Muziek / Muziekgames / 60sMeter: De jaren 1960 t/m 1962
zoeken in:
0
geplaatst: 10 november 2019, 22:52 uur
Marzipaintree schreef:
In het jaar 2000 koos uitgever Vic van de Reijt uit vele duizenden Nederlandstalige nummers zijn beste. Hij maakte een top 100 met covers (nr. 1 werd Hilversum 3 van Herman van Veen) en hij maakte een top 100 met originals.
Het is heerlijk grasduinen in beide top100's. Echt een aanrader!In het jaar 2000 koos uitgever Vic van de Reijt uit vele duizenden Nederlandstalige nummers zijn beste. Hij maakte een top 100 met covers (nr. 1 werd Hilversum 3 van Herman van Veen) en hij maakte een top 100 met originals.
Wim Sonneveld – Aan de Amsterdamse Grachten : 8
0
geplaatst: 13 november 2019, 00:58 uur
De Amsterdamse grachten eindigen vlak achter Marieke van Jacques Brel. Het hoogste Nederlandstalige nummer in onze lijst, hoewel Marieke eigenlijk tweetalig is.
Wim scoort een 90e plek met een 7,528 uit 12 stemmen.
Wim scoort een 90e plek met een 7,528 uit 12 stemmen.
0
geplaatst: 13 november 2019, 01:42 uur
In Nederland hadden we in 1962 een zangeres die als een komeet opkwam, Anneke Grönloh.
In Engeland hadden ze een jaar eerder al Helen Shapiro. Het was voor mij geen lastige keuze tussen die twee.
Ik heb wel getwijfeld over "You don't know" maar het is die andere geworden. Ze stonden allebei nummer 1 in Engeland.
Maar het volgende nummer haalde ook de Amerikaanse top 100 en staat al jaren in de Evergreen top 1000 van Radio 5 (die vanaf 21 november aanstaande weer uitgezonden wordt).
Helen Shapiro - Walking Back To Happiness (1961)
De andere zangeres was wel een lastige keuze. Bijna had ik gekozen voor Esther Philips met Release Me. Vooral omdat ze een oorspronkelijk Country nummer uit de jaren 40 zo soulful wist te zingen.
Maar een ander oorspronkelijk jaren 40-nummer scoort wellicht nog beter hier. In ieder geval kreeg ze een behoorlijke aanbeveling in het boek Deep Soul Ballads: From Sam Cooke to Stevie Wonder van Laurence Cole. En ze stond ooit in de top 100 aller tijden van het muziekblad Mojo (2000) en in die van muziekblad NME (1987).
Ketty Lester - Love Letters (1962)
In Engeland hadden ze een jaar eerder al Helen Shapiro. Het was voor mij geen lastige keuze tussen die twee.
Ik heb wel getwijfeld over "You don't know" maar het is die andere geworden. Ze stonden allebei nummer 1 in Engeland.
Maar het volgende nummer haalde ook de Amerikaanse top 100 en staat al jaren in de Evergreen top 1000 van Radio 5 (die vanaf 21 november aanstaande weer uitgezonden wordt).
Helen Shapiro - Walking Back To Happiness (1961)
De andere zangeres was wel een lastige keuze. Bijna had ik gekozen voor Esther Philips met Release Me. Vooral omdat ze een oorspronkelijk Country nummer uit de jaren 40 zo soulful wist te zingen.
Maar een ander oorspronkelijk jaren 40-nummer scoort wellicht nog beter hier. In ieder geval kreeg ze een behoorlijke aanbeveling in het boek Deep Soul Ballads: From Sam Cooke to Stevie Wonder van Laurence Cole. En ze stond ooit in de top 100 aller tijden van het muziekblad Mojo (2000) en in die van muziekblad NME (1987).
Ketty Lester - Love Letters (1962)
0
geplaatst: 13 november 2019, 12:51 uur
Walking back to Hapiness: 6,3, dit vind ik een beetje een flauwe plaat.
Love Letters: 6,3, lijkt me duidelijk wiens versie overduidelijk de betere is.....
Love Letters: 6,3, lijkt me duidelijk wiens versie overduidelijk de betere is.....
0
geplaatst: 13 november 2019, 13:01 uur
Helen Shapiro : 7.8
You Don't Know (1961) zou van mij een 9,0 gekregen hebben. Ik wilde het eerst plaatsen maar ik zag er toch maar van af omdat ik dacht dat het bij de meesten niet in de smaak zou vallen.
Ketty Lester : 6,8
You Don't Know (1961) zou van mij een 9,0 gekregen hebben. Ik wilde het eerst plaatsen maar ik zag er toch maar van af omdat ik dacht dat het bij de meesten niet in de smaak zou vallen.
Ketty Lester : 6,8
0
geplaatst: 13 november 2019, 23:00 uur
Helen Shapiro - Walking Back To Happiness : 7
Ketty Lester - Love Letters : 7
Niet alles van Anneke Grönloh, maar zeker Brandend Zand zou bij mij hoger scoren
Ketty Lester - Love Letters : 7
Niet alles van Anneke Grönloh, maar zeker Brandend Zand zou bij mij hoger scoren

0
geplaatst: 16 november 2019, 13:13 uur
Helen Shapiro - Walking Back To Happiness : 7
Ketty Lester - Love Letters : 7,2
Ketty Lester - Love Letters : 7,2
0
geplaatst: 16 november 2019, 13:16 uur
Ketty scoort een 115e plek met een 6,936. Helen scoort een 68e plek met een 7,464.
Beiden uit 14 stemmen.
Beiden uit 14 stemmen.
0
geplaatst: 16 november 2019, 13:57 uur
In de 50smeter staat momenteel een nummer van the Midnighters die later onder Hank Ballard & The Midnighters in 1958 the Twist als B-kant uitbrachten. Chubby Checker zong deze in 1960 bijna helemaal na en scoorde er een grote hit mee. Hij staat inmiddels met dat nummer in onze lijst op nummer 96.
De periode 1960-1962 is typisch de tijd van de Twist. In de lijst zien we verder Twist and Shout van the Top Notes (118), Twist and Shout van the Isley Brothers (27), Twistin The Night Away van Sam Cooke (41). En ook the Tornados zijn uiteraard twisters (111).
Maar de grootste draaikonthit in Nederland werd deze. Niet alleen in 1962. Hij dreigde zelfs even in Nederland in 1976 Bohemian Rhapsody van de eerste plaats te halen. Willempie pakte die plek alsnog.
Chubby Checker - Let's Twist Again (1962)
In de 50smeter staat momenteel een nummer van Buddy Holly and the Crickets die zonder Buddy vanaf 1959 en verder nummers bleven maken.
Bobby Fuller zong één van die nummers in 1964 bijna helemaal na en scoorde er in 1966 (met four) een grote hit mee. Het nummer werd in de jaren 70/80 omarmd door punkers zoals the Clash en the Dead Kennedys.
The Crickets - I Fought The Law (1960)
De periode 1960-1962 is typisch de tijd van de Twist. In de lijst zien we verder Twist and Shout van the Top Notes (118), Twist and Shout van the Isley Brothers (27), Twistin The Night Away van Sam Cooke (41). En ook the Tornados zijn uiteraard twisters (111).
Maar de grootste draaikonthit in Nederland werd deze. Niet alleen in 1962. Hij dreigde zelfs even in Nederland in 1976 Bohemian Rhapsody van de eerste plaats te halen. Willempie pakte die plek alsnog.
Chubby Checker - Let's Twist Again (1962)
In de 50smeter staat momenteel een nummer van Buddy Holly and the Crickets die zonder Buddy vanaf 1959 en verder nummers bleven maken.
Bobby Fuller zong één van die nummers in 1964 bijna helemaal na en scoorde er in 1966 (met four) een grote hit mee. Het nummer werd in de jaren 70/80 omarmd door punkers zoals the Clash en the Dead Kennedys.
The Crickets - I Fought The Law (1960)
0
geplaatst: 16 november 2019, 14:28 uur
Chubby Checker - Let's Twist Again 9,3
The Crickets - I Fought The Law 8,5
The Crickets - I Fought The Law 8,5
1
geplaatst: 16 november 2019, 18:51 uur
Chubby Checker - Let's Twist Again 7.4
Minder dan The Twist en ook minder dan Pony Time.
The Crickets - I Fought the Law 7.2
Ik geef de voorkeur aan de cover I Fought the Law van de Bobby Fuller Four.
Minder dan The Twist en ook minder dan Pony Time.
The Crickets - I Fought the Law 7.2
Ik geef de voorkeur aan de cover I Fought the Law van de Bobby Fuller Four.
* denotes required fields.