menu

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
In de early 80's was ik nog erg vloeibaar Mjuman, voor de buis zitten lukte dus niet. Ik ben an sich niet echt liefhebber van live-materiaal maar de combinatie: één van mijn favoriete artiesten, zijn beste song en een wervelend optreden maakt dat ik de video die AM plaatst een zeer warm hart toedraag. Ik zal eens iets opzoeken van Rockpalast.

Edgar18 schreef:
In de early 80's was ik nog erg vloeibaar Mjuman, voor de buis zitten lukte dus niet. Ik ben an sich niet echt liefhebber van live-materiaal maar de combinatie: één van mijn favoriete artiesten, zijn beste song en een wervelend optreden maakt dat ik de video die AM plaatst een zeer warm hart toedraag. Ik zal eens iets opzoeken van Rockpalast.

Black Uhuru (met Sly & Robbie) en Bob Marley zijn echt van S-klasse, maar ook Bowie - Goarshausen (Loreley)'96 moet genoemd worden. Had tickets daarvoor, maar moest door werk afhaken

Leuk dat er weer wat leven in dit topic is gekomen, en leuk verhaal tot nu toe AbleMable!

Edgar18 schreef:
aERodynamIC, er is een topic waar jij, ik en anderen eens hebben geschreven over onze muzikale ontwikkeling. Weet jij welk topic dat is? Het lijkt een beetje hierop.

Ik weet niet beter dan deze, er is wel iets vergelijkbaars geloof ik ja, maar welke dat is??

Deel 4 van mijn muzikale reis.

Vandaag zijn we aangekomen bij de eerste helft van de jaren 90 van de vorige eeuw. Ik heb mijn reisschema helemaal rond en er zullen na dit deel nog 3 delen volgen. Het zullen in totaal 20 albums worden. Ik ben tenslotte alweer 55 jaar en heb dus zeker meer dan 40 jaar durende reis te overbruggen. Hopelijk ben ik nog lang niet uitgereisd en blijf ik muziek ontdekken die me lief is of me meeneemt naar een volgende mooie bestemming.

In de eerste helft van de jaren 90 kwamen er allemaal nieuwe Engelse bands en deze deden me weinig maar uit de VS kwam de "grungë" overwaaien met Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden en de volgende in mijn lijst, de Screaming Trees. De grunge kreeg me best even te pakken maar raakte dat ook na een paar jaar alweer kwijt, maar de Screaming Trees was voor mij de ontdekking van Mark Lanegan. En deze ben ik solo na de Screaming Trees blijven volgen en behoort tot mijn favoriete zangers van de laatste decennia.
Het gaat dan om het album "Sweet Oblivion", en deze was toen echt wel een tijdje mijn lijfcd en overal nam ik deze cd mee naar toe. Om dan bv op feesten, Nearly Lost You, uit de speakers te laten knallen.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=PE5f561Y1x4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Ook kwam er begin jaren 90 een ander band uit de VS aanwaaien en dan heb ik het over de Black Crowes. En zij zijn, met hun tweede album "The Southern Harmony and Musical Companion" weer belangrijk voor mijn reis geweest omdat ze me op het spoor brachten van de klassieke Southern Rock uit
de jaren 70 zoals bv Lynyrd Skynyrd. Gelukkig kwam er begin jaren 90 een mooie 3 CD box uit van Lynyrd Skynyrd en het is deze box die ik ook in mijn reis wil opnemen en was ook het eerste wat ik van Lynyrd Skynyrd aanschafte. Ook was Lynyrd Skynyrd toen van invloed op me om de gitaar weer op te pakken en in een bandje te gaan spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=BYyRLTveFJQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

https://www.youtube.com/watch?v=DA0z9EcefOU

In 1993 en in 1995 reisde ik af naar Nieuw Zeeland en Australie. En ontdekte ik in Auckland en ook in Sydney een paar prachtige platenzaken waar ook veel meer Country was te krijgen als hier en ik ging ook helemaal los in die winkels. Ook ontmoette ik iemand in Nieuw Zeeland die helemaal weg was van country en ook een prachtige collectie had. En deze man had ook de LP, Lonesome On'ry And Mean, van Waylon Jennings. Mijn volgende album in deze reis. Want dat was echte een ware ontdekking voor me en de eerste aanraking met de Outlaw country. Ik hield al van Country maar de Outlaw beweging was toen nog aan mij voorbij gegaan.

Ook begon Johnny Cash in 1994 met het verschijnen van zijn eerste album in de American Recordings reeks onder bezielende leiding van Rick Rubin aan een creatieve opleving die ook niet aan mij voorbij ging. Ik was al gek op zijn oude werk maar het eerste album in deze reeks, American Recordings, was een prachtige hernieuwde kennismaking met Johnny Cash.

https://www.youtube.com/watch?v=1NWi1Kl1_qM

https://www.youtube.com/watch?v=b_X_SWuwM7k

Met deze twee grootheden uit de Country wil ik deel 4 van mijn muzikale reis afsluiten. En voor volledigheid nog even alle albums tot nu toe op een rijtje;

Rolling Stones - Black & Blue
Led Zeppelin - Presence
Neil Young - Harvest
The Birthday Party - Junkyard
The Gun Club - The Las Vegas Story
Dolly Parton - Love Album
Tim Rose - Tim Rose aka Morning Dew
Otis Redding - Sings Soul Ballads
Bobbie Gentry - Fancy
Screaming Trees - Sweet Oblivion
Black Crowes - The Southern Harmony And Musical Companion
Lynyrd Skynyrd - Lynyrd Skynyrd ( 3 CD BOX)
Waylon Jennings - Lonesome, On'ry And Mean
Johnny Cash - American Recordings

Interessante combinatie aan artiesten. Leuk om te volgen

Het begin van mijn Spaanse muziektour eind jaren 90.

https://www.youtube.com/watch?v=VeRfPIEpxr0

Flamengo in combi met rock. Voor mij een ontdekking.

https://www.youtube.com/watch?v=1_luvrEoQnI

Michiel Cohen lees even de openingspost van Niels94 voor dit topic:

niels94 schreef:
Ik speel al een tijdje met het idee om dit topic op te zetten en nu dacht ik: laat ik het maar gewoon doen. In dit topic ga (in eerste instantie) ik aan de hand van rond de 10 albums die echt belangrijk zijn geweest voor wat ik ik nu beluister als het ware mijn 'muzikale reis' uiteenzetten. Dus hoe bepaalde albums ervoor hebben gezorgd dat ik bepaalde muziek ging waarderen, ik nieuwe genres ontdekte, vooroordelen werden ontkracht, etc.

Dit is de bedoeling: ik plaats om de zoveel dagen, of misschien soms wel om de dag o.i.d., hangt ervan af of ik ineens heel veel zin heb om te typen, een album met een begeleidend stukje over waarom dit album mij zo heeft beïnvloed, wat die invloed is geweest en wat ik er nu van vind (want er gaan ook een aantal albums voorbij komen die ik helemaal niet zulke punten geef). Op deze manier krijgen jullie en ik een beetje het idee van mijn muzikale ontwikkeling. Jullie zullen het wel zien

Bovenstaande zijn prima tips, maar het idee van het topic is dus eigenlijk dat om de beurt iemand vertelt over de ontwikkeling van zijn smaak aan de hand van een aantal albums/ artiesten. Met op die manier filmpjes plaatsen doorkruis je een beetje het verhaal van AbleMable, en leren we ook niet zoveel over de ontwikkeling van jouw smaak.

Wellicht leuker om, nadat AbleMable klaar is, dit opnieuw te plaatsen met wat uitgebreidere toelichting. Als je alleen tips wilt geven, zijn misschien de 'Maak kennis met..' topics geschikter.
Just some advice

Deel 5 van mijn muzikale reis.

Met deel 5 zijn we aangekomen bij de tweede helft van de jaren 90 en de eerste jaren na de eeuwwisseling.
En een album dat me aangenaam verraste was " Car Wheels On A Gravel Road" van Lucinda Williams in
1998. En dit is dan ook het volgende album in mijn reis. Lucinda Williams zou vanaf dat moment belangrijk worden voor me en volg ik haar tot op de dag van vandaag. Zij was voor mij het bewijs dat er nog steeds goede Country gemaakt kon worden. Het prachtige nummer "Drunken Angel" ging natuurlijk over Blaze Foley maar soms had ik ook het idee dat het over mij ging....

https://www.youtube.com/watch?v=wLUf7X5ILJA

De jaren 90 was voor mij een roerige tijd. Eerst liep begin jaren 90 mijn relatie op de klippen o.a. door mijn drank en druggsgebruik wat daarna zou exploderen. Was mijn coke gebruik eerst nog recreatief maar in de tweede helft van de jaren 90 was ik een echte coke junk en ook een alcoholist. De drank en drugs waren toen alles bepalend en ik was zeker geen aangenaam figuur meer om mee om te gaan en liet veel in de soep lopen, ook mijn werk. En het was ook mijn werkgever die in 1997 ingreep en me op verlof stuurde of beter gezegd de ziektewet instuurde om met mezelf aan de slag te gaan. En dat werd een strijd die wel even een paar jaar duurde met veel vallen en opstaan. Maar eind 2000 was ik toch wel verlost van mijn verslavingen. En laat nu ook in die periode Nick Cave erg druk geweest te zijn om aan zijn verslavingen te werken. En dat resulteerde bij hem in het prachtige album uit 2001, No More Shall We Part. Ik proefde bij dit album ook zijn strijd tegen zijn demonen en verslavingen. "Where is my nurse? I need some healing" of "Save Yourself, Help Yourself". Afijn, deze plaat hielp me echt om alles een plek te geven en nieuwe paden op te gaan en verdient daardoor ook een plek in deze muzikale reis.

https://www.youtube.com/watch?v=4sfhvxTZ0wo

Een ontdekking die ik begin van deze eeuw deed, was The Band. Natuurlijk toen al jaren uit elkaar maar ze waren altijd aan me voorbij gegaan. Natuurlijk kende ik wel hun bekendste nummers als bv The Weight....maar hoe goed ze werkelijk waren ontdekte ik dus pas toen ik hun tweede album, gewoon The Band geheten, aanschafte. En op dit album vind ik The Band op zijn best en als The Band op zijn best is, is er geen betere band! Jammer genoeg waren ze niet al te vaak op hun best, volgende albums zijn toch allemaal een stuk minder. Maar de volgende clip toont The Band zich op hun best met het onovertroffen, King Harvest (Has Surely Come).

https://www.youtube.com/watch?v=TaKD1Vdarnw

Met The Band komt een eind aan deel 5 van mijn reis. Nog twee delen te gaan en dan komt er alweer een eind aan deze reis.

Overzicht van de albums tot nu toe in deze reis;

Led Zeppelin - Presence
Neil Young - Harvest
Bobbie Gentry - Fancy
Lucinda Williams - Car Wheels On A Gravel Road
Nick Cave & The Bad Seeds - No More Shall We Part
The Band - The Band

Wederom een interessant stuk AbleMable, knap dat je over je donkere periode durft te schrijven.

Wat mij vooral aanspreekt zijn je schrijfsels over country, een muziekstijl waar ik zelf erg van houd. Favoriet is de jaren ‘70 outlaw beweging waar ook de door jou aangehaalde Blaze Foley toe behoorde. Het meest hou ik van Townes van Zandt, Mickey Newbury en Gene Clark. Ken je ze?

Een artiest van nu die me heel erg aanspreekt is Cody Jinks. Ken je hem? Mocht je nog wat andere nu-country tips willen dan zeg je het maar.

Edgar18 schreef:
Wederom een interessant stuk AbleMable, knap dat je over je donkere periode durft te schrijven.

Wat mij vooral aanspreekt zijn je schrijfsels over country, een muziekstijl waar ik zelf erg van houd. Favoriet is de jaren ‘70 outlaw beweging waar ook de door jou aangehaalde Blaze Foley toe behoorde. Het meest hou ik van Townes van Zandt, Mickey Newbury en Gene Clark. Ken je ze?

Een artiest van nu die me heel erg aanspreekt is Cody Jinks. Ken je hem? Mocht je nog wat andere nu-country tips willen dan zeg je het maar.

En of ik ze ken! Draai ze ook regelmatig maar vind van deze drie Townes van Zandt er wel boven uitspringen. En alvast een tip vd sluier, Cody Jinks komt overigens nog aan bod in het volgende deel!

Deel 6 van mijn muzikale reis.

Met deel 6 komen we alweer aan het een na laatste deel van mijn muzikale reis en zijn we aangekomen in de huidige tijd.
Zoals bij mijn eerdere delen wel te merken is, heb ik altijd wel een voorliefde gehad voor Country muziek.
En de laatste jaren verschijnt er weer op dat gebied zoveel goede muziek en nieuwe artiesten. En twee daarvan wil ik in dit deel eruit lichten. Beide deden zo een 10 jaar geleden hun intrede bij me en beide hebben me weer verder meegenomen op reis naar het ontdekken van nieuwe muziek.
In 2009 was dat Jamey Johnson met zijn tweede album "That Lonesome Song" en een goed jaar later Cody Jinks met zijn debuutalbum "Less Wise".
Beide heren beschikken over een machtige stem en tonen toch wel enige overeenkomst met de Outlaw Country beweging van de jaren 70. Zowel met hun muziek als de wil om zelf hun weg te bepalen. En daarmee maken ze country dat niet is glad gestreken tot Nashville Country pop. Maar toch wel echt Country is en geen Americana of Alt.Country.

https://www.youtube.com/watch?v=5Sefji4SjO8

https://www.youtube.com/watch?v=RSwjqX3_rd8

En dit was dan deel 6 van mijn muzikale reis, morgen het laatste deel.

Overzicht van de albums tot nu toe in deze reis;

Led Zeppelin - Presence
Neil Young - Harvest
Bobbie Gentry - Fancy
The Band - The Band
Jamey Johnson - That Lonesome Song
Cody Jinks - Less Wise

Deel 7 en laatste deel van mijn muzikale reis.

Vandaag alweer aangekomen bij het laatste deel van mijn muzikale reis. En wil ik stil staan bij, voor mij, het meest essentiele album op het moment, Blood On The Tracks van Bob Dylan.
Bob Dylan is er altijd wel geweest voor me maar merk dat hij de laatste jaren steeds belangrijker is geworden voor me en ik hem ook steeds meer ben gaan waarderen. En hetzelfde geldt dus voor de in mijn ogen Bob's beste, Blood On The Tracks.
Al aangeschaft begin jaren 90 en toen ik vond ik het album wel o.k. maar ontvouwde zich de schoonheid ervan nog niet. Dat gebeurt dus pas de laatste jaren bij me en inmiddels is het het album wat me het meest lief is.
En waar het nu precies in zit weet ik niet. Ja ik luister graag naar teksten en zeker ook naar de teksten op dit album, maar wat Bob Dylan er precies mee bedoeld is me niet duidelijk. Ze zeggen dat het zijn echtscheidingsplaat is..Dylan zelf zegt dat hij zich door Tsjechov heeft laten inspireren.
Maar belangrijkste is toch gewoon dat ik de songs allemaal heerlijk vind, combinatie van factoren, de tekst, de muzikale begeleiding, de productie en zelfs zijn stem en zang. Ik kan dit album altijd opzetten en luister er heel veel naar en in zijn geheel! En ik word er dan altijd heel blij van en rustig, album heeft een soort zalvende uitwerking op me.

https://www.youtube.com/watch?v=YwSZvHqf9qM

En met Tangled Up in Blue komt er een eind aan mijn muzikale reis voor nu. Ik ben hopelijk nog lang niet uitgereisd en hoop op nog steeds meer nieuwe muziek voor me om te ontdekken of te herontdekken.
Ik hoop dat sommige het leuk hebben gevonden om mijn muzikale reis mee te lezen en bovenal hoop ik dat het anderen aanzet om dit mooie topic levend te houden en ook hun reis hier te delen.
En om welke muziek het dan ook gaat, ik vind het altijd heel boeiend om te lezen van wat voor muziek iemand houdt en betekent voor hem of haar en hoe hij of zij hiertoe is gekomen.
Ik heb geprobeerd om de albums uit te kiezen die eens heel belangrijk voor me waren en me meenamen op reis naar nog meer muziek van de artiest zelf of van anderen. Sommige albums behoren ook niet (meer) tot mijn favorieten of hebben bepaalde artiesten ook wel betere albums gemaakt waar ik dan later achter kwam.

En nu ga ik ook nog even vals spelen met een toegift. Ik heb daar pas sinds eergisteren toe besloten.
En ik vond dat ik deze artieste niet ongemeld kon laten.
Mijn moeder is ongeneeslijk ziek en de laatste dagen komt steeds meer het besef dat we niet meer zo veel tijd samen hebben. En mijn moeder woont bij me en is de dagelijkse mantelzorg voor mij, en dat is zwaar maar ik doe het met alle liefde. Er is ook niemand anders meer om het te doen of samen mee te doen. Vandaar ook altijd mijn bijdrages hier in de vroege ochtend, dat is het moment dat ik even een paar uur voor mezelf heb, moeders slaapt nog.
Maar mijn moeder is ook een liefhebber van muziek en daar kan ze nu nog heel erg van genieten. En ook heeft ze mij van kleins af aan de liefde bijgebracht voor Billie Holiday. Haar grootste muzikale liefde.
En ik wil dus afsluiten met het nummer, Strange Fruit, dat vind mijn mams en ook ik Billie's mooiste nummer en als ik het nu voor ons opzet is het ook ons moment en zijn we tot tranen geroerd door de schoonheid ervan...En voor mij openbaart zich nog steeds meer de schoonheid en ook de pijn die in dit nummer zit. Dus het nummer hoort zeker toch thuis in mijn muzikale reis en dus op het laatste moment als toegift bijgesloten.

https://www.youtube.com/watch?v=-DGY9HvChXk

De gehele lijst van mijn reis;

Led Zeppelin - Presence
Neil Young - Harvest
Bobbie Gentry - Fancy
The Band - The Band
Jamey Johnson - That Lonesome Song
Cody Jinks - Less Wise
Bob Dylan - Blood On The Tracks
Billie Holiday - Strange Fruit (song)

Mooi AbleMable, een ontroerend monument voor hoe muziek tijdens verschillende levensfases een onvoorwaardelijke vriend kan zijn. En prettige muzikale keuzes ook nog!

Hopelijk wil iemand het stokje weer overnemen?

Ik geloof dat Michiel Cohen stond te springen

GrafGantz schreef:
Ik geloof dat Michiel Cohen stond te springen

Volgens mij heb ik al een bijdrage geleverd.

Oh, dat moet ik dan gemist hebben. Ik zag alleen wat topic-vervuiling.

Bedankt AbleMable, een fijne reis met een mooi slot.

Ik vind het ook wel leuk bij te dragen aan het topic. Over een paar weken heb ik daar ruim de tijd voor. Volgens mij werken we niet met een wachtlijst dus ik hoop dat er zo rond half december plek is. Zo niet dan spring ik later een keer in.

Edit: overigens wil ik ook best vandaag of morgen beginnen, maar dan kan ik niet beloven dat er iedere dag een schrijfsel volgt.

Mooie reis met een bijzonder slot.

Edgar18 schreef:
Bedankt AbleMable

Edit: overigens wil ik ook best vandaag of morgen beginnen, maar dan kan ik niet beloven dat er iedere dag een schrijfsel volgt.

Ik zou zeggen, gewoon lekker beginnen. Ik was in de omstandigheid dat ik elke ochtend ff lekker de tijd voor had en het me afleiding gaf met alle zorgen. Dus laat mijn tempo niet bepalend zijn.

GrafGantz schreef:
Oh, dat moet ik dan gemist hebben. Ik zag alleen wat topic-vervuiling.

Je zag 2 links naar een You Tube filmpje met een kort commentaar van mij. Dus gewoon aanklikken en luisteren. Zo moeilijk is het niet.

Michiel Cohen schreef:
(quote)

Je zag 2 links naar een You Tube filmpje met een kort commentaar van mij. Dus gewoon aanklikken en luisteren. Zo moeilijk is het niet.

Denk dat heer Graf meer een woordmans is, terwijl uit je andere posts op de site telkens weer blijkt dat jij niet zo van het proza bent, maar meer een link-michiel

Dank AbleMable voor je mooie muzikale reis.
Zelf ook mantelzorg voor mijn moeder gedaan, waren zware tijden.

Ik zie dit topic nu pas: erg interessant. AbleMable; lekkere platen, herkenbare verhalen. Ik ga dit topic maar eens volgen.

Michiel Cohen schreef:
(quote)

1. Het was niet jouw beurt
2. Het waren 2 losse nummers, geen albums
3. Het was niet jouw beurt
4. De links gingen nu niet bepaald gepaard met persoonlijke verhalen
5. Het was niet jouw beurt

Michiel, als je bij iemand op een feestje komt, been je dan ook gelijk door naar de stereo om je eigen muziek op te zetten?

Sandokan heeft je uitgebreid en netjes verwezen naar de openingspost en opzet van dit topic, zo moeilijk is het toch niet daar even kennis van te nemen? Het komt nu over alsof je alleen maar geïnteresseerd bent in je eigen berichten en dit is nou net bij uitstek een topic waar het om een ander draait.

--

AbleMable, dank voor het delen van je muzikale reis (en tegelijk het weer tot leven brengen van dit mooie topic).

Sluit me bij de vorige poster aan: respect voor je openhartigheid en al zullen (onze) smaken verschillen, ben ik het helemaal met je eens dat muziek a healing and/or comforting power heeft.

Voor een deel komt mijn liefde voor jazz op het conto van mijn pa (liefhebber van o.m. Satchmo, Bird, Glen Miller)

Twee dagen verder en ik merk dat het me tijdtechnisch niet gaat lukken. Dit topic is niet gebaat bij een (te) langzame reis. Wanneer er geen andere reis aan de gang is start ik half december.

Edgar18 schreef:
Twee dagen verder en ik merk dat het me tijdtechnisch niet gaat lukken. Dit topic is niet gebaat bij een (te) langzame reis. Wanneer er geen andere reis aan de gang is start ik half december.

Zou zeggen, eerst was er de trekschuit, toen de dilligence, daarna de stoomtrein, maar soit, uwes wordt - net als de sneltramlijn naar Science Park Utrecht (a.k.a. De uithof - er wordt al enige maanden proef gedraaid) uitstel verleend - echter het uitgesproken commitment kan niet meer worden herroepen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:17 uur

geplaatst: vandaag om 03:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.