MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
In Genres > Overigen > Jazz-album van de week:

Vraagje hier aan de ehh, kenners??

heb zelf weinig jazz platen, kwam en komt er nooit van.
Nu is er bij de Volkskrant webwinkel een door Hans Dulfer samengestelde box te koop, onder het motto veel (cd's)voor weinig(euri).
Is dat wat jullie betreft een goede aanschaf?

Oldfart schreef:

Nu is er bij de Volkskrant webwinkel een door Hans Dulfer samengestelde box te koop, onder het motto veel (cd's)voor weinig(euri).

'ns zien....
1. Sonny Clark - Cool Struttin'
2. Tina Brooks - True Blue
3. Jimmy Smith - House Party
4. Ike Quebec - Heavy Soul
5. Cannonball Adderley - Somethin' Else
6. Dexter Gordon - Go!
7. Clifford Jordan & John Gilmore - Blowing in from Chicago
8. Leo Parker - Let me tell you 'bout it
9. Sonny Rollins - Newk's Time
10. Hank Mobley - Reach Out!
Ik ken er zelf maar drie van (Tina Brooks. Adderley, Sonny Clark); zo te zien is het sax-georienteerde Blue Note- jazz uit de jaren '50 en '60, een leuke kennismakingsset voor weinig geld! Voor een 'doorsnee'-orientatie op jazz misschien wat beperkt. Bij dit soort boxsets ga ik ik naar iTunes of Amazon.com langs voor wat geluids-voorproefjes.

pretfrit
Oldfart schreef:

Ik ken ze allemaal, ben jazz-liefhebber en ook Blue Note jazz heeft mijn belangstelling. ik noem mezelf geen kenner want jezelf jazz-kenner noemen staat op mume gelijk aan sociale zelfmoord...en Blue Note jazz luisteren staat dan weer gelijk met een ouwe lullen stempel waar je nooit meer vanaf komt...Op alle fronten onterecht natuurlijk. Goede muziek en zeker jazz (wat toch voornamelijk om persoonlijke kwaliteiten en karakters draait) is tijdloos

Deze box geeft een goede dwarsdoorsnede van 60er jaren Blue Note jazz. Ze hebben bij deze box er tevens voor gezorgd dat het wel voor een breed publiek toegankelijk blijft...geen free of avant-garde uitspattingen hier. Voor sommigen wellicht wat saai maar kwalitatief gezien is er niets mis mee

Samengevat: een veilige en prima keuze om je te orienteren op jaren 60 Blue Note jazz...Voor de prijs hoef je het denk ik niet te laten. en voor zover ik kijk heb op jouw muzieksmaak ga jij er zeker plezier aan beleven

Overigens staat dit wel in het verkeerde topic..

sq
Oldfart schreef:

De HansDulfer box is volgens mij een goede koop (ik heb m zelf in bestelling staan) maar toch ook even dit:

Zelf ben ik nu 2 jaar geleden begonnen met veel jazz ontdekken. ik heb daarbij zeer veel geleerd en gewaardeerd aan de tips uit dit topic. Avishai Cohen, ooit een tip van Blabla, is nu een van mijn favoriete artiesten.

En ik vraag mij af of ik ook een goede start gemaakt zou hebben met de HD-box. Mijn voorkeuren liggen nu in de crossover jazz met funk, wereld en folk. Weinig daarvan in de Dulferbox, schat ik zo (ik ken zeker niet alles).

Jazz kan ook met scheurende rockgitaar, vol electronica bliepjes, of gewoon bestaan uit een dromerige oud met contrabas. Het kan tregen de muzak aan zitten of stuiteren van chaos. In die zin is de Dulferbox misschien wel wat smal en natuurlijk (neem ik toch aan) ook sterk saxofoon-georienteerd.

voor zover je al niet had teruggebladerd: hier staan ze allemaal:

Genres >> Overigen >> Jazz-album van de week

Bedankt voor jullie reacties.
En vooral voor de link naar het overzicht SQ.

Het is niet zo dat ik een complete jazz analfabeet ben, heb alleen heel weinig in bezit.
Heb zelfs in een ver verleden twee jaar meegedaan aan een soort jazz workshop onder leiding van Sean Bergin. In die tijd heb ik dus ook veel gehoord, maar ook nooit zelf aangeschaft.

Wel heb ik vrij veel jazz-rock uit de eerste helft van de jaren zeventig; Stanley Clarke, Mahavishnu Orch., Di Meola, Ponty, Return to Forever e.d.
Behalve een enkele Miles Davis en Getz en Gilberto heb ik geen jazz thuis staan.
Maar van deze box kende ik maar twee titels van naam, vandaar ook mijn vraag.
Is deze box uniek in zijn soort, of zijn er meer van dit soort samensgestelde aanraders?

Oldfart schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
En vooral voor de link naar het overzicht SQ.

Het is niet zo dat ik een complete jazz analfabeet ben, heb alleen heel weinig in bezit.
Heb zelfs in een ver verleden twee jaar meegedaan aan een soort jazz workshop onder leiding van Sean Bergin. In die tijd heb ik dus ook veel gehoord, maar ook nooit zelf aangeschaft.

Wel heb ik vrij veel jazz-rock uit de eerste helft van de jaren zeventig; Stanley Clarke, Mahavishnu Orch., Di Meola, Ponty, Return to Forever e.d.
Behalve een enkele Miles Davis en Getz en Gilberto heb ik geen jazz thuis staan.
Maar van deze box kende ik maar twee titels van naam, vandaar ook mijn vraag.
Is deze box uniek in zijn soort, of zijn er meer van dit soort samensgestelde aanraders?

Het is maar net welke kant je op wil. Wil je meer de 'traditionele' kant op dan is er keuze te over. Zelf grasduin ik vooral bij labels; Blue Note voor spul uit de jaren '50 en '60, Columbia had een tijd Duke Ellington en Miles Davis onder contract. Verder had je het 'hippe' Verve... Voor nieuwe Europese jazz vind ik het ACT-label een aanrader.
Overigens heeft de Volkskrant ook een aardige ECM-box in de aanbieding met wat 'greatest hits' van Pat Metheny, Keith Jarrett en de jouw bekende Chick Corea..

Die link naar het belgische jazzforum ( bedankt Heemskerktollie) doet het hem, ga de box bestellen.

En verder heb ik met jazz vaak hetzelfde probleem al met klassiek: ik verzuip soms in het aanbod.
Verder vergeet ik soms ook namen van titels.
Hoor je een keer ergens iets moois van bijvoorbeeld Sun Ra, ga je naar de winkel weet je de titel niet meer; dus luisteren, en dan hoor je dingen die je helemaal niet aanspreken.

Heren als Metheny en Jarrett mag ik vooral graag 'zien' spelen, thuis, op cd of lp, is het net of ik wat mis. Dan komt de vonk vaak niet over bij mij.
Maar ik ben dan ook geen echte jazzliefhebber.

Maar zo'n box lijkt me zeker de moeite waard.

@ bawimenko: ben eigenlijk een gitaargeorienteerde 'rocker' van huis uit, maar vreemd genoeg zijn het bij jazz voor mij juist vaak de saxofonisten die me het meest raken, die warmte, de samengebalde adem die je langs het riet hoort stromen, dat geeft de sax iets heel 'menselijks', zoals bij de menselijke stem.

Gitaristen in de jazzhoek ( in de ruime zin van het woord) zijn mij soms te veel bezig met noten gefriemel. Uitzonderingen daargelaten.
Mijn schoonvader speelt/speelde ( de man is nu ver in de zeventig) zijn hele leven in New Orleans stijl bands , en ook in big bands.
Via hem ken ik ook wel veel van het oudere werk (jaren veertig en begin jaren vijftig) maar dat is niet wat ik zelf hoef te ' hebben'.

Ga gewoon rustig jullie bijdragen hier wat verder afstruinen, ben zeker dat ik al doende de nodige pareltjes tegen kom.

-->Oldfart: Ik herken het probleem, ik heb het meer met 'stromingen'; post-bop, hard-bop, kamerjazz, modaal of 'free'...
En vooral in de jaren 50 en 60 werd er vooral véél opgenomen, je krijgt de indruk dat bijvoorbeeld in het Blue Note-team er elke week wel in een studio een plaat werd opgenomen met een andere voorman, maar met hetzelfde clubje in de ritme- of blazerssectie (Herbie Hancock, Lou Donaldson, Horace Silver).

Kennen de heren jazz liefhebbers dit? :
http://www.musicmeter.nl/al...

en zo ja wat vinden ze ervan?

Ik ken het alleen van naam en ik ken het label. Souljazz staat garant voor ontzettend goede verzamelaars!

pretfrit
Idd Souljazz staat bekend om zijn verzamelaars met vooral obscure funk/soul/jazz/wereld en mengelmoesjes daarvan.

edit:...oh dat had je zelf ook al beschreven bij het album.

Ik zie dat ik mijn vraag niet duidelijk heb geformuleerd.
Ik heb zelf deze verzamelaar, mijn vraag had eigenlijk moeten zijn: Kent iemand goede volledige albums in dit genre?

pretfrit
Ik ken een paar goede blogs (somigen helaas wel in het spaans of braziliaans) waar ze aan de lopende band souljazz en jazzfunk maar ook b.v braziliaanse en cubaanse funk/jazz mengelmoesjes bespreken inc muzieklinkjes enzo...

Heb je daar iets aan?

pretfrit schreef:
braziliaans

AKA Portugees

Heb je daar iets aan?
schreef pretfrit, nou no mucho, of moet ik zeggen; não muito

pretfrit
Je moet gewoon zeggen of je er iets aan hebt, ja of nee

overigens moet je tegen een braziliaan nooit zeggen dat hij/zij portugees spreekt. Zit toch nog een behoorlijk verschil tussen naar het schijnt

bro

pretfrit
Jah, te gek Mhaannnn....

Lijkt me toch meer reggae dan jazz. Verder wel grappig voor een keertje.

(afbeelding)

kent iemand dit album?

Ik niet namelijk....

thejazzscène
Een blog die ik kan aanraden aan diegenen die niet vies zijn om wat nieuws te ontdekken. Allemaal vrij recente (en kwalitatieve) albums van bekende en minder bekende labels waaruit een nummer wordt gekozen en in een 'mix'-setje wordt gedraaid. Ideaal dus om met nieuwe artiesten kennis te maken in deze wonderlijke wereld:
mix de nuit - mixdenuit.blogspot.com

pretfrit
Te beginnen Mary Halvorson...even wennen , maar zeker wel de moeite

Harco
Iemand die mij wat vocal jazz aan kan bevelen? Die jaren '40-'50-jazz, die je in veel oude films in rokerige cafés terughoort.

Billy Holiday?

En Nat King Cole natuurlijk

Harco schreef:
Iemand die mij wat vocal jazz aan kan bevelen? Die jaren '40-'50-jazz, die je in veel oude films in rokerige cafés terughoort.

Sarah Vaughan, Dinah Washington, June Christy, Julie London, Dolores Gray, Eartha Kitt , Helen Merrill ? Chet Baker?

In dit verband speciaal aanbevolen: Frank Sinatra - " Only The Lonely ".

Een vergissing bij Sinatra : ik bedoelde " One For My Baby " van het album " Only the Lonely ".

Ik weet er nog wel een paar, maar ik begin te vrezen dat je niet meer onder ons bent.
In dat geval is het zonde van de moeite.

doe dan maar meteen het volledige album. Onely the Lonely is een excuus in vinyl om je te buiten te gaan aan sigaren en sterke drank.

the drinks and the laughs on me

Gast
geplaatst: vandaag om 13:12 uur

geplaatst: vandaag om 13:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.