De Site / Gebruikers / 3 minder fijne gebeurtenissen
zoeken in:
0
geplaatst: 19 juni 2023, 21:11 uur
Mssr Renard schreef:
Mensen die willen deugen of het juiste willen doen, is geen virtue signalling.
Mensen die willen deugen of het juiste willen doen, is geen virtue signalling.
Maar het juiste willen doen is ook iets anders dan verwachten dat anderen jouw idee van het juiste doen volgen en het hen kwalijk nemen als ze dat niet doen. Dan loert hypocrisie al snel om de hoek want iedereen kan wel iets beter doen. Ook jij.
1
Mssr Renard
geplaatst: 19 juni 2023, 21:32 uur
Kronos schreef:
Maar het juiste willen doen is ook iets anders dan verwachten dat anderen jouw idee van het juiste doen volgen en het hen kwalijk nemen als ze dat niet doen. Dan loert hypocrisie al snel om de hoek want iedereen kan wel iets beter doen. Ook jij.
(quote)
Dat is ook de grootste bron van mijn zorgen. Dat ik mijzelf cynisch vind. Niet persé hypocriet trouwens. Maar dat ik mensen dus niks meer gun. Maar dat gaat op en neer. Op goede momenten ben ik best redelijk. Maar omdat mjin brein op een bepaalde manier werkt, ben ik in bepaalde opzichten nogal rechtlijnig. Ik heb er zelf meer last van dan anderen.
Overigens dring ik niemand iets op.
1
geplaatst: 20 juni 2023, 01:14 uur
itchy schreef:
Over mijn vakgebied wordt door leken geroepen: "als het in Zwitserland lukt dat de treinen gewoon rijden met sneeuw, waarom ligt hier alles dan plat bij 1 vlokje?".
Ik als insider weet dat dat niet zo simpel is als men zich voorstelt. Maar toch moeten de leken dit vooral blijven roepen, zelfs als wat ze roepen helemaal niet kan. Zonder deze stem, die wel degelijk voortkomt uit een behoefte, zal er nooit iets verbeteren.
(quote)
Over mijn vakgebied wordt door leken geroepen: "als het in Zwitserland lukt dat de treinen gewoon rijden met sneeuw, waarom ligt hier alles dan plat bij 1 vlokje?".
Ik als insider weet dat dat niet zo simpel is als men zich voorstelt. Maar toch moeten de leken dit vooral blijven roepen, zelfs als wat ze roepen helemaal niet kan. Zonder deze stem, die wel degelijk voortkomt uit een behoefte, zal er nooit iets verbeteren.
Deels mee eens, maar als mensen gaan roepen dat de stoomtrein terug moet komen dan neem ik aan dat jij ook afhaakt. Als boer zijnde heb je te maken met de burger die van alles wil en de consument die niet veel wil of kan betalen. Doen zoals de burger het wil, dan kan het zo maar faillissement betekenen, doen zoals de consument het wil dan kun je maatschappelijke problemen krijgen. Eenvoudig is het niet, veel dingen die wij doen zoals weidegang en foqus planet worden betaald door boeren die niet weiden, en lager scoren met foqus planet en niet door de consument, toch kun je zo je maatschappelijke plek behouden.
Annechien ten Have: 'Te weinig mensen betalen voor duurzaam vlees' | Pigbusiness.nl - Nieuws voor varkenshouders
0
Mssr Renard
geplaatst: 20 juni 2023, 06:50 uur
Ik ben een groot voorstander voor eerlijke prijzen. Eten mag best duurder zijn. Liever eerlijker eten dan overbodige luxe. Dan maar geen frisdrank.
Ik heb ook nooit begrepen waarom 'we' wel boos moeten zijn op de boeren maar niet op de supermarkten. Maar dat is een andere discussie.
Terug naar het argument van paard en wagen en stoomtrein (dierenmishandeling en luchtvervuiling). Ik ben een groot aanhanger van innovatie. Het zoeken naar alternatieven, maar ook kleinschaliger en gewoon belachelijke dingen voorgoed de rug toe keren (snijbloemen, bollenvelden, megastallen, fast fashion, aardbeien in de winter).
In plaats van boeren judassen en verplicht uitkopen, zouden we juist gezamenlijk de boeren moeten ondersteunen met verduurzamen en een echte prijs willen betalen voor landbouwproducten. We zouden ook eens kunnen luisteren naar de boer. Ik neem aan dat zij overstromen van de goede ideeen. Ik ben van mening dat goed boeren en natuurherstel hand-in-hand kunnen gaan.
Weet je waar je (bijna) niemand over hoort? Mega-distributiecentra. Nou, dat is er wel één waar ik de hand flink in eigen boezem kan steken, want ik bestel nog wel eens wat.
Ik heb ook nooit begrepen waarom 'we' wel boos moeten zijn op de boeren maar niet op de supermarkten. Maar dat is een andere discussie.
Terug naar het argument van paard en wagen en stoomtrein (dierenmishandeling en luchtvervuiling). Ik ben een groot aanhanger van innovatie. Het zoeken naar alternatieven, maar ook kleinschaliger en gewoon belachelijke dingen voorgoed de rug toe keren (snijbloemen, bollenvelden, megastallen, fast fashion, aardbeien in de winter).
In plaats van boeren judassen en verplicht uitkopen, zouden we juist gezamenlijk de boeren moeten ondersteunen met verduurzamen en een echte prijs willen betalen voor landbouwproducten. We zouden ook eens kunnen luisteren naar de boer. Ik neem aan dat zij overstromen van de goede ideeen. Ik ben van mening dat goed boeren en natuurherstel hand-in-hand kunnen gaan.
Weet je waar je (bijna) niemand over hoort? Mega-distributiecentra. Nou, dat is er wel één waar ik de hand flink in eigen boezem kan steken, want ik bestel nog wel eens wat.
1
geplaatst: 20 juni 2023, 09:52 uur
Mssr Renard schreef:
Daar kunnen we vermoedelijk allemaal de hand in eigen boezem steken.
Andere minder fijne gebeurtenis: cruiseschepen.
0
Mssr Renard
geplaatst: 20 juni 2023, 10:00 uur
itchy schreef:
(quote)
Daar kunnen we allemaal in elk geval aan dezelfde kant staan. Volgens mij is er geen enkele user die daar een ticket boekt. Dus die kunnen we dan afstrepen.
Net als nutteloos ruimtereizen. Rondje rond de aarde voor fun of it.
0
geplaatst: 20 juni 2023, 14:40 uur
Mssr Renard schreef:
Terug naar het argument van paard en wagen en stoomtrein (dierenmishandeling en luchtvervuiling). Ik ben een groot aanhanger van innovatie.
Terug naar het argument van paard en wagen en stoomtrein (dierenmishandeling en luchtvervuiling). Ik ben een groot aanhanger van innovatie.
Als je vanaf morgen alle verkeer en industrie die C02-uitstoot veroorzaakt stillegt zitten we in geen tijd in een ongeziene economische crisis. Innovatie en nieuwe technologieën ontwikkelen kosten massa's geld dat er dan niet zal zijn. Het zoeken naar alternatieven aanhangen is makkelijk. Werkbare alternatieven vinden iets moeilijker. Geen frisdrank meer, dan ook MusicMeter en Discogs meer. Eigenlijk gewoon geen internet meer. (Zie ook al het bericht van Mjuman).
Global internet usage makes up around 3.7% of global CO2 emissions. This figure is also equal to the CO2 emissions of all the air traffic around the world.
1
geplaatst: 20 juni 2023, 14:54 uur
Sommige zaken helpen beter dan andere: ik lees steeds vaker de enorme milieuschade die vleesconsumptie wereldwijd veroorzaakt. Ik denk dat we daar mee moeten stoppen of in ieder geval fors minderen.
3
geplaatst: 20 juni 2023, 15:11 uur
Mssr Renard schreef:
Ik ben een groot voorstander voor eerlijke prijzen. Eten mag best duurder zijn. Liever eerlijker eten dan overbodige luxe. Dan maar geen frisdrank.
Ik ben sinds kort (grotendeels, want een paar flinke teugen cheapo cola per dag kan ik niet weerstaan) weer overgestapt op roosvicee. "Je sleept vooral een hoop water mee," zei m'n moeder over flessen frisdrank.Ik ben een groot voorstander voor eerlijke prijzen. Eten mag best duurder zijn. Liever eerlijker eten dan overbodige luxe. Dan maar geen frisdrank.
Wat betreft de boeren: daar hangt ook een hele industrie omheen, om nog te zwijgen van de overheid en de Rabobank die jaaaaaren maar bleven aandringen op expansie, expansie en... uitbreiding - hoewel ik vind dat boeren zelf ook nog best nee hadden kunnen zeggen.
1
Mssr Renard
geplaatst: 20 juni 2023, 15:20 uur
ZAP! schreef:
Wat betreft de boeren: daar hangt ook een hele industrie omheen, om nog te zwijgen van de overheid en de Rabobank die jaaaaaren maar bleven aandringen op expansie, expansie en... uitbreiding.
(quote)
Ik ben sinds kort (grotendeels, want een paar flinke teugen cheapo cola per dag kan ik niet weerstaan) weer overgestapt op roosvicee. "Je sleept vooral een hoop water mee," zei m'n moeder over flessen frisdrank.Wat betreft de boeren: daar hangt ook een hele industrie omheen, om nog te zwijgen van de overheid en de Rabobank die jaaaaaren maar bleven aandringen op expansie, expansie en... uitbreiding.
Ik zag het in Friesland. We wilden mooie kerkjes en terpjes kijken, en logeerden ergens in de buurt van Dokkum. Friesland is volledig plat en in handen van Campina. Zelfs de man bij wie een huisje huurden kon er niet over op houden. Het is zo enorm grootschalig. Het is gewoon industrieel. En dat is dan nog alleen maar melk. En dan noemen ze Nederland vol. Ik las ergens dat maar 1% stedelijk gebied is.
Mijn duit in het zakje (en ieder moet het zelf weten), is veganist zijn. Verder kijk ik elke dag wel wat ik nog meer kan veranderen. Minder internet? Prima, doe ik dat.
Weet je wat ook helpt? Minder clouddiensten gebruiken, lokaal je foto's en muziek opslaan en je verzonden en verwijderde berichten in je emailbox opschonen. (ik zit trouwens bij een volledig groene email-provider, zo groen dat ze niet eens een kantoor hebben. kijk hier: www.runbox.com )
2
geplaatst: 20 juni 2023, 15:29 uur
Ik eet de laatste tijd flink minder vlees (eigenlijk wegens financiële motieven, maar goed), maar veganist worden zit er voorlopig echt niet in.
Clouddiensten doe ik niet aan, maar vooral omdat ik er niet gewend mee ben - en ik liever een aantal externe schijven gebruik.
Momenteel ben ik weer meer aan het lezen en dat scheelt ook weer in tijd die ik anders misschien op het net zou doorbrengen... als ik nou ook nog volhou meer te wandelen en te fietsen zou het helemaal mooi zijn!
Clouddiensten doe ik niet aan, maar vooral omdat ik er niet gewend mee ben - en ik liever een aantal externe schijven gebruik.
Momenteel ben ik weer meer aan het lezen en dat scheelt ook weer in tijd die ik anders misschien op het net zou doorbrengen... als ik nou ook nog volhou meer te wandelen en te fietsen zou het helemaal mooi zijn!

1
geplaatst: 20 juni 2023, 15:40 uur
Wat betreft vliegen: dat heb ik 2 keer gedaan, 1 keer naar Toronto en 1 keer terug van Toronto. Maar ik ken wel mensen die gewend waren (veel) vaker te vliegen en dan merk ik dat ze toch met een beetje pijn in het hart afscheid hebben genomen van die manier om op veel mooie, exotische plekken te kunnen komen...
2
geplaatst: 20 juni 2023, 15:44 uur
Freisland campina heeft Friesland in handen? Wat zijn dat nou weer voor rare complotten. Ik heb het idee dat mrs renard een beetje aan het doordraaien is, met alle respect hoor, maar het slaat nergens op wat je zegt.Trouwens veel boeren zitten bij aware in friesland. En campina is een cooperatie waar de boeren eigenaar van zijn, ik ben er ook lid van en wij hebben geen provincies in handen.
1
Mssr Renard
geplaatst: 20 juni 2023, 16:02 uur
trebremmit schreef:
Freisland campina heeft Friesland in handen? Wat zijn dat nou weer voor rare complotten. Ik heb het idee dat mrs renard een beetje aan het doordraaien is, met alle respect hoor, maar het slaat nergens op wat je zegt.Trouwens veel boeren zitten bij aware in friesland. En campina is een cooperatie waar de boeren eigenaar van zijn, ik ben er ook lid van en wij hebben geen provincies in handen.
Dat is geen complot, dat is zo een beetje wat die man ons vertelde. Jij vertelt weer wat anders, en zo hoor je twee kanten. Hoe moet ik het anders weten? Maar ik zag wel wat ik zag, en dat is heel veel kale weilanden. Nu is Friesland van zichzelf nogal plat, maar ik zag eigenlijk helemaal niets dan weilanden. Ik was in het noorden. Ik het zuiden heb je meer bossen en meren.
Bedankt voor het reageren en ook bedankt voor jouw kant van het hele gebeuren. Aware ken ik dan weer niet.
0
geplaatst: 20 juni 2023, 16:08 uur
Mssr Renard schreef:
Dat is geen complot, dat is zo een beetje wat die man ons vertelde. Jij vertelt weer wat anders, en zo hoor je twee kanten. Hoe moet ik het anders weten? Maar ik zag wel wat ik zag, en dat is heel veel kale weilanden. Nu is Friesland van zichzelf nogal plat, maar ik zag eigenlijk helemaal niets dan weilanden. Ik was in het noorden. Ik het zuiden heb je meer bossen en meren.
Bedankt voor het reageren en ook bedankt voor jouw kant van het hele gebeuren. Aware ken ik dan weer niet.
(quote)
Klopt. Het grootste deel ligt net onder/boven zeeniveau.
ArcGIS Web Application - ahn.arcgisonline.nl
3
geplaatst: 20 juni 2023, 16:08 uur
Er is veel veen in Friesland en daar kun je nou eenmaal weinig anders dan gras op verbouwen, Friesland is vanoudsher altijd al een melkveeprovincie geweest, veel weilanden met greppels. In het noorden zit klei en daar heb je dan weer meer aardappelboeren, vooral pootgoed. In het zuiden is inderdaad weer meer bos omdat dat meer zandgrond is.
8
geplaatst: 20 juni 2023, 16:40 uur
Mssr Renard schreef:
Mijn duit in het zakje (en ieder moet het zelf weten), is veganist zijn.
Mijn duit in het zakje (en ieder moet het zelf weten), is veganist zijn.
Ben jarenlang vegetariër geweest eind jaren 80 tot eind jaren 90, puur uit idealisme. Ongelukkigste periode in mijn leven.
0
geplaatst: 20 juni 2023, 16:41 uur
Als ik hier even kijk op het kaartje, dan zijn er zo'n 92 piekbelasters in Friesland, t.o.v. zo'n 1800 in Gelderland. Friesland staat dus 7e van 11 (Gron. met 0 tel ik niet mee).
Natuurlijk is een aantal van 17.000 boeren (een getal uit 2008, dat inmiddels is afgenomen) bij FrieslandCampina indrukwekkend (en dat kan je best een industrie noemen), maar het gaat momenteel vooral over de piekbelasters als ik het goed heb...?
Natuurlijk is een aantal van 17.000 boeren (een getal uit 2008, dat inmiddels is afgenomen) bij FrieslandCampina indrukwekkend (en dat kan je best een industrie noemen), maar het gaat momenteel vooral over de piekbelasters als ik het goed heb...?
1
geplaatst: 20 juni 2023, 17:29 uur
Dat zijn geen bedrijven maar leden, vader, zoon, moeder zeg maar.
Hier staat het wel aangegeven. De coöperatie - frieslandcampina.com
Over de piekbelasters ga ik het maar niet hebben want dan wordt het al gauw politiek.
Hier staat het wel aangegeven. De coöperatie - frieslandcampina.com
Over de piekbelasters ga ik het maar niet hebben want dan wordt het al gauw politiek.

0
geplaatst: 20 juni 2023, 18:00 uur
trebremmit schreef:
...Over de piekbelasters ga ik het maar niet hebben want dan wordt het al gauw politiek.
Da's ook weer zo. ...Over de piekbelasters ga ik het maar niet hebben want dan wordt het al gauw politiek.

1
geplaatst: 20 juni 2023, 20:58 uur
Kronos schreef:
Ben jarenlang vegetariër geweest eind jaren 80 tot eind jaren 90, puur uit idealisme. Ongelukkigste periode in mijn leven.
(quote)

En je ongeluk kwam dus omdat je vegetariër was? ?
6
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 20 juni 2023, 21:11 uur
Ach, daar schurken de laatste pagina's sowieso al tegen aan. Gezien het respectvolle en voor velen zinvolle gesprek maken we voor één keer een heel grote uitzondering. We laten de bezem staan en moedigen jullie aan om dit niveau vast houden.
Mocht het toch nog uit de hand lopen, zullen we ons er alsnog tegenaan bemoeien.
0
geplaatst: 21 juni 2023, 17:48 uur
spoon schreef:
En je ongeluk kwam dus omdat je vegetariër was?
En je ongeluk kwam dus omdat je vegetariër was?
Van het idealisme vooral. Als je even terugkijkt naar wat de aanleiding was van het hele gesprek afgelopen dagen hoeft er geen tekeningetje bij denk ik.
0
geplaatst: 21 juni 2023, 18:32 uur
cosmic kid schreef:
Ach, daar schurken de laatste pagina's sowieso al tegen aan. Gezien het respectvolle en voor velen zinvolle gesprek maken we voor één keer een heel grote uitzondering. We laten de bezem staan en moedigen jullie aan om dit niveau vast houden.
trebremmit is aan de beurt dan... Ach, daar schurken de laatste pagina's sowieso al tegen aan. Gezien het respectvolle en voor velen zinvolle gesprek maken we voor één keer een heel grote uitzondering. We laten de bezem staan en moedigen jullie aan om dit niveau vast houden.

0
geplaatst: 21 juni 2023, 18:34 uur
trebremmit schreef:
Er is veel veen in Friesland en daar kun je nou eenmaal weinig anders dan gras op verbouwen, Friesland is vanoudsher altijd al een melkveeprovincie geweest, veel weilanden met greppels. In het noorden zit klei en daar heb je dan weer meer aardappelboeren, vooral pootgoed. In het zuiden is inderdaad weer meer bos omdat dat meer zandgrond is.
Inklinkend veen.
Friesland zakt steeds dieper weg….. - Toeristisch Fries Nieuws - friesnieuws.nl
2
geplaatst: 21 juni 2023, 19:01 uur
"Safe sex, safe music, safe clothing, safe hairspray, safe ozone layer.
Too late!
Everything that's been achieved in the history of mankind has been achieved by not being safe..."
- Lemmy
Too late!
Everything that's been achieved in the history of mankind has been achieved by not being safe..."
- Lemmy
2
geplaatst: 21 juni 2023, 20:05 uur
Misschien moet dit gewoon een eigen topic worden? Best wat interessante zienswijze en informatie die er gedeeld wordt wat mij betreft.
0
Mssr Renard
geplaatst: 21 juni 2023, 20:27 uur
Wat mij betreft is het gewoon klaar. Ik ga in elk geval niet meer op iets over dit onderwerp reageren.
* denotes required fields.