MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
Soledad
Ik doe verder nooit mee met die ladders. Hoe werkt het eigenlijk

Cured
Ataloona schreef:
Ik neem aan dat combinaties in genres wel mogen?

Een hoop fusion of avant-jazz/free-jazz/kamerjazz staat op de site onder jazz/rock, jazz/electronic, jazz/avant-garde etc.
Ik vind het prima als de anderen daar mee in stemmen.

Cured
Soledad schreef:
Ik doe verder nooit mee met die ladders. Hoe werkt het eigenlijk
Ladder is misschien niet het juiste woord helemaal. In het kort : elke 2 dagen een poule van 4 nummers op basis van loting en aan de 2 tracks die jij het beste/mooiste vindt geef je beide een '+' en verhoogt hun puntentotaal met '1'. Welke 2 tracks na 2 dagen de meeste punten hebben gaan door.

Overigens wil ik maximaal 128 nummers en dat wordt al een lange zit, maar we geven het de tijd. Van 128 > 64 > 32 enz. ...zijn we zo een paar maanden zoet.

Cured schreef:
(quote)

Lijkt me juist leuk!
Ikzelf ben vooral ook geïnteresseerd in Wereld / Jazz Hoewel je bijvoorbeeld bij Bossa Nova dan weer wel vaak zang hebt.

Cured schreef:

Ik ben ook wel voor ja, je zou teveel moois uitsluiten door dit niet te doen.. en ik denk dat de paar randgevallen die je juist wel uit zou willen sluiten toch niet genomindeerd zullen worden (zoals soul met een jazztintje of rock met wat jazzinvloedjes)

Soledad
Ook van hier een stem voor.

Voor!

Cured schreef:
- de tracks moeten op studio-albums voorkomen op MM vermeld onder het genre 'Jazz'

Ik zou er voorstander van zijn ook liveplaten in aanmerking te laten komen, omdat in tegenstelling tot de meeste genres een hoop van de klassiekers in de jazz juist live-opnames zijn.

Combinatie van genres maakt me niet uit.

Soledad
Wederom voor

jaheur leuk!

Cured
Allright...best.

Misterfool
Ik zou zeggen wanneer beginnen we? Mijn handen jeuken.

Cured
Ok..... ga naar : Forum/ Muziekgames / Favoriete Jazz(y) Opname van MM

(ik weet niet meer hoe je dit moet linken ; wie wil dit even doen?)

Cured

Vandaag (27 aug.) is het de verjaardag van Lester Young en a.s. zaterdag (29 aug) is het de verjaarag van Charlie Parker en dat word uitbundig geviert op de New-Yorkse radio zender WKCR.

"Join WKCR in celebrating two individuals who were true pioneers of their music. Tune in to 89.9FM-NY or online at wkcr.org from midnight, Thursday, August 27th until 6:00 am, Sunday August 30th for the full 78-hour celebration."

ook online te beluisteren
lees meer hier.

Mooi interview met Hamid Drake. Wat mij betreft één van de meest interessante drummers van deze tijd.

The Attic: Hamid Drake inte...

Rudresh Mahanthappa
Echt vreemd, ik ben zeer verbaasd (met open mond)! Slecht 2 stemmmen (beiden op Gamak) en nog 1 stem op "Raw Materials" (met Vijay Iyer). Schandalig
.
Mensen die o.a. van Coltrane houden zouden hier eens dringend naar moeten luisteren!
Laat deze fantastische saxofonist niet aan je voor bijgaan.
Luister eens naar Black Water of mijn favoriet Codebook.

Ja, schandalig. Doe ik de moeite om bij Gamak nog een klein stukje te schrijven, luistert er alsnog niemand

Heb ze toen op de "Gamak" toer live kunnen meemaken. Goed concert, maar zie Rudresh toch liever in een een andere bezetting. Het concert van Rudresh & Vijay Iyer in 2011 was wel even andere koek. Kippenvel en tranen van vreugde. Een uitzonderlijke ervaring.

Soledad
Inderdaad een sterke saxofonist. En in combinatie met Vijay Iyer briljant. Echt zo'n artiest die ik nog verder moet ontdekken. Er is in de jazzwereld alleen nog zoveel dat ik moet ontdekken.

Ik ken hem eigenlijk alleen van een paar losse nummers en zijn werk op Iyer's 'Tragicomic', een plaat die ik een paar jaar geleden veel gedraaid heb. Daarop is hij inderdaad fantastisch ja.

Mahantappa & Iyer samenwerking staat genoteerd!

interview - Ken Vandermark on gentrification, cultural voice and artistic practice by Free City Radio | Free Listening on SoundCloud

Hierboven een kort maar interessant interview met saxofonist Ken Vandermark over kapitalisme (meer bepaald vastgoedmakelaars) en hun invloed op de (niet-commerciële) muziek en kunstscène van een land. Opvallende uitspraak: "Forget New York".

Gelukkig zijn er artiesten als Phil Niblock en John Zorn die ervoor gezorgd hebben dat mijn reis naar NYC van vorig jaar toch lang zal bijblijven. Big up voor deze initiatiefnemers en lang leve het platte land (of kleine stad) en het verzet tegen de kapitalistische eenheidsworst.

Bedankt Supernormal, een zeer interessant interview.

Tip: Vandaag zendt Klara een speciaal programma uit n.a.v. 100 jaar jazz. Op de site vind je ook een leuke interactieve tijdlijn.

klein beetje promotie voor wie dat interessant lijkt:
we hebben bij online music magazine Written in Music onze eerste playlist. Deze staat in het teken van het Britse label Edition Records: Edition Records maand Spotify playlist | Jazz | Written in Music - writteninmusic.com

Schaamteloze reclame maar wat een heerlijke muziek! Ik ben al een tijdje op zoek naar goede hedendaagse jazz, en dit lijkt me een mooi beginpunt!

RockAround: als je in België woont hoef je momenteel toch niet ver te zoeken met Steiger , Stuff en Het Leuven Jazz festival? Zit er zelf niet helemaal in, maar hoor van alle kanten dat jullie een grote improv- en jazzwereld hebben.

Steiger kende ik nog niet, van Stuff. heb ik wel alles al grijsgedraaid. Onlangs ontdekte ik deze jongedame met haar bijzondere instrument, maar de nummers die ze al heeft uitgebracht zijn minder jazzy (maar wel heel sterk). En twee jaar geleden ging ik elke zondagavond naar de gratis jazzoptredens in het Stuk in Leuven, daar ben ik vaak aangenaam verrast geweest, onder andere door Quartier Cliché en het Laurent Melnyk Trio.

Leuk artikel RockAround. En die mooie jonge dame gaat het nog ver schoppen denk ik.

Tis vandaag 50 jaar geleden dat Coltrane is verdwenen in een andere dimensie.

“My music is the spiritual expression of what I am – my faith, my knowledge, my being … When you begin to see the possibilities of music, you desire to do something really good for people, to help humanity free itself from its hangups … I want to speak to their souls.”

Dank je voor de muziek die je ons hebt nagelaten!!!!!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:28 uur

geplaatst: vandaag om 12:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.