MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Orchestral Manoeuvres in the Box (OMD 40)

zoeken in:
dix
dazzler schreef:
Ladder F

Staat eigenlijk al in de juiste volgorde....

Oeps.. zo dan...

Ladder F

10 - The Native Daughters Of The Golden West 5
07 - 88 Seconds In Greensboro 3
06 - La Femme Accident 4
04 - So In Love 1
03 - Concrete Hands 2
00 - Firegun

scoresleutel: 5-4-3-2-1-0

Ladder F

14 - The Native Daughters Of The Golden West 4
12 - 88 Seconds In Greensboro 5
07 - La Femme Accident 1
07 - So In Love 3
05 - Concrete Hands 2
00 - Firegun

dazzler schreef:
Ik merk dat een paar deelnemers afhaken of (nog) niet (meer) hebben gestemd op de vorige ladder(s).

Ik haak af, ken de albums niet en de bekende singles nodigen niet echt uit om dat wel te doen, hoewel So In Love wel een favoriet is door het extatische refreintje.

Premonition schreef:
Ik haak af, ken de albums niet en de bekende singles nodigen niet echt uit om dat wel te doen, hoewel So In Love wel een favoriet is door het extatische refreintje.

Vandaar dat ik uiteraard meer dan singles presenteer met commentaar en linkjes.
Maar ik begrijp dat de behoefte om voorbij de eerste albums te gaan er niet is.

Toch bedankt om mee te spelen.

Ladder F

18. The Native Daughters Of The Golden West 4
17. 88 Seconds In Greensboro 5
08. La Femme Accident 1
10. So In Love 3
07. Concrete Hands 2
00. Firegun

Ik kom op hetzelfde uit als pygmydanny
Twee vrij sterke nummers en So In Love vind ik eigenlijk nog steeds wel een fijn liedje.
Als geheel overtuigender dan de nummers op Junk Culture.

ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE BOX (OMD 40)

CD 1. SYNTHPOP PIONEERS

CD 2. POP STARS
https://www.mupload.nl/img/e3lbw1hh4y6ep.jpg

01. Dazzle Ships
02. The Romance Of The Telescope
03. Genetic Engineering
04. 4-Neu
05. Telegraph
06. This Is Helena

07. Locomotion
08. Her Body In My Soul
09. Talking Loud And Clear
10. Garden City
11. Tesla Girls
12. Never Turn Away

13. So In Love
14. Concrete Hands
15. La Femme Accident
16. Firegun
17. 88 Seconds In Greensboro
18. The Native Daughters Of The Golden West

dazzler masters 2018

dix
Ladder F

23. The Native Daughters Of The Golden West 5
21. 88 Seconds In Greensboro 4
12. So In Love 2
10. Concrete Hands 3
08. La Femme Accident
01. Firegun 1

G. THE PACIFIC AGE
https://www.mupload.nl/img/mueisp4a55hgy.jpg

OMD zal uiteindelijk de top 10 halen in Amerika. Maar pas met de single die op Crush (1985) volgt.
If You Leave is getrokken van de soundtrack van de film Pretty In Pink (1986) die bewust de kaart trekt
van de uit de new wave ontsproten Britse popmuziek met werk van New Order en Echo & The Bunnymen.

Het succes van If You Leave ♪, een sterke popsong die opvallend weinig aan OMD doet denken,
zorgt er toch voor dat Crush in de US vlotjes over de toonbank gaat: direct goed voor miljoenen stuks.
Zo komt het dat het zesde OMD album tot op heden het best verkochte album uit hun oeuvre blijft.

Moe van de extra verplichtingen belanden Andy en Paul in 1986 weer met beide voeten op Britse grond.
Het platencontract met Dindisc (Virgin) eiste 7 albums in evenveel jaren en de teller staat nog op zes.
Er moet dus nog in allerijl een album onder de kerstboom geraken voor het jaar om is.

En daar loopt het dubbel fout. Vermoeidheid en gebrek aan inspiratie leiden tot kwaliteitsverlies.
Om tijd te winnen duikt OMD opnieuw met Stephen Hague in de studio en worden de broertjes Weir
officieel als vijfde en zesde bandlid binnen gehaald. Ze arrangeren en musiceren mee op de plaat.

The Pacific Age (1986) lijdt ook nog eens onder de steriele digitale productie
die heel wat albums uit de late jaren '80 vandaag opvallend gedateerd laat klinken.
Ieder nummer wordt als een potentiële hitsingle benaderd en commercieel ingeblikt.

Eigenlijk wordt het album gered door die ene hitsingle die iedereen nog kent.
Pauls (Forever) Live And Die ♪ waarvoor de Weir brothers het blazersarrangement schreven.
Met een tegelijk knullig en onweerstaanbaar refrein. Zo kennen we Pauls singles het best.

Het jazzy This Town ♪ met opnieuw een hoofdrol voor de blazers haalt niet eens het album,
terwijl het nummer een pak frisser is dan een aantal albumtracks. The Pacific Age is het eerste album
waarop OMD OMD pastiches maakt. Dat wil zeggen dat de band zelf persiflages maakt op de OMD sound.

Ik hou het kort door enkel de titelsong aan te stippen. Niet omdat hij zo goed is.
Maar omdat de titel iets vertelt over de achterliggende gedachte van het album zelf.
Met The Pacific Age ♪ verwijst de band naar de economische troeven van het verre oosten.
In volle CD tijdperk en met de voorzichtige ontwikkeling van de DVD, de mobiele telefoon etc...
lijken landen in die regio zoals Japan technologisch meer en meer het voortouw te nemen.

Omdat Virgin heel goed beseft dat de OMD citroen helemaal uitgeperst is
en er in 1987 geen nieuw album hoeft verwacht te worden is het tijd voor een verzamelaar.
De biografie Messages gaat de goed verkopende verzamelaar In The Dark / The Best Of OMD vooraf.
Want wie wil er nu niet die lekkere OMD singles in huis, zelfs zij die eerder afhaakten gaan overstag.

Op de valreep wordt toch nog voor een nieuwe single gekozen als zoethouder voor de fans.
We schrijven inmiddels 1988 als Dreaming ♪ in een paar Europese landen de hitparade beroert.
Een wel heel vlot en commercieel ding dat mijlenver van Enola Gay, Souvenir of Maid Of Orleans ligt.
De meer mature b-kant Satellite ♪ geeft een idee welk richting de groep in de jaren '90 wenst uit te gaan.

Andy en Paul kondigen nu ook officieel aan om een sabatical te nemen.
Maar van uitstel komt afstel. Paul, Malcolm en Martin keren Andy de rug toe.

Het is op.

Ladder G

00 - If You Leave
00 - (Forever) Live And Die
00 - This Town
00 - The Pacific Age
00 - Dreaming
00 - Satellite

Deadline: 48 uren

]Ladder G

05 - If You Leave 5
03 - (Forever) Live And Die 3
00 - This Town
04 - The Pacific Age 4
01 - Dreaming 1
02 - Satellite 2

Ladder G

10 - If You Leave 5
06 - (Forever) Live And Die 3
04 - Satellite 2
04 - This Town 4
04 - The Pacific Age
02 - Dreaming 1

Ladder G

15. If You Leave 5
10. (Forever) Live And Die 4
06. Satelliet 2
07. This Town 3
04. The Pacafic Age
03. Dreaming 1

scoresleutel: 5-4-3 2-1-0

Viel mij niet mee deze luisterbeurt. Vrij klinische songs en bepaald niet memorabel. Ik snap de keuze van het duo om het hier even bij te laten.
If You Leave steekt er bovenuit.

H. SUGAR TAX
https://www.mupload.nl/img/mfdcsbhd4v.jpg

Sugar Tax is de prijs die je betaalt na een relatiebreuk.
In interviews zal Andy de breuk met Paul omschrijven als een echtscheiding.
Hun vriendschap ging heel wat jaren verder terug dan de release van Electricity in 1979.

En omdat OMD ook Pauls kindje is, moet Andy de rechten op de naam van hem afkopen.
Een pijnlijke bladzijde in het verhaal van OMD natuurlijk en in 1989 en 1990 horen we niets meer.
Andy neemt de tijd om zich te herbronnen en aansluiting te zoeken bij de Madchester scene.

Paul neemt drummer Malcolm en tweede toetsenist, bassist en saxofonist Martin mee.
Samen richten zij The Listening Pool op. Een muzikaal project dat nooit echt van de grond komt.

The Listening Pool - Still Life (1994)

In 1991 pakt Andy uit met Sugar Tax, het eerste solo-album van Orchestral Manoeuvres in the Dark.
Het lukt hem om met de eerste single Sailing On The Seven Seas ♪ aansluiting te krijgen in de UK charts.
Met een derde plaats doet die single het even goed als Joan Of Arc en Souvenir tien jaar geleden.

De follow up Pandora's Box ♪ wordt de grootste hit van de plaat in Europa.
In een werkelijk prachtige videoclip bezingt Andy het tragische leven van Louise Brooks,
de Marilyn Monroe van de stomme film. Met deze twee hits bewijst Andy dat OMD niet dood is.

Er volgen nog twee singles die het beduidend minder goed doen. En er is natuurlijk het album.
Daarop mag je alle gebroken harten songs tegen het licht van de breuk tussen Andy en Paul zien,
zoals Then You Turn Away (een knipoog naar Pauls Never Turn Away) of Was It Something I Said ♪.
Dat laatste nummer lijkt wel een schuldbekentenis. Andy zingt het trauma van zich af.

Nog twee andere nummers moeten me hier van het hart.
Het obligatoire b-kantje Burning ♪ (van Sailing On The Seven Seas)
laat horen hoe Andy op een geslaagde manier op de Madchester trein springt.

En tenslotte is er de collage Apollo XI ♪, een compositie die Andy al in 1989 klaar heeft
om de 20ste verjaardag van de eerste maanlanding van een gepaste soundtrack te voorzien.

De Sugar Tax sessies blijken bijzonder productief te zijn.
En in 1993 probeert Andy aansluiting te krijgen met de Eurohouse.
Dat wordt een bijzonder pijnlijk avontuur. De b-kantjes uit die periode blijken beter
dan heel wat albumtracks. Nu al ladder een voorsmaakje met Can I Believe You ♪.

Ik merk dat we in dit spelletje nog maar met z'n drieën overblijven. Niet erg.
Andy was alleen, maar hij vocht zich op Sugar Tax dapper terug in de schijnwerpers.

Ladder H

03 * Sailing On The Seven Seas
00 * Burning
05 * Pandora's Box
04 * Apollo XI
02 * Was It Something I Said
01 * Can I Believe You

Ik ben er even tussenuit, anders had ik graag verder gevolgd.

pygmydanny schreef:
Ik ben er even tussenuit, anders had ik graag verder gevolgd.

Je mag altijd met terugwerkende kracht stemmen, hoor.

Ladder H

08 * Sailing On The Seven Seas 5
00 * Burning
09 * Pandora's Box 4
06 * Apollo XI 2
05 * Was It Something I Said 3
02 * Can I Believe You 1

Stoppen we na het toch wel fenomenale Sugar Tax? Anders snap ik niet waarom, het verder wel aardige, Can i Believe You hier mee mag doen, titelnummer maar niet op het album Sugar Tax en vooral All she wants is everything (magistraal intro, had zo zelf op single uitgebracht kunnen worden) hadden hier dan beter gepast is mijn bescheiden mening.

vigil schreef:
Stoppen we na het toch wel fenomenale Sugar Tax?

Natuurlijk niet. Maar ik wil The Pacific Age met bijhorende losse singles, Sugar Tax, Liberator en Universal binnen het bestek van 18 tracks (3 ladders) de revue laten passeren om daarna nog 18 tracks (3 ladders dus) over te houden voor de laatste drie albums. Met vier albumtracks doet Sugar Tax het even goed als Junk Culture en Crush. Maar ik had maar ruimte voor één b-kant. Komt wel goed, hoor.

Ladder H

11 * Sailing The Seven Seas 3
01 * Burning 1
14 * Pandora's Box 5
06 * Appollo XL
09 * Was It Something I Said 4
04 * Can I Believe You 2

Aanzienlijke verbetering. Het elektronische bluesalbum van O.M.D.
De moeite waard om eens in zijn geheel te beluisteren.

bikkel2 schreef:
Aanzienlijke verbetering. Het elektronische bluesalbum van O.M.D.
De moeite waard om eens in zijn geheel te beluisteren.

Mooi omschreven. Je bent zelfs zo lyrisch dat je geen enkel nummer 0 punten gaf.

dazzler schreef:
(quote)

Mooi omschreven. Je bent zelfs zo lyrisch dat je geen enkel nummer 0 punten gaf.

Apollo XL dus.
Gecorrigeerd inmiddels.

I. LIBERATOR & UNIVERSAL
https://www.mupload.nl/img/sxw66in.jpg

Volgens Andy was Sugar Tax (1991) het eerste album waar hij spaarcenten aan overhield. Hij voelde zich artistiek bevrijd. Ook omdat het eerste solo-album een meevaller was geweest. De twijfels of hij de klus ook in zijn eentje kon klaren was positief beantwoord. Een volgende album liet dan ook niet zo heel lang op zich wachten. Men moet het ijzer commercieel smeden als het heet is. Liberator (1993) zou het heten.

Omdat McClusckey op Sugar Tax aansluiting had weten te vinden bij de tripping beats van de Madchester scene uit de prille jaren '90, verlegde hij voor Sugar Tax het vizier naar de eurohouse. Gewoon lekkere dance muziek op zijn OMD's. Dat moest toch kunnen? Een verkeerde gok zou al snel blijken. Van de drie bijhorende singles verdient alleen Dream Of Me (Based On Love's Theme) ♪ een eervolle vermelding in dit overzicht. Al was het maar omdat het met zijn caleidoscopische videoclip zowaar een bescheiden zomerhitje werd.

Het hitje is niet enkel gebaseerd op het instrumentale Love's Theme (1973) van Barry Whites Love's Unlimited Orchestra zoals de credtis terecht vermelden, maar ook duidelijk op Hang On In There Van Johnny Bristol (1973) . Hierover wordt met geen woord gerept. Ik heb Andy ooit de vraag gesteld, maar geen antwoord gekregen. Er zitten nog wel wat reukjes aan Liberator. Zo recycleert Andy een paar oude probeersels in plaats van dat hij met nieuwe nummers komt. En tussen al dat gedreun treffen we Sunday Morning aan, een bijna van de pot gerukte cover van The Velvet Underground.

De b-kanten uit deze periode zijn beter dan de meeste albumtracks. We lieten Can You Believe It al horen in de vorige ladder. Dat was de bonus track op de stampende single Stand Above Me waarvan geen enkele van de remixen in de verste verte aan het origineel deed denken. Kennelijk hoorde dat zo in de nineties. En Andy deed mee. Toch wil ik graag één albumtrack vermelden en dat is Christine ♪. Hier horen we de donker georkestreerde weemoedigheid terug die ooit OMDs handelsmerk was.

Het nummer kan de plaat echter niet redden. Liberator haalt voor mij geen voldoende op de MusicMeter score. Het is voor mij het slechtste OMD album dat enkel het flauwe The Pacific Age (1986) en het te wisselvallige Universal (1996) enigszins in zijn buurt mag dulden.
https://www.mupload.nl/img/75sskw7yfh.jpg
Op naar Universal dus. We zijn inmiddels drie jaar verder en Andy beseft dat Liberator een vergissing was. Een terugkeer naar het analoge geluid had van Sugar Tax een warm album gemaakt. De digitale dreun van Liberator was echter zo patserig dat McCluskey zichzelf uit de markt had gegokt.

Het succes van Blur en Oasis bracht Andy op een nieuw spoor. Met Universal zou hij aansluiting proberen te zoeken bij de Britpop. En dat lukte hem in een paar songs vrij aardig. Prijsnummer is de single Walking On The Milky Way ♪ waarin hij eigenlijk terugblikt op bijna 20 jaar OMD. Hij zingt het nummer niet toevallig in de wij-vorm. Karakteristiek is het orgel dat het lied lanceert in de intro en weer neerlegt aan het einde.

De b-kant van de single is een kleine verrassing. The New Dark Age ♪ (niet te verwarren met The New Stone Age natuurlijk) klinkt weer helemaal alsof hij in de vroege jaren '80 is gemaakt. Andy durft nadrukkelijker terugkeren naar de wortels van OMD. Maar op Universal verkent hij ook nieuwe horizonten. Soms levert dat erg clichématige tracks op. Maar evengoed ontwaar je lichtpuntjes. Zo getuigt het klassiek gearrangeerde Black Sea ♪ van meer vakmanschap dan je van een doorsnee synthipopper zou verwachten.

Andy werkt samen met Karl Bartos van Kraftwerk (op het aardige Moon And The Sun) en op twee nummers duikt de naam van Paul Humphreys opnieuw op. Dat was ook al het geval op Everyday (de laatste single van Liberator), maar kan evengoed betekenen dat het om oude ideeën gaat die McCluskey nu pas afgewerkt heeft. Toch klinkt Very Close To Far Away ♪ haast als een profetisch nummer. In hoeverre zijn Paul en ik van elkaar vervreemd in de voorbije jaren? In hoeverre ben ik met OMD (solo) afgedwaald van wat OMD (duo) ooit voor ogen had? En staat een eventuele reünie misschien ergens in de sterren geschreven?

Allemaal vragen die een antwoord zullen krijgen in de laatste drie ladders.

Ladder I

00 * Dream Of Me (Based On Love's Theme)
03 * Christine
05 * Walking On The Milky Way
02 * The New Dark Age
01 * Black Sea
04 * Very Close To Far Away

Ladder I

00 * Dream Of Me (Based On Love's Theme)
05 * Christine 2
09 * Walking On The Milky Way 4
03 * The New Dark Age 1
04 * Black Sea 3
09 * Very Close To Far Away 5

dix
Een inhaalmanoeuvre:

Ladder G

17. If You Leave 2
15. (Forever) Live And Die 5
10. Satelliet 4
10. This Town 3
04. The Pacafic Age
04. Dreaming 1

Deadline: 48 dagen

Ladder I

00 * Dream Of Me (Based On Love Theme)
06 * Christine 1
13 * Walking On The Milky Way 4
05 * The New Dark Age 2
07 * Black Sea 3
14 * Very Close To Far Away 5

Best een fijn stel songs. Mee vermaakt mag ik wel zeggen. Dream Of Me vind ik dan wel een zwakke broeder, maar het overige 4tal is goed tot heel goed. Very Close To Far Away vind ik zelfs één van de beste OMD tracks die ik tot nu hoorde. Beetje ironisch misschien ook wel, omdat het meer pop/rock is. Universal gaat zeker een luisterbeurt krijgen.

Best een fijne plaat, het titel nummer is erg goed

Ik vind het titelnummer (tweede single) dan weer niet goed. Te bombastisch.
Er staan nog zo'n paar missers op vind ik. Maar de betere vind ik wel echt goed.

Tja meningen verschillen.

Maar het is fantastisch om te zien hoe bikkel2 zich hierin vastbijt.
Het opent perspectieven voor de laatste drie hoofdstukken en ladders van het verhaal.

ORCHESTRAL MANOEUVRES IN THE BOX (OMD 40)

CD 1. SYNTHPOP PIONEERS

CD 2. POP STARS

CD 3. BREAKING UP
https://www.mupload.nl/img/jyw3bu.jpeg.jpg

01. If You Leave
02. (Forever) Live And Die
03. This Town
04. The Pacific Age
05. Dreaming
06. Satellite

07. Sailing On The Seven Seas
08. Burning
09. Pandora's Box
10. Apollo XI
11. Was It Something I Said
12. Can I Believe You

13. Dream Of Me (Based On Love's Theme)
14. Christine
15. Walking On The Milky Way
16. The New Dark Age
17. Black Sea
18. Very Close To Far Away

CD 4. COMING BACK

...

dazzler masters 2018

Gast
geplaatst: vandaag om 07:54 uur

geplaatst: vandaag om 07:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.