MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
Erg toepasselijk tijdens deze barre tijden van hitte en droogte

Vind vele versies mooi (zo ook niet mooi)van Summertime waaronder deze ...9

7.4

Composities van Gershwin zijn doorgaans goed mits ze door de juiste artiesten worden uitgevoerd uiteraard. Daar hoort deze uitvoering zeker ook bij. Uitstekende performance.

8,6

We stuiteren (helaas) weer door naar de andere kant van het jaren 50 spectrum. Ondanks de naderende hittegolf heb ik geen behoefte aan dit lome nummer (maakt niet uit welke uitvoering):

5

Dit is niet bedoeld om Kees-Jan te plagen of hem te laten stuiteren.

Maar ik heb van elk jaar uit de jaren 50 mijn favoriete uitvoering van Summertime geselecteerd:
1950 Sarah Vaughan - Summertime
1951 Wynton Kelly - Summertime
1952 Dizzy Gillespie And His Operatic Strings Orchestra - Summertime
1953 Orchester Kurt Edelhagen - Summertime
1954 Frances Faye - Summertime
1955 Chet Baker Quartet - Summertime
1956 Stan Getz Quintet - Summertime
1957 Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Summertime
1958 Miles Davis - Summertime
1959 Wes Montgomery - Summertime

En de winnaar is 1957!
Cijfer: 8

Voor mij is deze blauwe golf verfrissend.
Maar om Kees-Jan toch nog een goed gevoel te geven heb ik het beste rode, niet-lome nummertje uit de jaren 50 speciaal voor hem (inclusief het juiste beeld wat hoort bij een hittegolf):
1958 Gene Vincent - Summertime

Misschien is deze niet-lome versie wel wat voor Kees-Jan:
Billy Stewart - Summertime - YouTube (wel uit 1966)

6,5

herman schreef:
Misschien is deze niet-lome versie wel wat voor Kees-Jan:
Billy Stewart - Summertime - YouTube (wel uit 1966)

Het is in ieder geval met afstand beter dan de meesten van het tiental dat Marzipaintree heeft geselecteerd (alleen de versie van Frances Faye vind ik wel leuk).
Maar de Summertime van Gene Vincent verslaat ze allemaal.

Martial
7

Mijn voorkeur gaat uit naar de versie uit 1968 van Big Brother & The Holding Company.

Tot aan Tribal Gathering stond Summertime nog op een 8 gemiddeld, maar uiteindelijk eindigt ie er toch net onder. En dan te bedenken dat ie na de eerste helft van de stemmers nog op 8,5 gemiddeld stond.

1. Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas 8,482 (22)
2. Nina Simone - My Baby Just Cares For Me 8,123 (22)
3. Hank Williams - Ramblin' Man 8,096 (24)
4. Ella Fitzgerard & Louis Armstrong - Summertime 7,931 (22)
5. Dave Brubeck Quartet - Take Five 7,841 (34)
6. Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' 7,728 (23)
7. Elvis Presley - Mystery Train 7,654 (27)
8. Link Wray - Rumble 7,632 (22)
9. The Teenagers ft. Frankie Lymon - Why Do Fools Fall In Love 7,355 (21)
10. Frank Sinatra - In The Wee Small Hours Of The Morning 7,265 (23)
11. Cannonball Adderley - Autumn Leaves 7,232 (22)
12. Conway Twitty - It's Only Make Believe 7,103 (19)
13. Little Willie John - Need Your Love So Bad 7,04 (20)
14. The Coasters - Yakety Yak 7,024 (23)
15. Yma Sumac - Taki Rari 5,783 (20)

Dan nu eentje uit de all time top 100 van de Prehistorische Ladder, die hier van 2013 t/m 2017 gespeeld werd:

Jackie Brenston ft. Ike Turner - Rocket "88"

Uit 1951, dus wel echt een hele vroege rock 'n' roll plaat. Zijn tijd een paar jaar vooruit.

En ook gewoon een erg lekker nummer.

8

herman schreef:
Dan nu eentje uit de all time top 100

Dat linkje werkt bij mij niet.

8,5

deze wel

7.5

7,6

6,5

7.0

7.5

herman schreef:
Uit 1951, dus wel echt een hele vroege rock 'n' roll plaat.
Wat heet! De allereerste van allemaal. Al blijft dat natuurlijk altijd aan discussie onderhevig maar één van de eerste was het zeker. Ike Turner noemde het zelf trouwens R&B.

Het verhaal gaat dat het vervormde geluid (distortion) per ongeluk werd gecreëerd doordat de amplifier van het dak viel en beschadigde. Ook hier is uiteraard een tweede versie van het verhaal, de regen zou hem beschadigd hebben. Hoe het ook zei, deze toevalligheid bleek behoorlijk belangrijk voor de ontwikkeling van de populaire muziek.

Vorig jaar ben ik in de hotelkamer geweest waar het nummer geschreven en gerepeteerd is. Sowieso een bijzonder hotel (Riverside Hotel, Clarksdale) want onder andere Duke Ellington, Muddy Waters en Sam Cooke verbleven hier terwijl het ook de plek is waar Bessie Smith stierf.

8,0

Uit 1946 dateert Hank Penny - Wildcat Mama. In mijn oren klinkt dat als rock 'n' roll.

Ik krijg daar vooral een flink country gevoel bij. De boogie is wel aanwezig maar toch nog behoorlijk anders dan in Rocket '88.

Het genre van Hank Penny heet volgens mij country boogie, maar ik vind dat meer naar rock 'n' roll klinken dan de rhythm & blues van Rocket '88.

Misterfool
7

Gast
geplaatst: vandaag om 02:43 uur

geplaatst: vandaag om 02:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.