MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Leeftijd verandert smaak muziek

zoeken in:
Tone Loc en Salt 'N Pepa teringmuziek...

Wild Thing, Push It en Let's Talk About Sex zijn allemaal klassiekertjes

Na de hapy hardcore house taaide ik helemaal af en ben me gaam stotrten op de psychedelic trance en de zgn, Shoegaze rock van the curve en de industrial van meat beat Manifesto en nine inch nails.
Ook the orb en Orbital vond ik te gek.

Andere altrnatieve dingen als Autechre, Future sounds of London begon ik ook heel leuk te vinden. Osdorp Posse vind ik leuk omadat behalve hun geestige en vlijmscherpe teksten die je bij andere nederlandstalige artiesten niet zo snel tegenkomt ook hun beats mij doen denken aan veel hiphop uit de jaren,80. Later ben ik van de commerciel hihop en R and B gaan houden als Ashanti,Jagged edge, Ginuwine, The game, 50 cent en Destiny,ds child. Dit omdat ik ook de soul,funk en Disco uit de jaren 70 en 80 zo waarderen kan en omdat ik van deze artiesten vind dat zij deze Afro-amerikaanse zwarte muziektraditie op een waardige traditie voort weten te zetten

Zo! nu verder met mijn verhaal. Maar ik vind dat de Dance muziek Nu toch een beetje op z,n gat begint te raken. Al die zogn""futerefunk'"
Die truttemuziek met zo,n nep Quasi jaren,70 discobeatje er doorheen. Het bekendste trieste voorbeeld daarvan was een tijdje terug Alcazar. Bleegh! wat een rotbandje was dat . En die R&B en hip hop nu daar zitten best grappige dingen tussen. Maar ook dat begint me een beetje de strot uit te hangen.

Als ik nu kijk wat voor fantastische muziek er nu komt uit landen als Spanje, Noorwegen, IJsland, België en Hongarije..Dan krijg ik een beetje de indruk dat Groot-Brittannië en de verenigde staten hun leidende rol die ze in de populaire muziek al decennia hebben gehad een beetje aan het kwijt raken zijn.

Wat betreft de dance, daar ben ik het wel met je eens. Vroeger zag je toch vooral nieuwe stijlen op dat gebied, iets wat ik de laatste jaren erg mis (misschien is het er wel, maar het valt mij niet op iig). Er zijn nu vooral veel covers of samples van oudere nummers verwerkt in de hedendaagse dance. Soms pakt dat leuk uit, maar vaak ook totaal verkeerd.

Nah, de dance van eind jaren 80, begin 90 blijf ik veruit het leukste vinden. (Zal er ook mee te maken hebben dat ik toen maar 16, 17 was?)

Ik waardeer van de laatse jaren vooral Ellen Allien en Trentemoller.

tnf
musicfriek schreef:
Nah, de dance van eind jaren 80, begin 90 blijf ik veruit het leukste vinden. (Zal er ook mee te maken hebben dat ik toen maar 16, 17 was?)

Dat kan zijn. Maar het lijkt echt alsof dat oude spul gemiddeld genomen creatiever en wat minder 'vlak' klinkt.

Ik luisterde voor 1991 nog geen muziek, heb vrijwel alles wat ik van ervoor ken pas verlaat ontdekt, en desondanks komen veel van m'n (dance-)favorieten uit 1988 t/m 1990 (naast de paar jaren erna). Dat kan moeilijk aan jeugdsentiment liggen.

O.k., het ligt qua sound dicht bij de muziek waarmee ik wél opgegroeid ben, omdat de periode erop aansluit, maar toch.

Recente dance-nummers die ik met evenveel plezier draai? Veel verder dan Mylo - Paris 400 (Etienne de Crecy Remix), eind 2006 uitgebracht, kom ik niet. Vorig jaar had je Guillaume & The Coutu Dumonts - Le gans, die vind ik ook nog best leuk. Deze nummers komen qua frisheid nog bij die oude dingen in de buurt.

In 1988-1990 was de dance vooral in opkomst. Wel begrijpelijk dat je die periode het leukst vind, vind ik ook wel

Zover ik het me kan herinneren begon het allemaal met S-Express en Inner City destijds.

Daarom houd ik ook zo van de Turn Up the Bass-serie, daarin kun je heel mooi de ontwikkeling van dance zien

Ik heb wat berichten van eerder vanavond verwijderd. Ik geloof dat het nu allemaal via PM wordt opgelost.

Nou ik vind vooral de dance van zowel eind jaren,70/begn jaren,80 en zeg maar ook de LA reid en babyfaceprodiecties en terry jemes /Lewis producties van middenjaren 80 geweldig.
En veel dance vanaf midden jaren,90 tot pak,m beet 2006 was ook zeer de moeite waard.
eind jaren,80/begin jaren,90 zaten ook hele goeie dingen tussen,maar was soms ook wel aan de erg melige kant. Als voorbeeld neme die geweldige wereldartiesten waar we eerder over discussieerden.

Trouwens TNF, het valt me erg op dat bij veel jonge gebruikers op deze site er veel in hun top10 lijstje artiesten van ver voor hun geboortejaar hebben staan. En ik heb ook het idee dat qua populariteit onder jongeren de dance ook al aardig dramatisch terrein aan het verliezen is.

Die eerste Turn up the bass serie, zijn, houwel veel liedjes aan de wat erg melige kant waren., Qua sound en ritme behoorlijk inventief was. Qua geluid en ritmestructuur zaten daar toen dingen in die je in de reguliere popmuziek niet hoorde en daarom had dat wel z,n historische waarde.
Vanaf het eerse deel dat 2 Unlimited er op verscheen en andere Eurohouse-bagger daalde deze serie echter af naar een behoorlijk bedenkelijk peil

tnf
da housefreak schreef:
En ik heb ook het idee dat qua populariteit onder jongeren de dance ook al aardig dramatisch terrein aan het verliezen is.

Dat idee heb ik nou juist niet. Dat hele Sneakerz/Housequake/Nope=Dope/enz.-gebeuren leeft enorm. Tenminste, hier is dat zo (het is een wat boerse regio, mogelijk maakt dat wat uit.).

Wel komt de dancescene duidelijk oppervlakkiger op me over dan vroeger. Meer regeltjes waaraan muziek moet voldoen om zogenaamd cool & hip te zijn, meer uiterlijk vertoon (ook weer met 1001 regeltjes), enzovoort. Maar dat kan ook zo lijken omdat ik zelf ouder ben geworden. Dat ik dat soort dingen vroeger minder goed zag.

Ja ,maar je hebt natuurlijk binnen die jongeren verschillende subculturen. Ik denk onder die personen onder wie dat leeft dat dat ook wel een bepaald soort slag publiek is ondr die jongeren.
Veel anderen zie ik toch dwepen met Tokio Hotel(sorry dat ik het moet zeggen,maar vind dat best een aardig bandje trouwens) Within temptation, Christina Aguilera, Shakira, Jeroen van der boom(Brrrrr!!!)

Ook nogal wat Belgische en franse Jongeren die dwepen met Gorki, Brigiite gainsbourge, Peppermoon en andere sentimentele Franstalige en Vlaamstalige wijnkelder-openhaarvuurpop.

Nogmaals, ik praat hier wel over jongeren van verschillende snit

da housefreak schreef:
Vanaf het eerse deel dat 2 Unlimited er op verscheen en andere Eurohouse-bagger daalde deze serie echter af naar een behoorlijk bedenkelijk peil

Ik heb de hele serie hier en hier ben ik het dus niet mee eens. Behalve 2 Unlimited was er nog veel meer genietbaars. Niet gelijk alles in 1 keer zo naar beneden halen, want het is gewoon niet waar

Vooral halverwege de jaren 90 is er nog erg veel leuke dance uitgekomen

O ja, wist je dat het aantal bezoekers van de LOverparade In Berlijn ook al dramatisch is gekelderd? dat de gemiddelde bezoeker van Sensation en dance valley ook dramatisch is gestegen.
En dat dat dus ook al op dramatische wijze ietwat begint te "vergrijzen""

zou je in het vervolg de term "vergrijzen" niet meer willen gebruiken als je hebt over een generatie die juist in de kracht van zijn leven is

Ja haverwege de jaren 90 zeker. Maar dan bedoel ik vooral de series als Pulse, A taste of goa trance. the psychedelic trance chapter. Ambient tracks.
En de drum and baas en Jungle. En ook Aphex twin, Bioshpere, Future sounds of London, Autechre,Orbital, The Orb, Goldie, Richie hawtin. Plastikman, Speedy J, Hallucigonen, Simon posford
Ltj bukem, 4 hero.........

Nou ja,het was toch ook met aanhalinstekentjes!?
en bovendien....jij bent de 30 nog niet gepasseerd.

ik zie het 3e decennium al aan de zeer directe horizon gloren hoor

GrafGantz schreef:
ik zie het 3e decennium al aan de zeer directe horizon gloren hoor

Euhhhh sorry om je uit je droom te helpen maar je begint zeer binnen kort aan je 4e decennium.....

kan je nagaan hoe vroeg ik al begin te dementeren

Misterfool
Bij Coldplay - Viva La Vida Or Death and All His Friends (2008):

Freddielotje schreef:
Veel halve nummers. In tegenstelling tot The Beatles weet Coldplay daar niet de juiste draai aan te geven. Overigens vind ik het niet een slecht album, wel een mindere.

persoonlijk vind ik de beatles totaal overschat en vind ik coldplay veel en veel beter. Dit album is voor mij 4.5 ster waard voor de prachtige haast symfonische stijl.

ik vind viva la vida/violet hill de hoogtepunten van dit album. de rest doet niet onder maar die 2 liedjes zijn voor mij een van coldplay''s beste.

Misterfool schreef:
Persoonlijk vind ik de Beatles totaal overschat en vind ik Coldplay veel en veel beter.
Is me dat lachen, een dag voor mijn vijftigste verjaardag .

Nicci
Misterfool schreef:

persoonlijk vind ik de beatles totaal overschat en vind ik coldplay veel en veel beter. Dit album is voor mij 4.5 ster waard voor de prachtige haast symfonische stijl.

"z'on persoon is volledig a-musicaal en/of luistert rap. wat eigenlijk het zelfde inhoud."
http://www.musicmeter.nl/album/70/info/510#514

"misterfool" The name says it all!! Zeker wat wat de Beatles betreft, nog nét niet over de hill, maar scheelt niet veel!

Beetje trieste reacties. Die jongen is pas 14 of 15 zeg... Laat hem lekker van Coldplay genieten.

Die reacties zijn inderdaad wat overtrokken, maar anderzijds moet Misterfool zijn woorden wikken. Als hij zich in de popgeschiedenis verdiept zal hij wel inzien dat the Beatles veel hebben betekend bij een grote generatie, velen hebben interesse voor muziek gekregen of zijn muzikant geworden vanwege the Beatles.
Moest je in een café met wielerliefhebbers zeggen dat Eddy Merckx overschat is kwam je er ook niet zonder kleerscheuren vanaf.

Overschat is idd een overdreven term voor The Beatles. Die heren hebben echt geschiedenis geschreven. Of je het mooi vindt is een ander verhaal (ik vind hun muziek nu maar zozo).

Daar heeft LucM een punt. Maar het is wel bemoedigend dat zo'n jong iemand zo vroeg al een bepaalde smaak aan het ontwikkelen is. Ik was erg verbaasd toen ik zijn top 10 zag. Misterfool, er ligt nog zoveel moois in het verschiet. God, ik wou, dat ik het helemaal opnieuw mocht gaan "erleben".

Nicci schreef:
"z'on persoon is volledig a-musicaal en/of luistert rap. wat eigenlijk het zelfde inhoud."

Zit je met deze uitspraak niet ongeveer op hetzelfde niveau?

Nicci
Klik nu even op die link.

Ad Brouwers schreef:
Daar heeft LucM een punt. Maar het is wel bemoedigend dat zo'n jong iemand zo vroeg al een bepaalde smaak aan het ontwikkelen is. Ik was erg verbaasd toen ik zijn top 10 zag. Misterfool, er ligt nog zoveel moois in het verschiet. God, ik wou, dat ik het helemaal opnieuw mocht gaan "erleben".

Toen ik 14 was, was ik al enorme fan van de fab4. Maar ik haatte Bob Dylan: "wat een gezever", "steeds hetzelfde gedurende 7 minuten", "kermismuziek",.... . En kijk nu: Bob Dylan is mijn held!

Wat ik wil zeggen is dat de smaak die je creeert wnn je nog jong bent niet evenredig is met de muziek die je eigenlijk wel écht goed vind. De klik komt vaak pas later.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:40 uur

geplaatst: vandaag om 10:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.