MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / 3 minder fijne gebeurtenissen

zoeken in:
Mssr Renard schreef:
Maar nu zit ik hier mijn eigen somberheid te verdedigen. Voelt vreemd aan.

Had ik maar niks moeten posten, zeggen we dan.

Het levert een mooie discussie op en wellicht nog wat bewustzijn bij sommigen, want je noemt wel wat concrete acties als die mensen kunnen ondernemen als minder croissants in plastic kopen... iets waar ik me eerlijk gezegd ook wel eens schuldig aan maak, maar waar ik eenvoudig wat aan kan doen. Verder interessant te zien hoe een ieder erin staat.

Ik heb een paar jaar bij een club gewerkt die zich bezighield met financiering van technische innovaties op het gebied van duurzaamheid en zag de mooiste projecten voorbijkomen. Ik denk dat dat ons wel voor een deel gaat helpen. De verandering zal ook vanuit de mensen moeten komen en ik sluit niet uit dat het sentiment nog wel gaat draaien als mensen zelf geconfronteerd worden met de gevolgen van de klimaatcrisis. Bij de coronacrisis zag je ook dat de mensen die initieel het hardst om een lockdown riepen uiteindelijk het hardste tegen waren. Zo'n mechanisme acht ik nu ook wel mogelijk.

ZAP! schreef:
Onlangs 'Slaughterhouse Five' gelezen en dit is misschien wel een aardige daaruit:

“[...] grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can, and wisdom always to tell the difference.”

Mooie quote. Heb dat boek als tiener eens gekocht, krijg wel zin het nu weer uit de kast te trekken.

legian schreef:
Het toont mij ook weer aan hoe enorm ondankbaar en egoïstisch wij als mensheid zijn.
Ik zou eerder zeggen onwetend en met beperkte controle over onszelf en de dingen om ons heen. Levende wezens worden onderworpen aan de grillen van de natuur. Onder andere daardoor ontwikkelde bij de mens het vermogen om na te denken over hoe het beter kan. Maar we zijn niet meer dan leerling-tovenaar en begrijpen onvoldoende welke gevolgen ons ingrijpen op de langere termijn heeft.

De overgrote meerderheid probeert er oprecht het beste van te maken, naar eigen inzicht en vermogen. Als we auto's op water konden laten rijden, als we alle ongelukken in het verkeer konden voorkomen, dan deden we dat. Als we het door eigen toedoen niet redden dan is dat niet omdat we egoïstisch en slecht en schuldig zijn, maar simpelweg omdat we niet beter konden, te weinig tijd hadden, de nood onvoldoende doordrong.

Mssr Renard
Wat een fijne, slimme, inspirerende reacties en stof tot nadenken.

Gelukkig heeft het wat geregend en heb ik wat minder smogkoppijn.

Nu voor vandaag eens wat uplifting muziek draaien tijdens werk. Pop of rock ofzo, even niet te zwaar. En dicussies maar even uit de weg gaan.

Mijn valkuil (omdat mijn brein zo werkt) is dat ik geen mainstreamgespekken kan voeren, en dan altijd zware onderwerpen aansnijdt.

Kronos schreef:
(quote)
Ik zou eerder zeggen onwetend en met beperkte controle over onszelf en de dingen om ons heen.

Je staat er positiever in dan ik in ieder geval.

De overgrote meerderheid probeert er oprecht het beste van te maken, naar eigen inzicht en vermogen. Als we auto's op water konden laten rijden, als we alle ongelukken in het verkeer konden voorkomen, dan deden we dat. Als we het door eigen toedoen niet redden dan is dat niet omdat we egoïstisch en slecht en schuldig zijn, maar simpelweg omdat we niet beter konden, te weinig tijd hadden, de nood onvoldoende doordrong.

Tja, als we het over makkelijke oplossingen hebben wel ja, wat extra paneeltjes op het dak leggen (uiteraard wel met subsidie van de staat) of een waterstof/elektrische auto rijden (uiteraard niet voor meer geld en moeite dan de normale benzine auto's) zullen mensen nog wel willen doen. Zolang ze er niet meer moeite of geld in hoeven te steken. Maar ga die mensen eens hun biefstukje afpakken, de sinaasappels uit Spanje, de avocado's uit Zuid-Amerika, de vliegvakanties naar paradijselijke orden, de nieuwe luxe gadgets/telefoon/tv/pc/console/smartwatch, de vakantiehuisjes, de bootjes, de Nike Jordan's, de BMW's , de grootse concerten, de sportevenementen....
De meerderheid van de mensen zegt wel graag wat te willen doen, maar zodra ze er zelf op achteruit gaan houd het op. Het is maar een kleine groep die daartoe bereid is. De massa wil gewoon doorgaan met hun leven en dat andere mensen het probleem maar oplossen. EN zolang er van bovenaf niet ingegrepen wordt gaat die massa echt niet zelf het heft in eigen handen nemen. Behalve als ze er voordeel uit halen natuurlijk.

Mssr Renard schreef:
Mijn valkuil (omdat mijn brein zo werkt) is dat ik geen mainstreamgespekken kan voeren, en dan altijd zware onderwerpen aansnijdt.

Niets mis mee toch, dat zijn wat mij betreft toch ook de enige echt interessante gesprekken om te voeren. Zo leer je mensen nog een beetje kennen.

Mssr Renard
legian schreef:

Niets mis mee toch, dat zijn wat mij betreft toch ook de enige echt interessante gesprekken om te voeren. Zo leer je mensen nog een beetje kennen.

Je zou het bijna niet zeggen, omdat ik zo uitgesproken ben hier, maar ik ben eigenlijk op werk ook teamleider (senior). Ik stuur een team aan en vergader met de opdrachtgever en andere stakeholders. Dan moet ik van onberispelijk gedrag zijn. Daarom is het ook een valkuil. Als iemand de mainstream-vraag stelt: 'hoe is je weekend', gaat het binnen een minuut over het klimaat, mensenrechtenschendingen of veganisme. De sfeer slaat dan ook snel om, omdat mainstreamers daar gewoon niet mee bezig zijn. Die geven dan als tip dat ik meer aan mezelf moet denken.

Heerlijk egoïstisch allemaal. Overigens is mijn telefoon een fairphone en mijn laptop een refubished exemplaar die ik al 10 jaar gebruik. Dat kan ik dan weer als tip meegeven. De fairphone is een fantastisch ding en is helemaal fair.

En dan kom je dit ineens tegen... goede discussie, dank daarvoor.

Langzaam maar zeker accepteer ik dat de mens(heid) fouten maakt en onvermijdelijk en keer op keer zal falen. Dat hoort zo, daar wordt je als het goed gaat wijzer van en soms komt die wijsheid te laat...
De totale ecologie is wonderlijk mooi en wij mensen zijn daar maar een miniem onderdeeltje van. Een klein en kwetsbaar onderdeel.
Ik vind het ook pijnlijk en verbazingwekkend om te zien hoe weinig kennis en respect de gemiddelde mens heeft van en voor dat grote verhaal . Marvin Gaye , Neil Young en vele anderen hebben deze verbazing al zo'n 50 jaar geleden in prachtige songs verwerkt...hoeveel heeft het geholpen?

Persoonlijk handelen wij ( als huishouden) naar goeddunken, meer kan ik niet doen, en meer verwacht ik ook niet van mijn medemens.

Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Je zou het bijna niet zeggen, omdat ik zo uitgesproken ben hier, maar ik ben eigenlijk op werk ook teamleider (senior). Ik stuur een team aan en vergader met de opdrachtgever en andere stakeholders. Dan moet ik van onberispelijk gedrag zijn. Daarom is het ook een valkuil. Als iemand de mainstream-vraag stelt: 'hoe is je weekend', gaat het binnen een minuut over het klimaat, mensenrechtenschendingen of veganisme. De sfeer slaat dan ook snel om, omdat mainstreamers daar gewoon niet mee bezig zijn. Die geven dan als tip dat ik meer aan mezelf moet denken.
Een gratis tip: ook op jouw werk bestaat vast een intranet en een communicatieplatform over werk- en randzaken (Yammer of iets in die trant). Bij mij op het werk hebben enkele klimaatbezorgde collega's daar een kanaal opgezet waar ze informatie en ideeën uitwisselen over wat ze zelf (kunnen) doen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Om uiteenlopende redenen is het mijn ding niet helemaal, maar het kanaal geeft een hoop collega's een goed gevoel.

Zelf ben ik weliswaar ook zeer klimaatbezorgd, maar meer in kamp legian/Kronos: de mensheid is toch wel gedoemd. Niet omdat het de burger aan goodwill ontbreekt (een flink deel van de mensheid wil namelijk 'best wat doen', zolang het inderdaad niet al te veel biefstukken en vliegvakanties kost), maar omdat de boven ons gestelden de benodigde veel radicalere gedragsverandering niet door willen drukken. Tijdens corona bleek dat best te kunnen, maar in deze, iets minder urgente, maar wel veel belangrijker crisis is de politieke wil er onvoldoende. Het zij zo. In elk geval fijn dat ik niet, willens en wetens, kinderen op de wereld gezet heb.

Wat een doemdenkers in dit topic.

Casartelli schreef:
In elk geval fijn dat ik niet, willens en wetens, kinderen op de wereld gezet heb.

En die mis ik veel te vaak in deze discussies. Dan begeef je je ineens op glad ijs (want kom niet aan de kinderen), maar laten we eerlijk zijn......

legian schreef:
Tja, als we het over makkelijke oplossingen hebben wel ja, wat extra paneeltjes op het dak leggen (uiteraard wel met subsidie van de staat) of een waterstof/elektrische auto rijden (uiteraard niet voor meer geld en moeite dan de normale benzine auto's) zullen mensen nog wel willen doen. Zolang ze er niet meer moeite of geld in hoeven te steken. Maar ga die mensen eens hun biefstukje afpakken, de sinaasappels uit Spanje, de avocado's uit Zuid-Amerika, de vliegvakanties naar paradijselijke orden, de nieuwe luxe gadgets/telefoon/tv/pc/console/smartwatch, de vakantiehuisjes, de bootjes, de Nike Jordan's, de BMW's , de grootse concerten, de sportevenementen....
De meerderheid van de mensen zegt wel graag wat te willen doen, maar zodra ze er zelf op achteruit gaan houd het op.

De meerderheid van de mensen maakt geen vliegvakanties naar paradijselijke oorden en rijdt niet met BMW's. De meerderheid eet al minder biefstuk. Paneeltjes op het dak leggen en elektische auto's zijn nog steeds niet betaalbaar voor de meerderheid. Ik ben niet positiever maar milder. Mensen zijn niet 'geprogrammeerd' om zich heel erg in te spannen voor een probleem dat niet heel acuut lijkt en waarvan de oorzaak zich niet duidelijk zichtbaar maakt. Ik wil dat geen egoïsme noemen. Het is ook wel erg simpel voorgesteld dat het hele probleem zou opgelost zijn door de dingen die jij opsomt te laten.

Zo mee eens: alsof iedereen maar wentelt in luxe en daarom de wereld maar rondvliegt en dag in dag uit biefstuk op het bord laadt. Dat is zeer bezijden de werkelijkheid die ik vanuit mijn werkzaamheden dagelijks zie. Tot de eerste groep behoren wel de mensen die we het hardste horen klagen over het klimaat. De acteurtjes en politici die roepen dat "we"het allemaal anders moeten doen terwijl we een week geleden nog zagen hoe hun insta's volgeladen werden met foto's van vakanties naar idyllische oorden. Dan kan ik me af en toe het cynisme van sommigen zeer goed begrijpen.

Las vorige week een aardig onthullend artikel over de 'duurzaamheid' en de impact op stroomverbruik van intensief computeren (surfen en posten, zeg 10 - 12 uur per dag): aan de client-kant is dat maar zo tussen de 400 (laptop) en 1000 Kwh (desktop) p.j. met een stikstofuitstoot tussen 70 en 250 kg - kun je toch zo'n 6000 km elektrisch autorijden. Reken ik nog niet eens de kosten aan de serverkant en de kosten die met het netwerk gepaard gaan. A propos laptops, die gaan trouwens 2* zo snel stuk.

Kan me nog uit de vorige eeuw de talloze reclamekreten herinneren die verwezen naar het "papierloze" kantoor. Nou dat hebben we meegemaakt

A propos zuiniger omgaan met energie: denk dat de stijgende energieprijzen (mede tgv de oorlog in Oekraïne) meer impact hebben gehad op veel mensen dan het klimaatdenken, alhoewel beelden van instortende/verdwijnende gletsjers voor velen wel een schok waren.

Kronos schreef:
(quote)

De meerderheid van de mensen rijdt niet met BMW's.

Ik bedoel ook niet alleen de BMW rijders, ook de Audi, Skoda, Seat, Citroën etc.

Het punt is dat wij, ondanks dat we misschien niet elke dag biefstuk eten het alsnog ongelofelijk luxe hebben hier. En veel van die luxe moeten we opgeven willen we echt wat actie gaan ondernemen. Dan kan je wel zeggen dat mensen dat wel graag willen maar daar niet toe 'geprogrammeerd' zijn, 'de nood niet doordrong' of 'niet beter konden'. Dat was 100 jaar geleden nog wel een passend excuus. Tegenwoordig echt niet meer. Het is niet een kwestie van mensen zien de problemen niet, maar ze willen de problemen niet zien. En ja dat noem ik egoïsme. Een aspect wat ik in mijn relatief korte leven in deze wereld enorm heb zien groeien. Struisvogel tacktiek onder het motto van Ignorance is Bliss om uiteindelijk iemand anders de schuld te kunnen geven.

Ik zit er graag naast in dit geval, maar wat ik al zei heb ik nog niet onbewezen zien worden. "De meerderheid van de mensen zegt wel graag wat te willen doen, maar zodra ze er zelf op achteruit gaan houd het op." En dat aspect is niet alleen van toepassing op het klimaat trouwens, maar op zo'n beetje alles. Zodra maatregelen mensen direct gaan treffen gaan ze er flink tegenin. Dat hebben we afgelopen paar jaar kunnen zien. Roepen dat er maatregelen moeten komen, maar ohwee als die maatregelen je persoonlijk raken. En ja uitzonderingen heb je altijd, maar die groep is klein.

Het is ook wel erg simpel voorgesteld dat het hele probleem zou opgelost zijn door de dingen die jij opsomt te laten.

Klopt, ik pretendeer ook niet dat dat de oplossing is. Maar zo simpel als die dingen zijn zo moeilijk zijn ze om in uitvoer te brengen om wat te veranderen. Hoe moeilijk zou het dan zijn om het aantal boeren flink omlaag brengen, niet meer zo massaal voedsel gaan produceren waarvan het merendeel niet eens in eigen land verkocht wordt. Grootvervuilers zoals Tata Steel bijvoorbeeld keihard aanpakken en sluiten. Steden massaal gaan vergroenen. De populatie terugbrengen. Politiek gezien eens 50 jaar vooruit gaan kijken en plannen.

legian schreef:
[Hoe moeilijk zou het dan zijn om het aantal boeren flink omlaag brengen,

Kleine maar belangrijke nuance: dat zou niet een doel moeten zijn, maar om het aantal koeien/varkens/kipppen flink omlaag te brengen. Dat zou, in ieder geval theoretisch, ook kunnen gebeuren zonder dat het aantal boeren flink omlaag gaat.

Poek schreef:
(quote)

Kleine maar belangrijke nuance: dat zou niet een doel moeten zijn, maar om het aantal koeien/varkens/kipppen flink omlaag te brengen. Dat zou, in ieder geval theoretisch, ook kunnen gebeuren zonder dat het aantal boeren flink omlaag gaat.

Ik ben persoonlijk niet zo'n groot boeren sympathisant dus van mij mag het aantal boeren ook gewoon omlaag. Maar inderdaad, vooral het vee en de hoeveelheid gebruikte grond daarvoor moet flink verminderd worden.

Wat mij opvalt is dat velen de schuld bij een ander zoeken, vroeger was dat ook bij de kerk zo, daar weet ik alles van want daar kwam ik vaak. Zondenaren en heidenen, die kwamen in de hel. Ook boeren doen hun best, dat kan ik weten want ik ben er een. Doen wij alles goed, vast niet en het kan altijd beter, maar iedereen consumeert en de bevolking groeit. Ik zie het zelf allemaal niet zo somber in, en zie de wereld niet vergaan, maar om zelf inspanningen te doen vind ik een goed idee, maar om je geluk te laten afhangen van wat een ander doet lijkt me niet verstandig.

Nederland heeft te weinig landbouwgrond om eigen bevolking te voeden | Prikken in de voedselketen. Vork voedt het maatschappelijk debat en geeft prikkelende inzichten

Ik geniet van de oogst van de lokale stadsboerderij. Ik gun dat iedereen. Maar daar voed je nog geen 50.000 mensen mee..

Niks doen is vast geen optie. Maar ik heb de boeren hier wel gehoord. Vanwege Europese regelgeving moest tien a vijftien jaar geleden de schaal vergroot worden omdat anders de investeringen in voedingsinstallaties en dergelijken niet uitkonden. Nu moeten ze maar helemaal weg. Eentje is uitgekocht door de provincie maar kan nu niet transformeren omdat diezelfde provincie vindt dat er in het milieu-onderzoek niet goed genoeg is onderbouwd hoe het de aanwezige mussen zal vergaan.

Men staat hier open voor verandering maar het perspectief ontbreekt en de bestuurlijke klokken van de diverse overheden staan niet gelijk. Dat is om horendol van te worden.

legian schreef:
(quote)

Ik ben persoonlijk niet zo'n groot boeren sympathisant dus van mij mag het aantal boeren ook gewoon omlaag. Maar inderdaad, vooral het vee en de hoeveelheid gebruikte grond daarvoor moet flink verminderd worden.

Tja, met die een-na-laatste zin geef je al aan dat je toch niet helemaal weet waar de klepel hangt: in het midden van vorig jaar publiceerde NRC een zeer verhelderend artikel over de stand van zaken in de veeteelt: daar bleek in een periode van 15 jaar het aantal (productieveehoudende) boeren ongeveer gehalveerd te zijn, terwijl de vleesproductie in diezelfde 15 jaar meer dan verdubbeld was. Nederland is de grootste exporteur van vlees in de EU.

Nederland grootste vleesexporteur van de EU - cbs.nl

Paradoxaal: we exporteren het vlees (en verdienen ermee), but are left with the shit (=mest). Vorig jaar bij een fietstocht door de omgeving zag ik in de polder richting Oudewater en Schoonhoven naast alle omgekeerde vlaggen ook een veelzeggende banner met regenboogkleuren aan een woonhuis met het opschrift: Leve de boer, tot de schijt ons dood

legian schreef:
En veel van die luxe moeten we opgeven willen we echt wat actie gaan ondernemen. Dan kan je wel zeggen dat mensen dat wel graag willen maar daar niet toe 'geprogrammeerd' zijn, 'de nood niet doordrong' of 'niet beter konden'. Dat was 100 jaar geleden nog wel een passend excuus.

Is geen excuus maar een realiteit. De opwarming is al vele decennia bezig. So far, so good... so what?

Vergelijk het met een vlieg die makkelijk te vangen is door er heel langzaam een potje overheen te zetten. Voor de tijdsbeleving van een vlieg gaat het te traag om tijdig in actie te schieten. Als mensen zien dat ze met hun auto recht op een muur af rijden, gaan ze spontaan remmen. Is heel effectief ook. Maar je auto wegdoen (die je nodig hebt om op het werk te geraken omdat er geen goed geregeld openbaar vervoer is) om te voorkomen dat de aarde nog verder opwarmt (terwijl je daar niks van voelt) levert geen zichtbaar resultaat op.

De coronacrisis heeft juist aangetoond dat de overgrote meerderheid wel bereid is zich in te spannen en veel op te offeren met grote impact op eigen persoonlijke en sociale leven. Slechts een minderheid hield zich niet aan de maatregelen en een minderheid voerde echt protest. Niet geheel onterecht, want sommige maatregelen gingen echt te ver.

Mssr Renard
Ik ben een voorstander van juist meer boeren. Kleinschalige, biologische boeren, voor de veganistische keuken.

Ik koop ook altijd graag bij de boer. Daar hebben ze echte aardappelen en pompoenen enzo. De supermarkt belazert je daarmee. Nee, lang leve de boer, en weg met de supermarkt, hoezee!

Met de hele bevolking naar de kleinschalige bioboer. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.

Ben wel benieuwd naar een realistische voorstelling van hoe de wereldbevolking zou moeten leven en hoe dat gerealiseerd zou kunnen worden.

Kronos schreef:
(quote)

Is geen excuus maar een realiteit. De opwarming is al vele decennia bezig. So far, so good... so what?

Gewoon doorgaan zoals we doen dus.

100 jaar geleden was die muur waar we op afreden ver weg. Nu is die een stuk dichterbij. Dat het er niet als een massieve muur uitziet en dat we daardoor niet willen handelen. Soit.

We ervaren en kijken er op dit punt duidelijk anders tegenaan. Interessant om te lezen dat wel. Maar zo mild als jij bent ga ik vooralsnog niet zijn. Daarvoor heb ik simpelweg nog onvoldoende bewijs gezien in mijn leven om enige hoop in deze mensheid te hebben.

Mjuman schreef:
(quote)

Tja, met die een-na-laatste zin geef je al aan dat je toch niet helemaal weet waar de klepel hangt:

Die zin is een persoonlijke noot dus heeft weinig met klepel te maken. De boeren hebben dat beetje sympathie eigenhandig de grond in geboord de afgelopen tijden. En dat we veel te veel vlees exporteren weet ik. En onderhand gaan wij vlees van Argentinië en dergelijke importeren... Ik weet niet waar die klepel moet hangen maar die logica ontgaat mij.

Mssr Renard schreef:
Ik ben een voorstander van juist meer boeren. Kleinschalige, biologische boeren, voor de veganistische keuken.

Ik koop ook altijd graag bij de boer. Daar hebben ze echte aardappelen en pompoenen enzo. De supermarkt belazert je daarmee. Nee, lang leve de boer, en weg met de supermarkt, hoezee!

Die aardappels groeien waarschijnlijk van dierlijke mest. Als je alle veeteelt weghaald is er geen mest voor bio boeren, die moeten dan ergens anders nutrienten weghalen.

Les van de es.

Mssr Renard
trebremmit schreef:
(quote)

Die aardappels groeien waarschijnlijk van dierlijke mest. Als je alle veeteelt weghaald is er geen mest voor bio boeren, die moeten dan ergens anders nutrienten weghalen.

Les van de es.

Wat loslopend scharrelvee is toch ook gezellig? Lijkt me fantastisch te boeren op een es. Dat is nog eens echt boeren en niet de bioindustrueel uithangen.

De les van de es - WUR

Het is niet zo simpel als jij het doet voorstellen.

legian schreef:
100 jaar geleden was die muur waar we op afreden ver weg. Nu is die een stuk dichterbij. Dat het er niet als een massieve muur uitziet en dat we daardoor niet willen handelen. Soit.

Die muur is inderdaad een stuk dichterbij. Er wordt ook wel iets gedaan. Maar we kunnen niet terugkeren naar het leven van 100 jaar geleden. En nieuwe technologische oplossingen komen mogelijk te laat.

Mijn mildheid komt voort uit mijn poging te begrijpen waarom mensen doen wat ze doen. Als ze egoïstisch handelen is dat in mijn ogen uit onwetendheid.

Mssr Renard schreef:
...ik merk wel dat veel mensen die wijsheid gebruiken om zich er wel erg gemakkelijk van af te maken.
Anderzijds grijpen mensen ook graag naar bepaalde populaire onderwerpen / problemen om eens lekker te kunnen zwelgen en klagen. Works both ways.

trebremmit schreef:
De les van de es - WUR

Het is niet zo simpel als jij het doet voorstellen.

Over mijn vakgebied wordt door leken geroepen: "als het in Zwitserland lukt dat de treinen gewoon rijden met sneeuw, waarom ligt hier alles dan plat bij 1 vlokje?".
Ik als insider weet dat dat niet zo simpel is als men zich voorstelt. Maar toch moeten de leken dit vooral blijven roepen, zelfs als wat ze roepen helemaal niet kan. Zonder deze stem, die wel degelijk voortkomt uit een behoefte, zal er nooit iets verbeteren.

ZAP! schreef:
(quote)
Anderzijds grijpen mensen ook graag naar bepaalde populaire onderwerpen / problemen om eens lekker te kunnen zwelgen en klagen. Works both ways.

Noemen ze ook wel een virtue signalling. Tijdens de Cojona kon je dat goed merken.

Mssr Renard
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Noemen ze ook wel een virtue signalling. Tijdens de Cojona kon je dat goed merken.
(embed)

Mensen die willen deugen of het juiste willen doen, is geen virtue signalling. Ik zocht het net op, en het betekent iets heel anders. Het is een soort net doen alsof om er goed uit te zien, en dan vooral op social media.

Trouwens, Zap! bedoelt ook iets anders. Hij heeft het over zwelgen. Dat lijkt dan weer op slachtofferschap.

Hoedanook, ik voel me in beide gevallen niet aangesproken.
Overigens is die 'apology lunch' uit jouw filmpje wel echt heel erg.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:36 uur

geplaatst: vandaag om 00:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.