MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
Bondige doch heldere verhalen, Sam. De banaanplaat is natuurlijk een klassieker, Tokio Hotel heb ik nooit iets aan gevonden, eigenlijk. Dus ook nooit de behoefte gehad om verder te gaan dan de nummers die op TMF en de radio speelden. Green Day is een ander verhaal; ik vind 'American Idiot' ook goed, en enkele vroegere platen ook, maar door de bijzonder tegenvallende singles van de laatste jaren, ben ik helemaal afgehaakt.

Bedankt allebei! Ik zal proberen om vanavond nog een stukje te posten, ik kan alvast verklappen dat dat mijn eerste metalalbum gaat worden.

Hey, mooi dat dit topic verder wordt voortgezet. Leuk om je verhalen te lezen, Sam, ik wist helemaal niet dat jij uit die hoek van muziek komt. Bands als Tokyo Hotel, waar je weinig goede dingen over leest, maar die voor veel echte liefhebbers natuurlijk wel een startpunt zijn geweest. Altijd goed om dat weer eens te benadrukken.

Deel 4 van mijn muzikale reis

Slipknot – All Hope Is Gone

Slipknot is de band die me kennis liet maken met een genre waar ik heel veel van houd, mijn favoriete genre misschien zelfs: metal.

Toen ik een keer naar MTV zat te kijken kwam Psychosocial langs, een keihard nummer vergeleken met de andere muziek die MTV toen uitzond. De band had iets dat me erg greep, door de maskers, grunts en snelle drums had de bands iets unieks, iets dat ik nog nooit gezien had. Ik had natuurlijk wel vooroordelen over metal, ik dacht aan mannen met lang haar die schreeuwen over dood en verderf. Bij Slipknot was dat niet anders, maar toch trok deze band me aan.

All Hope Is Gone was het nieuwe album, ik heb het album gekocht en ik draaide het dag in dag uit. Ik leerde op dat album andere kanten van metal kennen. Zo had de band ook rustige nummers op het album staan, iets dat ik niet verwacht had maar toch erg goed was. Bovendien zijn veel nummers op het album toch nog retecatchy en kan je refreintjes na twee keer luisteren al meezingen. Daarom is dit denk ik een goede binnenkomer in het genre geweest. Het was iets heel nieuws voor mij, maar het paste best in het straatje van Linkin Park, een band die ik in die tijd ook veel beluisterde.

(afbeelding)

Slipknot behoort nu zeker niet meer tot bands waar ik van houd, alleen het debuut draai ik nog wel eens. Rond deze tijd kwam ik ook op MuMe terecht en ik heb hier toen ook direct een mooie lading aan metal ontdekt. All Hope Is Gone is een zeer essentieel album voor mij, omdat dit album me inleidde tot de metal.

Slipknot, dat was een van mijn favoriete bands toen ik 9 was. Ik had Slipknot-schoenen, ik ging met carnaval als Joey Jordison en ik had 3 t-shirts van Slipknot. Voor de rest hing heel mijn slaapkamer vol met posters en vlaggen van de band.

Ik luister er nu niet meer naar maar het heeft er bij mij ook voor gezorgd dat ik meer Metal ben gaan luisteren.

Zo erg was ik er nog niet aan toe Ik heb Joey Jordison wel een keer ontmoet in een drumwinkel in Roermond. Leuk dat jij door deze band ook verder in de metal bent geraakt!

Slipknot ken ik alleen van Psychosocial, en van hun vreemde maskers.
Leuk nummer, dat wel.
Mooi stukje, weer.

Ah, Slipknot... Ik heb ooit (grof geschat zo'n zeven jaar geleden) nog eens voor mijn verjaardag een Slipknot-muts gekregen van mijn tante. Zowel ik als mijn tante (en de rest van de familie) wisten niet wie of wat Slipknot was. Gelukkig kwam ik daar snel genoeg achter, op dat moment had ik niet echt de behoefte om geassocieerd te worden met die vreemde snuiters.

Green Day heb ik in de fase dat ik dat soort bands leuk vond nooit heel veel aandacht gegeven (behalve Boulevard of Broken Dreams en een cover van Working Class Hero), bijgevolg is dat ik er nu niet veel mee heb. Van Slipknot heb ik zelfs nooit iets geprobeerd. Eigenlijk weet ik niet zo heel veel van de smaak van Gloeilamp, bedenk ik me net. Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar de rest

Deel 5 van mijn muzikale reis

Radiohead – OK Computer

OK Computer was het eerste album dat ik beluisterde toen ik op MusicMeter kwam. Ik zag dat dit album op nummer 1 stond van de Top 250 dus dit moest wel een fantastisch album zijn. Na de eerste luisterbeurten snapte ik niet dat dit album op nummer 1 stond, ik vond Karma Police een aardig nummer, maar verder vond ik het maar een saai en langdradig album. De zeurderige stem van Thom Yorke moest daar nog eens bijkomen. Ik las dat ik dit album de tijd moest geven, dat heb ik toen gedaan en het werd mijn favoriete album, mijn inleiding tot MusicMeter.

Het heeft lang geduurd voordat ik het album kon waarderen maar het was de moeite waard, binnen no-time was ik verslaafd aan OK Computer en stond het album rotsvast op nummer 1 in mijn Top 10. Het album stond vol met nummers van een andere planeet, ieder nummer was raak en bevatte iets dat ik nog niet eerder had gehoord. Het album staat nog altijd op 5 sterren en is nog steeds een favoriet van mij.

Ik weet niet of ik dankzij OK Computer meer muziek heb ontdekt, maar aan de band zelf heb ik veel te danken. Doordat Radiohead later is gaan experimenteren met electronica, kwam ik snel uit bij artiesten als Burial, Massive Attack en Portishead.

(afbeelding)

Doordat dit het eerste album was dat ik op MusicMeter leerde kennen en omdat ik daarna belachelijk veel goede muziek heb ontdekt, is OK Computer een essentieel album voor mij.

Hey, Sammie is begonnen met zijn reis. Een vreemde reis tot nu toe. Beginnen met Velvet Underground en daarna moeiteloos doorgaan met Tokio Hotel.

OK Computer was m'n eerste Rock plaat, en m'n eerste aankoop (samen met Demon Days).
Al snap ik nu totaal de nummer 1 positie niet meer. Radiohead heeft betere platen vind ik.
Maar een leuk stukje, weer!

Rhythm & Poetry schreef:
Hey, Sammie is begonnen met zijn reis. Een vreemde reis tot nu toe. Beginnen met Velvet Underground en daarna moeiteloos doorgaan met Tokio Hotel.

Dat klinkt wel een beetje bijzonder inderdaad Zo is het gelopen zullen we dan maar zeggen.

kobe bryant fan schreef:
OK Computer was m'n eerste Rock plaat, en m'n eerste aankoop (samen met Demon Days).
Al snap ik nu totaal de nummer 1 positie niet meer. Radiohead heeft betere platen vind ik.
Maar een leuk stukje, weer!

Ben ik met je eens, mijn favoriete Radiohead album is nu The Bends.

Mijn favoriet is Kid A, en daarna ook The Bends.

Deel 6 van mijn muzikale reis

Neil Young – Harvest

Harvest was het album dat ik in mijn vaders platenkast vond, en waarmee ik ontdekte dat oudere muziek, waarbij lang niet alles perfect en goed is, ook prachtig kan zijn.

Ik was dit album al een paar keer tegengekomen op MuMe omdat dit een erg goed beoordeeld album was. De naam Neil Young kwam thuis ook geregeld langs, het was natuurlijk een artiest waar mijn ouders mee zijn opgegroeid en mijn vader had dus ook veel van Young in huis. Harvest ben ik gaan beluisteren omdat het album zo goed scoorde op MuMe. De eerste paar luisterbeurten vond ik het allemaal wat simpel en sprongen alleen Heart of Gold en Old Man boven de rest uit. Na vele luisterbeurten kon ik toch al zo’n 6 favorieten kiezen, een groeibriljantje dus. Ik kocht dit album niet lang daarna ook op vinyl. Dit was dus ook nog eens mijn eerste ‘echte’ plaat.

Het album heeft een zomers en rustig sfeertje. Het is nog altijd genieten als ik Harvest opzet, Neil Young mag er dan vaak naast zitten, het is toch steengoed. Bovendien laat Young veel verschillende kanten zien. Van het rockende Alabama tot het mooie en rustige A Man Needs a Maid. De veelzijdigheid is een erg belangrijk punt op Harvest.

(afbeelding)

Harvest is zeer zeker een essentieel album voor mij. Door dit album ben ik meer gaan luisteren naar artiesten als Bob Dylan, Tom Waits en later ook The Doors. Al deze artiesten behoren tot mijn favorieten en twee ervan staan in mijn Top 10.

Harvest was mijn tweede Folk plaatje.
De dag nadat ik hem voor het eerst hoorde, ging ik hem kopen op CD.
Ik vind het nog altijd een sterke plaat.
Mooi stuk weer.

Bedankt Glenn! Volgens mij zijn veel van mijn essentiele albums ook belangrijk voor jou geweest, andersom ook. In jou lijst staan veel albums die mij ook verder hebben gebracht.

Deel 7 van mijn muzikale reis

Sigur Rós – ( )

Dit is het laatste hoofdstuk in mijn muzikale reis. ( ) was een album dat ik op MusicMeter heb leren kennen en waarvan ik heb geleerd dat sommige muziek echt de tijd nodig heeft. De eerste keren vond ik dit maar een saai album, de hoge zang van Jónsi kon me niet bekoren en ik vond dat er geen duidelijke lijn in de nummers zat. Uiteindelijk is ( ) toch een van mijn favoriete albums geworden.

Na wat langer rondgekeken te hebben op MuMe was ik deze plaat al een paar keer tegen het lijf gelopen. Het album trok me erg aan, de bandnaam was erg bijzonder en de albumtitel bracht ook een bepaalde soort spanning met zich mee. Na de eerste paar luisterbeurten was ik erg teleurgesteld en ik heb het album daarna niet meer gedraaid. Toen het winter was kreeg ik de tip om het album buiten te beluisteren, in de sneeuw. Na verloop van tijd begon het album inderdaad te groeien, nummers als Untitled 4 (Njósnavélin) en Untitled 8 (Popplagið) vond ik erg mooi en later deed het hele album het goed. Samskeyti vind ik nu zelfs het mooiste nummer dat ik ooit gehoord heb.

Na dit album ben ik nog meer van Sigur Rós gaan checken en de groep werd een favoriet van mij, vooral Ágætis Byrjun komt akelig dicht in de buurt van dit album.

(afbeelding)

( ) is het laatste écht essentiele album voor mij. Door dit album heb ik geleerd om niet na één luisterbeurt al een oordeel te hebben, maar langer de kans te geven. Dit heeft me later ook bands als Godspeed You! Black Emperor, Tool en Pink Floyd laten waarderen. Groepen waar ik erg van houd, en die ik aan Sigur Rós te danken heb.

Gloeilamp schreef:
Untitled 3 (Njósnavélin)

3 is Samskeyti, 4 is Njósnavélin

Misterfool
Leuke stukjes Gloeilamp . Veel artiesten die ik ook zeer stek vind, komen langs. Ik zou je haast jouw vroegere tokio-hotel fanboyschap vergeven.

Jammer, maar zeven verhaaltjes. Een leuke, compacte reis was het wel. Volgend jaar weer naar de Ardennen.

Teunnis schreef:
(quote)

3 is Samskeyti, 4 is Njósnavélin

Klopt ja, heb het even aangepast

Rhythm & Poetry schreef:
Jammer, maar zeven verhaaltjes. Een leuke, compacte reis was het wel. Volgend jaar weer naar de Ardennen.

Ik ben nog niet lang genoeg op weg om echt 10 albums te bespreken. Er zijn natuurlijk meer belangrijke albums geweest, maar deze 7 hebben toch wel de meeste invloed gehad. Mooi dat jullie het goed vonden, vond het soms namelijk best lastig

Mooi stuk alweer.
De eerste keer dat ik ( ) beluisterde was in de zomer.
Geeft een raar effect aan de muziek maar ik vond het wel erg mooi.
En nu een jaartje later staat hij nog steeds op de tweede plek in m'n top 10.

- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Bakema NL X
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Harderwiek (voorlopig niet)
- Chevy93 X
- Teunnis X
- Deric Raven X
- dazzler X
- wizard X
- shadowboxer
- muziek-fan
- Gloeilamp X
- R&P X
- The Scientist X
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- sxesven
- Edwynn
- iemand74
- Scientist
- Coys
- panjoe
- Fathead
- AOVV
- Vleertje
- Ploppesteksel (ten vroegste in februari)

Who's next? shadowboxer, muziek-fan of Ponty Mython?

Muziek-fan, zie ik niet snel terugkomen.
Dus het wordt Shadowboxer of Ponthy Mython.

- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Bakema NL X
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Harderwiek (voorlopig niet)
- Chevy93 X
- Teunnis X
- Deric Raven X
- dazzler X
- wizard X
- shadowboxer
- muziek-fan
- Gloeilamp X
- R&P X
- The Scientist X
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- sxesven
- Edwynn
- iemand74
- Scientist
- Coys
- panjoe
- Fathead
- AOVV
- Vleertje
- Ploppesteksel (ten vroegste in februari)
- dumb_helicopter

Laat ik ook maar eens proberen m'n muzikale weg te omschrijven. Ik ben niet de beste schrijver, maar ik merk dat ik geïnspireerd door dit topic verschillende albums tegen het licht hou dit mij de verschillende wegen hebben doen uitslaan, dus ik ben zelf eens benieuwd hoe ik het ervan af breng.

Grappig dat zoveel mensen nog (bijna) precies wisten wat ze deden toen ze op MuMe kwamen. Misschien dat het komt, omdat ik niet direct heel actief was hier, maar ik zou het echt niet weten.

En die mensen die Slipknot luisterden. Dat vond ik altijd maar rare vogels. Good Charlotte, nog zo'n drama.

chevy93 schreef:
En die mensen die Slipknot luisterden. Dat vond ik altijd maar rare vogels.

Je bent zelf.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:50 uur

geplaatst: vandaag om 02:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.