menu

Muziek / Muziekgames / 50smeter

zoeken in:
avatar van Cervantes
Ik beoordeel de nummers meer vanuit het oogpunt van de jaren 50. Elke vergelijking met de popmuziek van nu probeer ik achterwege te laten. Dit soort nummers zijn nu eenmaal sterk gedateerd.


Er zijn ook tijdloze jaren 50 nummers die wel op mijn waardering kunnen rekenen. Niet alle nummers uit dit tijdperk zijn gedateerd of oubollig naar mijn idee. De leeftijd van de muziek vind ik voor mezelf niet relevant, omdat het geen invloed heeft op mijn waardering.

avatar van bikkel2
In zijn genre absoluut een classic. Bijna 60 jaar oud. De gedateerdheid is er natuurlijk. Maar dat is logisch.
Met wibro eens, dit is andere koek.



avatar van Edgar18
Fantastisch nummer: 9,3

Cervantes, waarom speel je eigenlijk mee als je ieder nummer een zware onvoldoende geeft? Lijkt me nogal een kwelling om iedere dag muziek te luisteren die je slecht vindt. Ik speel ook niet mee in een U2 of R.E.M. ladder. Daar doe ik anderen en mijzelf geen plezier mee.

avatar van Cervantes
waarom speel je eigenlijk mee als je ieder nummer een zware onvoldoende geeft? Lijkt me nogal een kwelling om iedere dag muziek te luisteren die je slecht vindt. Ik speel ook niet mee in een U2 of R.E.M. ladder. Daar doe ik anderen en mijzelf geen plezier mee.


Ik geef niet alle nummers een zware onvoldoende. Daarnaast vind ik het niet erg om muziek te beluisteren die bij mij niet in de smaak valt. Voor elk nummer dat me niet bevalt zijn er tig andere nummers die me wel weten te bekoren. Door het beluisteren van minder goede muziek krijg ik juist meer waardering voor de muziek die me wel weet aan te spreken.

avatar van Edgar18
Cervantes schreef:
Voor elk nummer dat me niet bevalt zijn er tig andere nummers die me wel weten te bekoren.
Die komen dan zeker nooit voorbij op MuMe. Ik vind het een bijzondere redenatie maar ieder zijn ding natuurlijk .




avatar van Kees-Jan
Heerlijke klassieker:

8,5


avatar van GrafGantz
9.2

Voor de mensen met de hoge cijfers, het hele album waar dit nummer op staat is een aanrader

Misterfool
6

avatar van heicro
Titelsong van de tvserie waar ik elke week naar keek. Met een jonge Clint Eastwood.

9


Martial
8


avatar van Marzipaintree
herman schreef:
Johnny Meijer - Limehouse Blues
deze voormalige wereldkampioen accordeon (1954 en 1955).
Hoe komen ze er toch bij dat Johnny Meijer wereldkampioen accordeon was?
Ik lees hier dat in 1954 een Duitser en in 1955 een Zwitser wereldkampioen accordeon was.

Het is jaren 50 dus dan zal elk trekharmonicaland wel een eigen wereldkampioen accordeon hebben.
Cijfer: 4

avatar van Marzipaintree
herman schreef:
De volgende is dan toch een original, hoop ik: Big Mama Thornton - Hound Dog
Kees-Jan schreef:
Elvis overtreft het origineel, maar het verschil is echt minimaal. Ook Big Mama rockt!
9
Minimaal verschil inderdaad. Elvis glijdt lekker weg op rolletjes. De tekst van Elvis vind ik minder dan van Big Mama.
Cijfer: 7,75

avatar van Marzipaintree
Kees-Jan schreef:
Mocht je nog een keer doo-wop willen nomineren, herman, dan heb ik als tip The Book of Love van the Monotones. Zal Marzipaintree ook kunnen waarderen, want het is een echte original .
Geweldig nummer, Kees-Jan. Hoe weet je dat ik dit nummer erg waardeer?

Ik vrees alleen wel dat Cervantes met dit nummer andere nummers heel erg meer gaat waarderen.

avatar van Marzipaintree
En ik kan zeker niet elke original waarderen.
herman schreef:
Frankie Laine - Rawhide
Justus18 schreef:
Frankie Laine haalde in de pre-historische ladder in 2013 en 1017 de finale. Beide keren plaatste ik het nummer op 1.

10 !!!
Justus18 plaatste Rawhide in 2017 op 1. Ik plaatste hem in 2017 helemaal onderaan.
Cervantes schreef:
De hoge cijfers verbazen mij. Misschien vind ik dit nummer nog wel slechter dan de vorige.

1
Cervantes heeft een punt. Dat doet bij mij de vraag opkomen, herman, mag je ook nul punten geven? Of is 1 het allerlaagste?

Maar dat is een ander punt. Het terechte punt bij Cervantes is zijn verbazing. In het prehistorische topic waar Justus18 naar refereert geeft Orbilin in 2017 het volgende aan:
Orbilin schreef:
Dit jaar bleek het de meest controversiële bijdrag aan de Finale, met een dermate hoge love/hate-score
De haters doen blijkbaar nauwelijks mee aan dit 50's-topic. Dus zien we eigenlijk alleen Cervantes op dit moment een echte hate-score geven. Cervantes is meer liefhebber van de edele kunst van de Jazz en zit met Rawhide minimaal 5 punten onder de rest. Hij lijkt een soort zinloze strijd te leveren tegen allemaal windmolens.
En daarmee doet Cervantes mij denken aan Don Quichot. De onbegrepen eenzame ridder die strijd tegen het kuddegedrag van mensen wat in het verhaal van de oude Cervantes wordt gesymboliseerd met een kudde schapen. Daarnaast strijdt Don Quichot tegen onrecht

Het onrecht is hier niet de andere smaak die je afwijkend van de meerderheid hebt.
Wat is het onrecht dan?
Ik hoor in Rawhide een hysterische cowboy die met zijn zweep een kudde koeien loopt te meppen. Hij zingt ondertussen:
Don't try to understand 'em
Just rope 'em, throw, and brand 'em


En dat terwijl het bij echte cowboys bekend is dat als je koeien wil verplaatsen van A naar B dat je dat je ze goed moet begrijpen en het met beleid moet doen. Zie hier hoe echte professionals dat doen, rustig en tactisch. En uiteindelijk gaat dat het snelst.
Geen wonder dat ze er in de TV-serie maar liefst 8 jaar over deden om de kudde in de richting van de plaats van bestemming te krijgen: de veemarkt. Ze bleven tot die tijd maar dolen. En dat is wat we ridder Don Quichot verwijten: dolen. Ik geloof dat ze in de serie die in Nederland werd uitgezonden zelfs nooit hun bestemming bereikt hebben.
Ondertussen denkt Frankie de dolende dierenkweller bij zijn liefje als eerste aan een lekkere maaltijd. En daarna aan de liefde. En zeker geen dierenliefde.
Typisch jaren 50? De combinatie vrouwen en eten misschien wel. Maar wat de dierenliefde betreft kunnen we altijd nog terecht bij de Selvera’s met hun twee reebruine ogen.

Voor nu hobbel ik achter Don Quichot aan als een soort Sancho Panza. Op mijn lieve ezeltje dat ik nooit zal slaan.
Maar omdat ik goed besef dat er nog veel slechtere nummers zijn: Het jagerslied van het Orkest zonder naam bijvoorbeeld uit 1951 met de beroemde woorden "geen konijn ontkomt zijn lot door ons meesterlijke schot" wat ik dan weer een nog grotere misser vind.
Voor Rawhide, rapportcijfer: 3

En als 0 punten de ondergrens is, dan een 2, herman.

avatar van herman
Het gemiddelde van Frankie Laine komt later, maar wel alvast een nieuw nummer:




Art Blakey & The Jazz Messengers - Nica's Tempo




avatar van Edgar18
Geef mij maar zijn latere composities, dit is nog te eendimensionaal naar mijn smaak.

7,3

avatar van Shaky
In mijn jeugd was ik een grote jazzliefhebber, dat ebt met de jaren steeds verder weg....

7

avatar van Poeha
Frankie Laine - Rawhide: 8,3

Art Blakey & The Jazz Messengers - Nica's Tempo: 6,7

avatar van Poeha
wibro schreef:
Zeker niet Elvis' beste. Dat vind ik altijd nog die Hound Dog cover uit 1956
Je weet als geen ander dat A Fool Such As I en (Marie's the Name) His Latest Flame natuurlijk zijn beste zijn. Was je even vergeten zeker?

Gast
geplaatst: vandaag om 11:48 uur

geplaatst: vandaag om 11:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.