MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
Ziegler
Zoek het eens dichter bij huis: Eric Vloeimans maakt prachtige muziek.
Hyper is één van m'n favorieten.

Soledad
Ik zou de volgende albums eens proberen:

Miles Davis - Bitches Brew
Charles Mingus - Blues & Roots
Cannonball Adderley - Somethin' Else
John Coltrane - My Favourite Things
Bill Evans - Sunday At The Village Vanguard

Ga eens neuzen in de toplijsten van jazz.

Online Only: 100 Essential Jazz Albums : The New Yorker - newyorker.com

Deze lijst loopt van oude jazz naar moderne jazz. Dus van de jaren 20 tot het heden.

25 essential jazz albums for your collection | Matador Network - matadornetwork.com

Dit is ook een aardige greep. Hou Spotify ernaast en ga verkennen. Zo vind je echt het meeste

Het enige wat ik daar nog aan toe kan voegen is: sluit je meteen mooi aan bij het Jazz-album van de week

Ik zal het binnenkort eens allemaal gaan bekijken, bedankt!

hmm, puur Jazz kan ik (bijna) nooit helemaal waarderen, terwijl ik wel uren kan luisteren naar een combinatie van bijvoorbeeld funk, hiphop of electronische muziek en Jazz. Hebben meer gebruikers dit?

Elmo.
Niet uitsluitend, maar ik vind het de laatste tijd wel interessanter dan de "pure jazz" die uitkomt. Vooral de combi met hiphop heeft deze eeuw aardig z'n ding gedaan. En dat ding wat het deed, stond me wel aan.

Ik heb het ook niet nee, er zijn wel leuke crossover dingen die muzikaal ook erg interessant zijn, maar het haalt wmb zelden de intensiteit die "pure" jazz wel haalt, het wil nog wel eens iets te geforceerd/gemaakt klinken, terwijl jazz voor mij in eerste instantie juist een mate van spontaniteit moet hebben

Beste jazzplaat die ik in tijden heb gehoord:

Power of the Horns - Alaman (2013)

Gaat hier eens meer naar luisteren kinderen!

Hier een nummer geheten Niche van de cd Passaggio uit 2005 van Jazz strijkkwartet Zapp4 http://www.zapp4.com wat ik wel gaaf vind:

Hier de live versie van dit nummer

Geweldige documentaire over freejazz!

en echt groot respect voor degene die me vertelt waar ik het nummer van ken dat Joe McPhee's groep speelt rond de 10 minuten... Ik ken die saxofoonmelodie, maar waarvan?

Boeiende documentaire inderdaad. Geeft alweer een extra reden om nog eens wat Albert Ayler albums op te zoeken.

"In America, right now 2007, jazz in America is more like it being a museum." Gewaagde stelling! Maar kan me inderdaad wel voorstellen dat als je overal wel wat kan spelen in bars, je weinig nieuws uitprobeert. Wat dan weer helemaal niet strookt met een figuur als Vandermark die een heel ander pad bezeilt dan de traditionele bebop saxofonist. Ben benieuwd of daar iets van waar is. In Oktober zit ik in New York, iemand tips voor goeie jazz clubs? The Village Vanguard?

Het nummer dat je zoekt is 'Awake Nu' van Don Cherry (van diens album 'Where is Brooklyn'). Jij kent het wellicht de versie van The Thing. Heerlijk stuk ja!

Supernormal schreef:
Het nummer dat je zoekt is 'Awake Nu' van Don Cherry (van diens album 'Where is Brooklyn'). Jij kent het wellicht de versie van The Thing. Heerlijk stuk ja!

Mooi dat het beviel, en dank, al had ik em gisterenavond heel laat na het nodige hoofdbreken ook gevonden .. fascinerend stuk

Verder is Issue Project Room zeker de moeite waard om in de gaten te houden, niet alleen jazz, wel veel mooie dingen.

Bedankt voor de tip. Die zaal heeft zowat dezelfde avontuurlijke line-up als Cafe Oto in Londen. Mooi, ga ik zeker eens een kijkje nemen!

Weet niet of hij hier al eens gedeeld is, maar deze muziekdocu is ook best de moeite (enkel die verdomd irritante commentator moet je wel trotseren):

Hier wordt nog eens aangehaald hoe er in die tijd nog dat apartheid-stigma heerste: Brubeck die gevraagd werd om zijn zwarte bassist in de achtergrond te plaatsen zodat die niet teveel in't zicht stond. En natuurlijk de verhalen over Charles Mingus die ipv op te treden voluit in discussie kon gaan met zijn medemuzikanten tijdens een concert (leuke anekdote van Charlie Haden ). En interessante verhalen ook over hoe het Ornette Coleman quartet startte. Wist ook niet dat Lou Reed zo'n grote Coleman-fan was! Jep, worth looking!

Cured
Jazz liefhebbers,

Ik wil misschien een Jazz-ladder opstarten met songs (non-vocal). Max. 8 nummers per artiest in totaal en nominaties door de deelnemers zelf waarbij een ladder van 4 nummers 2 dagen staat om eenieder ook de kans/tijd te geven de nummers (die vaak luister-intensief zullen zijn) te beluisteren. De 2 met de meeste stemmen gaan dan door. Het gaat dan uiteindelijk om wat het favoriete jazz-nummer van MM in dit topic is. Lijkt dit jullie wat ?

Prima idee, wat mij betreft. Zijn wel meer users die met dat idee zaten (vooral op SLSK werd het vaak geopperd) dus ik denk dat er wel een aantal serieuze stemmers gevonden kan worden. Twee dagen lijkt mij ook een goed plan. Sommige uitgesponnen composities vergen nou eenmaal wat meer aandacht en om nou in één dag een toevallige ladder á 4 nummers van 20+ minuten te luisteren is ook wat extreem.

Ik doe mee in ieder geval.

korenbloem The Scientist Paalhaas AOVV Masimo Sandokan-veld Paap_Floyd moeten hiervoor ook wel te porren zijn, toch? (om maar wat [ex]SLSK-ers die wel wat jazz luisteren te noemen.)

Vergeet ik zowat de meest fervente liefhebbers GrafGantz en Lukas

Cured
Maar even zien ; voor mijzelf is het ook een middel om via dit spelelement nummers/jazz-musici te leren kennen waarvan ik nog nooit of vaag gehoord hebt. Ik zou graag minimaal een deelnemer of 10 willen bereiken. Overigens zijn er vaak ook wel een aantal minder specifieke genre liefhebbers die op zo'n trein mee springen ter ontdekking of waarvan je het niet direkt weet.

Even afwachten dus. Overigens is de opzet die ik vermeldde geen al vast staand iets, maar meer een richtlijn hoe ik het denk aan te pakken.

Ik wil ook wel meedoen

Misterfool
Elke kans om meer jazz te leren kennen grijp ik aan; count me in!

Cured
Soledad is hier vast ook wel voor in (heb ik eens via PM met hem over jazz gehad)......(als ie wil/tijd heeft)

Soledad
Ja hoor count me in!

Soledad
Metalhead99 en stijn_slayer zijn inmiddels (anders dan hun naam doet vermoeden) aardige jazz-liefhebbers geworden.

Ik ben bij dezen ook geïnteresseerd.

Ik ben de laatste tijd erg slecht in spelletjes bijhouden enzo vanwege tijdgebrek, maar ik wil absoluut wel een poging doen.

Cured
Op dit moment heb ik al een man of 7/8 , dus dat gaat de goeie kant op. Ik realiseer me dat er heel veel dit soort topics zijn, maar juist in jazz niet en ik wil dat zelf ook wel wat meer ontdekken en hoop daarbij ook op bijdragen van users die daar (wat) meer 'in' zitten. Uiteindelijk is het ervaren van de muziek het doel, de wijze waarop het middel.

Ik wil ook wel meedoen af en toe

Cured
Ik kom wel aan een man of 10 sowieso, dus we gaan er gewoon voor. Je hoeft ook niet beslist constant mee te doen, ook al is hoe meer hoe leuker. Ook bij het nomineren zal/kan de één misschien meer bijdragen dan de ander en het gaat er (mij) niet om wie nou welke jazz track nomineert; de muziek staat voorop.

In het weekend wil ik met nomineren beginnen, maar eerst wil ik nog wat overleggen/voorstellen en even zien wat de reacties daarop zijn. Ik wil het niet té 'arbeidsintensief' doen, ook niet te moeilijk qua aantallen en begrenzing i.v.m. discussies wat nu wel of niet mag.

Voorstel:
- max. 10/12 nominaties per artiest in totaal op wiens naam de track staat
- de tracks moeten op studio-albums voorkomen op MM vermeld onder het genre 'Jazz'
- je mag per nominatieronde 4 of 8 verschillende artiesten noemen, afhankelijk wat je kunt/wil leveren. De muziek , nogmaals, staat voorop, niet welke user welke track geleverd heeft. De ene zit er nu eenmaal meer in dan een ander.

Ik neem aan dat combinaties in genres wel mogen?

Een hoop fusion of avant-jazz/free-jazz/kamerjazz staat op de site onder jazz/rock, jazz/electronic, jazz/avant-garde etc.

Ik ga in ieder geval even nadenken over wat leuke nominaties.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:37 uur

geplaatst: vandaag om 08:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.