MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
tuktak
In De Site > Gebruikers > MM Memorabele Quotes:

een saxofonist met een malle bril op, lachen gieren brullen
prima voorbeeld

pretfrit
oh, je negeert de essentie, en wil per se bevooroordeeld en negatief zijn...

succes ermee

tuktak
nu keer je het om, ik maak een opmerking (humor en de uitwerking daarvan op iemand is persoonlijk, ja), jij interpretfriteerd ( ) hem en denkt dat juist te doen. daar denk ik anders over. aangezien het mijn opmerking is, is mijn opvatting over diezelfde opmerking ook de enige juiste. los daarvan mag jij en iedereen op de wereld zich kapot lachen om rare brilletjes. ik zeg dus niet dat er geen humor is binnen de jazz, als dat zo was had ik er ook geen opmerking over hoeven maken. ik zeg alleen dat het niet goed uit de verf komt wat mij betreft. lijkt me duidelijk en onweerlegbaar, dus ik zal er bij deze ook niet meer verder op reageren.

pretfrit
dank voor de uitleg

en zoals ik al eerder opmerkte en jij nu nog eens voor een ieder die het nog niet begrepen had duidelijk maakt:

Het is een persoonlijke mening!!!

(die nergens op slaat...vind ik )

Ik moet altijd huilen van jazz dus ik vind dat tuktak wel een goed punt heeft hier.

thejazzscène
David Tudor - A Second Wind For Organ (LP) at Discogs
Hoorde onlangs in een interview met John Zorn, dat hij met het luisteren van plaat de eerste echte stap zette richting hetgeen wat hij nu produceert. Hij was toen vijftien en die plaat schijnt vol geroep en speciale geluidjes te staan (met Mike Patton in het achterhoofd ). Mauricio Kagel is de componist ervan. Die hedendaagse muziek ligt me toch niet altijd. Dat John Cage spul enzo is niet echt aan mij besteedt. Maar dat houdt niemand anders ervan weg het misschien eens te beluisteren. Dus voor de geïnteresseerden.

Interessant!

Is er ook jazz muziek zonder saxofonen en trompetten?
Ik vind Marcus Miller een geweldige bassist, maar in die muziek zit ook veel saxofoon.
Ik heb totaal geen verstand van jazz, waar kan je het best mee beginnen? Ik ken alleen Kind of Blue van Miles Davis, maar dat is niet echt wat voor mij.

thejazzscène
Wat wens je dan te horen van instrumenten? Gitaar, accordeon, bas, drum, klarinet, trombone, viool,...? Wild/agressief, amusant, ontroerend?

Cloud schreef:
Ik vind Marcus Miller een geweldige bassist, maar in die muziek zit ook veel saxofoon.
Ik heb totaal geen verstand van jazz, waar kan je het best mee beginnen? Ik ken alleen Kind of Blue van Miles Davis, maar dat is niet echt wat voor mij.

Hier wat albums zonder getoeter:
Bill Evans Trio - Waltz for Debby (1961) (piano, bas, drums)
Keith Jarrett - The Köln Concert (1975) (piano solo)
Pat Metheny Group - The Way Up (2005) (gitaar, piano, bas, harmonica, drums; weliswaar ook een beetje trompet maar niet heel erg aanwezig)

Verder moet ik zeggen dat ik in het begin ook niet van dat getoeter hield, maar dat het helpt om er wat vaker naar te luisteren. Ik kan er nu beter tegen en ben het zelfs leuk gaan vinden. Een redelijk licht verteerbaar album met blazers is deze:
John Coltrane - Olé Coltrane (1961)

Probeer het eens en laat horen wat je ervan vindt.

Cloud schreef:

Ha! Ik dacht dat ik de enige jazz-fan op aard' was die niet tegen saxofoons kon! Bij trompetten is het wisselend; schel getoeter bekoort mij niet, maar bijvoorbeeld de floerse stijl van Eric Vloeimans (als hij z'n electronica-speeltjes thuislaat) en Mathias Eck vind ik erg mooi! En Miles is af en toe een klasse apart!
Ik heb soms het idee dat de saxofoon een instrument is die het prima deed in de Big Band...je kon veel geluid produceren, tegen het geweld van de andere blazers in (Duke Ellington Live at NewPort!),maar in een 'kleine' setting is het af en toe een olifant in een porseleinkast.
Zo is "Making Music" een prachtig world/jazz-album met subtiel samenspel tussen John McLaughlin (ac. gitaar), Zakir Hussain (tabla) en Hariprasad Chaurasia (fluit), tot edeltoeteraar Jan Garbarek er tussendoor komt misthoornen. Hij blies ook al tegen het Hilliard Ensemble in. En het gefriebel van de sopraansax van Branford Marsalis (en navolgelingen) dook in de jaren '90 iets te vaak op in de pophits.
Affijn: ik ben dus één van de weinige jazzfans die niks heeft met Coltrane
Punt van twijfel: Stan Getz!

pretfrit
jazzalbums van de div. pianotrio's zijn niet veel zeldzamer als die met saxofoonspelers.

Bill Evans is natuurlijk overbekend, Denk daarnaast aan diverse albums van millionsellers als Keith Jarrett, McCoy Tyner, Brad Maldau, EST

+ 10talle anderen...

sxesven
bawimeko schreef:
Ha! Ik dacht dat ik de enige jazz-fan op aard' was die niet tegen saxofoons kon!

Hier nog één; met een paar uitzonderingen echt verschrikkelijk om naar te luisteren. Trompet vind ik dan alweer stukken prettiger, maar jazz hoor ik het liefst gespeeld in pianotrio vorm. Ook sobere bezetting als alleen piano of in string duo's/trio's/kwartetten of andere onderlinge combo's laat ik me zeer smaken.

Maar sax, nee, ook híer niks geen favoriet.

sxesven schreef:
(quote)

Hier nog één; met een paar uitzonderingen echt verschrikkelijk om naar te luisteren. Trompet vind ik dan alweer stukken prettiger,

Ik heb juist liever sax dan trompet. Maar goed, laat ik me voorlopig ook maar scharen bij het clubje dat toch wat zenuwachtig wordt van teveel geblaas. Jullie zijn niet alleen jongens!

Oef ik weet niet of degene die 'getoeter' ( ) niet kan waarderen Dolphy wel kan verdragen. Begin liever met Ben Webster.

Ik gaf die tip omdat dat voor mij een album was dat ik goed kon verdragen terwijl ik niet erg van blazers hield, en het bovendien een opstapje was om toch wat meer naar muziek met blazers te luisteren. Ik noemde het overigens 'getoeter' omdat ik andere blaasinstrumenten vaak wel kan waarderen (fluit, klarinet, etc.) Lijkt me een prima Nederlands woord en handig om die instrumenten van elkaar te onderscheiden.

pretfrit
Volgens mij zijn personen die jazz-muziek en saxofoons in het bijzonder kortweg haten ruim in de meerderheid op mume.

Dus geen reden om je eenzaam te voelen jongens.

thejazzscène schreef:
Wat wens je dan te horen van instrumenten? Gitaar, accordeon, bas, drum, klarinet, trombone, viool,...? Wild/agressief, amusant, ontroerend?

Maakt mij niet zoveel uit, als er maar niet getoeter in zit, zoals de mensen hier het dus noemen
Ik heb liever ontroerende jazz of misschien wilde agressieve jazz, als ik zou moeten kiezen.

Ik zal al die aanbevelingen even bekijken, echt een informatieovervloed krijg ik hier.
Bill Evans Trio klinkt wel goed, de rest heb ik nog niet geluisterd.
Ik moet wel zeggen een trio met bass,drum en piano klinkt wel heel tof.

sxesven
Tipjes nog, persoonlijke pianotrio favorieten:

Jamie Saft Trio - Astaroth (Saft op piano, Perowsky op drums, Cohen op bas)
Sephardic Tinge - Morenica (Coleman op piano, Sarin op drums, Street op bas)
Ben Perowsky - Camp Songs (Caine op piano, Perowsky op drums, Gress op bas; hier en daar een losse gitaar en vocaal, schrik niet)

Harco
Wie kan mij wat meer blije, uptempo jazz aanbevelen à la St. Thomas van Sonny Rollins?

thejazzscène
Kent iemand jazzalbums waar Fender Rhodes bespeeld wordt?

pretfrit
thejazzscène schreef:
Kent iemand jazzalbums waar Fender Rhodes bespeeld wordt?

Omdat we samen een (onverwacht) feestje vieren met Ornette Coleman zal ik hier even een antwoord geven

Jazzfusion piano grootmeesters alsJoe Zawinul en Herbie Hancock. Oud werk van de Crusaders (funk/soul/jazz)

Minder bekend (of vergeten): Chick Corea, Stanley Cowel, George Duke

Modern: Medeski, Martin & Wood

mischien ook handig: klikkerdeklik

succes

thejazzscène
Bedankt voor de tips!

leander?
Is er iemand die blazerloze jazz aanraders heeft?
Ik ben compleet nieuw in het genre, dus hulp wordt gewaardeerd!

sxesven
Paar posts omhoog!

pretfrit
Dat natuurlijk..en vrijwel alles van Keith Jarrett, Bill Evans, Enrico Pieranunzi, Bernardo Sassetti ( ) John Taylor, Ran Blake, Don Friedman....en nog meer

Zoek op piano en trio...zit je meestal goed

leander?
Bedankt beiden!
Is blazerloze jazz altijd met piano? Niet dat ik het erg vind, hoor Probeer me gewoon een beetje bekend te maken met het genre. Grappig zo'n compleet nieuwe muziekstijl te ontdekken

Edit - Haha, ook grappig dat die hele discussie net gevoerd werd. Ik moet eens leren verder te kijken dan mijn neus lang is

sxesven
Nee, hoor, ook strijkers komen bijvoorbeeld vaak genoeg voorbij, of gitaar. Het ligt er een beetje aan waar je interesse ligt. Ikzelf luister vooral hedendaagse jazz, dus tips die ik kan geven zullen ook vooral daartoe beperkt zijn. Desalniettemin zou ik toch graag een plaat als Malphas van Mark Feldman (op viool) en Sylvie Courvoisier (op piano) willen aanraden (zie mijn top 10); in dezelfde Book of Angels serie is ook de plaat van Erik Friedlander (solo cello) erg mooi, net als die van Masada String Trio (Feldman, Friedlander, en daarbij Greg Cohen op bass). Ook de plaat van Bar Kokhba in die serie (Feldman, Friedlander, Cohen, aangevuld met Marc Ribot op gitaar, Joey Baron op drums en Cyro Baptista op percussie) is erg leuk; tevens vrij toegankelijk als mix van jazz, surf en moderne klassiek.

Sorry, inderdaad nogal BOA/Tzadik-liefhebber. Ook buiten die hele scene om is er natuurlijk genoeg te beleven; gitaarjazz als Derek Bailey en Masayuki Takayanagi bijvoorbeeld (en zoveel meer), en ga zo maar door. Ongetwijfeld kun je hier nog een hoop tips toegespeeld krijgen.

leander?
Ja, buiten dat ik gewoon geintresseerd ben in Jazz als genre (en dus eerst vooral de klassiekers gehoord wil hebben, daarna komen de onbekenden wel ) kan ik misschien ook wel iets specifieker zijn door te noemen dat ik zelf percussionist ben, dus jazz met sterke percussie is altijd goed!

Ik heb aan de hand van de post van de afgelopen pagina's (min die laatste van jou, sxesven) even deze vijf albums genoteerd die ik zal luisteren. Goede keuze?

Bill Evans Trio - Waltz for Debby
Jamie Saft Trio - Astaroth: Book of Angels, Vol. 1
Keith Jarrett - The Survivors' Suite
McCoy Tyner - The Real McCoy
Pat Metheny Group - The Way Up

sxesven
Saft sowieso. Perowsky op drums! Ben zelf ook drummer, en mag graag naar deze man luisteren.

eigenlijk mag je als je van drummers houdt Paal (Nilseen-Love) niet missen (naar mijn mening)... Veel van de dingen die hij gedaan heeft zijn echter met blazes en vallen wat dat betreft af... Daarentegen is hij ook lid van het geheel blazervrije Sten Sandell Trio waarvan ik Flat Iron wel aan kan raden

(en van Scorch Trio, met gitaar en bas erbij, maar dat is best pittig)

Gast
geplaatst: vandaag om 21:02 uur

geplaatst: vandaag om 21:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.