MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
pretfrit
Aapekop schreef:
Iemand mischien tips voor sfeervolle jazz zonder vocalen ?
zou je me erg mee helpen

Ik vind Machine Gun van Peter Brötzmann een prettig sfeertje hebben.Is ook zonder vocalen dus ik denk dat dat wel iets voor je kan zijn

Iemand een tip voor iets wat lijkt op het pianowerk in dit stuk?

YouTube - Pat Metheny: Ozark - Montreal 1982

In Genres > Overigen > Jazz-album van de week:

Vrij onbekend in de Jazzwereld, zo kun je mij wel typeren. Jazz heb ik 'ontdekt' via de klassieke componist George Gershwin. Ik houd heel erg veel van klassieke muziek, al sinds mijn jongste jaren luister ik graag naar die fantastische composities.

Toen ik George Gershwin, een Amerikaans componist, beluisterde viel het mij op dat het wel moderne klassieke muziek (contradictio in terminis) betrof, maar dat het net zo goed onder het kopje Jazz paste. Zijn compositie 'Summertime' is hier een mooi voorbeeld van.

Nu heb ik me via YouTube enigszins verdiept in de verschillende jazzstijlen. Ik voel het meeste voor:

Gypsy jazz of Hot club de France;
Dixieland;
European jazz;
Chicago jazz.

Deze stijlen spraken mij direct aan, wanneer jullie dit zien, wat zijn dan jullie top aanbevelingen binnen die stijlen voor zo iemand als ik?

Ten slotte wil ik jullie graag een mooi optreden laten zien van drie jongemannen die - in mijn optiek - een knap staaltje Gypsy Jazz neerzetten. Zij voeren de compositie 'Dark Eyes' uit en als ik het goed heb begrepen behoort deze compositie oorspronkelijk toe aan de Belgische Django Reinhardt een fameus jazzgitarist.

pretfrit
european jazz en chicago jazz zijn brede begrippen

en het is mischien handiger om deze vraag naar het jazz topic te verplaatsen

pretfrit
ik kwam dit album tegen (zie die namen..)

(afbeelding)

een obscure third-stream verzamelwerkje maar wel met unieke opnames

natuurlijk nergens (voor een fatsoenlijk bedrag) te krijgen...nu ben ik niet zo'n held in downloa..dakazen. Mischien een leuk ideetje voor het javd?

Ah, kijk eens aan, Jazz abstractions van John Lewis! Dat is zeer zeker een dijk van een plaat, en laat ik die nou net op mp3 hebben. Hij is inderdaad obscuur en extreem moeilijk te vinden (zelfs digitaal), dus als er liefhebbers zijn wil ik 'm wel eens uploaden. Het album wordt trouwens gecrediteerd aan Lewis maar schijnbaar was Gunther Schuller het werkelijke brein achter het werk:

Although John Lewis is listed as the leader (this album's alternate title is "John Lewis Presents Contemporary Music"), the pianist does not actually appear on this record and only contributed one piece ("Django"). On what is very much a Gunther Schuller project, Schuller composed "Abstraction" and was responsible for the adventurous three-part "Variants on a Theme of John Lewis (Django)" and the four-part "Variants on a Theme of Thelonious Monk (Criss-Cross)"; Jim Hall contributed "Piece for Guitar & Strings." One of the most successful third stream efforts, this LP combines avant-garde jazz with aspects of classical music. Among the more notable stars, altoist Ornette Coleman is on "Abstraction" and "Criss Cross" (both of which have been reissued in his Rhino CD box) and multi-instrumentalist Eric Dolphy is on both of the "Variants." Other musicians in the eclectic cast include guitarist Hall, bassist Scott LaFaro, pianist Bill Evans, and several classical string players. This is very interesting music.

(allmusic.com)

O, en bedankt voor het toevoegen, pretfrit. Ik dacht dat ik al m'n jazz wel op de site had inmiddels, maar zo zie je maar.

duidelijke kandidaat voor JAVDW!

pretfrit schreef:
en het is mischien handiger om deze vraag naar het jazz topic te verplaatsen

Bij deze.

pretfrit
oh herman wat ben je leuk...

nee serieus...

edit: haha ik dacht dat je alleen mijn bericht had verplaatst...maar een paar berichten hierboven staat het bericht waar he tdus om ging

pretfrit
we tigers schreef:
duidelijke kandidaat voor JAVDW!

zeker

volgende week paalhaas dus ?

Het is niet aan gelijk welke user om daar over te beslissen. Klaezman moet het stokje doorgeven, dus misschien moet je hem PM'en als je Paalhaas op de voorgrond wil schuiven?

pretfrit
ik zal hier even wat neerzetten...uit de losse pols

leviwosc schreef:

Gypsy jazz of Hot club de France;
Django Reinhardt Stephane Grappelli (viool)

Dixieland;
pfoe....ondanks dat ik jazzliefhebber ben luister ik mischien nog liever naar Frans Bauer dan naar Dixieland..doet me altijd aan van die suffe "VVD feestjes" denken...bierrrrtje errrbij....gezelie, gezelie

Dit is best te doen: Louis Armstrong, Kid Ory, Sidney Bichet en pianisten als Earl Hines en Art Hodes swingen als de spreekwoordelijke paar tieten

European jazz;
erg breed begrip...maar waarschijnlijk bedoel je de soort jazz zoals je die veel op het ECM label tegenkomt. Rustige jazz met lange melancholische lijnen en een klassiek/folk inslag.

kijk eens naar het ECM label maar ook het duitse ART en Winter & Winter label hebben veel rustige europese jazz

Chicago jazz.
...ik ken wel een Chicago scene, maar dat is behoorlijk vrij avant garde jazz Daartoe behoren artiesten die onder het AACM vallen Anthony Braxton, Roscoe Mitchell, Art Ensemble of Chicago etc..maar gezien je voorgaande genrekeuzes weet ik niet zeker of je dit wel bedoelt

Deze stijlen spraken mij direct aan, wanneer jullie dit zien, wat zijn dan jullie top aanbevelingen binnen die stijlen voor zo iemand als ik?

Bedankt voor je aanbevelingen Pretfrit!

Alle anderen, voel je gerust geroepen om ook aanbevelingen te doen!

Ik ben opzoek naar tropisch aandoende jazz..zeg maar in de trend van Santana - caravanserai of Chick corea - return to forever.

(afbeelding)

Het mag lekker psychedelisch zijn.
Iemand een idee??

voltazy
probeer het laatste album van andy sheppard, staat niet op de site trouwens. Weinig psychedelisch, maar wel fijn exotisch

en je kan altijd wat van egberto gismonti proberen.

jurado schreef:
Ik ben opzoek naar tropisch aandoende jazz..zeg maar in de trend van Santana - caravanserai of Chick corea - return to forever.

(afbeelding)

Het mag lekker psychedelisch zijn.
Iemand een idee??

Probeer 'ns wat vroeger werk van Al di Meola....sommig spul is wat gedateerd; Tour de Force-Live is een aardige stek om te beginnen!

Dank voor de tips maar of ik ken het al of het is toch niet helemaal wat ik zoek.

Toch meer iets als dit :

pretfrit
voor het psychedelische effect kun je het beste bij Sun Ra terecht, maar die heeft nogal een uitgebreid discografie...dus ff zoeken.

Naast het psychedelische hoor ik hier toch ook behoorlijk wat funk en latin.

De bands (van) Candido, Poncho Sanchez, Ray Baretto, Weather Report maar ook bekende albums als Head Hunters, Bitches Brew en On the Corners hoor ik er ook wel in.

Kijk ook eens naar groove oriented jazz in de souljazz hoek.

Als je het hierbij niet kunt vinden dan raad ik je aan bij latin-rock te gaan kijken (allmusic of zo)

Nicci
Ik moet direct aan Bitches Brew denken. Ik denk dat Santana er ook aan moest denken toen hij dit nummer opnam.

thejazzscène
En Pharoah Sanders kan daar ook zeker bij.

Sorry voor de spam maar er moet gepromoot worden

Ik ben een blog gestart om wat interessante jazz te verspreiden. Weet nog niet of hte een succes gaat worden maar doe m'n best. Ik probeer ook zo min mogelijke Engelse fouten te maken. Ook gaat het delen moeilijk worden. ik ken geen site waar je gratis muziek kan delen (zonder al de beperkingen van rapidshare) Het zal mij benieuwen

Ik zou het in ieder geval leuk vinden als jullie eens een kijkje namen. En ik weet natuurlijk hoe druk jullie het hebben :

Way Out There!

Ha, je blog ziet er goed uit! Lekker eenvoudig van opzet

('k ben zelf nieuw in de Jazz wereld dus hopelijk vind ik zo fantastische albums!)

Ik lees net dat Rashied Ali eergisteren is overleden. Weer een van de grote jazzkanonnen van toen die er niet meer is.

Ik heb de indruk dat er de laatste tijd véél minder albums op Soulseek terug te vinden zijn. Ligt het aan mij, of gebruiken jazz-liefhebbers tegenwoordig een andere download-cliënt?

Ik heb zonet een enorm talent ontdekt: Mike Anderson heet hij. In Nederland kent bijna niemand hem, ik betwijfel of ook maar iemand van jullie hem kent, maar hij combineert Jazz met soul, funk en andere genres. Echt aan te raden, ook voor de pure jazz-liefhebbers onder ons . Een voorproefje:

YouTube - Mike Anderson - Early October

Geniaal toch? Graag wat comments.

Pim, wat is er met je blog gebeurd? Ik geraak er niet meer op...

Ik Doe Moeilijk
Boeiend, met name het gedeelte over de mondstukken.

In De Site > Gebruikers > MM Memorabele Quotes:

jazz en humor, dat is een beetje als balkenende en een skateboard, tamelijk ongelukkig.

niet altijd:

pretfrit
ach...jazz en humor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Van ouwe new orleans jazz tot en met europese vrije impro (inc potten en pannen) is jazz altijd een eigenwijs/vrolijk commentaar geweest op bestaande muziek.

het is "slechts" een grappig geformuleerde persoonlijke mening

thejazzscène
Inderdaad, het gaat net zo goed samen als een Tony Hawk en een skateboard dus.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:13 uur

geplaatst: vandaag om 02:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.