MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Leeftijd verandert smaak muziek

zoeken in:
En Karma Police heeft geen hoog meezinggehalte?

Inderdaad, ik wou net zeggen.

Ja, daarom stond het ook in de top 40...

Wat dus zegt dat niet alles in de top 40 slecht is (zoals ik al eerder heb gezegd).

Trouwens, veel goedgewaardeerde nummers hebben een hoog meezinggehalte: bv. Wish You Were Here (Pink Floyd), Here Comes The Sun (The Beatles) en Angie (Rolling Stones)

En een meefluitgehalte? Wat is er mis met meefluiten op één van de beste soundtrack die er bestaat: YouTube - Cheyenne - Once upon a time in the west

niels94 schreef:
Wat dus zegt dat niet alles in de top 40 slecht is (zoals ik al eerder heb gezegd).
Niet om lullig te doen, maar zowat jouw gehele top 10 heeft in de top 40 gestaan. Nu zal jij waarschijnlijk weer terugantwoorden "Wat dus zegt dat niet alles in de top 40 slecht is", maar ik vind jouw kritiek op de top 40 nogal hard, zeker aangezien de grootste hits/albums aller tijden bijna allemaal in de top 40 hebben gestaan.

Begrijp je me nou niet ofzo.

Natuurlijk hebben alle grote albums in de Album top weetikhetwat (het is niet de top 40 maar de album top 100 ofzoiets...) gestaan. De meeste albums in de top 250 hebben erin gestaan, omdat het alleen maar zegt dat ze veel verkochten. Dat heeft trouwens niets met de top 40, maar los daarvan, ik blijf maar herhalen: wat in de top 40 staat hoeft niet slecht te zijn, maar je blijft maar doen alsof ik dat wel beweer.

Jij beweert dat mensen verder moeten kijken dan de top 40, omdat er daar ook genoeg parels staan, maar voor alsnog doe je dit zelf ook niet echt. Zie je de paradox?

Hij heeft toch Kid A, Interpol en Jedi Mind Tricks in z'n top 10 staan?

Maargoed, ik denk dat dat wel meevalt, Niels94, dat mensen andere muziek heel veel mooier zouden vinden als ze het zouden leren kennen. Ik probeer het nog weleens met mensen, een ex van me was zo iemand die alleen maar top 40 muziek luisterde, maar ik kon haar echt niet zo enthousiast krijgen voor andere muziek hoor. Sterker nog, zij vond MTV bijvoorbeeld al een stuk minder dan TMF en op MTV komt toch zo af en toe wat alternatievere muziek.

@ Chevy93:

Niet?

Je haalt iets door elkaar.

In de top 40 staan nummers, geen albums. Héél veel nummers die ik luister hebben nooit in de top 40 gestaan, logisch, want alleen een paar singles staan erin, als de artiest geluk heeft. Daarnaast luister ik veel muziek waarvan ik niet eens heb meegemaakt dat het album in album top stond, wat ook veel mensen van mijn leeftijd niet doen.

@Arrie En Kid A heeft nooit in de top 40 gestaan?

niels94 schreef:
Héél veel nummers die ik luister hebben nooit in de top 40 gestaan, logisch, want alleen een paar singles staan erin, als de artiest geluk heeft.
Ik ken geen album die volledig in de top 40 stond, dus dat lijkt mij niet zo raar.

Edit: Misschien Thriller.

niels94 schreef:
In de top 40 staan nummers, geen albums.
Vaak komt een album in de album top 100/50 en de "beste" nummers (veelal de singles) daarvan komen dan in de top 40.

Ehm, Chevy, je gooit wat dingen door elkaar. We hebben het over de top 40, daarin staan singles. We hebben het niet over de album top 100.

chevy93 schreef:
Ik ken geen album die volledig in de top 40 stond, dus dat lijkt mij niet zo raar.

Daarom staat er ook 'logisch' voor.

Je haalt mijn punt helemaal uit zijn verband. Ik had het over de mensen die alleen luisteren wat in de top 40 (de nummers) staat, die dus bijvoorbeeld wel naar Clocks luisteren, dat stond ten slotte in de top 40 (voorbeeld van een goed nummer) maar niet naar de rest van het album ofzo. Bovendien ben ik 16, denk jij dat ik Pink Floyd aangereikt heb gekregen via de top 40?

Arrie schreef:
Ehm, Chevy, je gooit wat dingen door elkaar. We hebben het over de top 40, daarin staan singles. We hebben het niet over de album top 100.

dat zei ik ook al ja

chevy93 schreef:
En Karma Police heeft geen hoog meezinggehalte?

Misschien, maar ik zou het toch niet willen vergelijken met de meeste top-40 muziek.

Maar wat mijn punt meer is, is dat ik niet snap dat veel mensen alleen hitjes uit de top-40 luisteren, en vervolgens niet een heel album kopen of meer liedjes uit dat genre luisteren. En na twee weken luisteren ze het niet meer. Zij laten door de DJ's van bijv. 538 bepalen wat ze luisteren op een bepaald moment. En dat snap ik niet. Maar zoals al gezegd zijn veel mensen gewoon minder bezig met muziek, en zetten af en toe de radio aan en denken dan "oh leuk nummer". Andere mensen vinden de gemiddelde top-40 muziek gewoon leuk en hebben geen behoefte aan muziek die wat mij betreft meer diepgang heeft.

Voor mij is deze discussie dus klaar. Ik vind het alleen jammer dat de gemiddelde smaak zo ver afwijkt van mijn smaak.

niels94 schreef:
Je haalt mijn punt helemaal uit zijn verband. Ik had het over de mensen die alleen luisteren wat in de top 40 (de nummers) staat, die dus bijvoorbeeld wel naar Clocks luisteren, dat stond ten slotte in de top 40 (voorbeeld van een goed nummer) maar niet naar de rest van het album ofzo.
Dat punt heb ik gemist, mijn fout. Overigens nog steeds:
Arrie schreef:
Dat maakt toch helemaal niks uit? Zijn punt is dat mensen wel de singles luisteren, maar niet de albums. Hoe komt het dan dat al die albums (vaak nog hoog ook) wel in de album top 100 staan?

niels94 schreef:
Bovendien ben ik 16, denk jij dat ik Pink Floyd aangereikt heb gekregen via de top 40?
Ik denk dat jij erachter bent gekomen zoals vele anderen van jouw en mijn leeftijd, door de vele (hoge) noteringen in de toplijsten (Top 2000, top 250 op musicmeter enz.)

pim556 schreef:
Ik vind het alleen jammer dat de gemiddelde smaak zo ver afwijkt van mijn smaak.
En wat versta je onder "de gemiddelde smaak"? Ik neem aan die van leeftijdsgenoten en niet de gemiddelde smaak op musicmeter.

chevy93 schreef:
Ik denk dat jij erachter bent gekomen zoals vele anderen van jouw en mijn leeftijd, door de vele (hoge) noteringen in de toplijsten (Top 2000, top 250 op musicmeter enz.)

Ja, dat klopt natuurlijk, ik moet het ten slotte ergens vandaan halen. Maar daarvoor heb ik verder moet zoeken dan wat de radio 538 DJ's me aanreiken.

Heel veel mensen van mijn leeftijd nemen ook niet de moeite om naar iets als Pink Floyd te luisteren.

Maargoed, zullen we de discussie stoppen?

OK Computer is gewoon prachtig, laten we het daarbij houden

Bij Radiohead - OK Computer (1997):

pim556 schreef:
Ik vind het alleen jammer dat de gemiddelde smaak zo ver afwijkt van mijn smaak.
En wat versta je onder "de gemiddelde smaak"? [/quote]

Popmuziek dat vaak in de top-40 staat zoals Lady Gaga, Rihanna en Katy Perry. Ik denk dat dat toch wel de muziek is waar het meest naar geluisterd wordt.

Het gedeelte van de bevolking dat albums luistert en ook echt koopt, is veel minder. Een album op 1 van de top 100 en een single op 1 van de top 40 is totaal niet te vergelijken.

Dat is tegenwoordig ja, maar vroeger (pre-download era) werden er toch miljoenen albums verkocht.

We hebben het toch niet over vroeger?

We hebben het over mensen die alleen maar naar de top 40 luisteren en niet verder kijken dan dat. Waarna jij tegen Niels zegt dat hij dat ook doet, omdat die albums in de album top 100 staan.

Er is nergens gezegd dat het alleen over de hedendaagse top 40 gaat.

Arrie schreef:
We hebben het over mensen die alleen maar naar de top 40 luisteren en niet verder kijken dan dat. Waarna jij tegen Niels zegt dat hij dat ook doet, omdat die albums in de album top 100 staan.
De singles die in de top 40 staan, daarvan staan de albums meestal in de album top 100.

Arrie schreef:
We hebben het toch niet over vroeger?

Daarnaast luistert Niels naar hele albums, en kijkt hij dus verder dan de top-40 hitjes Maar laten we de discussie stoppen en OT gaan, beter laat dan nooit

chevy93 schreef:
Er is nergens gezegd dat het alleen over de hedendaagse top 40 gaat.

(quote)
De singles die in de top 40 staan, daarvan staan de albums meestal in de album top 100.

Je dwaalt af van de stelling waar we het over hadden.

Ik dwaal helemaal niet af. Hij stelt dat mensen niet verder kijken dan de singles in de top 40. Wat niet klopt, omdat dat zou impliceren dat de albums van die singles helemaal niet beluisterd zouden worden.

chevy93 schreef:
Ik dwaal helemaal niet af. Hij stelt dat mensen niet verder kijken dan de singles in de top 40. Wat niet klopt, omdat dat zou impliceren dat de albums van die singles helemaal niet beluisterd zouden worden.

Hij zegt niet dat iedereen die top-40 luistert geen albums koopt.

Maar dit wordt een oefenloze discussie waar geen eind aan gaat komen. Bovendien is dit niet de plaats voor zo'n discussie. Ik zie het al voor me: Herman plaatst zometeen een bericht: "136 berichten over de top-40 verwijderd"

Dus kappen we. Ik zeg er niets meer over

Kid A heeft in een heleboel landen op nummer 1 gestaan. In Nederland kwam het tot de 4e plek.

Singles van Kid A hebben geloof ik nooit echt een toplijst gehaald. Opzich ook wel logisch, omdat Radiohead weinig nummers heeft waar het grote publiek van smult.

Bij Karma Police, Street Spirit en Creep houdt het wel op, denk ik.

Jezus, Chevy, je kan ook eens lezen. Ik zei dus al: een nummer 1 in de top 100 is niet te vergelijken met een nummer 1 in de top. Albums worden veel minder beluisterd dan de losse singles die in de top 40 staan. Tuurlijk worden die albums wel beluisterd, maar veeeeeeel minder. En het is gewoon waar dat veel mensen niet verder kijken dan de top 40, ik kan zo heel veel voorbeelden uit mijn omgeving opnoemen.

Arrie schreef:
ik kan zo heel veel voorbeelden uit mijn omgeving opnoemen.
En ik kan net zoveel voorbeelden opnoemen waarbij dat niet zo is.

Maar ik ben er inderdaad voor dat we maar stoppen met deze discussie.

Ja, tuurlijk zijn er genoeg mensen bij wie dat niet zo is, dat snap ik ook wel, en ik zei toch ook dat veel mensen niet verder kijken, veel betekent iets anders dan alle. Er zijn ook genoeg mensen die wel verder kijken maar dat neemt nog steeds niet weg dat er veel mensen zijn die niet verder kijken.

En daar heeft Niels medelijden mee.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:38 uur

geplaatst: vandaag om 22:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.