MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Leeftijd verandert smaak muziek

zoeken in:
Ik heb een aantal berichten over de manier van communiceren verwijderd. Niet alles, want dan zouden er teveel gaten vallen in de ontopic discussie die tussen de bedrijven door nog wel gaande was.

Ik geloof dat er via pm nog wat plooien worden rechtgetrokken, laten we hier dan maar gewoon verder gaan over het eigenlijke onderwerp.

Ik had vroeger een cd van Captain Jack... jup ik denk wel dat mijn muzieksmaak enigszins veranderd is.

Heb ook nog cd's liggen van o.a. Live,The Offspring, Limp Bizkit, Papa Roach (men eerste single!) en Linkin Park, daar luister ik eigenlijk nooit meer naar. Alleen van Live vind ik (de eerste paard cd's) nog steeds goed, bij de rest is het vooral jeugd sentiment als ik het hoor

The Veils in de Top 10.
Dan komt het in de toekomst helemaal goed.

P.S. Het tweede album van Live blijft meesterlijk.
Vergeet gewoon de drang de 2e U2 te worden; heeft niks te doen met kwaliteit.

Natuurlijk verandert je muzieksmaak naargelang je leeftijd. Je omgeving, nieuwsgierigheid en nog andere zaken dragen daar toe bij. Op m'n tiende vond ik Metallica nog een hoop herrie en vier jaar later zette ik ze met alle plezier op en vond dan weer Snoop Doggy Dog platte commerciële hitparade hiphop en nu is Doggystyle een van m'n favoriete cd's. Wel is het zo dat sommigen op een bepaalde leeftijd blijven 'hangen' terwijl anderen hun smaak blijft evolueren. Velen blijven bij de muziek van hun tienerjaren of twintigerjaren merk ik toch wel. Alles wat er daarna komt boeit niet of is 'van mindere kwaliteit’. Volgens hen.

george clinton schreef:
Natuurlijk verandert je muzieksmaak naargelang je leeftijd. Je omgeving, nieuwsgierigheid en nog andere zaken dragen daar toe bij. Op m'n tiende vond ik Metallica nog een hoop herrie en vier jaar later zette ik ze met alle plezier op en vond dan weer Snoop Doggy Dog platte commerciële hitparade hiphop en nu is Doggystyle een van m'n favoriete cd's. Wel is het zo dat sommigen op een bepaalde leeftijd blijven 'hangen' terwijl anderen hun smaak blijft evolueren. Velen blijven bij de muziek van hun tienerjaren of twintigerjaren merk ik toch wel. Alles wat er daarna komt boeit niet of is 'van mindere kwaliteit’. Volgens hen.

Yup dat klopt, ik had vroeger ook zo'n hekel aan de muziek van mijn ouders, Abba,Middle of the Road,Beatles en nog meer jaren 60 en 70 muziek.
en inderdaad die riepen ook over mijn Jeugdmuziek dat het allemaal rampestampen muziek was en dat ze tegenwoordig geen echte muziek meer maken.
en zie hier ben 40jaar 3kinderen met 2 in de puperteid met jumpstyle dat nu weer uit is en de huidige popmuziek en de top40 , ja ik herken het nu.
soms is er een leuk nummer maar ik blijf ook veel bij mijn jeugd muziek steken zoals U2,Simple Minds,Madnes en andere grote bands uit de jaren "80 en kan nog steeds die oude zooi van de jaren "60 en begin "70 niet goed vinden op een x aantal nummers na van Earth&Fire,Meatlof,Kiss en dergelijk de top 100 hits zeg maar.
de jaren "90 was de Housemuziek een trend die mij niet erg boeide later mellow en happy hardcore vond ik dan wel weer wat hebben omdat het gewoon lekker klonk en het was grappig om een cover te horen in deze muziekstijl.
De gabbertijd met de kopjes kaal had ik niets mee,vond dit een meer een soort voetbal holigan hype met die traningspakjes maar toch vond ik gabber piet wel eens leuk met bepaalde nummers maar om dan over gecomponeerde muziek te speken ?? .
tegenwoordig kan bijna iedereen wel wat componeren met een DJ mix set en een pc.
Ik ga tot nu toe nog wel mee met de muziek die hedendaag wordt gedraaid, tiesto,Armin van buren etc kan ik wel waarderen al zei het dat het veelal via een computer allemaal wordt gesampeld maar toch buiten dat klinkt het uitstekend.

maar merk hier ook dat we nog veel jeudg muziek opzetten op de platenspeler en cdspeler en hyem ook vaak op radio Veronica hebben staan waar ze veel "80 en "90 muziek draaien.
dus ja namate je ouder wordt blijf je in mijn ogen toch steken in je jeugd muziek maar dankzij kinderen die je hebt blijf je bij de tijd omdat zei nu degene zijn die nu meelopen met de nieuwste trends van muziek.
nou ben benieuwd als de kids op hun eigen wonen in de toekomst hoe we dan met muziek omgaan...denk dat we dan echt gaan vast roesten aan muziek uit onze eigen jeugd..

Aangezien ik nog jong van jaren ben, kan ik moeilijk meespreken over een verschuiving in smaak naarmate de jaren vorderen. Op mijn tien jaar ben ik begonnen met Blue (die verwijfde boysband), daarna vrij snel (11 jaar) overgegaan naar toegankelijke rockbands als The White Stripes, Red Hot Chili Peppers, Muse en een iets minder toegankelijke band eels. Daarna verder in he grote rockgenre geëvolueerd (vooral indierock en britpop in mijn vroege puberjaren, genre Pigeon Detectives en Kaiser Chiefs, twee bands die ik moeilijk nog kan opleggen), klassiekers afgelopen, new wave periode gehad, singer songwriter periode, post rock periode ....

Niks ten nadele van jou.
Ik kan het allemaal begrijpen.
Toen ik jong was bleef je langer in een bepaalde periode hangen.
Geld sparen, en dan wat albums kopen, via vrienden die ook wat gespaard hadden kreeg je een album op tape.
Hierdoor bleef je gedurende een periode bepaalde stromingen volgen.

Tegenwoordig met internet kun je jezelf 2 dagen in indierock verdiepen; vervolgens moeiteloos omschakelen naar een weekend singer songwriter.

Het is toch echt de zapp cultuur, en ik betrap mij er zelf ook in.
Eventjes YouTuben, en naar 2 nummers iets anders opzoeken.
Voorheen nam ik eerder de moeite om iets af te luisteren.

Inderdaad, daarom dat ik obsessief cd's verzamel en mijzelf verplicht daar enkel naar te luisteren (met wisselend succes).

De nieuwe media heeft zijn voordelen en zijn nadelen.

Absoluut, het is vanwege zijn snelheid ook een stuk vluchtiger.
Ene oor in, andere oor uit.

k.grubs
Misschien meer iets voor het topic jeugdzonde: mijn eerste lp was Back Home again van John Denver (...) Ik denk dat ik 11 was.
Mijn tweede was Hotel California, de derde Dark side of the moon, de vierde Jonathan Richman, de vijfde Radio Ethiopia van Patti Smith. Dit alles in anderhalf jaar tijd denk ik.
Daar is mijn smaak ongeveer blijven hangen. Verschillende kanten ingedoken.
Aan de ene kant symfonische rock/progrock of hoe je dat noemt: Pink Floyd, Genesis, VanderGraafgenerator.
Daarnaast de verplichte Rolling Stones, beetje Beatles, veel Doors, veel Velvet underground, beetje punk, David Bowie, Talking heads, Brian Eno, Joy division, Pere Ubu, Tuxedo Moon, Psychic TV, Nick Cave, John Cale. Hiphop heb ik nog meegekregen. Daarna ben ik een poos gestopt met alles te volgen. De summer of love ging volledig aan me voorbij. Ik vond de muziek vreselijk. Grunge heb ik nog wat van meegekregen, maar vond ik allemaal niet zo bijzonder. Red Hot Chilli Peppers waren af en toe leuk. Veel Beastie boys en country ingehaald, klassiek, beetje jazz.
Sinds 2001 luister ik weer nieuwe muziek. Het begon ermee dat ik de White Stripes hoorde. Dankzij internet is alles prima en voor niks te volgen. Tegenwoordig is alles beter, zou ik bijna zeggen, na die tamelijk vreselijke jaren 90. Intussen luisteren en spelen mijn zoons muziek en is er een levendige uitwisseling in huize grubs.

Ik denk dat ik rond mijn tien jaar begonnen met bewust naar muziek te luisteren,heel veel 'Klein kunst',rock en pop en de obscure digen die mijn moeder soms oplegde.
Rond mijn 11 en tot een paar maanden later begon mijn Emo en unk periode,en toen ik 12 was ontdekte ik Gothic en (New-) wave,daarna ook de aanleunende genres zoals Industrial,...

Een jaartje later verslingerd geraakt aan EBM,futurepopo,Elektro,aggrotech,...

Weer een tijdje later via vrienden weg met Drum & Bass en dubstep en ondertussen ook tamelijk wat Avant-Garde,meer experimentele dingen.

Ondertussen ben ik er Veertien en heb ik van zowat alles geproefd,ik hou me vooral bezig met "industrial",Avant-Garde,Wave & Goth,noise en Elektronische akkefietjes allerhande.

Bij Radiohead - OK Computer (1997):

Als ik hier naar luister krijg ik altijd medelijden met de top 40 luisteraars, die niet weten wat ze allemaal missen aan muziek.

Volgens mij kun je beter medelijden hebben met mensen die wél weten wat ze missen.

niels94 schreef:
Als ik hier naar luister krijg ik altijd medelijden met de top 40 luisteraars, die niet weten wat ze allemaal missen aan muziek.

En ik heb altijd wel een beetje medelijden met mensen die menen dat muziek ophoudt bij Radiohead of andere alternatieve gitaarrock

Gelukkig ben ik dat niet

Bedoel alleen te zeggen dat als je alleen maar luistert naar top 40 muziek, je erg weinig meekrijgt van andere, veel mooiere muziek, waaronder dit maar ook hele andere dingen die je niet de hele dag op radio 538 hoort, zoals betere hip-hop als Lil Wayne of andere nummers van Coldplay albums dan de hitjes.

Haha, jij ontdekt nu precies dezelfde muziek die ik een halfjaar geleden hier ontdekte en je denkt precies hetzelfde als ik toen.
Je zal nog veel ontdekken op MuMe denk ik.

Ja zal wel kunnen, ben dankzij deze site wel meer dingen gaan proberen zoals meer Radiohead en nu dingen als Pink Floyd en meer goede hip-hop etc. Hoewel ik al wel Ok Computer enzo had, maar zit pas 3 dagen op deze site.

Maar ontdek al wel een hoop, super site dit.

niels94 schreef:
Gelukkig ben ik dat niet

Bedoel alleen te zeggen dat als je alleen maar luistert naar top 40 muziek, je erg weinig meekrijgt van andere, veel mooiere muziek, waaronder dit maar ook hele andere dingen die je niet de hele dag op radio 538 hoort, zoals betere hip-hop als Lil Wayne of andere nummers van Coldplay albums dan de hitjes.

Ik snap je punt, ik vind ook dat de gemiddelde mens zich meer zou moeten verdiepen in muziek en verder moet kijken dan de top-40, maar je kunt niet zeggen dat Radiohead "veel mooiere muziek" maakt dan wat in de top-40 staat. Je kunt alleen zeggen dat jij vindt dat Radiohead beter is dan wat er in de top-40 staat.

Daarnaast staat er heel af en toe ook nog wel eens wat goeds in de top-40 (naar mijn mening dan) zoals Tim Knol nu.

Je weet dat Radiohead ook gewoon in de top 40 heeft gestaan?

pim556 schreef:

Ik snap je punt, ik vind ook dat de gemiddelde mens zich meer zou moeten verdiepen in muziek en verder moet kijken dan de top-40.

Dat is ook eigenlijk mijn punt. Uiteraard staan er wel eens mooie nummers in de top 40, Radiohead, Coldplay, soms kan ik zelfs liedjes als 'One' van Swedish House Maffia wel eens waarderen (met name op een feestje ) en in de auto staat vaak een zender als Q-Music op en dan vind ik een liedje van Lady GaGa ook niet erg. Er zijn mensen die alleen maar deze liedjes luisteren, ook thuis, terwijl ik denk dat als zij zich zouden verdiepen in muziek, ze erachter zouden komen dat er veel 'mooiere' muziek is, die je kan ontroeren. Als voorbeeld mezelf van ongeveer een jaar geleden.

pim556 schreef:
Ik snap je punt, ik vind ook dat de gemiddelde mens zich meer zou moeten verdiepen in muziek en verder moet kijken dan de top-40

Ik vind dat de gemiddelde mens lekker moet luisteren naar waar hij/zij zin in heeft, of dat nu Radiohead is of Marco Borsato. Velen gebruiken muziek als een soort behang en daar is niets mis mee, aangezien niet iedereen de behoefte voelt zich 24/7 met muziek bezig te houden.

Muziek is een gevoelskwestie en erg persoonlijk ga maar na en vraag jezelf eens af wanneer jij zin hebt om een cd te beluisteren en wat je dan op dat moment op gaat zetten. Vraag maar een Borsato fan wat hij van deze vindt...

Deze cd draai ik niet altijd (tot genoegen van de tegenpartij) maar heeft wel een bijzondere plaats in mijn collectie en is eigenlijk een apart geval en dat maakt hem meteen tijdloos maar zo zijn er meerdere tijdloze muziekstukken gemaakt .

Ik zie dan ook weer reikhalzend uit naar Blokhuis (OK Computer is ook zijn nr.1) aan het eind van het jaar met zijn Top 2000, waar meer van dit soort zaken besproken worden en daar kan ik geen genoeg van krijgen.Je kan eigenlijk ook niet zeggen dat dit het beste is wat ooit gemaakt is(behalve voor de fans dan...) maar een topper is ie zeker.

Dus voor iedereen die zich wil verdiepen in de geschiedenis van de popmuziek is dit gewoon een verplichte aanschaf en mag niet ontbreken in je collectie.

vork666 schreef:
(quote)

Ik vind dat de gemiddelde mens lekker moet luisteren naar waar hij/zij zin in heeft, of dat nu Radiohead is of Marco Borsato. Velen gebruiken muziek als een soort behang en daar is niets mis mee, aangezien niet iedereen de behoefte voelt zich 24/7 met muziek bezig te houden.

Das waar, maar er zijn ook genoeg mensen die zich wel intensief met top-40 muziek bezig houden, maar niet verder kijken. Maar dan kan je ook weer zeggen dat die mensen top-40 muziek gewoon het beste vinden.

Wat ik dan weer niet snap is dat die mensen geen hele albums luisteren en de houdbaarheid van de hitjes die ze luisteren meestal inschatten op een paar weken. Daarna is het "oud" en mag je het niet meer luisteren.

Maar goed, wie ben ik om te zeggen dat ze zich meer in muziek zouden moeten verdiepen. Daar heb je inderdaad een punt.

niels94 schreef:
(quote)

Dat is ook eigenlijk mijn punt. Uiteraard staan er wel eens mooie nummers in de top 40, Radiohead, Coldplay, soms kan ik zelfs liedjes als 'One' van Swedish House Maffia wel eens waarderen (met name op een feestje ) en in de auto staat vaak een zender als Q-Music op en dan vind ik een liedje van Lady GaGa ook niet erg. Er zijn mensen die alleen maar deze liedjes luisteren, ook thuis, terwijl ik denk dat als zij zich zouden verdiepen in muziek, ze erachter zouden komen dat er veel 'mooiere' muziek is, die je kan ontroeren. Als voorbeeld mezelf van ongeveer een jaar geleden.

Precies! Maar ik ben het wel eens met Vork666: lang niet alle mensen hebben de behoefte aan muziek die je kan ontroeren en muziek betekent voor de één meer dan voor de ander.

Maar jij duidt met top 40 blijkbaar een bepaald genre aan, en niet gewoon muziek die in de top 40 staat.

Ik ga het nog één keer proberen.

Iedereen mag luisteren naar elke muziek die hij wil. En als dat pop is en diegene niet van andere muziek houdt, is dat absoluut prima, maar dan heb je je nog wel enigszins in de muziek verdiept. Ik heb het niet over een genre, meer over de mensen die alleen maar naar de muziek luisteren die in de top 40 terecht komen, de hitjes, verder niets anders. Ik ben ervan overtuigd dat heel veel hiervan, als ze zich in meer muziek zouden verdiepen, erachter zouden komen dat er zoveel mooiere muziek is. Als voorbeeld gaf ik al mezelf, een jaar geleden verdiepte ik me nauwelijks in muziek, nu ben ik dankbaar dat ik dat wel heb gedaan, omdat ik er echt van kan genieten. Voor veel anderen zou hetzelfde kunnen gelden.

De term medelijden is slecht gekozen zie ik nu, dat geef ik toe. Iedereen moet lekker luisteren naar wat ze willen natuurlijk.

Hopelijk is mijn punt een beetje duidelijk...?

Maar wat is het probleem de top 40 te volgen? Als je daar genoeg leuke muziek uit haalt, wat is het probleem? Ik heb het ook jarenlang gedaan en heb nooit het idee gehad iets te missen.

Pas toen ik mij ging verdiepen in waar ik nu zo enthousiast over ben, is mijn smaak veranderd. Maar om nu te zeggen dat de muziek die ik hiervoor luisterde niet voldeed aan wat ik wilde...

Zucht.

Er is niks mis met de top 40 volgen. Zo heb ik ook aardig wat bandjes ontdekt. Natuurlijk mag je de top 40 volgen. Maar sommige mensen kijken niet verder. En zelfs dat is niet erg. Ik zeg alleen maar dat als ze zich wel zouden verdiepen, dankbaar zouden kunnen zijn dat ze het gedaan hadden.

Maar inmiddels is het een top 40 discussie en gaat het allang niet meer over OK Computer.

Bij Radiohead - OK Computer (1997):

Ik denk dat er weinig top 40-liefhebbers zijn die zich voor dit soort muziek willen interesseren. De mensen die dat wel willen, doen dat meestal vanzelf wel.

Rudi S schreef:
Wel een mooie top 10 hoor, duidelijk welke kant het op gaat.
De top 10 van de top 250? [/flauwemodus uit]

Arrie schreef:
Je weet dat Radiohead ook gewoon in de top 40 heeft gestaan?

Klopt, maar dat is wel een uitzondering op de regel. De meeste muziek in de top-40 is slechte pop en dance shit (vind ik) met een hoog meezing/fluit gehalte

Gast
geplaatst: vandaag om 04:40 uur

geplaatst: vandaag om 04:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.