De Site / Gebruikers / Wie zijn hier nu de Belgen?
zoeken in:
0
geplaatst: 8 november 2007, 08:02 uur
Toon1 schreef:
Ook een Limburger hier
. (Zoals het er nu naar uitziet trouwens niet lang meer en de titel van dit topic kan aangepast worden naar 'Vlamingen' i.p.v. 'Belgen'
)
Ook een Limburger hier
. (Zoals het er nu naar uitziet trouwens niet lang meer en de titel van dit topic kan aangepast worden naar 'Vlamingen' i.p.v. 'Belgen'
)Studeer jij soms geschiedenis aan de kul? Want dan ben ik je op last.fm ook al eens tegengekomen

0
geplaatst: 8 november 2007, 12:36 uur
Veroniek schreef:
Studeer jij soms geschiedenis aan de kul? Want dan ben ik je op last.fm ook al eens tegengekomen
Studeer jij soms geschiedenis aan de kul? Want dan ben ik je op last.fm ook al eens tegengekomen

Klopt

0
geplaatst: 8 november 2007, 13:15 uur
Ik heb dit jaar zes maanden in Brussel gewoond. Krijg weer een beetje heimwee toen ik net dit stukje las:

HVHV: "Stop de moord op de biercultuur".
(11/10/2007) Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond (KVHV)
Enkele jaren geleden fusioneerde de Leuvense brouwer Interbrew met de Brasiliaanse Ambev tot INBEV. Vanaf dat moment werd menig bierliefhebber verplicht met lede ogen aan te zien hoe de bierprijzen gestaag stegen, en onze rijke biercultuur stapsgewijs werd uitverkocht. Hiertegen werd weinig of niet gereageerd. De behandeling van bier als een doorsnee product waarvan het productieproces probleemloos kan verplaatst worden, stilgelegd en later weer opgestart worden, en aangepast worden leidde tot verschillende sociale en culturele drama's. De verplaatsing van Hoegaarden naar Jupille die achteraf moest worden rechtgezet is hiervan het mooiste voorbeeld.
Kort geleden werd ook het brouwproces van het ultieme studentenbier Jack-op stilgelegd. INBEV weigert het bier nog te brouwen omdat het volgens hun norm niet rendabel genoeg is, en weigert eveneens het brouwproces af te staan aan collega-brouwers. Dit is voor ons de druppel die de emmer doet overlopen. Kapitalisme is voor het goed functioneren van onze Westerse samenleving onontbeerlijk, maar mag niet zover doorgedreven worden dat ze ten koste gaat van ons cultureel erfgoed.
Daarom stellen wij vandaag een ultimatum: INBEV krijgt de kans om vandaag (11/11/2007) of morgen (12/11/2007) officieel bekend te maken dat ze het brouwproces van Jack-op hervatten, of vrijgeven aan een andere brouwerij. Zoniet start het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond een actiecampagne tegen de brouwer.
Rien Vandenberghe
Praeses KVHV 2007-08
Bram Hermans
Woordvoerder KVHV 2007-08
(11/10/2007) Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond (KVHV)
Enkele jaren geleden fusioneerde de Leuvense brouwer Interbrew met de Brasiliaanse Ambev tot INBEV. Vanaf dat moment werd menig bierliefhebber verplicht met lede ogen aan te zien hoe de bierprijzen gestaag stegen, en onze rijke biercultuur stapsgewijs werd uitverkocht. Hiertegen werd weinig of niet gereageerd. De behandeling van bier als een doorsnee product waarvan het productieproces probleemloos kan verplaatst worden, stilgelegd en later weer opgestart worden, en aangepast worden leidde tot verschillende sociale en culturele drama's. De verplaatsing van Hoegaarden naar Jupille die achteraf moest worden rechtgezet is hiervan het mooiste voorbeeld.
Kort geleden werd ook het brouwproces van het ultieme studentenbier Jack-op stilgelegd. INBEV weigert het bier nog te brouwen omdat het volgens hun norm niet rendabel genoeg is, en weigert eveneens het brouwproces af te staan aan collega-brouwers. Dit is voor ons de druppel die de emmer doet overlopen. Kapitalisme is voor het goed functioneren van onze Westerse samenleving onontbeerlijk, maar mag niet zover doorgedreven worden dat ze ten koste gaat van ons cultureel erfgoed.
Daarom stellen wij vandaag een ultimatum: INBEV krijgt de kans om vandaag (11/11/2007) of morgen (12/11/2007) officieel bekend te maken dat ze het brouwproces van Jack-op hervatten, of vrijgeven aan een andere brouwerij. Zoniet start het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond een actiecampagne tegen de brouwer.
Rien Vandenberghe
Praeses KVHV 2007-08
Bram Hermans
Woordvoerder KVHV 2007-08

0
geplaatst: 8 november 2007, 15:43 uur
Ik mag mij hier ook melden; althans, gedeeltelijk. Ik woon sinds 8 weken in Belgie (Riemst) en studeer in Maastricht. Heb geen Belgisch paspoort, maar ben toch een beetje trots 

0
geplaatst: 9 november 2007, 05:47 uur
Moet de titel van deze topic al verandert worden in:
Wie zijn hier 'nog' de Belgen?
Wie zijn hier 'nog' de Belgen?
0
geplaatst: 9 november 2007, 08:31 uur
Ja, wie weet 
Neen, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen denk ik, maak je maar niet ongerust

Neen, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen denk ik, maak je maar niet ongerust

0
geplaatst: 9 november 2007, 12:46 uur
Arno schreef:
Ja, wie weet
Ja, wie weet

idd. zo'n vaart zal het wel niet lopen... maar bij de Franstaligen zit de schrik er (blijkbaar) wel in anders, tenminste als ik de franstalige kranten mag geloven toch...
"'t grappige" (want eigenlijk is het niet grappig) dat we in de impasse zitten, "dankzij" de franstaligen die net toch voor de "eenheid" van B zijn....
Over de topic: uiteindelijk, hoe het hier ook evolueert: op het forum zitten sowieso: Vlamingen, bij mijn weten géén Duitstaligen of Walen...
Dus kan je evengoed "wie zijn hier de Vlamingen" in de titel zetten (voor mij niet gelaten)
;-D
0
geplaatst: 9 november 2007, 12:54 uur
jullie moeten opnieuw leren voetballen
dan heb je iets om met z'n allen achter te gaan staan
dan heb je iets om met z'n allen achter te gaan staan
0
geplaatst: 9 november 2007, 12:56 uur
Ah, nog mensen die in de buurt van Oostakker wonen? Die kunnen mij wel toevallig ergens tegenkomen 

0
geplaatst: 9 november 2007, 16:15 uur
"wie zijn hier de Vlamingen"
die suggestie overwoog ik wel, maar durfde ik niet te plaatsen, als Hollander zijnde dan
( franstalig zou ook niet zo heel veel zin hebben hier)Vraag me nu eigenlijk pas voor het eerst af wat de duitstaligen eigenlijk vinden??! Wat is het ( tel kwijt) dag 153?
0
geplaatst: 9 november 2007, 16:19 uur
Oldfart schreef:
Vraag me nu eigenlijk pas voor het eerst af wat de duitstaligen eigenlijk vinden??!
Vraag me nu eigenlijk pas voor het eerst af wat de duitstaligen eigenlijk vinden??!
De Duitstaligen? Daar zag ik onlangs nog een reportage over... Die voelen zich 100% Belg (echt waar) en willen niet dat het land uiteenvalt. De mensen die geinterviewd werden waren trouwens vlot drietalig
.
0
geplaatst: 9 november 2007, 16:28 uur
Maar in de onderhandelingen spelen ze geen enkele rol, toch?
0
geplaatst: 9 november 2007, 16:30 uur
Oldfart schreef:
Neen ze spelen geen rol, alhoewel het er vanaf hangt hoe je het bekijkt; Duitstaligen zijn geen Franstaligen, maar wel Walen. Het Duitstalig gebied valt onder de regering van de Duitstalige gemeenschap maar ook onder de regering van het Waals gewest, dus de Waalse partijen vertegenwoordigen in feite ook de Duitstaligen. Het antwoord is dus deels ja, deels nee
. Maar met B-H-V hebben ze sowieso niets te maken, en aangezien ze maar met 70.000 personen zijn is hun aandeel in de bevolking miniem...
0
geplaatst: 9 november 2007, 22:53 uur
bennerd schreef:
Ah, nog mensen die in de buurt van Oostakker wonen? Die kunnen mij wel toevallig ergens tegenkomen

Merelbeke, aan den andere kant van Gent.
Is toch niet zo gek hier vandaan...
0
geplaatst: 11 november 2007, 02:31 uur
Geboren en getogen te Beverst- Bilzen (bekend van Jazz Bilzen), doch woon al 18 jaar in Hasselt (bekend van Pukkelpop) samen met Maria Magdalena. nudge
0
geplaatst: 11 november 2007, 12:43 uur
0
geplaatst: 11 november 2007, 17:58 uur
AGE-411 schreef:
(quote)
Zo zo, de andere kant van lijn 71 en 72

0
geplaatst: 11 november 2007, 19:11 uur
bennerd schreef:
Enkel de 72...
Enkel de 72...

Woon eigenlijk niet echt in Merelbeke Centrum. Merelbeke is ook zo groot... Woon op den buiten tussen Merelbeke en Gavere.
Naar welk school gaat gij ?
Ik ben nog tijdje naar Don Bosco Zwijnaarde geweest, daar nu toch al weg van 2004. Sinds dan naar VLIO in Oudenaarde... .

0
geplaatst: 11 november 2007, 19:26 uur
Sint-Paulus in Gent, Marathonstraat. Op wandelafstand van het Sint-Pietersstation. (nogal dicht bij de Sportstraat, voor het geval dat nuttig is
)
)
0
geplaatst: 17 januari 2008, 19:55 uur
Yep, ik woon in Gent (geboren in Ieper, West-Vl., maar reeds een 12-tal jaar alive & kicking in Gent)
0
geplaatst: 17 januari 2008, 22:55 uur
essence schreef:
Yep, ik woon in Gent (geboren in Ieper, West-Vl., maar reeds een 12-tal jaar alive & kicking in Gent)
hola, een west-Vlaming in Gent

0
geplaatst: 17 januari 2008, 23:56 uur
bennerd schreef:
Sint-Paulus in Gent, Marathonstraat. Op wandelafstand van het Sint-Pietersstation. (nogal dicht bij de Sportstraat, voor het geval dat nuttig is
)
)Dan zit je ook redelijk dicht bij mij

* denotes required fields.