Genres / Jazz / Jazz
zoeken in:
0
geplaatst: 31 december 2011, 18:56 uur
mijn voornaamste bezwaar is dat al dat bijna soort boxen gewoon een aantal albums bij elkaar gegooid is waarvan de rechten te krijgen waren... Het zijn helemaal niet de 'classic' albums... zo haal ik deze van amazon:
Bij elkaar goed voor nog geen 50 stemmen op MuMe.. sommige ervan zijn niet eens onder zijn eigen naam uitgebracht!... En waar zijn de "echte classics"? Love Supreme? Ole Coltrane? My Favorite Things? Giant Steps? Ascension?... en de lijst kan nog wel even doorgaan...
Neemt natuurlijk niet weg dat er best mooie dingen bij kunnen zetten, maar bij zulke verzamelingen heb ik altijd het idee goedkoop afgescheept te worden.. Als je je echt er in wilt verdiepen kun je beter op bijvoorbeeld spotify een aantal "echte classics" luisteren (of ze downloaden), daarvan bepalen welke je de beste vindt, en die kopen... stuk meer waar voor je geld is mijn ervaring..
2010 four CD release containing eight albums from the Jazz legend: The Last Trane, Informal Jazz, A Blowin Session, Black Pearls, Settin The Pace, Kenny Burrel And John Coltrane, Traneing In and All Mornin Long.
Bij elkaar goed voor nog geen 50 stemmen op MuMe.. sommige ervan zijn niet eens onder zijn eigen naam uitgebracht!... En waar zijn de "echte classics"? Love Supreme? Ole Coltrane? My Favorite Things? Giant Steps? Ascension?... en de lijst kan nog wel even doorgaan...
Neemt natuurlijk niet weg dat er best mooie dingen bij kunnen zetten, maar bij zulke verzamelingen heb ik altijd het idee goedkoop afgescheept te worden.. Als je je echt er in wilt verdiepen kun je beter op bijvoorbeeld spotify een aantal "echte classics" luisteren (of ze downloaden), daarvan bepalen welke je de beste vindt, en die kopen... stuk meer waar voor je geld is mijn ervaring..
0
Misterfool
geplaatst: 31 december 2011, 19:27 uur
Bij freerecord kun je redelijk goedkoop albums aantreffen van het label "not now music". Daar heb je voor 5 euro een set van 2 a 3 albums van artiesten als John coltrane,Dave Brubeck en Miles Davis. Wel vaak albums uit hun jaren 50 periode, dus verwacht dingen als kind of blue en bluetrain.
0
geplaatst: 1 januari 2012, 10:34 uur
De meeste klassiekers, althans voor zover ze in mijn straatje passen, heb ik al. Deze serie lijkt mij een mooie gelegenheid om voor weinig geld de wat minder bekende albums en albums die los niet (meer) beschikbaar zijn in mijn bezit te krijgen.
Intussen heb ik zelf een aantal reviews om amazon.com gelezen. De kwaliteit van de muziek staat buiten kijf, maar vaak is er kritiek op de geluidskwaliteit of de remastering (voor zover daarvan sprake is). Een aantal sets worden zeer hoog gewaardeerd (bijv. Cannonball Adderley en Lou Donaldson), een paar andere weer een stuk minder (bijvoorbeeld Wes Montgomery).
Intussen heb ik zelf een aantal reviews om amazon.com gelezen. De kwaliteit van de muziek staat buiten kijf, maar vaak is er kritiek op de geluidskwaliteit of de remastering (voor zover daarvan sprake is). Een aantal sets worden zeer hoog gewaardeerd (bijv. Cannonball Adderley en Lou Donaldson), een paar andere weer een stuk minder (bijvoorbeeld Wes Montgomery).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 januari 2012, 15:18 uur
Bij Ray Charles zitten er wel echt een aantal van z'n beste platen tussen. Ben het verder eens met rollingbeatle. Het zijn niet de meest fancy cd's, maar je krijgt acht albums voor 9 euro. Eigenlijk heb je dat er al uit als er één goed album bijzit.
Blijkbaar wisselt de geluidskwaliteit per set.
Blijkbaar wisselt de geluidskwaliteit per set.
0
geplaatst: 23 januari 2012, 16:59 uur
Gister de "Best of Blue Note" box gekregen van het NRC-Handelsblad. Wordt dus tijd om me maar eens aan Jazz te wagen. Heb het wel eens ooit eerder geprobeerd en ook zeker wel wat platen gevonden die mij konden boeien maar het is nooit helemaal mijn ding geworden. Iemand enig idee of dit een beetje een goede start is?
0
geplaatst: 23 januari 2012, 17:06 uur
Persoonlijk heb ik hem links laten liggen, omdat het nogal saaie box vond en Norah Jones is m.i. geen jazz. Maar goed, leuke aan die box is dat er autobiografieen bij zitten.
Beginnen met jazz zou ik de volgende werken oppakken:
Miles Davis - Birth of the cool
Miles Davis - Kind Of Blue
John Coltrane - A love Supreme (een opstap naar de wat vrijere jazz)
Ornette Coleman - A shape of jazz to come
Charles Mingus - The Black Saint & The Sinner Lady
Dat zijn een beetje de magnus opus van de Jazz. Qua populariteit en technische innovaties.
Beginnen met jazz zou ik de volgende werken oppakken:
Miles Davis - Birth of the cool
Miles Davis - Kind Of Blue
John Coltrane - A love Supreme (een opstap naar de wat vrijere jazz)
Ornette Coleman - A shape of jazz to come
Charles Mingus - The Black Saint & The Sinner Lady
Dat zijn een beetje de magnus opus van de Jazz. Qua populariteit en technische innovaties.
0
geplaatst: 23 januari 2012, 17:41 uur
De meeste daarvan heb ik inderdaad al eens geprobeerd op advies van mensen hier op MuMe. Ik ga toch maar eens alles uit de box proberen, wie weet dat mijn interesse dan weer wat gewekt wordt zodat ik een wat diepere duik neem in de Jazz want het is voor mijn gevoel niet het makkelijkste genre.
0
geplaatst: 23 januari 2012, 23:34 uur
Outblasty schreef:
De meeste daarvan heb ik inderdaad al eens geprobeerd op advies van mensen hier op MuMe. Ik ga toch maar eens alles uit de box proberen, wie weet dat mijn interesse dan weer wat gewekt wordt zodat ik een wat diepere duik neem in de Jazz want het is voor mijn gevoel niet het makkelijkste genre.
Jazz is een 'planeet' op zich, van Dixieland, Swing, Bebop, Post- en Hardbop, Westcoast, Cooljazz, enzovoorts, enzovoorts! En dat varieert van 'Makkelijk In Het Gehoor" (Dave Brubeck) tot veel pittiger werk (freejazz). Gewoon links en rechts grasduinen, misschien 'ns iets van Pat Metheny proberen of jaren '50-albums van Duke Ellington. Ik ben er zelf ingerold via mijn liefde voor het betere gitaarwerk, misschien geeft dat een aanknopingspunt; een voorkeur voor sax, piano of juist het betere drumwerk...
Keus genoeg, succes!

0
Ziegler
geplaatst: 24 januari 2012, 13:06 uur
@Outblasty
Waarom zou die box geen goed begin zijn? Blue note heeft een keur van prima artiesten in z'n stal.Ik zou zeggen luister en vertel ons welke nummers je goed vind. Dan weten 'wij' daar vast een tip bij te verzinnen.
Waarom zou die box geen goed begin zijn? Blue note heeft een keur van prima artiesten in z'n stal.Ik zou zeggen luister en vertel ons welke nummers je goed vind. Dan weten 'wij' daar vast een tip bij te verzinnen.
0
geplaatst: 24 januari 2012, 18:24 uur
Ik wilde ook niet suggereren dat het geen goed begin was hoor, ik vroeg het me meer af omdat het misschien ook wel weer een trucje was om wat geld binnen te slepen (wat het natuurlijk ook wel enigszins is). Ik ben nu bezig om ze eens rustig aan te beluisteren. Miles davis kende ik al langer en Birth of the Cool bevalt me meteen heel goed. De rest heb ik nog wat meer tijd voor nodig. Ik zal als ik ze wat vaker heb beluisterd wel eens posten wat ik er goed en slecht aan vond.
0
Ziegler
geplaatst: 24 januari 2012, 19:03 uur
Het is wel een beetje zoals Bawimeko zegt. Waar te beginnen? Er is zoveel Jazz. Jazz waar ik niets aan vind en Jazz die ik reken tot de beste muziek ooit. Korenbloem noemt een aantal klassiekers (die ik overigens niet allemaal aan een nieuweling voor het genre zou adviseren), maar er is veel meer.
Ik noem een aantal favorieten van mijzelf:
Wide Angels - Brecker
Continuo - Cohen
Akoustic Band - Corea
Tutu - Miles Davis (Davis is de Bach van de Jazz, kan en mag je niet omheen!)
The Complete Village Vanguard Recordings, 1961 - Evans
Imaginary Day - Metheny
Hyper - Vloeimans
Ik noem een aantal favorieten van mijzelf:
Wide Angels - Brecker
Continuo - Cohen
Akoustic Band - Corea
Tutu - Miles Davis (Davis is de Bach van de Jazz, kan en mag je niet omheen!)
The Complete Village Vanguard Recordings, 1961 - Evans
Imaginary Day - Metheny
Hyper - Vloeimans
0
Lukk0
geplaatst: 24 januari 2012, 19:27 uur
The Sidewinder van Lee Morgan is ook een goede instapper, net als Somethin' Else van Cannonball Adderley. Allebei een beetje cool jazz, evenals Kind of Blue (ook allebei uitgebracht op Blue Note trouwens).
Van de namen die korenbloem noemt lijken vooral Coltrane en Coleman me een beetje hoog gegrepen om mee te beginnen. Vooral The Shape of Jazz to Come is erg lastig om in te komen, zeker als je het niet zo gewend bent. Wat Coltrane betreft zou ik wat vroegere albums van hem beluisteren, tot en met My Favorite Things zeg maar.
Over The Black Saint zul je van mij natuurlijk geen onvertogen woord horen, maar het is best een overdonderend album. Er zit nauwelijks rust in die plaat, het tempo wisselt non-stop en groepen muzikanten lijken soms meer tegen elkaar te spelen dan met elkaar. Wat mij betreft zeker het proberen waard, maar niet echt makkelijk te behappen.
Nog een beetje namedropping dan maar:
The Quintet - Jazz at Massey Hall (soort van supergroep-opname)
Keith Jarrett - The Survivors' Suite (gedeeltelijk gecomponeerd, maar ook veel improvisatie)
Jan Johansson - Jazz På Svenska (meer een liedjesplaat)
Van de namen die korenbloem noemt lijken vooral Coltrane en Coleman me een beetje hoog gegrepen om mee te beginnen. Vooral The Shape of Jazz to Come is erg lastig om in te komen, zeker als je het niet zo gewend bent. Wat Coltrane betreft zou ik wat vroegere albums van hem beluisteren, tot en met My Favorite Things zeg maar.
Over The Black Saint zul je van mij natuurlijk geen onvertogen woord horen, maar het is best een overdonderend album. Er zit nauwelijks rust in die plaat, het tempo wisselt non-stop en groepen muzikanten lijken soms meer tegen elkaar te spelen dan met elkaar. Wat mij betreft zeker het proberen waard, maar niet echt makkelijk te behappen.
Nog een beetje namedropping dan maar:
The Quintet - Jazz at Massey Hall (soort van supergroep-opname)
Keith Jarrett - The Survivors' Suite (gedeeltelijk gecomponeerd, maar ook veel improvisatie)
Jan Johansson - Jazz På Svenska (meer een liedjesplaat)
0
geplaatst: 24 januari 2012, 21:10 uur
Lukk0 schreef:
een beetje hoog gegrepen om mee te beginnen.
een beetje hoog gegrepen om mee te beginnen.
Aan de ene kant zit hier zeker wat in, aan de andere kant is vanaf het begin een beetje bredere kijk aanbieden ook geen slecht plan.. Als iemand zegt dat ie rock wil leren kennen ga je hem ook geen 4 Coldplay-albums en alles van Keane aanraden maar spreid je je aanraders een beetje...
Vanuit dat oogpunt vind ik zeker iets van Coltrane geen slecht advies..
0
geplaatst: 24 januari 2012, 21:37 uur
Lukk0 schreef:
Ik denk dat dit geheel persoonlijk is.
Mijn aller eerste jazzplaat was A love Supreme, en dit vond ik direct geweldig. Ik was verliefd en direct overdonderd. Ik heb mijn eerste jazz leren kennen vanuit de Rolling Stone album top 500. En hier stond inderdaad A Shape of Jazz to Come. Dus het was wel een van mijn eerste platen.
Wat het belangrijkste is (en hierom vind ik juist dat je best wat ''echte'' jazz albums mag aanraden), Probeer een album een paar keer (dus neem rustig de tijd om het te leren kennen). Je moet op een andere manier naar jazz luisteren, je moet er echt voor gaan zitten. En in het begin (ligt aan je muzikale voorgeschiedenis) ontstaat er altijd een WTF-moment. Omdat jazz een hele andere structuur en opzet heeft als de meeste popmuziek. Ten eerste is het zoeken naar structuur al iets anders en niet nodig. Wanneer iemand een piano Sonata luistert, concentreer je vaak ook niet alleen op de melodie, maar meer op de thema's en solisten of een bepaald instrument en vanuit die context luister je naar het geheel.
Zo is werkt het ook met jazz. Dus als je een aantal albums pakt neem er de tijd voor. Want de makkelijke platen zijn inderdaad beter verteerbaar. Maar het is niet voor niets dat ze makkelijker verteerbaar zijn.
The Black Saint kan ik in komen. Maar vind het wel echt een ideale introductie plaat en er is zeker wel heel veel samenspel, alleen heel subtiel en hier moet je de tijd voornemen om dit aan te voelen.
Verder is Keith Jarreth - Survivors Suite ook een ideale plaat om mee te beginnen.
0
Misterfool
geplaatst: 24 januari 2012, 21:39 uur
Mijn introductie-plaat tot de jazz was heel cliche-matig Kind of Blue. Daarvoor kende ik eigenlijk alleen rockit van Herbie hancock. Ook een leuke tip om met jazz te beginnen als je meer een rockliefhebber bent:
Return to Forever - Romantic Warrior (1976)
Return to Forever - Romantic Warrior (1976)
0
sxesven
geplaatst: 24 januari 2012, 22:06 uur
'Goede instapper' is en blijft een lastig fenomeen, ik had al aardig wat 'goede instappers' in huis (The Shape of Jazz to Come, Mingus Ah Um, Kind of Blue) maar het jazzkwartje viel bij mij pas met het ontdekken van Tzadik (volgens mij, specifieker, Jamie Saft Trio - Astaroth) en uitwaaieren van daar naar allerhande moderne jazz. Moraal van het verhaal, jazz leren liefhebben is een kwestie van de goede plaat vinden. Waarderen kon ik het altijd wel, maar toen ik voor het eerst een pianotrio hoorde en voor het eerst moderne jazz leerde kennen is het pas bijzonder voor me geworden. De meeste goede instappers blijven voor mij knappe platen die echter slechts zelden (Waltz for Debby, Kind of Blue uiteindelijk) mij heel erg weten te raken. Ik houd van Toward, "TO WEST", van Dual Pleasure 2, van Malphas. Jazz die me echt dierbaar is.Veel goede instappers kunnen daar voor mij echt niet tegenop boksen.
0
geplaatst: 25 januari 2012, 13:04 uur
Ik zal naast de albums die in de "Best of Blue Note" box zitten ook eens wat van de bovengenoemde albums proberen. Tot nu toe bevallen Miles Davis - Birth of the Cool en Sonny Rollins - Newk's Time mij het beste.
0
geplaatst: 9 februari 2012, 19:26 uur
50 cd ICP box "Each box is hand painted by Han Bennink himself"
The History of the Instant Composer's Pool Orchestra - icporchestra.com
Kost wat....
The History of the Instant Composer's Pool Orchestra - icporchestra.com
Kost wat....
0
geplaatst: 9 februari 2012, 19:35 uur
Wat een verschrikkelijke prijs!, anders had ik wel interesse gehad in deze box.
Even een clipje van een nummer waar bennink op mee speelt:
Even een clipje van een nummer waar bennink op mee speelt:
0
geplaatst: 22 maart 2012, 02:36 uur
Over jazz-instappers gesproken: de albums Heavy Weather en Black Market van Weather Report zijn ook goede gateways. 
Gister nog eens de verzamelaar Djangology van Django Reinhardt op m'n mp3-spelertje beluisterd. Onderbelichte gigant!

Gister nog eens de verzamelaar Djangology van Django Reinhardt op m'n mp3-spelertje beluisterd. Onderbelichte gigant!

0
Soledad
geplaatst: 27 november 2012, 18:14 uur
kaztor schreef:
Absoluut. Het klinkt natuurlijk wat gedateerd allemaal en daarom spreekt het mensen wellicht niet meer aan. Maar Django was 1 van de ware gitaar grootheden van de 20e eeuw. Djangology is dan zeker een prima instapper inderdaad.
0
geplaatst: 26 januari 2013, 20:41 uur
Uitverkoop bij Clean Feed. Oude voorraad tot 2010 voor 6,50 per stuk..
Clean Feed - cleanfeed-records.com
Clean Feed - cleanfeed-records.com
0
geplaatst: 28 mei 2013, 23:53 uur
Iemand van jullie die me wat aanraders kan geven voor het verdiepen in jazz? Ben bekend met Coltrane, Mingus, Davis en Stanley Clarke als geschiedenis en in de moderne jazz met Gregory Porter, Ruben Hein en Marcus Miller (zijn nieuwere werk).
0
Soledad
geplaatst: 29 mei 2013, 09:02 uur
Wat zoek je precies? Swingende jazz, freejazz, moderne jazz?
Welke albums bevallen je goed?
Welke albums bevallen je goed?
0
geplaatst: 29 mei 2013, 11:02 uur
Gregory Porter en Marcus Miller zijn mijn twee favorieten uit deze lijst, maar ik ben in principe ben ik in voor alle jazz die redelijk toegankelijk is aangezien ik nog precies moet zoeken welke subgenres me precies het beste liggen.
* denotes required fields.