De Site / Gebruikers / Leeftijd verandert smaak muziek
zoeken in:
0
joca
geplaatst: 17 mei 2010, 20:32 uur
zal wel geheel of gedeeltelijk. maar ik ben er wel achter gekomen dat de muziek van vroeger over het algemeen beter was en ik ben geen ouwe lul, namelijk32 jaar. ik heb heel wat soorten verkend en decennia afgehoord. tegenwoordig weten ze vaak niet meer zo goed uit de hoek te komen. origineel wordt ook al moeilijk endoen ze dat wel , is het vaak zo alternatief dat er vaak geen hond naar luistert.
0
Soledad
geplaatst: 17 mei 2010, 20:43 uur
Daar sla je volledig de plank mis. Er wordt nog een heel hoop goede muziek gemaakt. Het is alleen vaak niet langer populair. En niet om de wat oudere mensen te beledigen, maar de populaire muziek uit de jaren '50 was over het algemeen ook VERSCHRIKKELIJK slecht! Laat staan de jaren '80. 

0
geplaatst: 17 mei 2010, 20:58 uur
Soledad schreef:
Daar sla je volledig de plank mis. Er wordt nog een heel hoop goede muziek gemaakt. Het is alleen vaak niet langer populair. En niet om de wat oudere mensen te beledigen, maar de populaire muziek uit de jaren '50 was over het algemeen ook VERSCHRIKKELIJK slecht! Laat staan de jaren '80.
Smaken verschillen en breedsmakig als Mjuman is, tref je mij hiermee diep in mijn OW-hart. Ik draai veel verschillende dingen: van Bird (complete Dial and Savoy Sessions), via klassiek, fado totaan Ellen Allien, maar een dergelijk categorische waarde-oordeel had ik van een jazz-mens als jou, Tolleman echt niet verwacht!
Van nature probeer ik ook wavers een smaak en gevoel voor jazz bij te brengen, misschien moet ik voor jou eensch een wave-proefmenu samenstellen.
0
Soledad
geplaatst: 17 mei 2010, 21:47 uur
Mjuman schreef:
Smaken verschillen en breedsmakig als Mjuman is, tref je mij hiermee diep in mijn OW-hart. Ik draai veel verschillende dingen: van Bird (complete Dial and Savoy Sessions), via klassiek, fado totaan Ellen Allien, maar een dergelijk categorische waarde-oordeel had ik van een jazz-mens als jou, Tolleman echt niet verwacht!
Van nature probeer ik ook wavers een smaak en gevoel voor jazz bij te brengen, misschien moet ik voor jou eensch een wave-proefmenu samenstellen.
(quote)
Ik begrijp werkelijk je punt niet
0
geplaatst: 17 mei 2010, 21:55 uur
Hij wil voor jou als jazz liefhebber een lijst samenstellen met New Wave albums uit de jaren 80 die de moeite waard zijn.
Laat je verrassen.
Ik ben via Mjuman in bezit gekomen van mooie jazz albums.
Laat je verrassen.
Ik ben via Mjuman in bezit gekomen van mooie jazz albums.
0
Soledad
geplaatst: 17 mei 2010, 21:56 uur
Ik had het over het bovenste stukje tekst. En ik had het over populaire muziek uit de jaren '80 over het algemeen. Niet over alle muziek uit de jaren '80.
0
geplaatst: 17 mei 2010, 22:27 uur
Ik doelde uiteraard op een lijst met tips - maar bedacht later dat die ook via het dagtopic new wave/postpunk en het daaraan verwante maandtopic goed te vinden zijn, voor iemand die geïnteresseerd is.
Ook voor commerciële muziek uitde 70's en 90's is veelal comcommer ende quel - dat je toen opgroeide en het vaak hoorde, maakt het echt nog niet goed. Het wordt pas storend als je jezelf erop betrapt dat je zo'n plaat mee staat te 'hummen' want dan hebben ze je 'sublimal' te grazen genomen.
Ook voor commerciële muziek uitde 70's en 90's is veelal comcommer ende quel - dat je toen opgroeide en het vaak hoorde, maakt het echt nog niet goed. Het wordt pas storend als je jezelf erop betrapt dat je zo'n plaat mee staat te 'hummen' want dan hebben ze je 'sublimal' te grazen genomen.
0
geplaatst: 17 mei 2010, 22:45 uur
Tuurlijk, gewoon "ze" daar de schuld van geven. Lekker makkelijk en veilig 

0
geplaatst: 17 mei 2010, 23:14 uur
Soms kan ik je niet volgen.
La 'k voor de duidelijkheid één voorbeeld geven: Phil Collins - In the Air Tonight; ik heb vrij weinig met Phil Collins en toch - bijv. als ik in de supermarkt loop - ga ik dat nummer soms gewoon meeneuriën.Ze = songwriter, uitvoerende, producer - is dat concreet genoeg?
0
geplaatst: 17 mei 2010, 23:36 uur
Ik ken het gevoel.
Als kind weken dat deuntje van Nova (Aurora) in mijn kop gehad.
Te simpel voor woorden, maar het bleef hangen.
Als kind weken dat deuntje van Nova (Aurora) in mijn kop gehad.
Te simpel voor woorden, maar het bleef hangen.
0
Sietse
geplaatst: 17 mei 2010, 23:49 uur
Mjuman schreef:
(quote)
Moet je je eens voorstellen hoeveel mensen moeite hebben met jouw soms toch wel behoorlijk neuzelig schrijven
Je moet echt eens leren om normaal te schrijven en niet zo ontzettend moeilijk proberen te doen (het mag intelligent lijken voor jou, maar over het algemeen is het gewoon nodeloos en getuigd het van niet weten waar je schrijft...'t is een fucking forum)
Want zoals je wel uit Deric z'n reactie kunt opmaken kun je dat gene waar jij 30 zinnen voor nodig hebt in 3 regeltjes kwijt in een manier dat iedereen het hier begrijpt (en ja ik heb hier al vaker tussen de regels door over geklaagd maar blijkbaar was het niet duidelijk genoeg).
In het kort "kappen met het proberen over te komen als intellectueel".
(en ja, je mag best naar van alles en nog wat verwijzen dat is het probleem niet).
0
geplaatst: 18 mei 2010, 00:05 uur
@ Sietse: Het was een reactie op een post van Graf G - en mijn reactie was duidelijk genoeg.
Dat arrogante gedoe van je over wat wel en niet: bespaar me dit soort korzelige reacties - wat jij vindt over "proberen over te komen als intellectueel" interesseert me niet - wetend wie het schrijft; je bent niet verplicht mijn tekst te lezen. Mens erger je niet!
En verder: in het hele verhaal met DR heb je echt geen idee wat de achtergrond van die berichten, een privékwestie, is - dat hebben we (= DR en ik) in een pm uitgebreid met elkaar besproken. Dus je hebt echt een klok horen luiden, maar je hebt geen schim van een klepel gezien.
Dat arrogante gedoe van je over wat wel en niet: bespaar me dit soort korzelige reacties - wat jij vindt over "proberen over te komen als intellectueel" interesseert me niet - wetend wie het schrijft; je bent niet verplicht mijn tekst te lezen. Mens erger je niet!
En verder: in het hele verhaal met DR heb je echt geen idee wat de achtergrond van die berichten, een privékwestie, is - dat hebben we (= DR en ik) in een pm uitgebreid met elkaar besproken. Dus je hebt echt een klok horen luiden, maar je hebt geen schim van een klepel gezien.
0
pretfrit
geplaatst: 18 mei 2010, 06:42 uur
Ik moet Mjuman's teksten soms ook 2 keer lezen voordat ik er iets van kan maken.
Anderzijds tonen ze wel karakter en persoonlijkheid. en dat is een zeldzaam goed anno 2010.
Anderzijds tonen ze wel karakter en persoonlijkheid. en dat is een zeldzaam goed anno 2010.
0
Soledad
geplaatst: 18 mei 2010, 11:41 uur
Mjuman schreef:
Ook voor commerciële muziek uitde 70's en 90's is veelal comcommer ende quel - dat je toen opgroeide en het vaak hoorde, maakt het echt nog niet goed.
Ook voor commerciële muziek uitde 70's en 90's is veelal comcommer ende quel - dat je toen opgroeide en het vaak hoorde, maakt het echt nog niet goed.
Wie beweerde dat dan? Op wie ging je hier in? Het enige punt dat ik wilde maken, is dat men het vaak heeft over "de muziek van tegenwoordig" zoals men het ook graag over "de jeugd van tegenwoordig" heeft. Dit terwijl commerciële, populaire muziek al sinds de jaren vijftig vaak dramatisch slecht kan zijn.
En soms is slechte muziek heerlijk. Met een aantal biertjes op in de kroeg zing ik zonder problemen "Pretty Belinda" mee van Rocky Vosse. Fouter kan het niet. Maar voel me er niet ongelukkig bij

0
geplaatst: 18 mei 2010, 12:15 uur
Soledad schreef:
Wie beweerde dat dan? Op wie ging je hier in? Het enige punt dat ik wilde maken, is dat men het vaak heeft over "de muziek van tegenwoordig" zoals men het ook graag over "de jeugd van tegenwoordig" heeft. Dit terwijl commerciële, populaire muziek al sinds de jaren vijftig vaak dramatisch slecht kan zijn.
Op dat punt ben ik het met je eens. Hier op de site vind je veel 'nostalgisten' (oeps, moeilijk woord, glipte er zomaar uit) en die doen alsof het tegenwoordig vele malen slechter is dan 'damals'.
Zullen we maar terug naar het topic gaan - leeftijd en smaak?
0
Sietse
geplaatst: 18 mei 2010, 19:24 uur
Mjuman schreef:
@ Sietse: Het was een reactie op een post van Graf G - en mijn reactie was duidelijk genoeg.
Ik erger me wel, omdat het gewoon niet leesbaar is voor de meeste mensen (naast dat het vol staat van de stijl- en schrijffouten).
Het is een algemeen forum dit wat voor IEDEREEN leesbaar moet zijn en waar je niet zo wijsneuzerig hoeft over te komen.
Soledad begrijpt jouw tekst niet, Deric Raven legt het begrijpelijk uit (al was dat niet het deel wat Soledad niet begreep).
Persoonlijke kwesties heeft dit volgens mij niets mee te maken dus kom daar niet mee aanzetten.
(tevens zou je dit dus kunnen voorkomen door normaal te schrijven ipv. de intellectueel te willen lijken)
0
Sietse
geplaatst: 18 mei 2010, 19:25 uur
pretfrit schreef:
Ik moet Mjuman's teksten soms ook 2 keer lezen voordat ik er iets van kan maken.
Niets mis met persoonlijkheid en karakter, maar op een publiek forum zo schrijven dat 90% van de bezoekers je niet kan volgen heeft daar niets mee te maken.
0
Sietse
geplaatst: 18 mei 2010, 19:27 uur
damn, ik lijk zo wel een ontzettende ouwe zeur...
Zou zo passen bij al die "vroeger was alles beter" mentaliteit van zoveel mensen hier
Zou zo passen bij al die "vroeger was alles beter" mentaliteit van zoveel mensen hier

0
geplaatst: 18 mei 2010, 20:57 uur
Ik heb nooit problemen met het inhoudelijke aspect van Mju's posts, terwijl hij mij zowaar niet kon volgen. Hoe intellectueel ben ik dan wel niet*?
*doorhalen wat niet van toepassing is
*doorhalen wat niet van toepassing is
0
geplaatst: 18 mei 2010, 21:00 uur
Mjuman drinkt zijn gifmok nou helemaal leeg ook:
De Jip en janneke versie van gisteravond:
Mjuman: denkt aan de woorden van Soledad "Laat staan de jaren '80." Hij denkt dat Soledad de jaren 80 helemaal niet leuk vindt; Mjuman wel, vooral wave - heeft ie lang niet gehad; die domme mjuman heeft al zijn lp's ooit verkocht en moet ze nu voor veel geld terugkopen - gekke mjuman toch
Mjuman is een beetje verdrietig en schrijft naar Soledad: "wat jammer nou dat jij jaren '80 niet goed vindt. Jazz-liefhebbers hebben immers best een ruime smaak. Zal ik voor jou een lijstje maken met suggesties - om je in te luisteren?"
Overigens heeft Mjuman ook een pm naar Soledad gestuurd en inmiddels begrijpt ie dat Soledad echt niet alle 80's slecht vond. Wat een domme mjuman! Toen riep de moeder van mjuman dat ie binnen moest komen voor ranja en een pennywafel; eindigde zijn dag toch nog leuk. Want eigenlijk was mjuman best wel verdrietig.
De Jip en janneke versie van gisteravond:
Soledad schreef:
(...)En niet om de wat oudere mensen te beledigen, maar de populaire muziek uit de jaren '50 was over het algemeen ook VERSCHRIKKELIJK slecht! Laat staan de jaren '80.
(...)En niet om de wat oudere mensen te beledigen, maar de populaire muziek uit de jaren '50 was over het algemeen ook VERSCHRIKKELIJK slecht! Laat staan de jaren '80.
Mjuman: denkt aan de woorden van Soledad "Laat staan de jaren '80." Hij denkt dat Soledad de jaren 80 helemaal niet leuk vindt; Mjuman wel, vooral wave - heeft ie lang niet gehad; die domme mjuman heeft al zijn lp's ooit verkocht en moet ze nu voor veel geld terugkopen - gekke mjuman toch

Mjuman is een beetje verdrietig en schrijft naar Soledad: "wat jammer nou dat jij jaren '80 niet goed vindt. Jazz-liefhebbers hebben immers best een ruime smaak. Zal ik voor jou een lijstje maken met suggesties - om je in te luisteren?"
Overigens heeft Mjuman ook een pm naar Soledad gestuurd en inmiddels begrijpt ie dat Soledad echt niet alle 80's slecht vond. Wat een domme mjuman! Toen riep de moeder van mjuman dat ie binnen moest komen voor ranja en een pennywafel; eindigde zijn dag toch nog leuk. Want eigenlijk was mjuman best wel verdrietig.
0
geplaatst: 18 mei 2010, 21:08 uur
Smaak wordt ook gedeeltelijk bepaald met wie je om gaat.
Tijdens de school en studenten periode ga je met leeftijdsgenoten om.
Tijdens die periode is het vaak individueel belangrijker om ergens bij te horen.
Op het werk is dat meestal een stuk breder.
Je hebt jongere en oudere collega's.
Hierdoor meestal een bredere muzikale voorkeur.
Indirect heeft leeftijd er dus wel mee te maken.
Tijdens de school en studenten periode ga je met leeftijdsgenoten om.
Tijdens die periode is het vaak individueel belangrijker om ergens bij te horen.
Op het werk is dat meestal een stuk breder.
Je hebt jongere en oudere collega's.
Hierdoor meestal een bredere muzikale voorkeur.
Indirect heeft leeftijd er dus wel mee te maken.
0
geplaatst: 18 mei 2010, 21:30 uur
Door de jaren heen leer je ook nog eens steeds meer muziek kennen, althans dat is bij mij het geval. Daardoor hoeft je smaak niet eens drastisch veranderen, je krijgt andere inzichten die je misschien meer of beter liggen. Mijn smaak is de laatste jaren radicaal veranderd. Alhoewel ik betwijfel of de muziek die ik in mijn jeugdige jaren beluisterde daadwerkelijk tot mijn smaak kan rekenen. Ik denk eerder dat mijn voorkeur voor die muziek tot stand kwam vanuit een 'meeloop-positie'.
0
geplaatst: 18 mei 2010, 22:12 uur
Dat bedoel ik met het individueel belangrijk vinden om ergens bij te horen.
0
joca
geplaatst: 18 mei 2010, 22:21 uur
Sietse schreef:
vroeger was niet alles beter, maar wel veel
. je zit aardig in de buurt, leeftijdgenoot. dit feit blijkt alleen al dat ik bijvoorbeeld van dit decennium mijn CD-voorraad op 2 handen kan tellen. er zit nog wel wat goeds tussen zo her en der , maar het aanbod is tegenwoordig in zijn totaal meer van hetzelfde en ook vaak slechter op geworden.
0
Sietse
geplaatst: 18 mei 2010, 22:39 uur
joca schreef:
. je zit aardig in de buurt, leeftijdgenoot. dit feit blijkt alleen al dat ik bijvoorbeeld van dit decennium mijn CD-voorraad op 2 handen kan tellen. er zit nog wel wat goeds tussen zo her en der , maar het aanbod is tegenwoordig in zijn totaal meer van hetzelfde en ook vaak slechter op geworden.
(quote)
. je zit aardig in de buurt, leeftijdgenoot. dit feit blijkt alleen al dat ik bijvoorbeeld van dit decennium mijn CD-voorraad op 2 handen kan tellen. er zit nog wel wat goeds tussen zo her en der , maar het aanbod is tegenwoordig in zijn totaal meer van hetzelfde en ook vaak slechter op geworden. Jij zit blijkbaar in een totaal andere hoek dan ik. Ik hoor nog steeds ontzettend goede muziek, en veel mooier, bijzonderder en beter dan veel oude muziek.
Of, je staat er gewoon niet voor open om de kwaliteit tot je te laten doordringen

0
pretfrit
geplaatst: 18 mei 2010, 22:39 uur
Sietse schreef:
Niets mis met persoonlijkheid en karakter, maar op een publiek forum zo schrijven dat 90% van de bezoekers je niet kan volgen heeft daar niets mee te maken.
(quote)
Ik gaf slechts mijn mening wat betreft Mjuman, geen commentaar op jou. maar als je behoefte hebt aan iedereen te tonen dat je het altijd beter weet...
Jouw zin is wel te lezen, maar je schrijft nonsens
1. Het is nml ook niet de bedoeling om op een muziekforum elkaar persoonlijk aan te vallen.
2 Waarom je daarbij achter "90% van de bezoekers" verschuilen? , als je dan toch de behoefte hebt om de persoonlijke aanval in te gaan doe het dan op persoonlijke titel
3 Waar haal je overigens die 90% vandaan?
4. Iemands onduidelijk of breedsprakig gebrabbel zegt zeker iets over zijn/haar persoonlijkheid. In het geval van Mjuman moet ik er mischien wat moeite voor doen maar ik kan hem geod volgen. daarnaast is hij ook nog eens persoonlijk in zijn berichten en heeft hij naar mijn idee genoeg zelfspot zodat ik zelfs zijn meest pocherige berichten zonder problemen met een korrel zout neem
Maar maak je vooral niet druk om mijn mening Sietse, ik heb met moeite de MAVO afgemaakt

Wat betreft het forumtopic:
1-18: veel klassiek..
12-nu: rock
15-nu: verdieping daarnaast folk/blues/avant-garde/electronica/hiphop/palingsound.
34-nu: jazz en hernieuwde belangstelling maar nu niet "gedwongen" voor klassiek
Zit er beweging in? jazeker: hoe ouder hoe gekker, luister overigens bijna niet meer naar muziek die ik vroeger ook geweldig vond, ben nogal snel verveeld, dus heb iedere keer weer wat nieuws nodig. Hoe cliché het dan ook klinkt, maar avant-garde, jazz/impro is momenteel de muziek die mij het meest weet te boeien. Muziek die ik voorheen erg geod vond draai ik nog voornamelijk tijdens werk of in de auto. in gezelschap of als ik in een nostalgische bui ben..
Kwam er overigens 4 jaar geleden achter dat ik alle pop/rock die ik tot dan toe goed vond behoorlijk veel jazz en improvisatie invloeden bevatten. dus was eigenlijk altijd al jazz liefhebber maar dacht dat dat muziek was voor intellectugentuelen, professoren en kunstige types zoals Sietse en Mjuman, maar het bleek dus dat je daar zelfs met 6 jaar mavo en een glorieuse loopbaan in de stratenmakerij gewoon naar kunt luisteren en van kunt genieten.

0
geplaatst: 18 mei 2010, 22:49 uur
Een stratenmaker opent dan ook nieuwe wegen voor anderen, en draagt zeker een steentje bij.
0
geplaatst: 18 mei 2010, 23:08 uur
Ik heb soms het gevoel dat m'n muzieksmaak m'n leeftijd verandert. Wellicht wordt het tijd om gespecialiseerde hulp te zoeken.
0
Ruby1966
geplaatst: 19 mei 2010, 09:14 uur
GrafGantz schreef:
Ik heb soms het gevoel dat m'n muzieksmaak m'n leeftijd verandert. Wellicht wordt het tijd om gespecialiseerde hulp te zoeken.

0
geplaatst: 19 mei 2010, 09:32 uur
GrafGantz schreef:
Dit soort teksten maakt het in ieder geval nog interessant om topics als deze af en toe eens aan te klikken.Ik heb soms het gevoel dat m'n muzieksmaak m'n leeftijd verandert. Wellicht wordt het tijd om gespecialiseerde hulp te zoeken.
* denotes required fields.