MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / This Is How We Did It: R&B rond de eeuwwisseling

zoeken in:
Zul je net zien: in dezelfde update zowel het beste als slechtste nummer. Ben wel heel benieuwd welke twee er morgen komen. Steeds dichter bij de nummer één, want ik heb nog steeds geen idee welke dat zou kunnen zijn. Trouwens, ik ben wel verbaasd dat Samantha Mumba niet in de lijst staat. Haar Gotta tell you was niet zo'n grote hit dat het een top tien notering zal krijgen, maar het deed het verder ongelofelijk goed (zelfs een top vijf notering in de US!), die had ik ergens tussen de +/- 20-40 verwacht, eigenlijk. Trouwens, je had echt een 10+ van Never Ever moeten maken!

Is Blackstreet al langs gekomen?

Allang! Wel bij de les blijven, Daniël.

Samantha Mumba is net op de 101ste plaats geëindigd: in België de eindejaarslijst niet gehaald en in de US maar bijzonder nipt. Ik heb 'm niet gemist, bijzonder flauw nummertje, toch?

En wat is nu eigenlijk het verschil is tussen 10 of een 10+, vraag ik me al langer af? Dat je eigenlijk 1000 wil geven, maar niet kan?

Reijersen schreef:
Is Blackstreet al langs gekomen?
Op de veel te lage plaats 54 reeds. En hoezo jij volgt deze lijst niet op de voet?

Ja, 10+ is inderdaad omdat ik niet hoger kan, maar bij All Saints moest ik het wel duidelijker aangeven, omdat het één van m'n favoriete R&B-nummers ooit is (misschien wel mijn favoriete). Samantha Mumba vind ik best wel jammer, vind het een heel fijn nummer om eerlijk te zijn. Zo "laag" had ik 'm niet verwacht.

Harco
Dat nummer van Samantha Mumba mag dan wel flauw zijn, in mijn ogen is het wel een ontzettend tekenend nummer voor een dergelijke lijst. Waarom ben je geen Nederlander, kemm? Dan had 'ie er vast wel ingestaan.

De eindejaarslijsten van NL tellen ook gewoon mee, hoor. Als Nederlander had ik het inderdaad misschien wel fijn gevonden om alles eindeloos te herhalen...

Gelukkig ben ik niet de enige die Samantha Mumba mist. Krijgt ze toch nog een eervolle vermelding hier. Ik vind het trouwens een bijzonder strak geproduceerd nummer, want in tegenstelling tot veel andere R&B-hits uit die tijd, vind ik deze nog wel iets moderns over zich hebben. Het zou zo de potentie hebben om anno 2011 alsnog in veel hitlijsten te belanden, alleen dan ingezongen door een mindere vocaliste als Rihanna bijvoorbeeld. Datzelfde geldt ook voor het beduidend mindere Body II Body dat ook nog wel verfrissend aanvoelt.

Weet je wat ik zo irritant vind, ik loop automatisch te bedenken welke nummers mogelijk in de top tien zullen staan, maar ik kom steeds op zo’n 15 nummers uit.

Ik verwacht eigenlijk sowieso nog twee meisjes die ruzie maken om een jongen, een vrouw wiens hart gebroken is en die graag on-gebroken wil zien, drie toffe meisjes die geen uitschot als vriendje willen, misschien nog een "bad boy" en een "bad girl" en een cijferachtig groepje die iemand missen, en een dame wie graag haar aan aids verloren vriend wil weerzien, een nummer dat men nu alleen nog maar herinnert aan het veelvuldig geroep van “Ja!”, en een vreselijk nummer die alleen noemenswaardig is omdat Patti Labelle in de videoclip verschijnt.

Dan kom ik al aan 7 nummers...

Laat die top tien maar komen, ben zo benieuwd!

Angelo schreef:
misschien nog een "bad boy" en een "bad girl" en een cijferachtig groepje die iemand missen, en een vreselijk nummer die alleen noemenswaardig is omdat Patti Labelle in de videoclip verschijnt.
Deze twee zijn al meer hiphop en dus niet bij de lijst gerekend. Over de rest zwijg ik wijselijk. Wie het destijds wat gevolgd heeft zal inderdaad nog weinig verrassingen tegenkomen.

kemm schreef:
(quote)
Op de veel te lage plaats 54 reeds. En hoezo jij volgt deze lijst niet op de voet?

Even overheen gelezen blijkbaar

10. Whitney Houston - My Love Is Your Love (1999)

“If I lose my fame and fortune, And my home is on the streets, And I’m sleeping in grand central station, It’s okay if you’re sleeping with me”

Haar derde grootste hit, maar in tegenstellige tot de eerste twee draken (titels hoef ik niet te noemen zeker) is het hier geheel terecht! Een geloofwaardige Whitney, aangenaam om naar te luisteren zelfs,... ja, ik heb het nog steeds over de gruwelijke scream queen zelve! Het moet behoorlijk frustrerend voor haar geweest zijn, op ingetogen wijze, met de voet op het rempedaal haar zangkunsten moeten tonen. Want zo komt haar talent naar boven, niet door te lang uitgerekte klinkers uit te spauwen. Schrijvers/producers Wyclef Jean en Jerry Duplessis hebben er duidelijk met de zweep opgezeten, om hun nummer te redden. De gezellig comfortabele muzikale begeleiding en simpele woorden als “Your love is my love and my love is your love, it would take an eternity to break us” vullen elkaar perfect aan, zo eenvoudig maar zo doeltreffend! “And the chains of Amistad couldn’t hold us”, de wereld zag voor het eerst dat Houston eigenlijk een Afro-Amerikaanse is. Ritmisch zat het nog nooit zo strak en tijdloos bij haar muziek. Er lijkt wel een compleet nieuwe artieste op te staan! Dit en kleine dingen als de “Sing, mommy” aan het begin en de overtuiging in haar woorden geven de zangeres eindelijk een persoonlijk karakter! Of hoe ze “I will always love you” altijd al had moeten zeggen!

Cijfer: 10

kemm schreef:
Morgen wel een echte 10 van mij (en het zou goed kunnen van jou ook denk ik...)!

Whitney Houston op haar absolute hoogtepunt. In die andere grote ballads van haar miste ik iets wat ik hier wel in hoor: de warmte van haar stem. De tekst komt ook zo oprecht over. De melodie en vooral het eerste couplet vind ik zelf het mooiste deel van de tekst, al vind ik eigenlijk alles wel mooi aan het nummer. Ik moet er dan ook bij vertellen dat ik deze nog regelmatig beluister. Hij is me echt nooit gaan vervelen, ik denk dat ik hem zelfs met het jaar mooier vind worden.
Cijfer: inderdaad, een 10

Met dat laatste ben ik het ook eens: nu lijkt hij gewoon nog beter dan toen. Zodra je de naam Whitney Houston niet meer in de weg laat staan, blijft er gewoon een ontzettend prachtig nummer over!

Ik zie dat ik het My Love Is Your Love album nu op drie magere sterren heb staan, volgens mij kan dat wel minstens een halfje omhoog. Ik zal de CD binnenkort weer eens opzetten. Het valt me op dat de ballads, vaak het grootste struikelblok van Whitney, op dat album in mijn herinnering allemaal oké zijn. Naast het titelnummer en When You Believe, had je ook nog I Learned from the Best (geschreven door Diane Warren), en de lekkere Darkchild-productie If I Told You That met George Michael. Volgens mij is er kennelijk iets niet goed gegaan met het stemmen een jaar geleden. ( ) Nu zie ik tot overmaat van ramp dat het album gemiddeld ook nog een 2,68 scoort; veel te laag is dat. Schande! Ik weet overigens niet of My Love Is Your Love mijn favoriete Whitney Houston album is. Ik zeg het altijd wel, maar dat komt omdat ik meestal altijd haar mooie soundtrack album vergeet waar Step By Step ook op staat. Dat vind ik ook zo’n fantastisch nummer! De gospelachtige en positieve sfeer, de mooie vocalen

haveman
Hoi Kemm,

Leuke topic. Brengt een hoop hete herinneringen naar boven. Mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar rock muziek, maar na een periode van vooral grunge muziek (+/- 1991-1995) vond ik dit allemaal ook wel leuk. Kwam ook wel een beetje door een aantal exotische vriendinnetjes.

Zou je de lijst ook even in zijn geheel kunnen plaatsen zonder clipjes en commentaar? Bespaart me een hoop tijd.

Mijn favorieten uit die tijd:

Jodeci: Freekin' You, alles van Keith Sweat/LSG, Ginuwine-Pony, Usher-You make me wanna en natuurlijk:

YouTube - Set Adrift On Memory Bliss - PM Dawn (HQ Audio)

haveman
Deze mag hier niet ontbreken:

YouTube - LSG - My Body

Leuk nummer van Whitney, maar ik beken -nogmaals- mijn liefde voor de muziek van deze dame in de jaren '80. Die kon hier ook wel aan tippen.

Dat nummer van Whitney is inderdaad fantastisch!

Whitney Houston blijf ik toch meestal wel leuk vinden, zeker het album My Love Is Your Love Jammer van dat laatste album (dat ik ook bezit), met Akon (wat heb ik toch een hekel aan hem) etc. had echt niet gehoeven.

Ik ga denk ik dat album van ons Whitney maar eens aanschaffen als het voor een zacht prijsje in de rekken ligt! De singles, ook diegene die Angelo nog noemt, zijn allemaal goed eigenlijk! Al blijft het titelnummer wel het best!

haveman schreef:
Zou je de lijst ook even in zijn geheel kunnen plaatsen zonder clipjes en commentaar? Bespaart me een hoop tijd.
Ja, als de lijst afgelopen is over een paar dagen zal ik hem nog even volledig plaatsen.
Fijn dat je mee reminiscet!

kemm schreef:
10. Whitney Houston - My Love Is Your Love (1999)

4

Geen 5?

Dan heb je er van mij nog een te goed, op een dag... Zo geschiedt het!

Vlug, iemand die een nineties hiphop/R&B joint met een 4 kent?

Goed genoeg.

Mb.
Nummer 11 en 10 ken ik nauwelijks. Misschien iets te veel voor mijn tijd. Noem het verder wansmaak, maar ik denk dat ik het nummer van Akon toch het leukst vind. Laten we het gooien op sentiment en een zwak voor opgepitchte samples. Toch steelt Luniz hier de show. Met afstand, enzo.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:14 uur

geplaatst: vandaag om 09:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.