MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:

De ene helft stemmers gaven een 7 en de andere helft gaven meer. Dat levert J.R. een 31e plek op.

26 Fats Domino - Ain't That A Shame (1955) 7,855 (21 stemmen)
27 Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' (1956) 7,781 (24 stemmen)
28 The Everly Brothers - All I Have to Do Is Dream (1958) (1958) 7,776 (25 stemmen)
29 The Coasters - Charlie Brown (1959) 7,773 (11 stemmen)
30 Carl Perkins - Blue Suede Shoes (1956) 7,760 (20 stemmen)
31 Johnnie Ray And The Four Lads - Cry (1951) 7,730 (10 stemmen)
32 Kingston trio - Tom Dooley (1958) 7,710 (20 stemmen)
33 Edith Piaff - Milord (1959) 7,700 (15 stemmen)
34 Professor Longhair and his New Orleans Boys - Mardi Gras in New Orleans (1950) 7,684 (16 stemmen)
35 The Coasters - Three cool cats (1959) 7,673 (11 stemmen)

Weer een vochtig nummer.
Een nummer vol met geluiden die niet zouden misstaan in Kees Schilperoorts Raden Maar. Maar hoewel ik dacht dat dat radioprogramma uit de jaren 50 stamde las ik op Wikipedia dat de eerste uitzending pas in 1971 was.

Het origineel van het volgende nummer schijnt wel uit de jaren 50 te komen. Dat is van Huey Piano Smith & The Clowns uit 1958 maar ook die konden we pas voor het eerst horen (op LP) in 1971.

Daarom valt de keuze op de uitvoering die we het allereerst konden horen op de radio in de jaren 50. De zanger werd populair als een schipbreukeling in een zinkend opblaasbootje in een Amerikaanse TV-uitzending.
We zien verder ook nog reclame voor opblaaskauwgum. Bijna het hele publiek loopt ongegeneerd mee te kauwen. We weten sindsdien ook waar bubblegum muziek vandaan komt.

Een aantal maanden later kwam de zanger gefortuneerder terug in iets waarvan we, ook volgens de presentator, maar moeten raden wat het voorstelt. In ieder geval nodigt Frankie ons opnieuw uit voor een tochtje over water.

Frankie Ford - Sea Cruise (1958)

Oei, ik moet even wat nummers inhalen:

Julie: 5,0
Johnny Ray: 7,0
Frankie Ford: 9,0 (kende dit nummer nog niet)

7,8

Dit nummer ken ik heel goed.

7,6

8,3

Cry me a river 5,5
Cry 6,6
Sea Cruise 7

Het tochtje over water levert een 72e plek op.

71 Bill Haley and His Comets - Rock Around The Clock (1954) 7,346 (26 stemmen)
72 Frankie Ford - Sea Cruise (1958) 7,329 (14 stemmen)
73 Ritchie Valens - La Bamba (1958) 7,321 (24 stemmen)
74 Hank Thompson - The Wild Side Of Life (1952) 7,309 (11 stemmen)
75 Nat King Cole - Unforgettable (1951) 7,292 (18 stemmen)
76 Kitty Wells - It Wasn't God Who Made Honky Tonk Angels (1952) 7,273 (11 stemmen)
77 Frank Sinatra - In The Wee Small Hours Of The Morning (1955) 7,267 (24 stemmen)
78 Rosemary Clooney - This ole house (1954) 7,263 (16 stemmen)
79 Bobby Darin - Somewhere Beyond the Sea (1960) 7,250 (22 stemmen)
80 Conway Twitty - It's Only Make Believe (1958) 7,248 (20 stemmen)

De man die ooit lopend een tochtje over water nam staat komend weekeinde op de kalender.

Vrijdag wordt hij gekruisigd en drie dagen later herrijst hij uit de dood.
Nou ja vrijdag. Hij is de afgelopen weken al in diverse klassieke passies en Stabat Maters voorbij gekomen. Vanavond is hij in een minder klassieke versie in Dordrecht aan de beurt.

Maar hoe kwam hij in de jaren 50 voorbij?
Tot nog toe hebben we één Gospel jaren 50 nummer voorbij zien komen. Aretha Franklin met "Precious Lord" staat bij de onderste tien.

Dat moet veel hoger kunnen, dat verdient dit genre. Twee nummers dit keer.

De eerste is opgenomen in Steve Sullivans Encyclopedia of Great Popular Song Recordings (zie o.a. deze facebook playlist).
Deze track is met kerst 1957 op single uitgebracht maar hoort nog meer bij Goede Vrijdag (wat een passie):

Were You There (When They Crucified My Lord) - The Soul Stirrers feat. Sam Cooke (1957)

De tweede staat ook in het boek van Sullivan en is daarnaast opgenomen in de 500 Songs That Shaped Rock van de Amerikaanse Rock and Roll Hall of Fame. Deze track is wel speciaal voor Pasen (april 1952) op single uitgebracht.

The Dixie Hummingbirds - I'll Live Again (1952)

Were You There: 8,0
I'll Live Again: 7,0

Were You There (When They Crucified My Lord) 8.5

I'll Live Again 8

Met gospel songs doe je mij geen plezier. Ook met de dagen vóór Pasen niet. Bij muziek waar spiritualiteit centraal staat voel ik me aangewezen op klassieke muziek o.a. dit wonderschone Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms.

Oh ja, ik pas dus.

Were You There: 7
I'll Live Again: 8,5

Were You There: 7,8
I'll Live Again: 8,5

Where You There; 7,2
I'll Live again: 7,4

Where You There; 6,5
I'll Live again: 6

Where You There: 6.8
I"ll Live Again - 7.2

Where You There: 7
I"ll Live Again - 7

wibro schreef:
Bij muziek waar spiritualiteit centraal staat voel ik me aangewezen op klassieke muziek o.a. dit wonderschone Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms.
Oh ja, ik pas dus.
Wonderschoon, ja.
Brahms rondde deze compositie in 1868 af nadat zijn lieve moeder overleed. .

De link is volgens mij een jaren 90-uitvoering. Als we in de jaren 50 kijken dan ken ik twee uitvoeringen
Een hele goede met Rudolf Kempe en Berliner Philharmoniker uit 1955..

En een beduidend minder goede uit 1952 met Herman Abendroth en Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin.
Dat vind ik, maar smaken kunnen ook hierover verschillen uiteraard.

Interessant is klassieke muziek over lijden die in de jaren 50 werd gecomponeerd.
Zo kan ik het Stabat Mater aanbevelen van Poulenc gecomponeerd in 1950 en uitgevoerd door Louis Frémaux (1957).

Helaas is klassieke muziek veelal niet alleen off topic maar zelfs off site. Dus geen Dinu Lipatti of Kathleen Ferrier om twee grootheden te noemen die allebei veel te jong op hun hoogtepunt in de jaren 50 overleden.

Justus18 schreef:
We begeven ons hier overigens op het hellend vlak van wat nog pop en klassiek is. En wat dat betreft vind ik dat er nog te veel klassiek op de site is toegelaten (vaak soundtracks).
Toch heb ik nog enkele nummers uit de jaren 50 op de lijst staan die gerekend kunnen worden tot klassieke muziek.
Het criterium om dit genre tot dit topic toe te laten is dat ze ooit ergens in de Amerikaanse, Britse of Nederlandse hitlijsten moeten gestaan hebben (dat mag een andere uitvoering zijn) en ze moeten zowel gecomponeerd als opgenomen zijn in de jaren 50.

Twee klassieke nummers uit de jaren 50 die het niet gehaald hebben.

1) Soms krijg ik met de suite uit Khachaturian's Spartacus hetzelfde dramatische gevoel als met Ennio Morricone in de diverse 60s-meters.
De suite kennen we vooral van de TV-serie Onedin Line. De muziek stond in de Engelse hitparade eind 1971 mede dankzij het succes van deze serie die zich afspeelt in de tijd dat Brahms zijn Deutsches Requiem componeerde. De compositie dateert uit 1954 en de uitvoering van Alexander Gauk uit 1957 is de moeite waard maar ik kon hem niet op youtube vinden, wel op spotify.

2) Een ander klassiek werk haalde in 2010 de Engelse hitparade. 4'33'' van John Cage. Ik moest zoeken naar een soort van opname die in de buurt kwam van de eerste uitvoering uit 1952.
Wel zeer geschikt voor deze stille zaterdag maar ik vond hem toch veel te "weird" voor beoordeling in dit topic.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:31 uur

geplaatst: vandaag om 23:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.