Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2
zoeken in:
1
geplaatst: 20 oktober 2017, 17:45 uur
vigil schreef:
Ten eerste stemmen proggers niet massaal dat had je wel kunnen weten na de vorige tig edities en ten tweede doen ze dat sowieso nooit op dezelfde plaat.
(quote)
Ten eerste stemmen proggers niet massaal dat had je wel kunnen weten na de vorige tig edities en ten tweede doen ze dat sowieso nooit op dezelfde plaat.
Nouja, er is bijna altijd wel een progplaat die het haalt toch? En ook niet gek, is nou eenmaal een geliefd genre op de site.
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 17:46 uur
Teunnis schreef:
Als de proggers massaal hebben gestemd en dit ten koste gaat van Burial / Frank Ocean / Het Zesde Metaal ga ik huilen en winnen.
Als de proggers massaal hebben gestemd en dit ten koste gaat van Burial / Frank Ocean / Het Zesde Metaal ga ik huilen en winnen.
De prog van 2012 is zeker niet populairder dan deze platen, dat komt wel goed.
In de loop der jaren heeft prog het ook lastiger gekregen lijkt het, waarschijnlijk door een veranderd deelnemersveld (waar geen nieuwe proggers zijn bij gekomen).
2
zaaf
geplaatst: 20 oktober 2017, 18:05 uur
7. Frank Ocean - channel ORANGE
https://www.musicmeter.nl/album/257596
Punten : 221
Nom. : 11
Nr. 1 van : niemand
Deze komt toch voor mij tamelijk onverwacht, straks eens zien wat de deskundigen daarvan denken. Frank begon een beetje in de buurt van de top 10, zakte ver weg en kwam verdorie zomaar weer bovendrijven. Gestaag maar zeker werd woensdag de grens bereikt van de top 10. Met enkele welgemikte stemmen in twee van de drie laatste lijstjes werd zijn positie gerieflijk (want het zit daar dicht opeen..)
Frank Ocean is geboren als Christopher Edwin Breaux in 1987 in Long Beach, Californië. Toen hij vijf jaar oud was, verliet zijn vader het gezin en verhuisde hij met zijn familie naar New Orleans.
Hij kreeg in zijn jeugd veel mee van de lokale jazz scene, maar werd thuis geconfronteerd met de CD’s van zijn moeder met o.a. Celine Dion, Anita Baker en The Phantom of the Opera soundtrack.
Ten tijde van zijn afstuderen had hij in de kelder van de woning opnameapparatuur geïnstalleerd en nam daar zijn eerste muzikale strapatsen op. Edoch, Katrina (de storm) verwoestte het ouderlijk huis en de spullen werden geplunderd.
Hij verkaste naar LA om contacten te leggen teneinde zijn carrière niet te laten verzuipen. In geleende studiotijd maakte hij wat demo’s van zijn nummers en leurde daarmee, wat hem een songwriting deal opleverde en hij schreef vervolgens nummers voor o.a. Justin Bieber, John Legend, Damienn, Brandy en Beyoncé.
Ocean zei later hierover: "There was a point where I was composing for other people, and it might have been comfy to continue to do that and enjoy that income stream and the anonymity. But that's not why I moved away from school and away from family."
Nadat hij ook met Nas en Pharrell had gewerkt sloot hij zich aan bij OFWGKTA. Zijn vriendschap met Tyler, The Creator gaf zijn songwriting een nieuwe impuls en een ontmoeting met Tricky Stewart hielp hem eind 2009 aan een contract bij Def Jam als soloartiest.
Hij bracht de mixtape Nostalgia, Ultra uit, met positieve respons, wat zijn relatie met Def Jam versterkte en hem onder de aandacht bracht van Kanye West en leidde tot zijn bijdrage aan de samenwerking tussen West en Jay Z, Watch The Throne.
Vanaf februari 2011 ging hij aan de slag voor zijn debuutalbum. Dit geschiedde met producer Malay. Hij teamde op met hem, liet hem zijn verrichtingen in het verleden horen en volgens Ocean was het concept van Channel Orange in twee weken gepiept.
Ocean bracht de trackvolgorde aan en ging ze ook in die volgorde opnemen in verschillende studio’s, het meest in EastWest Studios in Hollywood, waar nog veel jaren 60 apparatuur stond.
Vooral rond het opnemen van zijn stemgeluid was Ocean uitermate kritisch, dat kostte al diverse maanden. Malay stond hem ook instrumentaal bij, op bas, gitaar, keyboards en blaasinstrumenten.
Plaat die mij niet direct comfortabel aanvoelde maar me steeds beter gaat zitten. Ruim in mijn lijst in ieder geval. Zo. Het nou eens niet over seksualiteit gehad.
https://www.musicmeter.nl/album/257596
Punten : 221
Nom. : 11
Deze komt toch voor mij tamelijk onverwacht, straks eens zien wat de deskundigen daarvan denken. Frank begon een beetje in de buurt van de top 10, zakte ver weg en kwam verdorie zomaar weer bovendrijven. Gestaag maar zeker werd woensdag de grens bereikt van de top 10. Met enkele welgemikte stemmen in twee van de drie laatste lijstjes werd zijn positie gerieflijk (want het zit daar dicht opeen..)
Frank Ocean is geboren als Christopher Edwin Breaux in 1987 in Long Beach, Californië. Toen hij vijf jaar oud was, verliet zijn vader het gezin en verhuisde hij met zijn familie naar New Orleans.
Hij kreeg in zijn jeugd veel mee van de lokale jazz scene, maar werd thuis geconfronteerd met de CD’s van zijn moeder met o.a. Celine Dion, Anita Baker en The Phantom of the Opera soundtrack.
Ten tijde van zijn afstuderen had hij in de kelder van de woning opnameapparatuur geïnstalleerd en nam daar zijn eerste muzikale strapatsen op. Edoch, Katrina (de storm) verwoestte het ouderlijk huis en de spullen werden geplunderd.
Hij verkaste naar LA om contacten te leggen teneinde zijn carrière niet te laten verzuipen. In geleende studiotijd maakte hij wat demo’s van zijn nummers en leurde daarmee, wat hem een songwriting deal opleverde en hij schreef vervolgens nummers voor o.a. Justin Bieber, John Legend, Damienn, Brandy en Beyoncé.
Ocean zei later hierover: "There was a point where I was composing for other people, and it might have been comfy to continue to do that and enjoy that income stream and the anonymity. But that's not why I moved away from school and away from family."
Nadat hij ook met Nas en Pharrell had gewerkt sloot hij zich aan bij OFWGKTA. Zijn vriendschap met Tyler, The Creator gaf zijn songwriting een nieuwe impuls en een ontmoeting met Tricky Stewart hielp hem eind 2009 aan een contract bij Def Jam als soloartiest.
Hij bracht de mixtape Nostalgia, Ultra uit, met positieve respons, wat zijn relatie met Def Jam versterkte en hem onder de aandacht bracht van Kanye West en leidde tot zijn bijdrage aan de samenwerking tussen West en Jay Z, Watch The Throne.
Vanaf februari 2011 ging hij aan de slag voor zijn debuutalbum. Dit geschiedde met producer Malay. Hij teamde op met hem, liet hem zijn verrichtingen in het verleden horen en volgens Ocean was het concept van Channel Orange in twee weken gepiept.
Ocean bracht de trackvolgorde aan en ging ze ook in die volgorde opnemen in verschillende studio’s, het meest in EastWest Studios in Hollywood, waar nog veel jaren 60 apparatuur stond.
Vooral rond het opnemen van zijn stemgeluid was Ocean uitermate kritisch, dat kostte al diverse maanden. Malay stond hem ook instrumentaal bij, op bas, gitaar, keyboards en blaasinstrumenten.
Plaat die mij niet direct comfortabel aanvoelde maar me steeds beter gaat zitten. Ruim in mijn lijst in ieder geval. Zo. Het nou eens niet over seksualiteit gehad.
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 18:12 uur
Op #5 voorspeld, in m'n eigen lijst iets van 10 plaatsen lager.
Als de weersystemen niet meer komen kan dit wel eens de mooiste gezamenlijke top 10 worden tot dusver!
Als de weersystemen niet meer komen kan dit wel eens de mooiste gezamenlijke top 10 worden tot dusver!

0
geplaatst: 20 oktober 2017, 18:27 uur
En net als bij het lijstje van artiesten waar Ocean teksten voor heeft geschreven, staat nu ook ons lijstje vol met sterren. Er is iets magisch met het getal 7 en Frank Ocean dit jaar, want precies 7 users zette channel Orange op #7 in hun voorspelling. En 7 users plaatste hem ergens anders in de top-10. Enkel 1vigil en GrafGantz zagen deze zevenklapper niet aankomen. Wel is iedereen van de 0 punten af (en daardoor staat GrafGantz weer vertrouwd onderaan).
1. Teunnis - 56 *
2. stardust_be - 54 *
3. dix - 51
4. EttaJamesBrown - 37 *
5. Gretz - 37
6. ArthurDZ - 36
7. Casartelli - 35 *
7. Johnny Marr - 35 *
7. nico1616 - 35 *
10. wibro - 35
11. herman - 34 *
12. JoaMuse - 34
13. vigil - 19
14. chevy93 - 18
15. motel matches - 17
16. GrafGantz - 13
1. Teunnis - 56 *
2. stardust_be - 54 *
3. dix - 51
4. EttaJamesBrown - 37 *
5. Gretz - 37
6. ArthurDZ - 36
7. Casartelli - 35 *
7. Johnny Marr - 35 *
7. nico1616 - 35 *
10. wibro - 35
11. herman - 34 *
12. JoaMuse - 34
13. vigil - 19
14. chevy93 - 18
15. motel matches - 17
16. GrafGantz - 13
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 18:31 uur
Vind het zelf overigens een prima album, maar dit topic en "zwarte muziek" is al regelmatig een lastige combinatie gebleken. Maar blijkbaar gaat die regel alleen op als ik wel zo'n album in m'n voorspelling opneem ?
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 18:32 uur
Ondanks dat ik een grote soul & funk liefhebber ben, is deze van Frank Ocean niet echt bij mij aangeslagen.
2
zaaf
geplaatst: 20 oktober 2017, 18:34 uur
west schreef:
Ondanks dat ik een grote soul & funk liefhebber ben, is deze van Frank Ocean niet echt bij mij aangeslagen.
Dat is een contradictio in terminisOndanks dat ik een grote soul & funk liefhebber ben, is deze van Frank Ocean niet echt bij mij aangeslagen.
1
geplaatst: 20 oktober 2017, 18:36 uur
GrafGantz schreef:
Vind het zelf overigens een prima album, maar dit topic en "zwarte muziek" is al regelmatig een lastige combinatie gebleken. Maar blijkbaar gaat die regel alleen op als ik wel zo'n album in m'n voorspelling opneem ?
Dus graag zo doorgaan!

0
geplaatst: 20 oktober 2017, 19:22 uur
Teunnis schreef:
Ik verbaas me toch geregeld over dit soort uitspraken en dat je zo'n spel zo anders kunt beleven. Het geniale van dit spel vind ik dat je juist nieuwe platen ontdekt buiten je bekende en favoriete genres. Juist ook platen die hoog scoren in genres die ik gewoonlijk tot buiten mijn smaak reken, vind ik leuk om uit te proberen. Zo ben ik er ooit achter gekomen dat er hele mooie countryplaten en danceplaten gemaakt zijn.
Maar blijkbaar is de afkeer van prog zo groot bij sommigen en zien sommigen toch het liefst hun eigen top 10 hier terug.
Overigens kunnen er best proggers zijn die bijvoorbeeld Het Zesde Metaal ook heel hoog hebben staan.

O ja west, of Alcest nu prog of metal is (een beetje van beiden wat mij betreft) een fantastisch album is het.
En tot nu toe nog geen overeenkomsten met mijn lijst. Tame Impala kwam nog wel in de buurt van mijn top 20.
0
zaaf
geplaatst: 20 oktober 2017, 19:39 uur
Bonk schreef:
Maar blijkbaar is de haat tegen prog zo groot bij sommigen en zien sommigen toch het liefst hun eigen top 10 hier terug.
Dat is een interpretatie en die deel ik niet. Maar blijkbaar is de haat tegen prog zo groot bij sommigen en zien sommigen toch het liefst hun eigen top 10 hier terug.
Ikzelf haat geen enkele muzieksoort en de liefhebbers ervan al zeker niet. Ja ik heb voorkeuren en houd niet zo van platgetreden paden. Heb voor dit jaar Anathema aandachtig beluisterd en geconcludeerd dat het mijn muziek niet is. Maar ik neem het zeker serieus.
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 19:45 uur
zaaf schreef:
Ikzelf haat geen enkele muzieksoort en de liefhebbers ervan al zeker niet. Ja ik heb voorkeuren en houd niet zo van platgetreden paden. Heb voor dit jaar Anathema aandachtig beluisterd en geconcludeerd dat het mijn muziek niet is. Maar ik neem het zeker serieus.
(quote)
Dat is een interpretatie en die deel ik niet. Ikzelf haat geen enkele muzieksoort en de liefhebbers ervan al zeker niet. Ja ik heb voorkeuren en houd niet zo van platgetreden paden. Heb voor dit jaar Anathema aandachtig beluisterd en geconcludeerd dat het mijn muziek niet is. Maar ik neem het zeker serieus.
Ik had inmiddels zelf het woord haat ook vervangen door afkeer, omdat ik bij teruglezen ook zelf vond dat ik mijn formulering niet helemaal goed en terecht was.
Uiteraard kunnen er platen buiten je smaak vallen. Dat heb ik ook vaak genoeg. Dat is niet meer dan logisch.
Ach, waarschijnlijk na een erg enerverende dag iets te gevoelig gereageerd op de berichten. Het woord haat was inderdaad niet op zijn plek. Dat maakte ik er zelf van. De formulering van die zin is sowieso inderdaad te absoluut en geen goede conclusie. Excuses.
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 20:45 uur
west schreef:
De meeste van zijn nummers zijn meer alternatieve R&B. Ik weet niet of je daar ook van houdt?
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 20:54 uur
InnerSpeaker heeft meer stemmen, een hoger gemiddelde en haalde de top 10 niet. Maar goed, als First Aid Kit het ook al haalt...
herman schreef:
Die van Burial is een EP, dus die zal het sowieso wel niet gehaald hebben. En die anderen verwacht ik eigenlijk ook niet per se.
Ik snap dat dus echt niet. Waarom zou je een EP niet gewoon meenemen als het de beste muziek bevat?(quote)
Die van Burial is een EP, dus die zal het sowieso wel niet gehaald hebben. En die anderen verwacht ik eigenlijk ook niet per se.
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:06 uur
Gedag allen! Werkdagje zit er op. Zal eens de schade opnemen.
0
zaaf
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:11 uur
6. Anna Von Hausswolff - Ceremony
https://www.musicmeter.nl/album/301300
Punten : 229
Nom. : 10
Het verhaal van Anna is helemaal bijzonder, het relaas over het verloop in deze jaargang dan
Ze stond zeer dicht bij de nr 1 na 10 lijstjes, nam vervolgens afstand en ging dus ruimschoots aan de leiding tot zo'n beetje lijstje 25 en daarna was de koek totaal op. Het bleven diezelfde 229 punten en bleef daarmee de aanstormende staart net voor.
Anna Michaela Ebba Electra (Anna) von Hausswolff (6 september 1986, Göteborg) is de jongste dochter van de Zweedse artiest en toonkunstenaar Carl Michael von Hausswolf en psychologe Evalena Wassberg en de zus van de Zweedse fotografe Maria von Hausswolff. Ze groeide op in de wijk Haga in Göteborg. Ze werd al vroeg beïnvloed door de muziek van Tsjaikovski die thuis veel gedraaid werd. Von Hauswolff speelde blokfluit en piano en zong in het kerkkoor. Ze volgde na haar opleiding aan het Hvitfeldska-muziekgymnasium in Göteborg een architectuuropleiding aan de Chalmers tekniska högskola in Göteborg.
Haar eerste - nooit gepubliceerde - lied schreef ze voor piano toen ze 15 jaar was. Haar composities worden gekenmerkt door een duistere, sfeervolle, sounds met drones van zware orgelklanken, zang (haar expressieve stem omvat vier octaven), klanken van piano, slagwerk, diverse andere instrumenten en elektronische effecten en trage, meeslepende melodielijnen. Ze vallen binnen het gebied van postrock, gothic soundscapes, progressieve rock, doommetal, modern klassiek en gevorderde kerkmuziek, die elkaar in evenwicht houden; ze doen denken aan Pink Floyd, Nico, Diamanda Galás, Kate Bush en ook Dead Can Dance. Vaak vinden haar optredens plaats op zorgvuldig uitgekozen locaties, zoals kathedralen en concertzalen, waarin zij mede door met haar lichtcreaties sfeer weet te scheppen. Ieder concert en de uit te voeren nummers past zij aan aan de locatie.
Prachtige gedragen plaat. Ben er zeker niet altijd voor in de stemming, maar zo ja dan toch erg mooi. Maarreh... zelfs Gretz niet??
https://www.musicmeter.nl/album/301300
Punten : 229
Nom. : 10
Het verhaal van Anna is helemaal bijzonder, het relaas over het verloop in deze jaargang dan
Ze stond zeer dicht bij de nr 1 na 10 lijstjes, nam vervolgens afstand en ging dus ruimschoots aan de leiding tot zo'n beetje lijstje 25 en daarna was de koek totaal op. Het bleven diezelfde 229 punten en bleef daarmee de aanstormende staart net voor. Anna Michaela Ebba Electra (Anna) von Hausswolff (6 september 1986, Göteborg) is de jongste dochter van de Zweedse artiest en toonkunstenaar Carl Michael von Hausswolf en psychologe Evalena Wassberg en de zus van de Zweedse fotografe Maria von Hausswolff. Ze groeide op in de wijk Haga in Göteborg. Ze werd al vroeg beïnvloed door de muziek van Tsjaikovski die thuis veel gedraaid werd. Von Hauswolff speelde blokfluit en piano en zong in het kerkkoor. Ze volgde na haar opleiding aan het Hvitfeldska-muziekgymnasium in Göteborg een architectuuropleiding aan de Chalmers tekniska högskola in Göteborg.
Haar eerste - nooit gepubliceerde - lied schreef ze voor piano toen ze 15 jaar was. Haar composities worden gekenmerkt door een duistere, sfeervolle, sounds met drones van zware orgelklanken, zang (haar expressieve stem omvat vier octaven), klanken van piano, slagwerk, diverse andere instrumenten en elektronische effecten en trage, meeslepende melodielijnen. Ze vallen binnen het gebied van postrock, gothic soundscapes, progressieve rock, doommetal, modern klassiek en gevorderde kerkmuziek, die elkaar in evenwicht houden; ze doen denken aan Pink Floyd, Nico, Diamanda Galás, Kate Bush en ook Dead Can Dance. Vaak vinden haar optredens plaats op zorgvuldig uitgekozen locaties, zoals kathedralen en concertzalen, waarin zij mede door met haar lichtcreaties sfeer weet te scheppen. Ieder concert en de uit te voeren nummers past zij aan aan de locatie.
Prachtige gedragen plaat. Ben er zeker niet altijd voor in de stemming, maar zo ja dan toch erg mooi. Maarreh... zelfs Gretz niet??
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:12 uur
Gretz schreef:
De meeste van zijn nummers zijn meer alternatieve R&B. Ik weet niet of je daar ook van houdt?
(quote)
Ja toch wel. Blonde kan ik trouwens wel meer waarderen van hem.
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:13 uur
LOL Anna von H gewoon in de top 10. 

Ik eet de hoed van zaaf op als iemand deze heeft voorspeld.

0
zaaf
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:14 uur
Gretz schreef:
Heee!! Koop zelf een hoed!Ik eet de hoed van zaaf op als iemand deze heeft voorspeld.
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:15 uur
68 stemmen hier op MM... en toch in de top 10. Wat ik lees, is deze misschien de moeite van het luisteren waard?
1
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:17 uur
0
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:18 uur
Ik vind de nummers van Anna Von Hausswolff los prima te doen. Wel nog nooit een album van haar volledig beluisterd.
Ik hoop stiekem dat die derde Zweed ook nog komt, maar die wordt helaas wat onderschat hier.
1
nooit van gehoord. Zal vast wel terecht wezen, ik zet hem in de wachtrij van nog te beluisteren albums 
0
En dan te bedenken dat ik me vorig 'jaar' nog wel gewaarschuwd had over het aantal (onverwachte?!) vrouwen.
chevy93 schreef:
Overigens had ik na al die borstklopperij over het aantal vrouwen best Eefje kunnen verwachten.
Overigens had ik na al die borstklopperij over het aantal vrouwen best Eefje kunnen verwachten.
* denotes required fields.