MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
Ik lees nog mee hoor.

Mb.
Zeker een leuk topic. Al heb ik lang niet alles gelezen, dus ik ben nog wel eventjes zoet daarmee.

Niels haal mij tot nader orde maar even volledig van de lijst. Ik heb nu vakantie had gehoopt nu die muzikale reis te kunnen doen maar het lot heeft beslist dat ik zowaar via de woningbouwvereniging een huis heb toegewezen gekregen (jaja niet verwacht toch nog gekomen) Dus ik ben voorlopig mega hard aan het klussen en verhuizen en dus hardstikke druk.

Ik meld me weer als ik tijd heb ok!

niels94 schreef:
Graag wil ik van deze users horen of ze nog willen en of we een nieuwe lijst kunnen maken (eventueel door wat mensen uit te nodigen via PM die nog niet zijn geweest, ik denk aan mensen als Mjuman, ThirdEyedCitizen, GrafGantz of herman, die ik allen graag eens aan het woord zou willen zien) en zo de boel nieuw leven in te blazen.

Misschien is het ook leuk om even te zien wie hier nog meelezen? In elk geval ik!

Ik lees ook nog mee. Jammer dat Zaaf ermee stopt, heb zijn verhalen met plezier gelezen en was benieuwd naar het vervolg. Zelf ben ik overigens een jaar geleden al eens geweest. Ik wil best nog eens het vervolg opschrijven, maar niet voor 2025.

edit: jammer dat Vleertje afhaakt, naar haar verhaal was ik ook wel benieuwd.

Toch wel? Gek, ik meende dat je uiteindelijk toch niet was gegaan... Sorry, er is zoveel langsgekomen (heb het nog eens opgezocht en nu weet ik het weer ja, sorry ).

Ik heb best het 1 en ander te vertellen, het probleem dat ik nu echter heb is dat ik niet weet of ik Zomergast en Muzikale Reis dusdanig anders kan maken dat het wel interessant blijft. Lastig

Ik lees het ook nog steeds erg graag moet ik zeggen. Ben het ook wel met ThirdEyedCitizen eens dat de lat door de voorgangers erg hoog is gelegd wat misschien afschrikt (zelf zou ik het ook niet interessanter kunnen brengen dan al gedaan is).

Maar het gaat toch ook om de inhoud, niet alleen de vorm (al twijfel ik eraan dat ook die bij jou dik in orde zal zijn)?

Klopt maar het legt de drempel (ongewild) hoger denk ik. Zelf heb ik al eens aangegeven er gewoon niet zo veel zin in te hebben ook al valt er ongetwijfeld veel te vertellen (ik zou moeite hebben om te schrappen).
Ik kan heel leuk mijn naam in de lijst zetten maar als het dan zo ver is moet ik er wel trek in hebben en ik zie te vaak dat mensen dan ook weer afzeggen en dat wil ik dan weer niet.
Nogmaals: neemt niet weg dat ik andermans verhalen met veel plezier lees

Twijfel om het doen bestaat er wel. Ik heb nog een paar dagen vrij dus mocht er helemaal niemand deze week gaan dan kan ik het overwegen maar aan voorpiepen doe ik niet dus het moet dan echt zo gaan uitkomen (en ik wil het dan ook simpel houden door er gewoon spontaan aan te werken).

Wat mij betreft mag aERo beginnen. Anderen hadden allang (veelal al maanden) kunnen aangeven dat ze wilden, dus het lijkt mij niet dat iemand hem in de weg staat als hij zijn reis hier neerpent. Bovendien is dit, als ik het goed heb, min of meer een eenmalige kans op zijn verhaal en ik ben in elk geval zeer benieuwd.

Verder heb ik nog geen enkele reactie ontvangen, ik zal binnenkort eens gaan PM'en. Hopelijk blijft er überhaupt iets over. Mensen die nu al aangeven te kunnen krijgen wat mij betreft hoe dan ook voorrang. Ik vraag me immers af of een lijst bijhouden vanaf nu überhaupt wel zinnig blijft, of dat het een 'spring in als je zin en tijd hebt'- systeem wordt, zoals het de laatste tijd eigenlijk sowieso al was. Dat zullen we wel zien aan de reacties die al dan niet nog gaan komen.

Jaaa, de reis van aERo

Daar ben ik ook erg benieuwd naar

Okay, dan ga ik een poging wagen nu ik er nog even wat tijd voor heb. Eerste deel komt z.s.m.

Een andere user weet dat hij nu ook moet

Jeej!

Ik ga het alvast proberen volgen.

aerodynamic (âr-d-nmk)

Designed to reduce or minimize the drag caused by air as an object moves though it or by wind that strikes and flows around an object. The wings and bodies of airplanes have an aerodynamic shape.

Nee, hier heeft het niet mee te maken.

Ergens rond de eeuwwisseling ontstond de nickname aERodynamIC.
De oplettenden onder u allen snappen ongetwijfeld wel dat we hier niet te maken hebben met BrEeZaH taal.

De naam ontstond toen het nummer Aerodynamic van Daft Punk door mijn woonkamer schalde en ik een naam nodig had.
Benadruk de letters van mijn voornaam en een prima nick is geboren.

ERIC loopt uiteraard al wat langer mee op deze aardbol dan dat aERodynamIC dat doet op het internet.

Inmiddels 43 jaar waarvan er zo ongeveer 39 wel op één of andere wijze verbonden zijn met muziek want muziek is iets waar zowel aERodynamIC als Eric niet zonder kunnen. Muziek is bijna net zo noodzakelijk als voeding en lucht. Zonder muziek geen aERodynamIC. Zonder muziek ongetwijfeld een heel andere Eric.................. mijn omgeving weet het ('al die concerten van jou', wat heb jij achterlijk veel cd's/lp's') en MusicMeter weet het (5521 stemmen, 37452 berichten, 1308 meningen en 2599 toevoegingen sinds 19 maart 2004).

(afbeelding)

Ik kom niet uit een muzikaal nest en mijn ouders waren en zijn nauwelijks geinteresseerd in muziek. Van hen heb ik dus eigenlijk niets meegekregen op dat vlak.
Oh ja, ze hebben me eind jaren '70 op Algemene Muziek Vorming (AMV) gedaan waaruit naar voren kwam dat ik geschikt was om vioollessen te gaan volgen. Dat hebben ze gestimuleerd.
Ik heb ze daarom toen vervloekt maar ben ze nu erg dankbaar. Een kind dat met een kookwekkertje naast zich elke dag 30 minuten moet oefenen omdat de viooljuf dat wil en je ouders dat ondersteunen is een kind dat niet altijd even blij is en deed dat vervolgens ook niet altijd (daarbij ben ik naast enorm eigenwijs en opstandig ook gewoon aardslui af en toe). Dat ik dat wekkertje handmatig telkens vooruitschoof waardoor die 30 er uiteindelijk 15 of zo werden zal wellicht niet verbazen. Of mijn ouders echt zo achterlijk waren om daar in te trappen valt uiteraard ernstig te betwijfelen. Ze zullen wel genoegen hebben genomen met die 15 minuten
In mijn tienerjaren vond ik het genant om met die koffer over straat te moeten waardoor ik allerlei stoere stickers erop plakte van allerhande popbandjes. Klassiek ontmoette toen al pop.
Maar later vond ik het geweldig om met vrienden samen te spelen, om jongere leerlingen te helpen en vooral om in aan amateurorkest te ploeteren en samen mooie muziek voort te brengen waarvan heel even zelfs in de functie van orkestmeester.
Als ik ergens spijt van heb dan is het toch wel het feit dat ik het instrument toch uit het oog ben gaan verliezen en het (nog steeds) laat verstoffen in een verdomhoekje van de kast, dan helpt een zwak voor dit instrument (en de cello) er niet aan mee dit recht te trekken. Maar aangezien 'zeg nooit nooit' een belangrijk motto voor mij is zou het zomaar kunnen gebeuren dat ik weer ga beginnen hoe moeilijk dat ook zal zijn.

Goed, de jaren '70 dus. Ik denk niet dat ik kan zeggen dat ik in de buik van mijn moeder al heb lopen swingen op fijne muziek daar mijn ouders er niet zo mee bezig waren.
Mijn eerste herinnering stamt uit 1974, ik was toen 4 jaar.

Roger Glover verscheen met Love Is All op tv, althans, zijn clip deed dat. In die tijd had je nog geen videoclips maar dit nummer werd begeleid door een tekenfilmpje en als kinderen iets leuk vinden...... bovendien was het toch wel heel bijzonder om een begeleidend filmpje van een popnummer te zien.
Met een keur aan collegamuzikanten nam Roger Glover met gastartiesten het album The Butterfly Ball and the Grasshopper's Feast op, een muzikale bewerking van een kinderboek. Ronnie James Dio nam de vocalen van deze hit voor zijn rekening.
Hier moet de muziekliefhebber in mij zijn ontstaan maar zoals jullie gaan lezen volgde er heel wat meer om uit te komen bij de aERodynamIC anno 2013.

Een tweede herinnering uit de jaren '70 is de Bohemian Rhapsody van Queen. Ik mag dan wel beweren dat mijn ouders niet veel met muziek deden, mijn moeder vond het wel leuk om elke week naar TopPop te kijken en ik keek mee en heb daar toch aardig wat dingen voorbij zien komen maar er is toch niet alles van blijven hangen. Queen wel. Queen omdat mijn moeder die toch erg waardeerde. Ik vond het een machtig nummer en was gefascineerd door de zanger ervan hoe jong ik ook was. Nu ik deze reis met jullie ben gaan delen ben ik me gelijk gaan afvragen of dit nummer misschien aan de basis heeft gestaan voor mijn liefde voor bombast, drama en theater in muziek. Die liefde is in de loop der jaren niet constant geweest maar anno nu is deze behoorlijk sterk. Queen moet daar welhaast een bijdrage aan hebben geleverd in die jaren.

.

En toen verscheen 'die heks' bij TopPop. Of was het toch een toverfee?

Achtjarige jongentjes waren in die jaren denk ik heel wat naiever dan ze nu zijn of misschien was het toch wel de dromer in mij die compleet betoverd werd door ene Kate Bush.
Ik weet dat ik enorm gebiologeerd naar de clip keek en mijn liefde voor deze zangers was een feit en het is een langdurige relatie mag ik wel stellen want nog steeds zit die achtjarige jongen in mij verstopt die gebiologeerd kan luisteren naar de muziek van deze mysterieuze artiest.
Wuthering Heights is heel erg vormend geweest voor mijn muzikale voorkeuren.

Eind 1978 stond er een hele dikke, zwetende meneer op nummer 1 in de top 40. Ik had toen nog geen benul van wat een hitlijst was maar deze meneer Meat Loaf opende wel de deur naar de platenzaak.
Een schoolvriendje nam mij mee naar Bernard Jansen, een bedrijf in het dorp waar ik woonde die allerhande huishoudelijke apparatuur verkocht maar ook platen en singles.
Dat klasgenootje kocht van zijn zakgeld de single Paradise by the Dashboard Light. Ik vond dat prachtig maar was vooral geinteresseerd in de platenbakken en het stapeltje blaadjes dat op de toonbank lag en wat je gratis mee mocht nemen. Ik deed dat toen niet maar in het volgende hoofdstuk kom ik hier op terug want die blaadjes (de Top 40) gingen een grote rol spelen.
Eenmaal terug in het huis van mijn vriendje aangekomen ging de naald in de groeven en stonden er vervolgens twee stuiterende schooljongentjes te springen door de kamer. 'Stop right there! I gotta know right now' en springen maar weer.

(afbeelding)

(afbeelding)

Zo'n platenspeler wilde ik zelf ook hebben!

Mijn moeder had daar wel een antwoord op: ze kwam met haar oude pickup uit haar eigen jeugd aanzetten (het ding kon zelfs nog op 78 toeren gezet worden) en daarbij hoorde een koffertje met singles van haar. Veel oude meuk maar als kind was ik zo gretig als wat en vond alles leuk.
Het meest opvallend vond ik een blauw hoesje met daarop vier roodharige dames die zongen over Träume der Liebe en er was niks zo mooi als de naald aan het begin van een single neer te zetten.

De start was gemaakt maar de eerste echte eigen aankoop moest nog komen en moet wachten tot het volgende hoofdstuk waar de jaren '80 van start zullen gaan en waar ik me vanaf die tijd een serieus muziekliefhebber ben gaan noemen die aan een muzikale reis begon die ik grotendeels zelf heb lopen uitstippelen (toch het gebrek aan een goede platenkast met inhoud van paps en mams wellicht) maar waar vrienden uiteraard ook wel degelijk van invloed zijn geweest en waar de komst van internet alles in een niet te stuiten stortvloed (overvloed?!) van muziek heeft gegoten.

Een reis waar het me niet gaat om originaliteit maar een reis waarvan ik hoop dat een aantal lezers zich er deels in kunnen herkennen en waar de 'oh ja's' flink uit de kast mogen worden getrokken (een term die misschien kort aangestipt gaat worden in een later hoofdstuk mocht ik daar zin in hebben).

Mag ik nog even zeggen dat ik de stukken van Zaaf erg mooi vond? Ik was dit topic een beetje uit het oog verloren. En nu dan toch eindelijk Aero

Ga ik nog even op mijn gemak lezen vanavond

Leuk begin!

Misterfool
Een van de meest opvallende users van deze site, die op even opvallende wijze zijn reis door zijn essentiële albums begint Tijd om dit topic weer te volgen!.

Ik herken mij hier zeker in, Eric.
Voor mij was Toppop ook inderdaad Queen, Kate Bush en Meat Loaf.
Duncan Brown, PhD en Boomtown Rats zijn acts die mij ook bij bleven.
Grappig dat je niet uit een muzikaal nest komt, maar dat jouw ouders wel open staan voor vioollessen.
Mijn ouders hebben wel veel met muziek, maar weer juist niet met muzieklessen.
Ik scheel maar 19 jaar met mijn ouders, waarschijnlijk scheelt het bij jou meer jaren.

deric raven schreef:
Ik scheel maar 19 jaar met mijn ouders, waarschijnlijk scheelt het bij jou meer jaren.

Ik denk niet dat dat echt te maken heeft met het feit of zij zich met muziek bezig hielden of niet. Mijn vader was en is gewoon meer geïnteresseerd in sport (en als ie muziek moet noemen die hij leuk vindt komt ie al snel uit bij Rieu en BZN) en mijn moeder schijnt in haar jonge jaren Elvis en Cliff Richard fan geweest te zijn en keek zoals gezegd naar TopPop en later keek ze meer met mij mee naar Countdown. Zij gaf altijd wel aan of ze iets leuk vond of niet.
Mijn ouders waren 24 en 27 toen ik geboren werd dus dat is ook niet echt oud of zo.

Ik werd niet gedwongen om muzieklessen te volgen trouwens. Ze lieten me altijd vrij in mijn keuzes maar vonden wel dat als ik ergens aan begon ik me er voor moest inzetten. Dat ik geen interesse in voetbal had was pech voor mijn vader maar hij vond het altijd prachtig als ik actief met muziek bezig was (hij vindt het nog steeds eeuwig zonde dat ik gestopt ben met spelen).
Met mijn verzamelwoede bemoeide hij zich nooit en mijn moeder vond altijd dat ik wel erg veel kocht.

Ik lees vaak dat users hier de platenkast van hun ouders ontdekten en dat lijkt me geweldig (kijk maar naar wat ik ontdekte in de platenkoffer van mijn moeder) maar aan de andere kant heeft het er aan bijgedragen dat ik altijd een beetje mijn eigen gang ben gegaan en dat mijn omgeving mij volgde en door mij dingen leerde kennen.

Nee, gewoon ook jonge ouders.
Wel veel herkenning in het verhaal.

zaaf
Goed, inleefbaar verhaal Aero. Bedankt dat je het stokje hebt overgenomen, scheelt ook voor mn schuldgevoel.

En thanks mensen voor de postume steun. Als ik ruimer in de tijd zit ga ik alsnog proberen mijn relaas te voltooien.

Voor nu veel succes aan Aero en ik blijf zeker volgen.

Herman ik haak niet af maar ik moet een huis woonklaar maken. Voor 1 oktober 2 instructie filmpjes inspreken en dan is het weer lijstjes verwerken voor de verrukkelijke 500, en en en en en nog een heleboel drukte tot ergens eind van het jaar. Ik had het eigenlijk nu in mijn vakantie willen doen maar er kwam ff een huis tussendoor.

Ergo het idee blijft dat ik hier een keer een reis plaats. Alleen niet op korte termijn.

Ik voel een kerstproject aankomen

BrotherJohn
vleertje schreef:
Herman ik haak niet af maar ik moet een huis woonklaar maken. Voor 1 oktober 2 instructie filmpjes inspreken en dan is het weer lijstjes verwerken voor de verrukkelijke 500, en en en en en nog een heleboel drukte tot ergens eind van het jaar. Ik had het eigenlijk nu in mijn vakantie willen doen maar er kwam ff een huis tussendoor.

Doet me denken aan Pink Panther's to do list...

(afbeelding)

Goede start, aERo! Zelfs ik werd een jaar of wat geleden door Kate Bush en dan met name Wuthering Heights betoverend, vele jaren na jou De start van menige muziekliefhebber, zo schat ik het in. Benieuwd naar welke paden het je gevoerd heeft (bombastisch en niet bombastisch).

Dames en heren, inmiddels is de line-up voor dit topic alweer indrukwekkender dan die van menig festival. Dit is de lijst van het moment:

- aERodynamIC
- Mjuman

Hoe tof zou het zijn als ik ThirdEyedCitizen er nog onder mocht zetten (hint, hint)?

En Vleertje: meld je maar gewoon zelf als je zin en tijd hebt

Nog meer aanmeldingen?

Bennerd? Hendrik68? Oldfart? Paap?

Bennerd is in elk geval al geweest, zoek maar terug, was een heel toffe (originele ook, gezien zijn smaak) reis.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:22 uur

geplaatst: vandaag om 22:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.