MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Leeftijd verandert smaak muziek

zoeken in:
toen ik 5 was: Abba, Bee Gees & Madonna
toen ik 12 was: Nelly, Lil' Wayne, Birdman, Jermaine Dupri en dat soort meuk
en nu: Nas, A Tribe Called Quest, Madvillain (&nog veel meer in hip-hip), Bob Dylan, The Rolling Stones & The Doors

RedLightCityBoy
1998 (ongeveer) tot 2003: Alles wat in de top 40 stond vond ik toen erg goed. Met name: Nelly, Pink, Ja Rule, Usher, Jennifer Lopez, Nivea, Ashanti en nog veel meer van dat soort muziek...

2004 tot 2007: In 2004 het legendarsiche computerspelletje: GTA: Sand Andreas gekocht (ooh 18+) en daar mee kwam mijn liefde voor hiphop echt tot stand. In dat spel zaten erg veel fraaie old-skool nummers. Vanaf het moment dat ik: Ain't Nuthing But a G Thang hoorde van Dr. Dre & Snoop Doggy Dogg hoorde in dat spel wist ik het zeker! Hip-Hop was mijn genre! tot 2007 groeide mijn kennis lichtelijk en zo kon ik van alles binnen het genre genieten.

2008 tot nu: Mijn muziekale smaak ik gelukkig erg verbreed en ik sta nu dus open voor zowat elk genre. Ik 2008 weer erg veel nieuwe hip-hop ontdekt dankzij Musicmeter. Mijn stijl is daardor nog meer ontwikkelt. Nu luister ik echt alles. IDM/Hip-Hop/Reggae/Soul/Funk/Rock/Jazz en ga zo maar door.

Ik verzoek iedereen het wetenschappelijk boek:

Musicophilia "Tales of music and the brain van Oliver Sacks te lezen.

Het boek gaat over de werking van bepaalde muziek op je hersenen.

Music can move us to the heights or depths of emotion. It can persuade us to buy something, or remind us of our first date. It can lift us out of depression when nothing else can. It can get us dancing to its beat. But the power of music goes much, much further. Indeed, music occupies more areas of our brain than language does--humans are a musical species.

Oliver Sacks's compassionate, compelling tales of people struggling to adapt to different neurological conditions have fundamentally changed the way we think of our own brains, and of the human experience. In Musicophilia, he examines the powers of music through the individual experiences of patients, musicians, and everyday people--from a man who is struck by lightning and suddenly inspired to become a pianist at the age of forty-two, to an entire group of children with Williams syndrome who are hypermusical from birth; from people with "amusia," to whom a symphony sounds like the clattering of pots and pans, to a man whose memory spans only seven seconds--for everything but music.

Our exquisite sensitivity to music can sometimes go wrong: Sacks explores how catchy tunes can subject us to hours of mental replay, and how a surprising number of people acquire nonstop musical hallucinations that assault them night and day. Yet far more frequently, music goes right: Sacks describes how music can animate people with Parkinson's disease who cannot otherwise move, give words to stroke patients who cannot otherwise speak, and calm and organize people whose memories are ravaged by Alzheimer's or amnesia.

Music is irresistible, haunting, and unforgettable, and in Musicophilia, Oliver Sacks tells us why.

Bron: http://www.oliversacks.com/musicophilia.htm

Dj2Jelle
Je gaat me toch niet vertellen dat je het zelf hebt gelezen?

Dj2Jelle schreef:
Je gaat me toch niet vertellen dat je het zelf hebt gelezen?

Nee, maar ik ga je wel vertellen dat ik erin ben begonnen.

Dj2Jelle
Ik dacht hij googlet even en laat hier zijn resultaten zien

Ik zit momenteel in een fase waarin ik heel veel muziek aan het uitproberen ben. Hiphop is nog wel mijn favoriete genre maar er is zeker ruimte voor meer muziek (en dan heb ik het niet alleen over soul en jazz) in mijn leven. Ik ben eigenlijk wel blij met deze ontwikkeling, ik heb al veel leuke projecten ontdekt .

Mijn veranderingen van de laatste tijd: meer genre's uitproberen, kritischer kijken naar hiphop en voornamelijk veel genieten van muziek.

Dit lijkt mij echter niet zoveel met leeftijd te maken, eerder met het meer verdiepen in muziek; de interesse wordt groter. Het is namelijk nog niet zo heel lang geleden dat ik me begon te verdiepen in muziek (ik denk nu ruim 2 jaar).

Lukk0
Natuurlijk is de muzieksmaak gedeeltelijk afhankelijk van de leeftijd. Welke kleuter luistert nu naar metal ? Bij mij is het in elk geval zo dat ik van de top 40 naar de Red Hot Chili Peppers gerold ben en daarvandaan met hulp van deze site verder in de rock en verwanten. Nu ben ik een beetje in de fase dat ik een beetje aan het uitproberen en verbreden ben, bijvoorbeeld met een heel klein beetje jazz, meer elektronica en ook hiphop. Ik kan het nog niet allemaal even goed waarderen, maar er zitten zeker dingen tussen waarvan ik denk: 'had ik dat maar eerder ontdekt.' Ik denk dat dit vooral te maken heeft met meer interesse, zoals R&P hierboven ook al opmerkt. Als het je niet interesseert, kom je natuurlijk niet op een site als deze en heb je ook niet meteen de neiging om heel veel nieuwe muziek uit te proberen.

Smoes schreef:
Ik leer meer muziek kennen, maar mijn jeugd helden blijven mijn helden!

Bij mij ook. Tot mijn dertiende (1989) luisterde ik eigenlijk alleen top 40 muziek. Op de middelbare school kwam ik, voornamelijk door de vpro op radio 3 op woensdag, opeens in aanraking met muziek van The Smiths / Morrissey, The Cure, The The, Pixies, Cocteau Twins, Throwing Muses, etc. en ik was verkocht. Bij ons in de buurt was een winkel waar je voor een paar gulden cd's kon lenen/huren; een paradijs voor een arme, jonge gast die hunkerde naar goede alternatieve muziek. Ik zette alle albums op cassettes, speelde ze eindeloos en was dolblij als ik van mijn spaargeld dan eindelijk één of meerdere van mijn favoriete albums op cd kon kopen. En nog altijd koester ik die eerste ontdekkingen, de albums die een totaal andere wereld voor me openden.

Nou Definitely Maybe is wel een gigantisch voorbeeld hoe mij smaak is verandert. Als 12 jarige franz ferdinand fan vondt ik het een opgeblazen klote album, en nu 5 jaar later heb ik hem herontdekt en vindt ik hem heerlijk.

Het leven kan vreemd gaan.

Eind jaren 90'-eind 2003: Linkin Park
Midden 2004-Begin 2007: Franz Ferdinand, Arctic Monkeys en aanverwanten.
Midden 2007 - nu: Justice, Boys Noize en aanverwanten

Mijn visie op muziek is met de jaren ook veranderd. Eerst luisterde ik een bepaalde artiest omdat ik het leuk vond en omdat me broer het luisterde (Linkin Park). Toen kreeg ik 'alternatieve' muziek van me broer wat ik leuk vond en omdat het 'alternatief' was vond ik dat het goede muziek was (Franz Ferdinand). En nu luister ik inmiddels muziek waar je gewoon lekker op kan losgaan en voor mij is dat nu ook het hoofddoel van muziek, gewoon lekker losgaan (Justice).

11-15: Eurohouse, aangevuld met bakken ander top 40-spul.
- Party Animals, Charly & Theo, Vengaboys

16-18: Hardhouse, trance
- 9 delen uit de Bitte Ein Beat-collectie in de kast

18-20: Radio 2 Top 2000-muziek
- Van Dire Straits naar Pink Floyd

21-22: Scaruffi-Krautrockperiode
- 100 Greatest Rock Albums - scaruffi.com
Mijn eerste voetstappen op het Soulseeknetwerk, waar ik veel mede-MuMe'ers leerde kennen, wat veel invloed op me heeft gehad. Een periode met veel muziek die ik nog steeds graag beluister. Hier ging er een hele grote wereld voor mij open.
Verreweg het grootste deel van mijn favorieten kwam toch uit de 70's.

23: Adoratie voor jongere muziek. Built to Spill was een grote herontdekking. Daarnaast heb ik me bijzonder veel met jazz bezig gehouden, wat een stortvloed aan ontdekkingen heeft opgeleverd.
Hetzelfde gaat op voor klassieke muziek

10-13: Hip Hop (Snoop Dogg, Eazy E, 2pac, The Game, Nas, Wu-Tang Clan)

14-15: Dat is de eigenaardige overgang van Hip Hop naar Metal. Vooral Power Metal die periode. Maar nu weet ik echt iedere soort Metal te waarderen.

16-17: Nu begin ik ook wat oudere muziek te waarderen. The Beatles, Bob Dylan, Led Zeppelin, Deep Purple.

10-12: Hip Hop (eminem en dat soort dingen)
13-14: De jaren dat ik voor het eerst Marrilion en Peter Gabriel leerde kennen.
15-16: Van alles en nog wat o.a. : Marrilion, Genesis, Pink Floyd, Peter Gabriel, Metallica, Disturbed, Linkin Park.

In De Site > Gebruikers > albums die na een Tijdje gaan vervelen.:

Hier kun je Albums neerzetten die naar een tijdje gaan vervelen.
Voor mij zijn dat die Hitzone Cd's. Heb spijt dat ik dat ooit gekocht heb. wat een K*tmuziek

fastpulseboy
Tja heeft ook wel met leeftijd te maken. Als je 12 bent luister je naar hitzone cd's. Over een tijdje kan je marillion en genesis ook niet meer uitstaan als je je verder gaat verdiepen in muziek!

Inderdaad, zo werkt dat.

Dj2Jelle
fastpulseboy schreef:
Tja heeft ook wel met leeftijd te maken. Als je 12 bent luister je naar hitzone cd's. Over een tijdje kan je marillion en genesis ook niet meer uitstaan als je je verder gaat verdiepen in muziek!

Ben dan wel 17 maar volgens mij is dat onzin. Volgens mij kun je alle muziek op het lijntje plakken van voorspelbaar naar abstract en daarbinnen zal je smaak weinig veranderen. Misschien omdat je nu weet wat goede muziek is dat je daar meer naar luistert. Ook 'oudere' mensen kunnen zo nu en dan van dansmuziek genieten. Ik heb vandaag mijn opa (die jazz al te bombastisch vind omdat er vaak bij gedrumd word) wat goede hiphop laten horen die hij best kon waarderen.

Zelf heb ik nog niet echt een muzieksmaak verandering gehad, behalve dat ik naar betere Hiphop ben gaan luisteren simpelweg door mijn betere engelse kennis. Verder luister ik al mijn hele leven naar Pink Floyd.

Father McKenzie
Absoluut eens met de stelling dat leeftijd je smaak wel veranderd. Of op zijn minst verbreed.
Je moest mij op mijn 20 ste niet over jazz spreken, bij wijze van voorbeeld.
En sommige muziekjes beschouwt een mens dan achteraf toch wel al eens als "jeugdzonde" en die dingen laat je dan gauw los.
Maar over het algemeen, je hoofdsmaak, die verandert niet zo gauw, denk ik.
Punk, metal, trashmetal, het zijn genres die niet echt aan me besteed zijn dus ik vrees dat ik op mijn vijftigste die dingen niet meer gauw zal opnemen.

Zo ben ik eigenlijk ook nog maar een jaar of tien meer van country gaan houden. Johnny Cash heb ik echt leren waarderen en zelfs wat adoreren.

Dus er komen in de loop er jaren echt wel wat dingen bij, en andere dingen vallen dan weer af.
Maar je hoofdsmaak, zo voel ik dat, die verandert niet gauw. Beatlesque pop zal altijd wel aan me besteed zijn, alles is perceptie, wat hoor je graag kun je niet echt sturen.

Ik heb een collega op het werk, een fijne man, die luistert enkel naar levensliederen en schlagers. Nou, ook niets mis mee, we hebben echt allen een eigen smaak, en de ene is niet beter dan de andere, echt niet.

fastpulseboy schreef:

Dat zal ik altijd kunnen uitstaan

Dj2Jelle schreef:
(quote)

Ben dan wel 17 maar volgens mij is dat onzin. Volgens mij kun je alle muziek op het lijntje plakken van voorspelbaar naar abstract en daarbinnen zal je smaak weinig veranderen. Misschien omdat je nu weet wat goede muziek is dat je daar meer naar luistert. Ook 'oudere' mensen kunnen zo nu en dan van dansmuziek genieten. Ik heb vandaag mijn opa (die jazz al te bombastisch vind omdat er vaak bij gedrumd word) wat goede hiphop laten horen die hij best kon waarderen.

Zelf heb ik nog niet echt een muzieksmaak verandering gehad, behalve dat ik naar betere Hiphop ben gaan luisteren simpelweg door mijn betere engelse kennis. Verder luister ik al mijn hele leven naar Pink Floyd.

Naamgenoot

joeri592
8-9 ali b en yes r lange frans en baas b
10-12 50 cent snoop dog the game
13+(nu egenlijk) ga ik meer de rock/metal kant op

Gallow
11-14 hardcore
15-16 - hiphop
16+ verlossing

0-10 de radio van mijn ouders
11-14 top 40
15-18 britpop, metal, grunge, etc.
19-23 wat experimenteler spul, autechre, gybe!, mogwai, etc.
24-28 weer meer dance, electronic, etc.
29-99 alles (van klassiek tot disco tot krautrock tot doowop), als het maar goed is.

lowriderluuk
12-15 top 40
15-20 metal, hardrock
20+ new wave, gothic, expirimenteel, post-punk, brit-pop, zo op z'n tijd dance, ambient, Ierse folklore.

lowriderluuk schreef:
Ierse folklore.

U2?

Als toevoeging op mijn eerdere bericht de laatste tijd redelijk veel (Zweedse) lieve-meisjes-muziek (Laleh, Priscilla Ahn, Maia Hirasawa, Lenka, Hello Saferide, etc).

lowriderluuk
U2 Ierse folklore, da's een goeie, laat ze het maar niet horen.
Jij weet wat ik bedoel met Ierse folklore, als meest bekende The Dubliners, Enya, Clannad, the pogues etc. dat genre.

0-9-Radio etc etcd
9-11: Linkin Park, Doors en Nirvana
11-13: Sonic Youth, Pixies, Britpop(arctic monkeys en blur etc)
13-15: Noiserock, Punk en lichtelijk hiphop en electro
15-17: Gaat iedere kant in van jaren 60 folk tot en met stuiterende beats

Father McKenzie
Father McKenzie schreef:
Absoluut eens met de stelling dat leeftijd je smaak wel veranderd. Of op zijn minst verbreed.
.

Ik heb afgeleerd om in anderen hun berichten de dt-fouten uit te halen, maar het stoort me mateloos dat ik blijkbaar niet erg wakker was toen ik dit bericht schreef en er zulke ontzettende KEMELS heb ingeschreven.

Uiteraard moet die zin als volgt gaan; "Absoluut eens met de stelling dat leeftijd je smaak wel veranderT of op zijn minst verbreeDT."

Wat een stom kieken, ben ik, ik die er prat op ga NOOIT werkwoordsfouten te maken, je ziet, dat gebeurt vlugger dan je soms denkt...

Gast
geplaatst: vandaag om 23:30 uur

geplaatst: vandaag om 23:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.