De Site / Gebruikers / Leeftijd verandert smaak muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 12 maart 2011, 19:45 uur
Ik weet nog dat een vriend van mij in groep 8 Merzbow liet horen,
altijd als wij 2Pac of Biggie opzetten kwam hij met Merzbow.
Toen snapte ik het niet en nu nog steeds niet..
Die vriend is overigens nog steeds groot fan van Merzbow en Aziatische noise.
smaken kunnen echt apart zijn als je jong bent.
Toen snapte ik het niet en nu nog steeds niet..
Die vriend is overigens nog steeds groot fan van Merzbow en Aziatische noise.
smaken kunnen echt apart zijn als je jong bent.
0
geplaatst: 12 maart 2011, 19:53 uur
Ja, nu zo´n beetje de grootste fan die ik ken, met zijn broer dan.
0
geplaatst: 12 maart 2011, 21:08 uur
Ik weet niet, toen kende ik het nog niet eens en nu heb ik slechts een paar nummers van de Merzbox beluisterd.
0
geplaatst: 12 maart 2011, 22:26 uur
Lukk0 schreef:
Mijn eerste reactie daarop: interessantdoenerij.
Mijn eerste reactie daarop: interessantdoenerij.
Hoezo dat dan? Iemand die Merzbow luistert wil interessant doen? Of omdat hij zo jong is en merzbow al ontdekt heeft?
Ik luister ook veel verschillende genres, maar er zijn maar zeer weinig mensen in mijn omgeving die dat weten. Ik val mensen niet graag lastig met muziek waarvan ze meestal toch niks begrijpen. Ik luister muziek voornamelijk voor mezelf, maar hier op musicmeter vind ik het dan wel leuk om daar af en toe over te schrijven, omdat ik er vanuit ga dat hier veel muziekliefhebbers zitten die ook op zoek zijn naar voor hen grensverleggende dingen.
Zo vind ik het ook erg leuk om hier dingen te ontdekken die ik nog niet ken en deze zo te leren kennen. Daardoor heb ik noise leren waarderen en laatst ook Jandek ontdekt. Daarmee wil ik dus zeggen dat niet zozeer "leeftijd" als wel "tijd" en interesse iets te maken hebben met je muzikale ontwikkeling.
Ook de techniek van tegenwoordig speelt denk ik wel mee in de snelle ontwikkeling van sommige jongeren. je kan nu in 1 weekend de complete sixties of seventies of eighties doornemen.
"vroeger" was ik afhankelijk van oudere jongens(vrienden van mijn 2 jaar oudere zus) die lp`s op bandjes zetten, de singles van de beatles en elvis van mijn vader en af en toe een lp van mijn zakgeld. Die lp werd vervolgens grijs gedraaid. Op mijn 7e en 8e jaar was het overigens Queen en Deep Purple.
0
Misterfool
geplaatst: 12 maart 2011, 23:54 uur
Ook niet verkeer hoor Queen en Deep Purple. Ik denk trouwens dat het ook niet echt veel uitmaakt waar je begint, maar waar je uiteindelijk uitkomt. Ik bedoel top 2 jaar terug luisterde ik ook nog vrij eenzijdig Classic rock of symfo. Nu zijn daar jazz,hip-hop(begin stadia),New-wave en electronic(begin stadia) bijgekomen. Ik kan daarentegen erg veel respect opbrengen voor jochies die al op 8 jarige leeftijd merzbow gaan luisteren. Mij kost het nu nog veel moete, al denk ik wel dat het muziek is die me uiteindelijk wel kan boeien.
0
geplaatst: 12 maart 2011, 23:56 uur
Met Merzbow gaat het bij mij nog steeds niet al ligt de wel wel een beetje open nu ik Boris op mometen kan waarderen.
0
Misterfool
geplaatst: 12 maart 2011, 23:57 uur
Boris heb ik ook wel het een en ander van gehoord. Ook een prima band.
0
Nicci
geplaatst: 13 maart 2011, 07:07 uur
Precies. En om in de sfeer van dit topic te blijven: over 20 jaar vind je er niets meer aan.
0
Lukk0
geplaatst: 13 maart 2011, 18:50 uur
platedraaier schreef:
Hoezo dat dan? Iemand die Merzbow luistert wil interessant doen? Of omdat hij zo jong is en merzbow al ontdekt heeft?
(quote)
Ik zeg ook: eerste reactie. Het zal best kunnen dat iemand dat op die leeftijd al kan waarderen, maar ik kan me eigenlijk moeilijk indenken dat je je op je twaalfde al inlaat met noise als Merzbow omdat je dat mooi vindt. Volgens mij is Merzbow, en ja, ik heb de Merzbox beluisterd, dusdanig moeilijk van structuur dat daar in eerste instantie weinig houvast in te vinden is. Mijn ervaring van die leeftijd is dat het snel bevrediging op moet leveren, en dus kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand daar op die leeftijd tijd en moeite in wil steken. Dat is misschien niet voor iedereen hetzelfde, maar ik heb toch een beetje het idee dat diegene dan Merzbow (of om het even welke andere noise) luistert om anders te zijn dan de rest.
0
Gallow
geplaatst: 13 maart 2011, 20:15 uur
Zoals Ataloona zegt, zijn broer is ook een groot Merzbow fan. Dan is het al snel te verklaren waar hij het vandaan heeft.
0
geplaatst: 13 maart 2011, 20:27 uur
Gallow schreef:
Zoals Ataloona zegt, zijn broer is ook een groot Merzbow fan. Dan is het al snel te verklaren waar hij het vandaan heeft.
Oudere broer?
Ik heb mijn jongere broer helaas destijds nooit aan de soul etc kunnen krijgen en ook van wave-neigingen heb ik nooit wat gemerkt.
0
Gallow
geplaatst: 13 maart 2011, 20:37 uur
Mijn broer en ik zijn helaas ook vuur en water als het om muziek gaat, maar over het algemeen kan een oudere broer/zus een grote invloed uitoefenen op de (muziek)voorkeuren van hun jongere gezinsleden. Helemaal wanneer je in groep 8 naar merzbow luisterd en je broer er toevallig ook fan van is.
0
Lukk0
geplaatst: 14 maart 2011, 14:54 uur
Dat versterkt mijn punt denk ik alleen maar, doordat zijn (grote) broer er naar luistert is het 'stoer'.
0
geplaatst: 14 maart 2011, 15:22 uur
Nicci schreef:
Precies. En om in de sfeer van dit topic te blijven: over 20 jaar vind je er niets meer aan.
In mijn geval gaat die vlieger niet op. Draaide T.C. Matic op jonge leeftijd helemaal grijs en vele dachten ook dat ik daarmee interessant en stoer wilde doen.
De muziek week nogal af van het normaliter werk toendertijd (MJ enzo..noem maar op).
Maar ben nu 30 jaar verder en ik luister er nog met veel genoegen naar.........al moet ik snel de albums gaan vervangen door CD's want Dhr.Hintjens is al moeilijk te volgen en nu bijna helemaal niet meer.

0
geplaatst: 14 maart 2011, 15:25 uur
Ik kan me wel voorstellen dat als je een oudere broer hebt, het wel makkelijk is om eens iets anders te proberen - zonder dat je daarvoor iets hoeft te kopen (of te downloaden).
Denk dat downloaden ook wel invloed heeft op het muziekconsumptiegedrag: zowekl om iets op te pikken als iets af te danken.
Verder is een indirecte relatie (via koopkracht) tussen leeftijd en smaak: als je ouder wordt, heb je meer inkomen (meestal) kan je meer kopen en ben je wellicht ook eerder geneigd om iets buiten het veilige straatje te kopen. Als je 20 cd's in een maand koopt is een miskleun minder erg dan wanneer je er 5 per maand koopt.
Denk dat downloaden ook wel invloed heeft op het muziekconsumptiegedrag: zowekl om iets op te pikken als iets af te danken.
Verder is een indirecte relatie (via koopkracht) tussen leeftijd en smaak: als je ouder wordt, heb je meer inkomen (meestal) kan je meer kopen en ben je wellicht ook eerder geneigd om iets buiten het veilige straatje te kopen. Als je 20 cd's in een maand koopt is een miskleun minder erg dan wanneer je er 5 per maand koopt.
0
geplaatst: 14 maart 2011, 15:26 uur
Gallow schreef:
Mijn broer en ik zijn helaas ook vuur en water als het om muziek gaat, maar over het algemeen kan een oudere broer/zus een grote invloed uitoefenen op de (muziek)voorkeuren van hun jongere gezinsleden. Helemaal wanneer je in groep 8 naar merzbow luisterd en je broer er toevallig ook fan van is.
Had ik maar zoveel invloed op de muziekssmaak van mijn zusjes, het lijkt er echter niet erg op... In tegendeel, alles wat ik goed vinden lijken zij per definitie niet goed te vinden. Dit valt trouwens bij de jongste wel mee, die ik laatst Lullaby van Blackfield hoorde luisteren nadat het beneden had opgestaan, maar het meeste vind ze niks. Met de andere is dit al helemaal het geval.
0
geplaatst: 14 maart 2011, 17:58 uur
niels94 schreef:
Had ik maar zoveel invloed op de muziekssmaak van mijn zusjes, het lijkt er echter niet erg op... In tegendeel, alles wat ik goed vinden lijken zij per definitie niet goed te vinden. Dit valt trouwens bij de jongste wel mee, die ik laatst Lullaby van Blackfield hoorde luisteren nadat het beneden had opgestaan, maar het meeste vind ze niks. Met de andere is dit al helemaal het geval.
(quote)
Gelukkig heb ik geen broers of zussen
ik heb een vriend van mij ooit eens Wu-Tang Clan-Enter The Wu-Tang aangeraden en normaal is hij een groot fan van rock en hij vond het een goede cd dus wordt de hip-hop basis met de dag groter
.
0
geplaatst: 14 maart 2011, 18:13 uur
Mijn zusje luistert niks anders dan Jason Derülo. Maar gelukkig luistert ze ook naar Kate Bush en The Beatles en ik ben de enige die weet hoe je een ipod synchroniseert dus ik kan haar smaak flink beïnvloeden. 

0
geplaatst: 14 maart 2011, 18:14 uur
Snoeperd schreef:
Mijn zusje luistert niks anders dan Jason Derülo. Maar gelukkig luistert ze ook naar Kate Bush en The Beatles en ik ben de enige die weet hoe je een ipod synchroniseert dus ik kan haar smaak flink beïnvloeden.
zo moet je dat doen
.
0
geplaatst: 15 maart 2011, 14:56 uur
Ataloona schreef:
.
.
.
0
geplaatst: 15 maart 2011, 16:45 uur
Mijn dochter van 3 luistert de gehele dag naar Fennesz.
Niet echt de smaak die mijn vrouw en ik hebben.
Hopelijk is dit maar een tijdelijke periode, en stapt ze snel over naar K3.
Niet echt de smaak die mijn vrouw en ik hebben.
Hopelijk is dit maar een tijdelijke periode, en stapt ze snel over naar K3.
0
geplaatst: 15 maart 2011, 16:50 uur
Fennesz is geweldig, wees blij dat ze nu al zo'n mooie smaak heeft 

0
geplaatst: 15 maart 2011, 18:42 uur
Och, ze is gelukkig over haar Godspeed You Black Emperor! fase heen.
* denotes required fields.