MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
Arrie schreef:
Het enthousiasme spat ook van zijn muziek af en zijn live-optredens schijnen ook zeer overtuigend te zijn.
Jup, of het goed as is een tweede maar ik heb me wel een lol gehad toen ie op London Calling stond. De vergelijking met Jamie en Alex heb ik ook wel eens gemaakt, zeker in zijn begintijd. Het niveau van die twee haalt ie overigens bij lange na niet maar da's niet erg. Alsnog een best prima nummer.
7

Khalid nog een 7,4, gewoon erg fijn

Aardig liedje, de echt scherpe randjes zijn wel weggehaald dus zo heel verrassend vind ik het ook weer niet dat dit in de top 40 komt. Overigens is wel te horen dat er geen drumcomputer gebruikt wordt, het maakt het een stuk levendiger.

Kom ik uiteindelijk uit op een 6.5

Yungblud heeft betere nummers vind ik, maar als Halsey erop meedoet scoort het natuurlijk gelijk een stuk beter.

6

Mabel valt er alweer uit en maakt plaats voor het jonge liefdeskoppel.

1. Billie Eilish - Bury a Friend (7,59/20)
2. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
3. Lizzo - Juice (7,07/22)
4. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
5. YUNGBLUD & Halsey ft. Travis Baker - 11 Minutes (6,75/12)
6. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)
7. Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant (6,51/19)
8. Zedd & Katy Perry - 365 (6,39/13)
9. Khalid - Talk (6,38/14)
10. Lady Gaga - Always Remember Us This Way (6,21/18)

Anouk - Million Dollar

Even leek er een einde te komen aan de indrukwekkende reeks hits van Anouk. Ze heeft namelijk twee albums op rij gehad waarvan geen enkele single de Top 40 haalde. De laatste was een Nederlandstalig uitstapje maar voor haar nieuwe album is ze weer terug naar het vertrouwde Engels gegaan.

Deze single doet me persoonlijk een beetje denken aan de muziek van Alabama Shakes, een soort mengeling van soul en rock. Ik kan het wel waarderen, maar het is niet iets waarmee je hoge ogen scoort in de hitlijsten, en ze is in de derde week dan ook alweer zowat uit de lijst. Toch vind ik het een sympathieke single: voor mijn gevoel heeft ze met plezier in de studio gezeten. Zelfs een heuse gitaarsolo!

Klinkt mij erg als The Black Keys in de oren en dat is een compliment. Niet het soort nummer dat je in de top 40 verwacht, maar daarom des te leuker dat het erin staat/stond:

7.7

Inderdaad een verrassend geluid, zowel voor Anouk als voor de top 40. De drums klinken ook lekker overstuurd (weet niet of dat de juiste term is). Eerste keer dat ik het op de radio hoorde, herkende ik Anouks stem niet; ook daar schijnt wat mee gedaan te zijn (vervormd). Helaas blijft het liedje niet echt hangen, dus een grote hit zit er dan niet in.

6,75

6,9

Ik vind het eigenlijk best wel goed! En dat terwijl ik weinig met The Black Keys heb.

7,3

Over Halblud was ik wel wat te enthousiast, die verlaag ik naar een 6,8

Nog een 7,2 voor Halsey + YUNGBLUD aka HALBLUD

7,0 - leuk dat Anouk constant weer iets nieuws probeert. Niet alles werkt maar het siert haar wel. Ze blijft na ruim 20 jaar carriere nog altijd interessant.

johannesA
8,5 eerste echt heel goede nummer in dit topic.

Zo'n enorme stijlbreuk is dit toch niet? Het is wel beter dan haar meeste recente werk, en de drums zijn wel lekker. Rest van het nummer is weinig indrukwekkend en Anouk overschreeuwt zichzelf weer eens.

6

Halblud mogen zichzelf dan wel alternatief vinden, het klinkt mij - op een lichte knipoog naar 00's
-emo na - nogal 13-in-een-dozijn hedendaagse popmuziek.

5,3

Ik vind dit wel verrassend voor Anouk hoor, meestal heb ik erg weinig met haar muziek, maar dit bevalt me wel!

7.8

Nog even Yungsey eerst...
Zowaar twee artiesten die ik vorig jaar allebei live gezien heb. Yungblud op London Calling waar hij zich vooral ontpopte als een knettergekke stuiterbal. De liedjes bleven helaas niet erg hangen; zeker niet het niveau van Turner. De veel meer gelikte show van Halsey in de AFAS gezien omdat mijn jongste dochter nu eenmaal fan is. Al had ik zelf het album Badlands eerder dan zij fan werd. Daarvan vind ik Gasoline het beste (meest alternatieve?) nummer en sindsdien heeft ze dat niveau voor mij niet meer gehaald. Deze samenwerking is daar geen uitzondering op: 6,5

Dan naar Anouk..
Ook al live gezien, zij het in 1997. Daarna werden haar albums allengs minder, wat mij betreft. Deze lijkt zowaar een return to form in te luiden. Even afwachten waar ze hierna mee komt dan maar. Hiervoor een 7,0

Ook even inhalen:

4,5 Kygo ft. Valerie Broussard - Think About You
5,5 P!nk - Walk Me Home
7,0 Zedd & Katy Perry - 365
4,5 Dermot Kennedy - Power Over Me
3,0 Martin Garrix ft. Bonn - No Sleep
7,5 Mabel - Don't Call Me Up
5,0 Khalid - Talk
5,5 YUNGBLUD & Halsey ft. Travis Barker - 11 Minutes
7,0 Anouk - Million Dollar

Afgaande op de muziek had Halsey beter haar vorige vriendje kunnen aanhouden...

ranboy schreef:
Er komen de laatste weken ook ineens veel meer platen in de top 40 binnen, dat is gewoon niet meer bij te houden .

Ik ben blij dat we deze week maar één binnenkomer hebben.

Arrie schreef:
(quote)

Ik ben blij dat we deze week maar één binnenkomer hebben.

Ik niet

Haha met de binnenkomer zelf ben ik minder blij maar ik heb hier nog een inhaalslag te maken.

Heel lang geleden dat Anouk zo'n goed nummer heeft uitgebracht

9

Je verwacht het niet maar Anouk pakt gewoon de tweede plaats! Lady Gaga valt daarmee uit de lijst. Ik verwacht nog wel wat laatstemmers voor Anouk...

1. Billie Eilish - Bury a Friend (7,59/20)
2. Anouk - Million Dollar (7,33/11)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Lizzo - Juice (7,07/22)
5. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
6. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)
7. YUNGBLUD & Halsey ft. Travis Baker - 11 Minutes (6,54/16)
8. Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant (6,51/19)
9. Zedd & Katy Perry - 365 (6,44/14)
10. Khalid - Talk (6,28/15)

Duncan Laurence - Arcade

Van de ene Songfestivaldeelnemer naar de andere. Anouk betekende in 2013 eigenlijk een kentering: vanaf dat moment werden de inzendingen vanuit Nederland wat serieuzer en veelal ook hoogstaander. Het songfestival zelf heeft ook wel zo'n ontwikkeling meegemaakt ten opzichte van de jaren '00. Natuurlijk is er nog altijd stompzinnigheid, is er nog altijd nietszeggendheid, maar we hebben de laatste jaren wel fraaie winnaars gehad als 1944 van Jamala en Amar Pelos Dois van Salvador Sobral.

Duncan Laurence past eigenlijk heel goed in die ontwikkeling. Een serieus, emotioneel ingetogen pianoliedje. Geen poppenkast maar juist subtiliteit. Fraai geproduceerd, er is duidelijk zorg aan besteed. En wat denk je? De bookmakers zien het wel gebeuren dat we in mei gewoon bovenaan eindigen! Amsterdam 2020, het zou wat zijn!

Duncan zelf, die eigenlijk gewoon De Moor heet, deed in 2014 mee aan The Voice of Holland. Daar strandde hij in de halve finale. Het seizoen werd gewonnen door O'G3NE en dus mochten zij een paar jaar terug eerst naar het Songfestival. Maar nu kan Duncan hier ook meteen zijn revanche pakken op het Voice-avontuur! Hij was toen ook nog bezig met een opleiding aan de Rockacademie die hij inmiddels met succes heeft afgerond. Hij is dus echt al een tijdje flink bezig met muziek en nu is er dan eindelijk het grote succes. Want zelfs al wint ie het Songfestival niet, een top 10-hit in eigen land heeft ie al binnen.

Beetje steriel maar niet slecht: 7.4

Ik twijfel nog steeds over een 7,0 en een 7,5. T is zeker een sterke inzending van ons, maar t mist nog wel een factor die ervoor zorgt dat ik m op repeat zal zetten. Ik ben bang dat ie snel zal vervelen. Hopelijk heb ik ongelijk. Laat ik positief zijn en er een:

7,5 van maken

Toen Duncan aan werd gekondigd als deelnemer, was ik meteen sceptisch: 'oh nee, wordt zeker weer van dat aanstelligere singer-songwritergedoe'. En dat werd het inderdaad. Dus toen ik Arcade voor het eerst draaide, werd ik daarin bevestigd en vond ik het al meteen niks. Erg flauw natuurlijk, want ik had het niet eens een kans gegeven. Op een gegeven moment besefte ik zelf dat ik het geen kans had gegeven en probeerde ik al mijn vooroordelen eens opzij te zetten en hem nog eens te draaien. En wat denk je: het was meteen raak.

Het scheelt daarbij dat ik niet zo afhaak op teksten, want de 'loving you is a losing game'-thematiek ben ik wel een beetje klaar mee. Dat had ik tien jaar geleden prachtig gevonden. Nu denk ik: joh, stop er dan mee en zoek een ander spel. Ook de zang is niet datgene waar ik echt enthousiast van word. Het zit net op het randje voor me. Maar het liedje zelf zit gewoon zó goed in elkaar. De dynamiek. De opbouw. Heel mooi hoe erin het pre-chorus een versnelling inkomt, en dan met het refrein die drums erin knallen, om daarna plots weer te verstillen. Het is een liedje dat het gevaar heeft om te pompeus te worden maar ik vind dat ze dat mooi ontwijken.

En dan te bedenken dat het niet eens in mijn Eurovisie-top 3 van dit jaar staat. Stiekem gun ik het de IJslanders net wat meer, al is het maar om hun prachtige interviews. Maar Amsterdam 2020 zou wel erg leuk zijn voor m'n crush.

8

6,75

Mooi gedaan, maar het liedje kan mij niet overtuigen. Ik denk wat motel matches zegt.

8

Anouk: 6.7

Net voor het eerst gehoord. Zit zeker goed in elkaar, mooi einde ook met heel even die strijkers. Ik dacht op dat moment dat de dramatiek vanaf dat moment helemaal los zou barsten, maar dan is het meteen afgelopen.

Ik had een vervelend siso-nummer verwacht, maar dit valt alleszins mee. Al gaan mijn douze points vooralsnog naar Portugal.

6,5

johannesA
7,3

Gast
geplaatst: vandaag om 19:45 uur

geplaatst: vandaag om 19:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.