Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter
zoeken in:
0
geplaatst: 15 februari 2019, 20:29 uur
Krezip haalt net aan de top 10, ten koste van Robin Schulz.
1. Ariana Grande - 7 Rings (7,23/22)
2. Lizzo - Juice (7,08/21)
3. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,81/20)
4. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,62/18)
5. Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant (6,52/19)
6. Lady Gaga - Always Remember Us This Way (6,20/17)
7. Alec Benjamin ft. Alessia Cara - Let Me Down Slowly (5,89/16)
8. Benny Blanco & Calvin Harris - I Found You (5,78/17)
9. Guy Sebastian - Before I Go (5,77/20)
10. Krezip - Lost Without You (5,74//13)
Daddy Yankee & Snow - Con Calma
Ik schreef hier al een stukje over in Algemeen Hitlijstentopic 2019 dus dat kan ik overnemen:
Je verwacht het niet... Ruim 25 jaar geleden brak de Canadees Snow in één klap door met zijn debuutsingle Informer. Een enorm catchy dancehall-plaatje dat tevens nauwelijks te verstaan was. Het werd in Amerika een nummer 1-hit, in Nederland kwam het tot 2, en het is nog altijd een bekend nummer. Hij trachtte het succes voort te zetten met een soort ballad: Girl I've Been Hurt. Die sloeg al een stuk minder aan, en na die single heeft ie nooit meer een hit weten te scoren.
Maar 25 jaar later is Informer een klassieker en besluit een dancehall-ster van nu, Daddy Yankee, er een eigentijdse versie van te maken. Blijkbaar besloot ie ook meteen uit te zoeken of Snow nog leeft, en wat bleek: die had wel zin om er ook nog een verse aan toe te voegen. En zo keert de man na 25 jaar weer terug in de charts!
2. Lizzo - Juice (7,08/21)
7. Alec Benjamin ft. Alessia Cara - Let Me Down Slowly (5,89/16)
10. Krezip - Lost Without You (5,74//13)
Daddy Yankee & Snow - Con Calma
Ik schreef hier al een stukje over in Algemeen Hitlijstentopic 2019 dus dat kan ik overnemen:
Je verwacht het niet... Ruim 25 jaar geleden brak de Canadees Snow in één klap door met zijn debuutsingle Informer. Een enorm catchy dancehall-plaatje dat tevens nauwelijks te verstaan was. Het werd in Amerika een nummer 1-hit, in Nederland kwam het tot 2, en het is nog altijd een bekend nummer. Hij trachtte het succes voort te zetten met een soort ballad: Girl I've Been Hurt. Die sloeg al een stuk minder aan, en na die single heeft ie nooit meer een hit weten te scoren.
Maar 25 jaar later is Informer een klassieker en besluit een dancehall-ster van nu, Daddy Yankee, er een eigentijdse versie van te maken. Blijkbaar besloot ie ook meteen uit te zoeken of Snow nog leeft, en wat bleek: die had wel zin om er ook nog een verse aan toe te voegen. En zo keert de man na 25 jaar weer terug in de charts!
0
geplaatst: 15 februari 2019, 20:38 uur
6
Ik vind Informer wel een leuk liedje, maar deze herbewerking een beetje fantasieloos. Dat de man zelf ook een couplet krijgt, is wel geinig natuurlijk. Maar ook niet meer dan dat. Het klinkt verder wel lekker.
Ik vind Informer wel een leuk liedje, maar deze herbewerking een beetje fantasieloos. Dat de man zelf ook een couplet krijgt, is wel geinig natuurlijk. Maar ook niet meer dan dat. Het klinkt verder wel lekker.
0
geplaatst: 16 februari 2019, 01:43 uur
Alec Benjamin ft. Alessia Cara - Let Me Down Slowly 6.0
Lizzo - Juice 7.5
Frenna & Mula B - Viraal 6.5
Krezip - Lost Without You 4.0
Daddy Yankee & Snow - Con Calma 5.5
Lizzo - Juice 7.5
Frenna & Mula B - Viraal 6.5
Krezip - Lost Without You 4.0
Daddy Yankee & Snow - Con Calma 5.5
0
geplaatst: 16 februari 2019, 09:46 uur
6.5
Vind de coupletten eigenlijk net te kort voor zo'n eentonig refrein.
Vind de coupletten eigenlijk net te kort voor zo'n eentonig refrein.
0
geplaatst: 16 februari 2019, 11:29 uur
Inderdaad wat fantasieloos, om niet te zeggen makkelijk incashen. Het moment dat Snow zelf gaat rappen, klinkt het liedje ook ineens veel beter.
4,5
Overigens was ik in de eerste weken van dit topic wel verbaasd dat ik veel voldoendes mocht uitdelen, dat had ik niet verwacht. Maar nu is de laatste voldoende alweer eventjes geleden.
4,5
Overigens was ik in de eerste weken van dit topic wel verbaasd dat ik veel voldoendes mocht uitdelen, dat had ik niet verwacht. Maar nu is de laatste voldoende alweer eventjes geleden.
0
geplaatst: 17 februari 2019, 11:47 uur
Topic even uit het oog verloren...
Frenna & Mula B
Hetzelfde euvel als ik met heel veel nummers in dit genre heb: ik versta het niet! En dan zal het aan mij liggen dat ik sommige woorden niet ken of de nieuwe betekenis van woorden of woordcombinaties (ouwe zak dat ik ben), maar hij articuleert ze ook niet eens. Ik hoor een stuk of vijftig keer: ik moet niet afgaan, zelfs als ik de tekst ernaast leg. Wel jammer dat het gebitch en gekech dan wel weer duidelijk verstaanbaar is. Plus de cliché-beelden die ranboy al aanstipte.
En ja, het is zeker goed geproduceerd, krijgt het zomaar een extra punt voor: 4,5
Krezip
Een heel lief liedje waar Krezip patent op heeft. De fanbase van Krezip is zeker iets te kritiekloos en het is spijtig dat de radiozenders opportunistisch genoeg zijn om dat in makkelijk scoren via veel airplay om te zetten. Anderzijds is het grenzeloze haten op alles van Krezip op deze site (een belangrijk deel van de gebruikers dan toch) ook wel rijp voor wat nuance.
Ja, er valt zeker iets aan te merken op de zangtechniek en ja, het bepaald niet accentloze Engels (zeker in eerdere nummers) kan voor irritatie zorgen, maar je kunt toch moeilijk beweren dat mevrouw Govaerts slechter zingt en/of slechter verstaanbaar is dan meneer Frenna.
Nu wil ik mijzelf geen Krezip-fanboy noemen, maar aan het vroege werk heb ik wel een paar fijne herinneringen en die zullen mijn cijfer mogelijk een beetje positief kleuren: 7,5
Daddy Yankee (& Snow)
Informer is van irritatienummer ten tijde van uitbrengen (altijd maar weer die overairplay) langzaam gegroeid dat ik met mate wel kan waarderen. Soms krijgt nostalgie zelfs de overhand en veer ik zelfs op als het onverwacht eens langs komt.
Op zich terecht dat een grote naam in de scene daar een eerbetoon aan wil brengen, maar dit is zeker niet de manier waarop. Fantasieloos, overbodig, makkelijk incashen zie ik hierboven en ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. Sterker nog, ik vind het simpelweg een slechte uitvoering en daar kan Snow zelf ook niets meer aan veranderen.
Informer zelf heb ik inmiddels wel op een dikke 7 staan, maar dit komt niet verder dan 4,0
Frenna & Mula B
Hetzelfde euvel als ik met heel veel nummers in dit genre heb: ik versta het niet! En dan zal het aan mij liggen dat ik sommige woorden niet ken of de nieuwe betekenis van woorden of woordcombinaties (ouwe zak dat ik ben), maar hij articuleert ze ook niet eens. Ik hoor een stuk of vijftig keer: ik moet niet afgaan, zelfs als ik de tekst ernaast leg. Wel jammer dat het gebitch en gekech dan wel weer duidelijk verstaanbaar is. Plus de cliché-beelden die ranboy al aanstipte.
En ja, het is zeker goed geproduceerd, krijgt het zomaar een extra punt voor: 4,5
Krezip
Een heel lief liedje waar Krezip patent op heeft. De fanbase van Krezip is zeker iets te kritiekloos en het is spijtig dat de radiozenders opportunistisch genoeg zijn om dat in makkelijk scoren via veel airplay om te zetten. Anderzijds is het grenzeloze haten op alles van Krezip op deze site (een belangrijk deel van de gebruikers dan toch) ook wel rijp voor wat nuance.
Ja, er valt zeker iets aan te merken op de zangtechniek en ja, het bepaald niet accentloze Engels (zeker in eerdere nummers) kan voor irritatie zorgen, maar je kunt toch moeilijk beweren dat mevrouw Govaerts slechter zingt en/of slechter verstaanbaar is dan meneer Frenna.
Nu wil ik mijzelf geen Krezip-fanboy noemen, maar aan het vroege werk heb ik wel een paar fijne herinneringen en die zullen mijn cijfer mogelijk een beetje positief kleuren: 7,5
Daddy Yankee (& Snow)
Informer is van irritatienummer ten tijde van uitbrengen (altijd maar weer die overairplay) langzaam gegroeid dat ik met mate wel kan waarderen. Soms krijgt nostalgie zelfs de overhand en veer ik zelfs op als het onverwacht eens langs komt.
Op zich terecht dat een grote naam in de scene daar een eerbetoon aan wil brengen, maar dit is zeker niet de manier waarop. Fantasieloos, overbodig, makkelijk incashen zie ik hierboven en ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. Sterker nog, ik vind het simpelweg een slechte uitvoering en daar kan Snow zelf ook niets meer aan veranderen.
Informer zelf heb ik inmiddels wel op een dikke 7 staan, maar dit komt niet verder dan 4,0
0
geplaatst: 17 februari 2019, 18:23 uur
Het is al vroeg lenteweer en de eerste Spaanse zomerhit staat meteen ook al vroeg in de Top 40. Ik kan hier vrij weinig mee, maar als zomerhit zal het wel gaan werken.
5
5
0
geplaatst: 18 februari 2019, 23:53 uur
Daddy Yankee en Snow scoren 5,16 uit 13 stemmers en schieten daarmee te kort.
2. Lizzo - Juice (7,10/22)
7. Alec Benjamin ft. Alessia Cara - Let Me Down Slowly (5,90/17)
10. Krezip - Lost Without You (5,74/15)
Snelle - Scars
Na Bizzey en Frenna voor de derde maal nederhop in het topic, maar deze keer geen hedonistische, misogyne clubhop. Snelle komt juist met een wat melancholisch aandoende track, waarin hij wel over geld rapt, maar juist rapt dat ie hard voor dat geld werkt om de littekens in zijn hart te helen. Zo werkt dat niet, vrees ik, maar oké. Snelle was eigenlijk nog geen grote naam, maar breekt nu schijnbaar uit het niets flink door en gaat behoorlijk hard met deze track en zijn recente 101Barz-sessie. Dit raakt duidelijk bij veel mensen precies de juiste snaar.
2. Lizzo - Juice (7,10/22)
7. Alec Benjamin ft. Alessia Cara - Let Me Down Slowly (5,90/17)
10. Krezip - Lost Without You (5,74/15)
Snelle - Scars
Na Bizzey en Frenna voor de derde maal nederhop in het topic, maar deze keer geen hedonistische, misogyne clubhop. Snelle komt juist met een wat melancholisch aandoende track, waarin hij wel over geld rapt, maar juist rapt dat ie hard voor dat geld werkt om de littekens in zijn hart te helen. Zo werkt dat niet, vrees ik, maar oké. Snelle was eigenlijk nog geen grote naam, maar breekt nu schijnbaar uit het niets flink door en gaat behoorlijk hard met deze track en zijn recente 101Barz-sessie. Dit raakt duidelijk bij veel mensen precies de juiste snaar.
0
geplaatst: 19 februari 2019, 00:00 uur
En dan mijn mening: er lijkt een pretentie van diepgang te zijn, alsof hij heel eerlijk zijn emoties blootgeeft, die vibe voel ik een beetje in de muziek. Maar tekstueel mis ik die diepgang toch wel, het voelt tekstueel juist heel oppervlakkig. Ik hoor in de tekst geen enkele goede vondst en geen enkele zin die me raakt. Wat voor scars? Daar ben ik benieuwd naar. Vertel meer over die scars. Of toon wat zelfbewustzijn over dat dat hij verlangt naar geld om de pijn te ontsnappen maar dat het eigenlijk niet gelukkiger maakt. Maar nee, het blijft toch te veel hangen in ‘ik ben gefocust op geld’ en ‘ik ga alleen om met échte vrienden’. Ja, dat is allemaal niet zo interessant, Snelle.
De sound is verder wel aangenaam, het refrein klinkt best aardig. De raps ben ik niet van onder de indruk. Eerlijk? Ik heb liever Bizzey en Frenna.
5
De sound is verder wel aangenaam, het refrein klinkt best aardig. De raps ben ik niet van onder de indruk. Eerlijk? Ik heb liever Bizzey en Frenna.
5
1
geplaatst: 19 februari 2019, 14:22 uur
Ik voel hier echt helemaal niks bij, behalve dan dat ik me heel oud voel, omdat ik dit echt 3x niks vind.
3
3
0
geplaatst: 19 februari 2019, 14:24 uur
Ik heb hier echt een zwak voor. 7,5
Hij heeft wel een lelijke kop trouwens.
Hij heeft wel een lelijke kop trouwens.
1
geplaatst: 19 februari 2019, 14:37 uur
1
geplaatst: 19 februari 2019, 14:39 uur
0
geplaatst: 19 februari 2019, 18:18 uur
De matige raps vallen extra op onder de grootse productie.
6,3
6,3
1
geplaatst: 19 februari 2019, 23:03 uur
Nou, daar gaan we weer: ik versta er geen klap van. Waarom zingt iedereen toch op zo'n overstaanbare manier, tegenwoordig? Of is dat nou misschien die autotune waar iedereen het over heeft? Die is toch bedoeld om als betere zanger te klinken? Is beter zingen dan niet gelijk aan verstaanbaarder zingen? Ik voel me verward.
Maar gelukkig kunnen we tegenwoordig gewoon on line de tekst erbij vinden. Eens kijken waar deze jongen over zingt...
Hm, jaja, eh, oké, nee. Waar heeft die knakker het over? Zelfs als ik woorden als libi (leven) en guala (het zal weer eens niet geld zijn; wat is er trouwens met doekoe gebeurd?) opzoek en invul, dan kom ik er niet uit.
Wie zeggen niet hetzelfde als online? En waarom niet? En waarom is dat erg?
Waarom willen ze dat je het niet doet? En waarom doe je het dan toch? En met wie?
Nee, als ze willen hangen, dan hoeft het van mij ook niet meer, hoor. Stel je voor, zeg. Bro.
Ja, ik voel ook wel eens love in mijn squad. Gaat vanzelf weer over.
En je moet ook niet dingen beloven waar je niet achter staat: moet je weer rennen (logisch).
"De mensen om me heen die zijn gekomen om te blijven
Ik haat het om te zeggen, maar ze laten het lijken" Iemand enig idee?
Als je met real ones bent, dan kost je dat toch juist niet je ziel? Je klinkt niet echt ouder en wijzer, bro. Je zult dus wel paranoïde zijn.
"Niets is veranderd sinds de vier nog" ???
En wat hebben mijn neven er nou weer mee te maken? Behalve dat ze op gekregen rijmen. Nou nee.
Oké, ik geef het op.
Ook vind ik de produktie hier juist behoorlijk cliché, zij het wel degelijk.
Al met al word ik er weer niet vrolijk van. Erger dan Bizzey en Frenna, dus kan niet hoger zijn dan een 3,5
Maar gelukkig kunnen we tegenwoordig gewoon on line de tekst erbij vinden. Eens kijken waar deze jongen over zingt...
Hm, jaja, eh, oké, nee. Waar heeft die knakker het over? Zelfs als ik woorden als libi (leven) en guala (het zal weer eens niet geld zijn; wat is er trouwens met doekoe gebeurd?) opzoek en invul, dan kom ik er niet uit.
Wie zeggen niet hetzelfde als online? En waarom niet? En waarom is dat erg?
Waarom willen ze dat je het niet doet? En waarom doe je het dan toch? En met wie?
Nee, als ze willen hangen, dan hoeft het van mij ook niet meer, hoor. Stel je voor, zeg. Bro.
Ja, ik voel ook wel eens love in mijn squad. Gaat vanzelf weer over.
En je moet ook niet dingen beloven waar je niet achter staat: moet je weer rennen (logisch).
"De mensen om me heen die zijn gekomen om te blijven
Ik haat het om te zeggen, maar ze laten het lijken" Iemand enig idee?
Als je met real ones bent, dan kost je dat toch juist niet je ziel? Je klinkt niet echt ouder en wijzer, bro. Je zult dus wel paranoïde zijn.
"Niets is veranderd sinds de vier nog" ???
En wat hebben mijn neven er nou weer mee te maken? Behalve dat ze op gekregen rijmen. Nou nee.
Oké, ik geef het op.
Ook vind ik de produktie hier juist behoorlijk cliché, zij het wel degelijk.
Al met al word ik er weer niet vrolijk van. Erger dan Bizzey en Frenna, dus kan niet hoger zijn dan een 3,5
0
geplaatst: 20 februari 2019, 00:22 uur
remcodulac schreef:
Nou, daar gaan we weer: ik versta er geen klap van. Waarom zingt iedereen toch op zo'n overstaanbare manier, tegenwoordig? Of is dat nou misschien die autotune waar iedereen het over heeft? Die is toch bedoeld om als betere zanger te klinken? Is beter zingen dan niet gelijk aan verstaanbaarder zingen? Ik voel me verward.
Grappig: zowel bij Frenna als bij Snelle kan ik het vrij goed verstaan. Wellicht omdat ik toch behoorlijk vaak naar zulke muziek luister (en goed bekend ben met de slang).
Overigens is autotune niet noodzakelijkerwijs bedoeld om als een betere zanger te klinken, als je het mij vraagt. Ik zou eerder zeggen: om als een andere zanger te klinken. Als je het lichtjes toepast, zoals in heel veel popmuziek van tegenwoordig gebeurt, is het zo subtiel dat het nauwelijks hoorbaar is. Dat is inderdaad bedoeld om de zang 'beter'/perfecter te laten klinken.
Als er meer autotune wordt toegepast, zou ik zeggen dat het gebruikt wordt om de klank van de zang aan te passen. Vergelijkbaar met een gitaareffect. Je kan allerlei effecten op je gitaar toepassen om de gitaarklanken anders te doen klinken. Tegenwoordig gebruiken artiesten stembewerkingsapparatuur zoals autotune om hun stem precies te laten klinken zoals zij dat willen. Denk aan Future, Travis Scott, Ronnie Flex. Je kan er bijvoorbeeld je eigen sound mee creëren.
Persoonlijk vind ik de auotune in het refrein van dit nummer dan wel weer prima toegepast.
0
geplaatst: 20 februari 2019, 07:47 uur
Als je één van die top-40 Nederhiphopnummers hebt gehoord heb je ze allemaal gehoord. Het doet mij niets.
3
3
0
geplaatst: 20 februari 2019, 09:06 uur
Con Calma: 7
Scars: 6.5
Puber L. geeft Scars een 8, puber R. een 5.5.
Scars: 6.5
Puber L. geeft Scars een 8, puber R. een 5.5.
* denotes required fields.