MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument?

zoeken in:
Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten hoe en wat hij opschrijft. Als ik stukken te lang of langdradig vind, dan sla ik ze over, of ik lees er snel overheen. Ook "vreemde" meningen kunnen erg leuk zijn. Mensen die iets persoonlijker worden over hun eigen belevingswereld en daar iets over schrijven, daar heb ik ook respect voor. Maar soms is het in bepaalde genres voor mij ook genoeg als een bepaalde user zegt:"dit is een meesterwerk." of "Geweldige plaat" Dat kan voor mij al genoeg reden zijn om op ontdekkingstocht te gaan.

Als ik zelf een recensie schrijf, dan is dat meestal omdat ik een plaat onder de aandacht wil brengen bij wat meer mensen. Vaak staat er nog geen bericht, of slechts een paar. Ik zie dan geen reden om het aan te stippen als mening. Want er staat meestal weinig bij de cd. Of mensen zich ergeren aan mijn schrijfsels? Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Maar niets staat ze in de weg om zelf een mooier of beter stukje te schrijven.

Toch wil nog even mijn mening kwijt. Ikzelf kies nu ook voor de korte zinnetjes stijl.
Associaties maken zoals Cygnus zegt. Dat doe ik voor mijzelf.
Ik ga er de plaat van begrijpen, het wordt mooier voor mij. Soms schrijf ik dan een hele pagina vol over een album omdat het me enorm raakt. Ik heb ook welleens stukken geschreven van volle zinnen. Zelf was ik daarover nogal kritisch tegen mijzelf. Ik vind het niet fijn lezen.
En dat heb ik dan ook met dat soort meningen, voor MIJ is het lastig leesvoer, terwijl het prachtige stukken kunnen zijn. Daarom schrijf ik met korte zinnetjes.
En tja, soms kan ik wat ver gaan met mijn inbeeldingen zoals laatst bij een album (hier al voorzichtig genoemd ). Daar ging ik alleen maar in op mijn verbeelding.
En dat realiseer ik mij ook, daarom schrijf ik sindsdien sowieso over de muziek en genre, etc.
En met de nummer voor nummer-structuur werk ik zelf heel graag.
Maar die structuur gebruik ik ook alleen met albums die ik goed vind of waarvan ik het gevoel heb dat het iets voor mijzelf kan toevoegen.
Zelf ga ik door met stukjes schrijven want ik beluister albums hierdoor beter en ik heb het gevoel dat ik ze ook beter begrijp. (en ik krijg nog genoeg positieve berichten dus ophouden hoeft ook niet )

In Overigen > Algemeen > Band gezocht:

Ik heb geen flauw idee waar ik het kan opzoeken, dus doe ik het maar via deze weg: ik ben een redelijk (niet echt meer een beginner, maar ook nog lang geen professional) gitarist, en ik ben op zoek naar een band om mij bij aan te sluiten. Weet iemand misschien een website oid waar ik kan zoeken/advertenties kan plaatsen? Alvast bedankt!

Centrale C

Stijn_Slayer
Marktplaats gebeurt ook wel eens, maar meestal op muzikantensites.

Hey mensen ik daarstraks een project afgerond, waar ik alles heb gegeven om dit resultaat te behalen.
Wat vinden de users ervan.

Helpvolle reacties en wat er beter kan zal ik zeker waarderen.
(denk dat het ook een ""ocne in a lifetime" iets is. Voor mij het beste van wat ik behalen.

Je hebt in ieder geval mooie plaatjes gekozen.

Het stukje van het intro wordt iets te lang doorgevoerd, maar voor de rest een uitstekend nummer.

De basgitaar bevalt me steeds beter, ik speel meer bas op de Lemmy-manier. Lekker veel akkoorden. Daarom speel ik veel met The God Machine mee, hele slepende baspartijen die geweldig zijn om te doen met veel akkoorden. Owner Of A Lonely Heart van Yes vind ik ook een heel leuk nummer om mee te spelen.

Bij muziek moesten we Paint It Black spelen en toen heb ik de basgitaar gepakt en de zangmelodie op bas gespeeld, dat was erg makkelijk. En vorige week zat ik een beetje te klooien en toen speelde ik een beetje Neutral Milk Hotel (met zang ).

Drums speel ik ook nog veel, ik ben me nu aan het stukbijten op La Villa Strangiato van Rush. Als ik die kan ben ik echt blij. Ik leer hem echt stukje voor stukje, wat een drumpartijen!

Dankje Chevy , dat weet ik wel te waarderen....en bedankt voor het luisterend oor.

Ik zou ontzettend graag gitaar o.i.d. kunnen spelen. Heb vroeger nooit enige interesse voor muziek gehad en al helemaal niet voor muziek maken (vind je het gek, als je verplicht blokfluit moet spelen van school Ben inmiddels ook al weer verleerd hoe dat moet). Inmiddels zou ik dus wel graag gitaar willen spelen, maar ik ben inmiddels 17 en het enige wat ik kan is met enige moeite noten lezen (als ik het even ophaal). Ik heb dus het gevoel dat het al lang en breed te laat is. Toevallig heeft mijn vader een heel goedkoop gitaartje gekocht, daar kon ik na enig oefenen Seven Nation Army op ( ). Hij had er ook een boekje bij van leren gitaar spelen. Ben er heel eventjes mee bezig geweest maar kon de eerste oefening al niet (2 akkoorden achter elkaar aanslaan). Heb het dus al vrij snel opgegeven.

Ik weet namelijk dat zelfs al zou ik het wel echt proberen, ik een jaar lang niet echt gitaar zou kunnen spelen en het daarna langzaam maar zeker een beetje wat zou kunnen worden. Ik denk daarom dat het nooit zal gebeuren... (Weet het behoorlijk zeker). Stiekem zou ik het dus graag willen maar tegelijkertijd vind ik het ook gewoon te veel werk en duurt het me te lang. Het duurt gewoon zo lang voordat je het kan. Zal dus wel niet uit het goede hout gesneden zijn

Tot zover mijn muzikale carrière

Misschien moet ik dan maar zanger worden. Van één of ander avant-garde bandje. En dan gewoon heel vals gaan zingen, maar vol emotie. Want zingen kan ik ook al niet

Stijn_Slayer
Niets gaat vanzelf, Niels. Oefenen, oefenen, oefenen.

Gitaar leren spelen vergt geduld en motivatie.

Hey Niels, Ik heb iets soortgelijks gehad. Een jaar terug was ik ook 17 jaar en wou ik graag een instrument bespelen. Ben in juni van vorig jaar begonnen en het gaat nu redelijk aardig. Het allereerste begin is inderdaad erg lastig, maar zodra je het eerste nummer (refrein, couplet whatever) kunt spelen komt dit het speelplezier ten goede. Zelf ben ik ook begonnen op een flutgitaartje dus ik zou het gewoon proberen

Misschien is triangel wat voor je, Niels?

Ik heb het nu zo te pakken dat ik een ander project wat al een tijd lag heb afgemaakt en veranderd in de stijl die ik wil gaan aanhouden....want dat vorige nummer doet me toch wel wat.

Heeft me wel veel slaapuren gekost..straks maar even inhalen.

Arrie schreef:
Misschien is triangel wat voor je, Niels?

Of elektrische triangel. Daar krijg je pas pijn en emotie mee.

Guardian of Isis
Niels, ik herken me in je verhaal: toen ik een jaar of 15 was, had ik al de ambitie om gitaar te leren spelen. Ik beklaag het me nog steeds dat ik aan 13 gestopt ben met de muziekschool na één jaar piano, ik had nu al 7 jaar ervaring kunnen hebben. Ik moest het op mezelf doen en zeker op de gitaar die wij hebben (een akoestische met harde metalen snaren die niet al te dicht boven de nek zijn gespannen) ging dat absoluut niet goed. Daarbij komt nog dat ik vroeger twee linkerhanden had, ik was dus zeker geen natuurtalent te noemen. Bovendien hadden mijn vingers geen enkele voering en het ijzer sneed er gewoon in. Na wat aandringen heb ik mijn pa er dan toe kunnen krijgen om me een tweedehands elektrische Epiphone met Marshall-versterker te geven, maar zelfs dan had ik niet echt de moed om eraan te beginnen.

Het is pas in de zomer van 2009 dat ik tegen mezelf gezegd heb dat het zonde zou zijn om het niet op zijn minst te proberen, gegeven mijn liefde voor muziek, en dan heb ik een paar maanden hard geoefend en doorgebeten tot het lukte. Het allermoeilijkste aan gitaar leren spelen is het begin, geloof me. Eenmaal je eelt begint te krijgen op je vingertoppen en je de akkoorden vlot kunt combineren, begin je er echt plezier aan te beleven en wordt het moeilijk hem nog neer te leggen.

Sedertdien speel ik dagelijks en dit jaar ben ik, aan mijn 19, terug begonnen met muziekschool. Ditmaal heb ik gekozen voor gitaar en ben ik vol gemotiveerd om er grote vooruitgang mee te boeken. Ik zit in het eerste jaar van de lagere graad (die 3 jaren duurt) en speel nu al stukken van de middelbare graad, je kunt gaan denken.

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het toch wel ga proberen. Maar inderdaad, die eerste paar maanden zijn niet iets waar je lichtvoetig over moet denken want dat lijkt me extreem moeilijk. Maar hoe doen jullie dat, gewoon jezelf aanleren? Zoals ik al zei heeft mijn vader een goedkope gitaar (dus niet al te best, maar hij doet het zeer zeker en hij slaat de juiste noten aan . Als ik serieus ga spelen kan een betere nog komen) en een boekje om te leren gitaar te spelen vanaf het begin. Als ik dit dan heb doorgewerkt zou ik zelf nummers kunnen zoeken op internet (zo doen sommige dat, weet ik) of andere boeken kopen. Maar het is natuurlijk het leukst om nummers die jezelf geweldig vind te spelen

Ik fantaseer erover om King of Carrot Flowers part. 1 te spelen en dan mee te zingen, geweldig lijkt me dat Maar hoewel dat niet het moeilijkste gitaarspel te wereld is volgens mij zal dat nog wel even duren

Misschien op gitaarles gaan. Helpt ook een hoop.

Ik speel zelf overigens ook gitaar, het liefst akoestisch. Over een jaartje van plan een keyboard te kopen en over een paar jaartjes waarschijnlijk ook een banjo.

Guardian of Isis
@Niels94: Dat nummer is enorm simpel qua akkoorden (F / A# / C) maar zelfs ik heb het er moeilijk mee om het te spelen omdat ik alle akkoorden barré speel (ter informatie: dat wil zeggen dat je je wijsvinger over alle snaren moet leggen) en dat is vrij lastig voor de spieren in je hand. Bovendien is het niet simpel om steeds alle snaren vast te klemmen zonder er minstens één te dempen. Als je zover raakt zal je er ook op vloeken, dat ben ik zeker.

Stijn_Slayer
Barré-akkoorden, god, wat heb ik daar vroeger een ruzie mee gehad.

Een verkrampte pols met pijnsteken was steeds het gevolg. Ik heb me toen voorgenomen dat ik elke keer als ik ging spelen heel eventjes een barré-akkoord greep. Volgens mij heb ik dat niet lang volgehouden, maar een paar weken later besefte ik me ineens dat ik geen enkele moeite meer had met barré-akkoorden.

Speel zowel akoestisch als elektrische gitaar.
Begin was echt klote, had ook nog een gitaar met zo'n dikke hals en als je zoals ik
hele kleine vingers hebt is het erg moeilijk, zeker de barre akkoorden.

Elektrische gitaar ben ik nu bijna 2 jaar op les, leer nu met name theorie en de echt snelle dingen/gitaartechnieken. Eigenlijk zou ik wat vaker moeten spelen, heb helaas weinig tijd en meer hobby's. Volgens mijn leraar ben ik een hele goede leerling, dus soms baal ik weleens van dat ik er gewoon weinig tijd voor heb. Bandjes zit ik nog niet aan te denken, speel gewoon puur voor de lol en zie wel of dat er in de toekomst van komt.

@Guardian: oef, ik ben blij dat ik niet de enige ben die later met gitaar gaat beginnen... Ik moet (moét absoluut) eerst mijn dwarsfluit afwerken (volgend jaar m'n laatste jaar).... Daarna wil meteen beginnen met gitaar...

Improvision
Voor hen die niet vaak het R&B en Hiphop forum een bezoekje brengen. Ik ben sinds enkele jaren bezig met FL Studio. Zie hier een remix van White Lies - Bigger Than Us die ik onlangs maakte:

Check mijn soundcloud voor meer.

Feedback is welkom!

#koen
niels94 schreef:
Inmiddels zou ik dus wel graag gitaar willen spelen, maar ik ben inmiddels 17 en het enige wat ik kan is met enige moeite noten lezen (als ik het even ophaal). Ik heb dus het gevoel dat het al lang en breed te laat is.
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen, dus dat zegt niets.

Ik ben inmiddels ook begonnen en het is al een hele overwinning dat ik die eerste opdracht doorkwam. Ik kan nu in vierkwartsmaat dit spelen: E / E / Am / Am / E / E / Am / Am. En dat voelde al als een hele overwinning ( ) omdat ik eerst niet eens had gedacht dat ik mijn vingers snel genoeg kon wisselen. Maar daar zaten al wat uurtjes werk in (eerst leren hoe je zo'n ding moet aanslaan). Ik ga nu dat boek doorwerken, ga nu dan de 'C' leren, en als dat lukt zie ik verder of ik echt gitaar wil gaan spelen. Als ik King of Carrot Flowers kan spelen zal ik het zeggen

Bedoel je Am ipv Ma? Of snap ik het niet?

Onlangs terug begonnen met gitaar te spelen, vroeger al eens gedaan maar toen volgde ik gewoon lessen maar oefende ik nooit omdat ik gewoon geen tijd had. Meer dan wat tokkelen nooit gedaan daarom misschien ook dat ik het niet echt leuk vond. Nu vind ik het heel leuk om liedjes proberen na te spelen: enig liedje dat ik al wat deftig kan is johnny cash: hurt

leuk om te spelen

Stijn_Slayer
Er is geen Ma akkoord Niels. Ik denk ook dat je A mineur bedoeld.

Guardian of Isis
Hurt is inderdaad makkelijk na te spelen, maar wel heel erg mooi.

Niels, als er werkelijk Ma staat in dat boek zou ik het direct in de vuilbak kieperen. Akkoorden zijn steeds varianten van A, B, C, D, E, F of G (= la, si, do, re, mi, fa of sol respectievelijk).

Gast
geplaatst: vandaag om 19:30 uur

geplaatst: vandaag om 19:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.