Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2
zoeken in:
0
geplaatst: 1 december 2017, 20:08 uur
Benjamin Clementine heb ik ooit gezien op Eurosonic. In tegenstelling tot velen wist het mij niet zo te pakken en dus voortijds vertrokken. Ik was ook niet zo weg van zijn podiumpresentatie, maar als ik de ervaringen van deze week lees, viel het toen heel erg mee 
Steven Wilson heeft wat mij betreft met Hand. Cannot. Erase. het grootste meesterwerk van de laatste jaren afgeleverd. Ook door het gehele concept. De speciale editie met boek met allerlei frutsels erin geeft het toch al heftige verhaal nog meer lading.
Dat was natuurlijk ook de reden voor Steven Wilson om er een heel album aan op te hangen maar schijnt toch echt gebeurd te zijn. Het hele idee geeft de muziek voor mij toch heel wat meer diepgang.
The Slow Show ooit geluisterd maar was niet aan mij besteed. CHVRCHES gaat die kans binnenkort krijgen.

Steven Wilson heeft wat mij betreft met Hand. Cannot. Erase. het grootste meesterwerk van de laatste jaren afgeleverd. Ook door het gehele concept. De speciale editie met boek met allerlei frutsels erin geeft het toch al heftige verhaal nog meer lading.
Dat was natuurlijk ook de reden voor Steven Wilson om er een heel album aan op te hangen maar schijnt toch echt gebeurd te zijn. Het hele idee geeft de muziek voor mij toch heel wat meer diepgang.
The Slow Show ooit geluisterd maar was niet aan mij besteed. CHVRCHES gaat die kans binnenkort krijgen.
0
geplaatst: 1 december 2017, 20:33 uur
Qua voorspellingen gaat het redelijk goed en over de tot nu toe voorbij gekomen platen kan ik ook niet helemaal ontevreden zijn.
Wilson had ik 4, Slow Show op 14 en CHVRCHES op 19
Wilson had ik 4, Slow Show op 14 en CHVRCHES op 19
1
geplaatst: 1 december 2017, 20:36 uur
0
zaaf
geplaatst: 1 december 2017, 22:11 uur
6. Courtney Barnett - Sometimes I Sit And Think And Sometimes I Just Sit
https://www.musicmeter.nl/album/480046
Punten : 292
Nom. : 12
Nr. 1 van : zaaf
Ik had zeker mijn vraagtekens of Courtney het zou halen dit jaar. Dat is haar glorieus gelukt! Ik ben trots op haar, en op jullie natuurlijk
Courtney Melba Barnett is van 3 november (!) 1987. Geboren in Sydney, opgegroeid in Sydney's Northern Beaches.
Ook zij was altijd verzot op muziek, luisterend naar Amerikaanse bands, maar na verhuizing naar Hobart en het studeren aan de Tasmanian School of Art kwam ze in contact met Aussie singer-songwriters Darren Hanlon en Paul Kelly, wat haar stimuleerde zelf liedjes te gaan schrijven.
In haar vroege twintiger jaren speelde Barnett gitaar in grungeband Rapid Transit, gevolgd door een periode waarin ze deel was van Immigrant Union, een project van Brent DeBoer (van de Dandy Warhols).
Intussen was Barnett gevorderd met haar eigen plannen: een solocarrière en een eigen label. Op het eerste resultaat van beide, de EP I've Got a Friend called Emily Ferris, speelt DeBoer drums.
Op het label, Milk! Records, had zich inmiddels ook landgenote Jen Cloher aangesloten, Barnett speelt op Jen Cloher - In Blood Memory (2013) leadgitaar.
Een contract van Barnett met label Marathon Artists leidde tot een bundeling van haar eerste 2 EP's onder de naam A Sea of Split Peas, die nu ruimer (lees internationaal) onder de aandacht kon worden gebracht. Lead single Avant Gardener deed het goed, ook in de beleving van critici.
De nummers van haar eerste album zijn over de periode van een jaar geschreven, maar een week voor de opnames pas gepresenteerd aan haar band om frisheid te borgen.
Opvallend in de teksten van Barnett is de droge humor waar ze zich van bedient. De albumtitel heeft ze van een poster die in haar oma's WC hing.
Bijzonder aangename plaat. Lekker los, met puntigheid en soms mag het meanderen.
https://www.musicmeter.nl/album/480046
Punten : 292
Nom. : 12
Nr. 1 van : zaaf
Ik had zeker mijn vraagtekens of Courtney het zou halen dit jaar. Dat is haar glorieus gelukt! Ik ben trots op haar, en op jullie natuurlijk
Courtney Melba Barnett is van 3 november (!) 1987. Geboren in Sydney, opgegroeid in Sydney's Northern Beaches.
Ook zij was altijd verzot op muziek, luisterend naar Amerikaanse bands, maar na verhuizing naar Hobart en het studeren aan de Tasmanian School of Art kwam ze in contact met Aussie singer-songwriters Darren Hanlon en Paul Kelly, wat haar stimuleerde zelf liedjes te gaan schrijven.
In haar vroege twintiger jaren speelde Barnett gitaar in grungeband Rapid Transit, gevolgd door een periode waarin ze deel was van Immigrant Union, een project van Brent DeBoer (van de Dandy Warhols).
Intussen was Barnett gevorderd met haar eigen plannen: een solocarrière en een eigen label. Op het eerste resultaat van beide, de EP I've Got a Friend called Emily Ferris, speelt DeBoer drums.
Op het label, Milk! Records, had zich inmiddels ook landgenote Jen Cloher aangesloten, Barnett speelt op Jen Cloher - In Blood Memory (2013) leadgitaar.
Een contract van Barnett met label Marathon Artists leidde tot een bundeling van haar eerste 2 EP's onder de naam A Sea of Split Peas, die nu ruimer (lees internationaal) onder de aandacht kon worden gebracht. Lead single Avant Gardener deed het goed, ook in de beleving van critici.
De nummers van haar eerste album zijn over de periode van een jaar geschreven, maar een week voor de opnames pas gepresenteerd aan haar band om frisheid te borgen.
Opvallend in de teksten van Barnett is de droge humor waar ze zich van bedient. De albumtitel heeft ze van een poster die in haar oma's WC hing.
Bijzonder aangename plaat. Lekker los, met puntigheid en soms mag het meanderen.
0
geplaatst: 1 december 2017, 22:16 uur
Fijne plaat, zelf op plek 18 maar voorspeld op plek 7. Maar dix kennende sta ik nog steeds stijf laatste ?
0
geplaatst: 1 december 2017, 22:22 uur
Dat gaat mijn podiumplek...
Dat wil zeggen geen Epic in de lijst denk ik
Dat wil zeggen geen Epic in de lijst denk ik
0
geplaatst: 1 december 2017, 22:26 uur
Had deze op 8 voorspeld hmpf... oké.
Nog nooit geluisterd, maar staat wel op de planning (ergens). De titel alleen al
Nog nooit geluisterd, maar staat wel op de planning (ergens). De titel alleen al

0
geplaatst: 1 december 2017, 22:31 uur
Bij mij op 5 en op 6 voorspeld. Ze speelt zo achteloos, dat je denkt dat iedereen zo'n plaat zou kunnen maken. Maar alleen zij kan het (en Kurt Vile een beetje). Heerlijke plaat.
0
geplaatst: 1 december 2017, 22:32 uur
Een erg fijn debuut dit. Nu al heel veel kwaliteit en als de afwisseling nog wat groter wordt, zal ze zeker in mijn top 5 komen. Nu moest ze het doen met plek 6. Ook niet onverdienstelijk... 

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 1 december 2017, 23:07 uur
Drie nummers van dit album deden mee in de ladder dit jaar en dat smaakte geenszins naar meer. De titel is wel opmerkelijk, al zit er ook zo'n vervelend vleugje kijk-mij-eens-fijn-indie-zijn in.
Leek me wel een artiest voor dit topic, dus ik had haar op 8 voorspeld. En dat was nog 2 plaatsen te laag dus.
Leek me wel een artiest voor dit topic, dus ik had haar op 8 voorspeld. En dat was nog 2 plaatsen te laag dus.
0
geplaatst: 1 december 2017, 23:08 uur
Stuk hoger dan ik voorspelde! Wel fijn dat Courtney Barnett zo goed mee kan.
6
geplaatst: 1 december 2017, 23:17 uur
Motel matches en nico1616 waren ervoor gaan zitten en hadden erover nagedacht, Hacker en vigil zaten er gewoon naast. Graf sprokkelt onderin zoveel punten bijeen dat het binnenkort haast wel zichtbaar moet worden in de stand.
Johnny Marr 74*
herman 73
wibro 72
nico1616 71*
stardust _be 70
Casartelli 70
JoaMuse 69
dix 69
EttaJamesBrown 68
Gretz 67
Chevy93 66
Jordidj1 66
motel matches 56 **
vigil 54
Hacker 52
Teunnis 50
Graf 53
Johnny Marr 74*
herman 73
wibro 72
nico1616 71*
stardust _be 70
Casartelli 70
JoaMuse 69
dix 69
EttaJamesBrown 68
Gretz 67
Chevy93 66
Jordidj1 66
motel matches 56 **
vigil 54
Hacker 52
Teunnis 50
Graf 53
0
geplaatst: 1 december 2017, 23:18 uur
Eerste album dat bijna in mijn top 20 stond .
Een plaat waar ik een tijdje veel naar geluisterd heb, maar nu wat van zijn glans verloren heeft.
Nu, mijn top 3 komt nog en is misschien wel dé top 3 ?
Een plaat waar ik een tijdje veel naar geluisterd heb, maar nu wat van zijn glans verloren heeft.
Nu, mijn top 3 komt nog en is misschien wel dé top 3 ?
0
zaaf
geplaatst: 2 december 2017, 09:30 uur
5. Joanna Newsom - Divers
https://www.musicmeter.nl/album/502015
Punten : 313
Nom. : 13 x
Nr. 1 van : motel matches
Always Joanna! Ze laat ons niet in de steek… Ook haar vooralsnog laatste plaat staat prominent in onze toplijst. En waar ze in de lagere regionen leek te stranden kreeg ze een flink kontje op het laatst.
De focus van Joanna op dit nieuwe album werd voor ons zichtbaar in juni 2012 toen ze tijdens de benefiet ten behoeve van Henry Miller Memorial Library een song live ten beste gaf dat ze de naam The Diver's Wife gaf en een liefdesverhaal bevatte over een parelduiker. Het nummer evolueerde tot titeltrack van haar nieuwe plaat.
In oktober van dat jaar dook nog een nummer op van het aanstaande album. Toen heette het nummer nog Look and Despair, later Sapokanikan en werd de lead single van de plaat.
Onderwijl droeg ze bij op het nummer Kindness be Conceived op Thao & The Get Down Stay Down - We the Common (2013) zoals ze dat ook deed op The Man Who Ran the Town van Hard Skin - Why Do Birds Suddenly Appear (2013).
Tijdens de wording van Divers speelde ze ook nog in de Paul Thomas Anderson's film Inherent Vice en deed dat niet onverdienstelijk.
Over het maken van Divers: "I ... spent a year or two on the instrumental arrangements and overdubs. I wanted the character and colors of the instrumentation to shift definitively, from song to song, which entailed a wide pool of collaborators and a lengthy collaborative process with each person. Creating Divers was probably the most fun I’ve had making a record".
En ik liet Joanna ook niet in de steek. Ze staat pront in mijn lijst. Moet ze ook maar niet zo'n mooie plaat maken.
https://www.musicmeter.nl/album/502015
Punten : 313
Nom. : 13 x
Nr. 1 van : motel matches
Always Joanna! Ze laat ons niet in de steek… Ook haar vooralsnog laatste plaat staat prominent in onze toplijst. En waar ze in de lagere regionen leek te stranden kreeg ze een flink kontje op het laatst.
De focus van Joanna op dit nieuwe album werd voor ons zichtbaar in juni 2012 toen ze tijdens de benefiet ten behoeve van Henry Miller Memorial Library een song live ten beste gaf dat ze de naam The Diver's Wife gaf en een liefdesverhaal bevatte over een parelduiker. Het nummer evolueerde tot titeltrack van haar nieuwe plaat.
In oktober van dat jaar dook nog een nummer op van het aanstaande album. Toen heette het nummer nog Look and Despair, later Sapokanikan en werd de lead single van de plaat.
Onderwijl droeg ze bij op het nummer Kindness be Conceived op Thao & The Get Down Stay Down - We the Common (2013) zoals ze dat ook deed op The Man Who Ran the Town van Hard Skin - Why Do Birds Suddenly Appear (2013).
Tijdens de wording van Divers speelde ze ook nog in de Paul Thomas Anderson's film Inherent Vice en deed dat niet onverdienstelijk.
Over het maken van Divers: "I ... spent a year or two on the instrumental arrangements and overdubs. I wanted the character and colors of the instrumentation to shift definitively, from song to song, which entailed a wide pool of collaborators and a lengthy collaborative process with each person. Creating Divers was probably the most fun I’ve had making a record".
En ik liet Joanna ook niet in de steek. Ze staat pront in mijn lijst. Moet ze ook maar niet zo'n mooie plaat maken.
1
geplaatst: 2 december 2017, 09:32 uur
Ohja , mume lievelingetje had ook nog een album 
Sufjan komt dus ook nog voorbij denk ik dan.

0
geplaatst: 2 december 2017, 09:38 uur
Alleen al door het titelnumer verdient ze een plek in de top 10. Wederom een prachtplaat.
0
zaaf
geplaatst: 2 december 2017, 09:52 uur
Rudi S schreef:
Slecht geslapen Rudi?Ohja , mume lievelingetje had ook nog een album

1
geplaatst: 2 december 2017, 10:02 uur
Nee hoor prima, ik was gewoon vergeten dat de beste mannelijke en vrouwelijke singersongwriters van de afgelopen 20 jaar in 2015 ook albums uitgebracht hadden

0
geplaatst: 2 december 2017, 10:10 uur
Voorspellingscompetitie: mijn nummers 1-3 komen zeker nog, mijn nummers 4-7 zijn al geweest. Dan is er dus één plaat die een stuk hoger eindigt dan (ik had) verwacht. Mijn hoogst voorspelde plaat (buiten de usual suspects in de top 3) die nog moet komen is van Jamie XX, maar ik begin wat te hopen op een verrassing van Grimes.
0
geplaatst: 2 december 2017, 10:17 uur
Nummer 18 in mijn top 20. Voorspeld op plek 6. Twijfelde er ook geen moment aan dat dit album de top 10 zou halen.
0
geplaatst: 2 december 2017, 10:37 uur
Rudi S schreef:

Had jij deze allebei ook niet in je top 20?

0
geplaatst: 2 december 2017, 10:45 uur
Drie users vonden hun lijstjes wel divers genoeg en lieten Joanna er buiten. Vooral voor herman is dat een zure misstap. Vrijdagavond kon hij de overwinning nog ruiken, zaterdagochtend wordt hij wakker met de hete adem van Graf in zijn nek.
Johnny Marr 93*
nico1616 91**
wibro 91
JoaMuse 88
stardust _be 87
Casartelli 86
dix 85
Gretz 85
Chevy93 85
EttaJamesBrown 84
motel matches 74 **
herman 73
Graf 72
vigil 72
Hacker 70
Jordidj1 66
Teunnis 50
Johnny Marr 93*
nico1616 91**
wibro 91
JoaMuse 88
stardust _be 87
Casartelli 86
dix 85
Gretz 85
Chevy93 85
EttaJamesBrown 84
motel matches 74 **
herman 73
Graf 72
vigil 72
Hacker 70
Jordidj1 66
Teunnis 50
3
geplaatst: 2 december 2017, 10:56 uur
Doe nu een lekker ontbijtje met Camembert. The Slow Show op de achtergrond, terwijl mevrouw Etta mij vraagt van wie die mooie mannenstem is. Ze bedoelt mij niet.
* denotes required fields.