebt kant en klaar los leverbaar zijn. Desnoods moeten ze via Ali Baba uit China komen. Dan kunnen er zelf kasten gemaakt zoals jij ze wilt.

Heb je in een PM info over die concrete kast van vijf tientjes en geschikt voor 4500 CD's, gestuurd.

Shangri-la schreef:
En dat is niet duur Paul?

Prijzig. Niet duur. Met zulke aantallen zal je toch aardig wat geld op tafel moeten leggen voor een fatsoenlijke kast.

Kanarievogelzang neem eens contact op met deze mensen.

Het ging mij meer om de vrager die een betaalbare oplossing wil en dat is dit zeker niet als je het mij vraagt.
.

Ik weet niet of dat voor hem betaalbaar is , het is zeker niet goedkoop.
kanarievogelzang geeft min of meer aan wat hij blijkbaar wel acceptabel vindt.

Ooit waren er bij de fnac te koop aan 36 euro voor rekken van 80 cd-albums. Ik heb er daar 12 van gekocht. Meer kon niet want ze zijn totaal uitgeput en ze maken ze niet meer. Wie kan me helpen?

12 x 36 Euro = Euro 432,-voor 960 CD's
Hij heeft zo'n 5000 CD's dus nog 4000 in te kasten.

Deze kast uit de link van Paul doet dat voor bijna Euro 1500,-
CD/DVD-kast 4806-13 - castorinterieur.nl

Ik heb mijn cd's ook in benno's staan. Maar per vakje zit er boven mijn cd's nog genoeg ruimte om ze er met één hand uit te wippen. Staan ook niet zo strak tegen elkaar dat dat niet meer gaat. Als je daarop let is het geen probleem. Sowieso kunnen in een Benno of vergelijkbaar systeem ook dikkere cd's. En als je nieuwe cd's aankoopt is het een kwestie van doorschuiven in plaats van stuk voor stuk omlaag verplaatsen.

Stijn_Slayer
Hier ook voornamelijk Benno's, vind ik toch de meest praktische oplossing. Al staan door het huis verspreid ook op andere plaatsen cd's in kasten die toevallig nog wat plek boden.

Eens in de zoveel tijd ben ik wel 45 minuten tot een uur bezig om alles een plekje op te schuiven en alle cd's weer in de kasten te zetten. Nog een stuk of zeven en dan zit alles (alweer...) vol!

Meer vinyl kopen is een tijdelijke oplossing, want die kast is met 400 of 500 platen ook bijna vol.

buizen
Wat Kanarievogelzang zoekt maken ze nog wel.
Ik vind het ook het mooiste als hij/zij uiteindelijk die opbergmogelijkheid verkrijgt die hij graag wil, ipv steeds maar zeggen "Ja maar met één arm zijn die andere soorten kasten ook gewoon handig hoor". Kanarievogelzang wil gewoon die 'inschuifgleuven'..

Verkijk je niet op de prijzen omdat het van massief eikenhout is gemaakt en dat is als je het zelf maakt niet nodig natuurlijk:
Cabinet CD Tower Space Saver Storage Racks - cdracks.com

Deze koppelbare inschuifgleufkastjes worden helaas niet in Nederland geleverd.

Die 'inserts' CD rack systemen zijn wel los verkrijgbaar. Maar het kan denk ik wel goedkoper nog dan dit:
http://www.direct-fittingsuk.com/cd--dvd-insert-racks-9-c.asp

Verder is van alles aan CD-kasten te koop. Al vanaf 0,12 per CD, of 0,14.
1060 CD's voor 135,- of andere varianten. British pound dan.

buizen schreef:
Ik vind het ook het mooiste als hij/zij uiteindelijk die opbergmogelijkheid die hij graag wil, ipv steeds maar zeggen "Ja maar met één arm zijn die andere soorten kasten ook gewoon handig hoor".

Je kan mooi vinden wat je wil, maar er zijn nu eenmaal nogal wat nadelen verbonden aan opbergsystemen met inschuifgleufjes. Veel cd's passen daar gewoon niet in en als je er een nieuwe cd aan wil toevoegen moet alles schuifje per schuifje verplaatst worden.

Met een losse verticale plaatsing, zoals bijvoorbeeld in Benno kasten, is het niet zo dat het moeilijk is cd's er uit te halen en weer op hun plaats te zetten. Integendeel. Dat gaat vanzelf als je de cd's niet vast op elkaar steekt. Dat zijn de argumenten. Wat je daarmee doet moet je uiteraard zelf weten.

buizen
Kronos schreef:
(quote)

Je kan mooi vinden wat je wil, maar er zijn nu eenmaal nogal wat nadelen verbonden aan opbergsystemen met inschuifgleufjes....
... Dat zijn de argumenten. Wat je daarmee doet moet je uiteraard zelf weten.

Ik sluit aan op wat Kanarievogelzang zelf op een of andere manier toch het liefst heeft. Als andere oplossingen voor hem handiger waren had ie al lang een gangbare CD-kast (leggers, CD's verticaal) gehad. Veel voor de hand liggender. Voor ons dan.
Maar klopt zeker dat je een enorm probleem kunt hebben met 'doorschuiven' als er nieuwe CD's in de collectie komen. Maar neem aan dat Kanarievogelzang dat wel weet.
Wat ben ik blij geen duizenden CD's onder te hoeven brengen.

buizen schreef:
Als andere oplossingen voor hem handiger waren had ie al lang een gangbare CD-kast (leggers, CD's verticaal) gehad. [...] Maar klopt zeker dat je een enorm probleem kunt hebben met 'doorschuiven' als er nieuwe CD's in de collectie komen. Maar neem aan dat Kanarievogelzang dat wel weet.

Dat kan, maar het zijn aannames.

Ik baseer me op wat hier geschreven staat. Een verticaal geplaatste cd in bijvoorbeeld een Benno kast is er makkelijk uit te halen en weer terug te zetten met 1 hand. Probeer maar eens. (Waarschijnlijk doe je dat altijd al met 1 hand, want je hebt er echt geen 2 handen voor nodig.)

http://i.imgur.com/Y7zV48n.jpg

Recente foto met alleen Benno's.

Hoi Mensen

Zoals ik reeds heb aangegeven. Ik ben blij voor de vele reacties die er geweest zijn ook al waren er minder leuke bij maar die neem ik er graag bij. Ik heb paar mooie voorbeelden gezien van een paar reacties hier en daar ga ik me verder op bouwen. Het oog wil ook wat weet je? Die verticale kastleggers heb ik nooit afgebroken. En inderdaad je moet ze niet op elkaar laten aandrukken. Nadeel is dan wel dat ze er schots en scheef in liggen dan. Zoals het voorbeeld hierboven. Hier zijn ze wel tegen elkaar gedrukt dus blijven ze ook mooi rechtstaan. Haal er maar eens 10 ertussen uit en weet me dan te zeggen hoe het dan oogt! In cd-doosjes is het allemaal nog goed te doen maar begin er ook eens mee met de cd-albums in karton dat meer en meer gebruikt wordt. Tja ieder zijn mening natuurlijk. Ik had eigenlijk maar 1 vraag en dat was (houten cd-kasten met inschuifgleufjes. Das alles. En er hebben er mij via privébericht gecontacteerd en ik was aangenaam verrast. Dank je wel aan allen. Van mij mag mijn vraag nu als afgehandeld worden geklasseerd.

Het oog wil ook wat weet je? [...] Haal er maar eens 10 ertussen uit en weet me dan te zeggen hoe het dan oogt!

Ja, als je er tien tussenuit haalt zullen ze niet mooi blijven staan als het kartonnen digipacks zijn. Maar dat was je vraag niet. En over wat jouw oog wilt kan alleen jij oordelen.

Zoals het voorbeeld hierboven. Hier zijn ze wel tegen elkaar gedrukt dus blijven ze ook mooi rechtstaan.

Ik geloof er niks van dat deric die cd's tegen elkaar heeft aangedrukt. Dat is ook niet nodig opdat ze mooi rechtop zouden blijven staan.

http://i67.tinypic.com/2rdhwcz.jpg

In de woonkamer beperk ik me tot deze kast; een oude vitrinekast voor camera's en fotorolletjes. Wat hier niet meer inpast en wat ik eigenlijk nooit meer draai verhuist in dozen naar boven. Soms wissel ik nog wel eens wat, maar zo heb ik het meest essentiële makkelijk bij de hand en kan ik me nog een beetje vrijelijk bewegen.

Ik weet nog hoe filmrolletjes in die diagonaal geplaatste vakken zaten, Marco dB. Grappig dat er ook cd's in passen. Mooi, die Agfa neon reclame erboven.

[quote]Kronos schreef:
Ja, als je er tien tussenuit haalt zullen ze niet mooi blijven staan als het kartonnen digipacks zijn. Maar dat was je vraag niet
(quote)

Dit klopt Kronos maar dat waren jou antwoorden op mijn vraag ook niet. Dat je het voor u persoonlijk afkeurt wat voor kast ik zoek is natuurlijk ook uw recht. Mss jezelf eens de vraag stellen waarom iemand een bepaalde vraag stelt. Zoals buizen beaamd heb ik daar zeker mijn redenen voor.

Dat je het voor u persoonlijk afkeurt wat voor kast ik zoek is natuurlijk ook uw recht.

Mij maakt het echt helemaal niks uit welke kast jij kiest, Kanarievogelzang. Als jij er maar blij mee bent. Ik gaf gewoon raad op basis van de informatie die jij gaf. Dat je horizontaal geplaatste cd's vooral mooier vindt was daar aanvankelijk niet bij.

Verder spreek ik enkele argumenten die jij geeft tegen. De cd's in Benno kasten, zoals te zien op de foto van deric, hoeven echt niet tegen elkaar aan gedrukt staan om netjes rechtop te blijven staan. Ze tegen elkaar aan persen is nooit aan te raden want dan krijg je veel krassen op de doosjes. Kortom, je moet er niet meer in zetten dan gaat zonder enige druk uit te oefenen.

Dat stof er niks mee te maken heeft klopt ook niet. Bij verticaal geplaatste cd's valt enkel op de bovenkanten stof. Bij horizontaal geplaatste cd's in inschuifgleufjes zit er telkens een opening tussen de cd's en zo creëer je in totaal een veel groter oppervlak om stof te verzamelen.

En dan nog de kartonnen doosjes, ofwel digipacks. Die blijven op zichzelf niet altijd rechtstaan. Da's waar. Maar aangezien het nog altijd om een minderheid gaat hoeft dat niet zo'n probleem te zijn. In een systeem met inschuifgleufjes echter, zullen veel van die speciale kartonnen doosjes gewoon helemaal niet passen. Dubbele cd's (in een dubbeldik doosje) ook niet. Dit systeem lost dat probleem dus niet helemaal op.

buizen
Mysterieuze foto. Je krijgt amper een idee over de plek/positie van de opbergmeubelen in de living room.

Ben trouwens benieuwd of Kanarievogelzang al 'een eind op streek' is.
Duizenden CD's kun je natuurlijk niet over de vloer laten slingeren..

Mooie kast GrafGantz. Wat is het voor een type/merk? Ik heb het over die zwarte roomdivider.

Dat is er eentje van Castor Interieur - CD-kasten, audiomeubels, boekenkasten, platenkasten en eiken tafels op maat gemaakt - castorinterieur.nl

Niet op maat gemaakt, ze hadden er toevallig eentje in de "gewone" collectie die exact het juiste formaat had voor de plaats waar ie nu staat. Als ik me niet vergis is dit model 4138, in de kleur Ocean (dus niet zwart).

mooie site ook

GrafGantz schreef:
Niet op maat gemaakt, ze hadden er toevallig eentje in de "gewone" collectie die exact het juiste formaat had voor de plaats waar ie nu staat.

Oh, dan zal ie wel snel geleverd zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:27 uur

geplaatst: vandaag om 06:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.