MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
Ik was het vaak bijna met Edgar18 eens, maar nu eindelijk eens helemaal.
Cijfer: 8,5

herman schreef:
Ruth Brown - 5-10-15 Hours
wibro schreef:
7,2
Nog nooit eerder gehoord trouwens dit nummer van Ruth Brown. Van deze zangeres kende ik tot nu toe alleen de song "Mama He Treats Your Daughter Mean". Volgens mij ook haar bekendste song.
Ik weet nog wanneer ik dit nummer voor het eerst gehoord heb want het stond op mijn allereerste CD die ik kocht: Atlantic Rhythm & Blues 1947-1974 (Volume 1 1947-1952) (CD).
Dat was in oktober 1987.
En daarop kan je nog drie andere Ruth Brown songs meepakken. die allemaal hoog in de Amerikaanse R&B lijsten terecht kwamen.

Tot dan toe kende ik alleen "Mama He Treats Your Daughter Mean". Het zal geen toeval zijn.
Dit wel: cijfer: 7,2

Martial
8

Ik dacht dat Miles wel een serieuze aanval zou doen op de 1e plek, maar er zijn toch ook 6jes en zelfs onvoldoendes. Maar toch een knappe 3e plek.

1 Johnny Cash and Tennessee Two - Folsom Prison Blues 8,548 (25)
2 Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas 8,482 (22)
3 Miles Davis - So What 8,142 (26)
4 Nina Simone - My Baby Just Cares For Me 8,123 (22)
5 Hank Williams - Ramblin' Man 8,096 (24)
6 Muddy Waters - Mannish Boy 7,94 (20)
7 Ella Fitzgerard & Louis Armstrong - Summertime 7,931 (22)
8 Dave Brubeck Quartet - Take Five 7,841 (34)
9 Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' 7,728 (23)
10 Elvis Presley - Mystery Train 7,654 (27)

Tijd om de innerlijke wolf in ons de vrije loop te laten met Howlin' Wolf - Smokestack Lightnin' uit 1959:

zaaf
8,3

Misterfool
8

Een fijn bluesnummer.

8

herman schreef:
Ik dacht dat Miles wel een serieuze aanval zou doen op de 1e plek, maar er zijn toch ook 6jes en zelfs onvoldoendes. Maar toch een knappe 3e plek.

Dan had je even buiten het "rode kamp" gerekend. Een ruime 8 valt uiteindelijk niet tegen.

Ik dacht even 'waar ken ik die riff ook alweer van'. Maar het is natuurlijk Susie Q van CCR die dit ook gebruikt.

Verder een fijne bluesplaat waarin zie ik nu ook weer een trein genoemd wordt...

8

Treinen zijn de shit.

7,4

"Mijn" muziek waarom zie ik deze nu pas?!? Hier moet ik aan meedoen!

7,8 voor Smokestack

Indien toegestaan rate ik de rest ook nog:

Johnny Cash and Tennessee Two - Folsom Prison Blues 8,5
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas 7,5
Miles Davis - So What 7
Nina Simone - My Baby Just Cares For Me 7,5
Hank Williams - Ramblin' Man 6,5
Muddy Waters - Mannish Boy 7,8
Ella Fitzgerard & Louis Armstrong - Summertime 7,2
Dave Brubeck Quartet - Take Five 8,2
Johnny Burnette and the Rock and Roll Trio - Train Kept A-Rollin' 9
Elvis Presley - Mystery Train 8,5

Welkom Shaky. Je stemmen neem ik nog mee.

herman schreef:
Ik dacht even 'waar ken ik die riff ook alweer van'. Maar het is natuurlijk Susie Q van CCR die dit ook gebruikt.

Het origineel van Susie Q is natuurlijk van Dale Hawkins uit 1957. Is dat dan het origineel van de riff? Nee, want volgens mij is Smokestack Lightnin' al uit 1956. Door Arnold Rypens wordt dat nummer evenwel niet als origineel gezien. Hij verwijst naar Mississippi Sheiks - Stop And Listen Blues uit 1930, waarvan het arrangement leunt op Tommy Johnson - Big Road Blues uit 1928. In beide nummers hoor ik de riff niet terug. Het arrangement van Smokestack Lightnin' is volgens hem namelijk gebaseerd op Howlin' Wolf - Crying At Daybreak uit 1951 met de beroemde riff. Ik hoor hier eerder de originele versie van Smokestack Lightnin' in.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:24 uur

geplaatst: vandaag om 04:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.