Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
jeko
geplaatst: 2 oktober 2009, 12:54 uur
Ik wil wel een keer een plaat uitzoeken maar als Jazz-leek is dat momenteel nog te vroeg! 

0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 2 oktober 2009, 16:39 uur
Vraagt the scientist dan of unaej wil?
En Jeko: Ik begrijp niet waarom het te vroeg is. Je kent vast wel eens plaat die je hoog waardeert en die wij dus ook allemaal moeten beluisteren. Het album van de week hoeft niet aan allerlei hoge eisen te voldoen. (Denk ik dan, maar ik ben ook een jazz-leek)
En Jeko: Ik begrijp niet waarom het te vroeg is. Je kent vast wel eens plaat die je hoog waardeert en die wij dus ook allemaal moeten beluisteren. Het album van de week hoeft niet aan allerlei hoge eisen te voldoen. (Denk ik dan, maar ik ben ook een jazz-leek)
0
jeko
geplaatst: 2 oktober 2009, 17:03 uur
Ja dat is misschien wel zo, maar het handje vol Jazz cedees die ik ken en in bezit heb is bij de liefhebbers van dit topic toch wel bekend!! Maar wie weet kom ik binnenkort wel met een fantastisch onbekend pareltje op de proppen!
0
geplaatst: 2 oktober 2009, 18:15 uur
Ik zou anders ook wel eens een album willen voorstellen, ik ken een aantal albums die hier maar 3 stemmen hebben, en ik helemaal geweldig vind, dusja.
0
geplaatst: 4 oktober 2009, 14:19 uur
Ik ga zo meteen naar een concert van Cecil Taylor in Antwerpen, dus...iemand anders mag wat mij betreft eerst. 

0
geplaatst: 4 oktober 2009, 15:26 uur
Het mag ook vanavond laat of morgen ochtend, unaej. Veel plezier op je concert trouwens en we verwachten een "uitgebreid"verslag van je ervaring
.
.
0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 4 oktober 2009, 19:54 uur
Weer geen album op zondag (Omdat het de dag van de Heer is zal ik het vloeken maar laten...)
0
geplaatst: 5 oktober 2009, 10:13 uur
En week drie in zonder een nieuw album!!
Volgens mij kunnen we er beter mee stoppen, iedereen schuift af of past.

Volgens mij kunnen we er beter mee stoppen, iedereen schuift af of past.

0
geplaatst: 5 oktober 2009, 11:23 uur
0
Nicci
geplaatst: 5 oktober 2009, 11:32 uur
Ik heb niet helemaal gevolgd waar jullie zoal naar luisteren, maar ik wilde deze eens opperen:

Time is of the Essence

Time is of the Essence
0
geplaatst: 5 oktober 2009, 13:03 uur
Bedankt; misschien kunnen we dit topic toch nog een beetje in leven houden.
Ben je keuze alvast aan het beluisteren.
Ben je keuze alvast aan het beluisteren.
0
geplaatst: 5 oktober 2009, 16:13 uur
Ik haal hem binnen. Nicci, je kunt beter je linkje beschikbaar stellen via pm. Vinden de mods denk ik prettiger.
0
geplaatst: 5 oktober 2009, 16:29 uur
Voor de statistiek:
Dit is de tweede Michael Brecker in het topic;
Michael Brecker - Nearness of You: The Ballad Book (2001)
Dit is de tweede Michael Brecker in het topic;
Michael Brecker - Nearness of You: The Ballad Book (2001)
0
geplaatst: 9 oktober 2009, 00:32 uur
Heemskerktollie schreef:
Ik heb Taylor pas nog gezien in het Muziekgebouw aan t IJ. Het concert was GRANDIOOS! Met Tony Oxley
(quote)
Ik heb Taylor pas nog gezien in het Muziekgebouw aan t IJ. Het concert was GRANDIOOS! Met Tony Oxley
Zo enthousiast als jij kan ik helaas niet zijn. Ik had me vooral verheugd op het solo-gedeelte dat hij zou brengen, maar dat is er gewoon niet van gekomen. Hij en Tony Oxley hadden er blijkbaar gewoon teveel zin in...
Nu vind ik Oxley in de eerste plaats niet zo'n interessante drummer, zeker niet in combinatie met iemand als Cecil Taylor. Terwijl de piano een heel divers spectrum bewandelde (typisch voor Taylor natuurlijk), bleef Oxley altijd in hetzelfde straatje...dat typische "geklingel" van hem...
Ook qua opbouw zat het wat mij betreft niet strak genoeg: Cecil Taylor is niet meer wat hij geweest is (qua snelheid, scherpte en snedigheid in zijn spel) en Oxley verergerde de indruk van een verslapte grootheid alleen maar... De ideeën waren er nog, maar de intensiteit van zijn cd-opnames van weleer hoorde ik helaas niet terugkomen.
In Antwerpen werden die middag bovendien 2 films vertoond over het leven van Cecil Taylor. In de volksmond zegt men dat "als je constant gek doet, je op een dag zo zal blijven"...wel dat is ook met Cecil Taylor gebeurd. Klankenpoëzie zonder betekenis, 10 minuten aan een stuk, met monotone drums-begeleiding van Oxley; met vreemde mime-bewegingen het podium komen opgestormd; een 3/4-broek dragen met voetbalsokken daaronder...dat is allemaal ballast als je met een zaal muziekliefhebbers te maken hebt.
En dat is misschien wel mijn voornaamste probleem met het concert: dat Taylor vooral show probeerde te maken, en geen kunst (ook al beweert hij bij hoog en bij laag het omgekeerde). Dat het publiek hem om al zijn gekheid nog meer adoreert, is mooi meegenomen voor de man zelf, maar ik heb er geen boodschap aan. Absoluut niet zelfs.
Al bij al dus een matig concert (slechte soundcheck ook, piano kwam pas in het tweede deel boven de drums uit)...maar uiteraard ben ik wel tevreden dat ik Taylor in levende lijve aan het werk heb gezien. Of zoals ze het in De Standaard zeggen: "Vroeger speelde Taylor intenser. Tegenwoordig verzwelgt hij je niet meer in een kolkende zee van klanken."
0
pretfrit
geplaatst: 9 oktober 2009, 10:00 uur
Altijd prettig als je je vooroordeel bevestigd ziet... 

0
geplaatst: 9 oktober 2009, 11:02 uur
Fijn; unaej heeft een bepaalde mening, neemt bovendien de moeite om dit uitgebreid te motiveren, en dan kom jij hiermee. Je zal dit vast wel weer bemoeizucht vinden, maar ik kan hier gewoon met m'n verstand niet bij. Over en sluiten.
0
pretfrit
geplaatst: 9 oktober 2009, 12:53 uur
Ik had het over mijn eigen vooroordeel.
Het is hetzelfde als dat ik naar een Dries Roelvink concert zou gaan en daarna mijn mening uitgebreid zou gaan motiveren op mume... Dat in een uitsluitend negatieve context en met een air alsof ik de wijsheid in pacht heb.
Wat Taylor betreft: Ik gun hem zijn redelijke publieke succes op z'n 80ste (om en nabij) nadat hij jaren uitgekotst is door "kenners" van het jazzgenre...Als hij nu eindelijk geld weet te verdienen met "show" dan is dat maar zo.
Als dan de eerste beste snotneus zijn ongenuanceerde zure negatieve mening op een muziekforum zet (dat terwijl zijn menig wat betreft avantgarde/freejazz al lang en breed bekend is) denk ik bij mezelf: Wat moet die gast dan ook bij een Cecil Taylor concert.
tot zover mijn bepaalde uitgebreide gemotiveerde mening inzake de bemoeizucht van frankmulder (over en sluiten)

(edit) het is niet zo dat Taylor voor de ik weet niet hoeveelste keer met uitgestreken kop en driedelig pak een eeuwige Bach sonate uit zijn piano friemelt...RESPECT voor een artiest die de muziekwereld werkelijk iets nieuws heeft gegeven en op zijn 80ste (!!) nog steeds onvermoeid doorgaat.
Het is hetzelfde als dat ik naar een Dries Roelvink concert zou gaan en daarna mijn mening uitgebreid zou gaan motiveren op mume... Dat in een uitsluitend negatieve context en met een air alsof ik de wijsheid in pacht heb.
Wat Taylor betreft: Ik gun hem zijn redelijke publieke succes op z'n 80ste (om en nabij) nadat hij jaren uitgekotst is door "kenners" van het jazzgenre...Als hij nu eindelijk geld weet te verdienen met "show" dan is dat maar zo.
Als dan de eerste beste snotneus zijn ongenuanceerde zure negatieve mening op een muziekforum zet (dat terwijl zijn menig wat betreft avantgarde/freejazz al lang en breed bekend is) denk ik bij mezelf: Wat moet die gast dan ook bij een Cecil Taylor concert.
tot zover mijn bepaalde uitgebreide gemotiveerde mening inzake de bemoeizucht van frankmulder (over en sluiten)

(edit) het is niet zo dat Taylor voor de ik weet niet hoeveelste keer met uitgestreken kop en driedelig pak een eeuwige Bach sonate uit zijn piano friemelt...RESPECT voor een artiest die de muziekwereld werkelijk iets nieuws heeft gegeven en op zijn 80ste (!!) nog steeds onvermoeid doorgaat.
0
geplaatst: 9 oktober 2009, 22:27 uur
Denkt Nicci er trouwens aan dat het de bedoeling is dat hij dit weekend een opvolger kiest? Hierboven gaf aan dat Devoo nog wel een album wilde suggereren. 

0
Nicci
geplaatst: 10 oktober 2009, 08:09 uur
Als Devoo wil, heeft hij mijn zegen. De eerste reacties op Brecker druppelen in ieder geval al binnen.
0
jeko
geplaatst: 11 oktober 2009, 15:43 uur
Ben een beetje a/h spitten geweest en mocht Devoo niet kunnen dan wil ik wel een plaat suggereren! 

0
geplaatst: 11 oktober 2009, 17:12 uur
jeko schreef:
Ben een beetje a/h spitten geweest en mocht Devoo niet kunnen dan wil ik wel een plaat suggereren!
Zo te zien is hij wel online, dus ik denk dat hij wel een album kan plaatsen. Ik heb hem even een PM gestuurd. Maar het is goed dat we een invaller klaar hebben staan.

* denotes required fields.