MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
De twee nummers uit het gospel genre die beoordeeld zijn. Een dieptepunt qua aantal stemmen dit keer en dat kan liggen aan het genre maar ook aan de relatieve onbekendheid van de nummers.
Voor de komende weken zie ik nog heel beroemde nummers uit de jaren 50 opdoemen dus we zullen zien wat dat doet met de stemming.
Het Paasnummer op nr. 65 wint het van het Goede Vrijdag nummer op nr. 72.

64 Smiley Lewis - Blue Monday (1954) 7,453 (17 stemmen)
65 The Dixie Hummingbirds - I'll Live Again (1952) 7,450 (8 stemmen)
66 Billie Holiday - Strange Fruit (1956) 7,444 (25 stemmen)
67 The Teenagers ft. Frankie Lymon - Why Do Fools Fall In Love (1956) 7,407 (22 stemmen)
68 Tommy Ridgley & His Band - Jam up (1954) 7,393 (14 stemmen)
69 Duane Eddy - Rebel Rouser (1958) 7,387 (15 stemmen)
70 Johnny and the Hurricanes - Crossfire (1959) 7,363 (19 stemmen)
71 Ray Charles - Mess Around (1953) 7,355 (21 stemmen)
72 Were You There (When They Crucified My Lord) - The Soul Stirrers feat. Sam Cooke (1957) 7,350 (8 stemmen)
73 Bill Haley and His Comets - Rock Around The Clock (1954) 7,346 (26 stemmen)

Nu een heel andere ingang naar Pasen. Ik ga de eieren nog zoeken maar wat de opnames betreft waren ze dit keer snel gevonden.

De oorspronkelijke uitvoering komt uit de film " Rich, Young & Pretty" uit 1951 met Vic Damone en Jane Powell.

Maar de beroemdste uitvoering komt van een ander duo.
Deze uitvoering werd in de jaren 70 regelmatig gebruikt als tune voor Nederlandse radioprogramma's in de ochtend.
En ze haalden er zelfs nog een paar keer de Nederlandse Radio 2 Top 2000 mee.

Dean Martin And Helen O'Connell ‎- How d'ya like your eggs in the morning (1951)

Dean Martin, daar doe je me altijd een plezier mee. Voor deze:

8,5

7,2

De eieren van Dean en Helen dringen de echte paasplaat nog niet terug op de lijst.
Ze eindigen voor nu op nr. 67.

61 Ruth Brown - 5-10-15 Hours (1952) 7,473 (22 stemmen)
62 Lloyd Price - Stagger Lee (1958) 7,465 (24 stemmen)
63 The Champs - Tequila (1958) 7,461 (23 stemmen)
64 Smiley Lewis - Blue Monday (1954) 7,453 (17 stemmen)
65 The Dixie Hummingbirds - I'll Live Again (1952) 7,450 (8 stemmen)
66 Billie Holiday - Strange Fruit (1956) 7,444 (25 stemmen)
67 Dean Martin And Helen O'Connell ‎- How d'ya like your eggs in the morning (1951) 7,413 (8 stemmen)
68 The Teenagers ft. Frankie Lymon - Why Do Fools Fall In Love (1956) 7,407 (22 stemmen)
69 Tommy Ridgley & His Band - Jam up (1954) 7,393 (14 stemmen)
70 Duane Eddy - Rebel Rouser (1958) 7,387 (15 stemmen)

Controversieel mag je de volgende opname zeker noemen.
zaaf en Edgar18 vinden deze oubollig.
Maar ik vermoed dat herman, johan de witt, wendyvortex en wibro het daar niet mee eens zijn.

Mogelijk zal iedereen het er wel over eens zijn dat deze opname slaapverwekkend is.
Want Mr. Sandman is een kabouter die mensen zand in de ogen strooit, zodat ze in slaap vallen en mooie dromen krijgen.
Hij woont op de maan en in Nederland heet hij Klaas Vaak.

Na 1969 ging het achteruit met de slaapfunctie van deze kabouter. Op de maan bleek niemand te wonen. Klaas Vaak kwam nog op de radio maar bleek Tom te heten. En de kabouter begon in de jaren 70 schoonmaakpapier aan te bieden in plaats van slaapzand.
Volgens wikipedia was het definitieve einde van het zandmannetje de val van de muur in 1989.
Maar deze bron vermoedt andere oorzaken.

Ook the Chordettes veranderden regelmatig. In hun geval van samenstelling want ze bleven wel consequent hun traditionele popliedjes zingen. Hun einde kwam al in 1961.

The Chordettes - Mr. Sandman (1954)

Ik wil eigenlijk nog eens alle nummers beoordelen die ik gemist heb, maar dat bewaar (?) ik nog even. Oubollig is voor mij niet per se een diskwalificerende term, hier niet in ieder geval.

8

Dean Martin and Helen O'Connell: 6,0
The Chordettes: 8,0

Marzipaintree schreef:
Controversieel mag je de volgende opname zeker noemen.
zaaf en Edgar18 vinden deze oubollig.
Oh jee, heb ik dat ergens geroepen? Zou zeker iets kunnen zijn wat uit mijn toetsenbord komt want het is inderdaad wel wat oubollig. Anderzijds, voor een nummer uit '54 is het ook wel weer knap. Toch is er menig 'girl group' (mag je The Chordettes zo noemen?) die ik beter vind.

7,0

7,7

Sam & Soul Stirrers: 7,0
Dixie Hummingbirds: 7,0
Dean & Helen: 7,0
Chordettes: 7,0

herman schreef:
Ik wil eigenlijk nog eens alle nummers beoordelen die ik gemist heb, maar dat bewaar (?) ik nog even.
Ik kan een ieder die dat wil altijd op een voor hem of haar geschikt moment een lijstje leveren met gemiste nummers.

The Chordettes scoren met Mr. Sandman beter dan met Lollipop. Sandman op 41. Lollipop op 113. Lollipop heeft wel 1,5 keer zoveel stemmen.

40 Billy Riley, The Little Green Men - Red Hot (1957) 7,650 (12 stemmen)
41 The Chordettes - Mr. Sandman (1954) 7,636 (14 stemmen)
42 Louis Prima - Medley: Just a Gigolo / I Ain't Got Nobody (1956) 7,633 (21 stemmen)
43 Sam Cooke - You Send Me (1957) 7,630 (22 stemmen)
44 Cliff Richard - Dynamite (1959) 7,627 (11 stemmen)
45 Juliette Greco - Sous le ciel de Paris (1952) 7,626 (19 stemmen)
46 Link Wray - Rumble (1958) 7,626 (23 stemmen)
47 Screamin' Jay Hawkins - I Put A Spell On You (1956) 7,596 (24 stemmen)
48 Frankie Laine - Rawhide (1958) 7,596 (23 stemmen)
49 The Chords - Sh-Boom (1954) 7,595 (21 stemmen)
49 Jo Stafford - Thank you for calling (1954) 7,588 (16 stemmen)
50 Chet Baker - My Funny Valentine (1954) 7,586 (29 stemmen)

En dan nu de man die de muziek in de jaren 50 wakker schudde. Elvis Presley.

Dankzij dit topic is Elvis weer in mijn persoonlijke artiesten top 5 van de jaren 50 gedrongen.
Ik denk nu ook, hoe kan het dat ik Elvis ooit buiten mijn persoonlijke artiesten top 5 heb kunnen houden? Heb ik zitten slapen?

Niet iedereen werd in de jaren 50 op dezelfde manier door Elvis wakker geschud.
In het populaire jaren 50 muziek blad Tuney Tunes van januari 1957 staat een artikel onder de titel "Elvis Presley 'the cat'. Deze bijnaam van Elvis heeft hij al vroeg te danken aan zijn katachtige gebaren en bewegingen tijdens zijn optredens.
In dat artikel kreeg Elvis een dusdanig kritische beschouwing dat ik mij afvraag of de schrijver, als hij nog leeft, er nu nog zo over zou denken.

http://bravoarchiv.com/wp-content/uploads/2018/08/TT-1957-01-The-Platters.jpg

Zo zouden wij in Nederland veel te nuchter zijn voor Elvis Presley. En zou de populariteit van Elvis over een aantal jaren wel weer vervagen.
De populariteit van Elvis werd bovendien gerelativeerd door een advertentie uit een krant uit Cinccinatti van december 1956 te citeren van een tweede hands verkoper in auto's, Don Melch.

Hij gaf geen garantie op zijn auto's maar wel de garantie dat hij 50 platen van Elvis Presley kapot zou slaan als je op een bepaalde dag een gebruikte auto bij hem zou kopen.
Volgens Tuney Tunes verkocht hij die dag 17 auto's en lieten 5 kopers vijftig platen kapot slaan.

Daartegenover stonden 12 kopers die eisten dat ze de vijftig platen mee naar huis mochten nemen.

Een hele plaat daarom deze keer met een A- en B-kant die niet kapot te krijgen is. Twee nummers ter beoordeling dus.

De A-kant is een track die destijds met gemak nr. 1 in Amerika haalde. Hij staat op nr. 200 van de top 500 aller tijden lijst van the Rolling Stone. Niet alleen de zang van Elvis maar ook de bas van Bill Black en de zang van the Jordanaires is niet te versmaden. Mmmm zingt Elvis dan ook rond de 50e seconde.

De B-kant haalde ook nr. 1 in Amerika. De titel is al een keer voorbij gekomen in de originele uitvoering van Big Mama Thornton.
Wellicht kennen jullie ook de antwoordplaat op deze Big Mama van Rufus "Hound Dog" Thomas Jr. uit 1953. Hij heeft mijn keuzelijst net niet gehaald omdat ik deze net iets teveel op het origineel vond lijken. Maar ik wil jullie hem niet onthouden (let op die valse kat in het intro) want wellicht vinden jullie dat deze "hond" toch nog in de stemming mee moet.

Elvis, the cat, maakt er totaal iets anders van waardoor het begrip cover hier nauwelijks nog van toepassing is.
En deze B-kant staat maar liefst nr. 19 op de top 500 aller tijden lijst van the Rolling Stone.

Elvis Presley - Don't be cruel (1956)

Elvis Presley - Hound dog (1956)

Gast
geplaatst: vandaag om 02:53 uur

geplaatst: vandaag om 02:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.