MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:

Inderdaad prachtig gedaan dit: ik heb de andere Songfestivalnummers van dit jaar nog niet gehoord maar het zou me verbazen als dit niet mijn favoriet blijft.

8,5

Zo wordt in twee nummers even de top 3 omgegooid! Billie blijft onaantastbaar, maar daarachter nemen Duncan Laurence en Anouk dus het podium over. Allebei uit eigen land nog wel!

Khalid valt uit de top 10.

1. Billie Eilish - Bury a Friend (7,59/20)
2. Duncan Laurence - Arcade (7,28/12)
3. Anouk - Million Dollar (7,27/12)
4. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
5. Lizzo - Juice (7,07/22)
6. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
7. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)
8. YUNGBLUD & Halsey ft. Travis Baker - 11 Minutes (6,54/16)
9. Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant (6,51/19)
10. Zedd & Katy Perry - 365 (6,44/14)

Jonas Brothers - Sucker

We vervolgen met een enorme comeback. Vooruit: in Nederland valt het nog mee, hoewel er ook hier vele tienermeisjes enorme fan waren van de drie broers. Vooral in Amerika waren ze echter waanzinnig populair, zo'n tien jaar geleden. Het gaat om de broers Nick, Joe en Kevin Jonas die al op jonge leeftijd een band vormden en begonnen als een poppunk-bandje, waarbij ze in het begin ook meerdere nummers van Busted (wie kent ze nog) coverden. Daar kwam dus de inspiratie vandaan. Ze hadden daarbij ook geen verkeerde uitstraling, drie cutieboys die pakkende liedjes schreven. En zo kregen ze een rol in de Disney Channel-film Camp Rock, waarbij Joe een relatie kreeg met tegenspeelster Demi Lovato. Ook kregen ze hun eigen TV-serie. Het legde ze allemaal geen windeieren.

In Nederland scoorden ze slechts één Top 40-hitje met S.O.S. In Amerika scoorden ze er meer, waaronder de dikke top 10-hit Burnin' Up. Maar tot verdriet van vele meisjes stopten ze er in 2013 mee. Kevin besloot meer tijd met zijn gezin door te brengen en richtte een eigen bedrijf op, Nick begon een succesvolle solocarrière en Joe begon een nieuwe band: DNCE.

Het leek niet erg waarschijnlijk dat ze weer samen zouden komen, want elk van de mannen had een hoop succes. Voor het geld zullen ze het vast niet gedaan hebben. Mijn vermoeden is dat ze het toch gewoon ontzettend leuk vinden om samen te spelen. Toch is er wel werk van gemaakt om hier een succesvolle comeback van te maken. Waar ze in het verleden een groot deel van hun nummers zelf schreven (ze hebben de imago van een gefabriceerde boyband maar muzikaal gezien deden ze echt wel veel zelf), is u de hulp ingeroepen van een paar megasongwriters: Ryan Tedder van OneRepublic, en Frank Dukes en Louis Bell. Die laatste twee zijn twee van de meest succesvolle songwriters van dit moment. Ze zijn vaak een beetje in het grensgebied tussen hip-hop en pop te vinden, denk aan Post Malone. Louis Bell heeft op dit moment zelfs vier nummers tegelijkertijd in de Amerikaanse top 10 staan: naast dit nummer ook nog Without Me (Halsey) en Sunflower en Wow (Post Malone).

Het resultaat heeft niets meer met de vroege poppunk te maken, maar is meer een soort optelsom van de solomuziek van Nick en de muziek van DNCE. Ietwat gladde, R&B-achtige popmuziek met een dansbare, funky inslag. Nick en Joe zingen allebei gedeeltes van het nummer en zingen ook gezamenlijk. Voorheen was Joe toch iets meer de frontjongen, maar nu doen ze het dus samen. Het nummer kwam in de VS direct binnen op één, waarmee ze ook hun eerste nummer 1-hit aldaar scoorden.

8

Dat Nick hier solo nog nooit is doorgebroken vind ik bizar. Maakt vaak erg lekkere singles! Dit is idd een mooie combi van zn solo werk en dat van DNCE. En gewoon erg fijn. Ik mag de gebroeders Jonas wel.

Ook nog even een 7,2 van mij voor Duncan. Prima nummer, mooi sfeertje en mooie clip. Hopelijk ook een staging in die stijl. Ljubljana 2020 tho

De Jonas Brothers, ze zijn destijds grotendeels langs mij heen gegaan. Was nog net op de hoogte van de naam. Kan me voorstellen dat ze een prefab-reputatie hadden, afgaand op wat ik hier hoor. Zij het dan dat het kennelijk in een iets andere stijl gedaan is. Maar goed prefab of niet, dit zit wel behoorlijk goed in elkaar: 7,0

En dan Duncan nog. Vreemd, dit zou me wel moeten liggen, want ik heb niet zo'n bizarre siso-aversie als veel van de in dit topic aanwezige users, maar het springt er voor mij niet echt uit. Het klinkt op zich lekker en is ook goed geproduceerd, maar ik mis iets extra's. Denk niet dat "we" hiermee gaan winnen. Toch ook: 7,0

Ik kende de Jonas Brothers tot nu toe alleen van naam. Ik sluit mij volledig aan bij mijn voorganger: 7

7,5

De laatste aflevering van de Switched on Pop-podcast (waarvan ik hier laatst een aflevering deelde) ging ook over dit nummer. Daar wordt ook aandacht geschonken aan de drums op dit nummer. Ik benoemde bij 11 Minutes al de aanwezigheid van een daadwerkelijke drummer ipv een drumcomputer. Dat gebeurt natuurlijk wel vaker, maar op dit nummer is zelfs een heuse drumbreak. Als je erop let, is dat stukje erg kundig gedrumd. Dat is dan ook niet de minste, het gaat om Homer Steinweiss. Hij was drummer bij Sharon Jones & the Dap-Kings, heeft ook veel met Mark Ronson samengewerkt, o.a. op het Back to Black-album van Amy Winehouse, maar ook op hits als Uptown Funk. Ik had eigenlijk nog niet echt specifiek op de drums in dit nummer gelet, maar het geeft toch eigenlijk wel een meerwaarde.

7,3

Nah 5

Het is weer hetzelfde liedje: goed geproduceerd, maar wel gladjes, gelikte videoclip, weer die falsetto-zang (van mij hoeft dat niet); het refrein vind ik niet overtuigend, de drums zijn op momenten goed hoorbaar en oké. Het doet me wat aan Maroon 5 denken.

6

johannesA
5,6

Anouk : 7
Duncan Laurence : 7.3
Jonas Brothers : 7.5

Zouteloos.

4

Jonas Brothers zijn destijds ook volstrekt langs mij heen gegaan. Dit nummer klinkt op het eerste gehoor niet heel geweldig, maar ik denk dat er nog wel wat groeimarge is.

5,5

herman schreef:
Jonas Brothers zijn destijds ook volstrekt langs mij heen gegaan.

Maar de hit van DNCE ken je wel, toch?

Ja die wel, maar wist niet dat er een verband was.

De gebroeders Jonas nemen de plek van Zedd en Katy over.

1. Billie Eilish - Bury a Friend (7,59/20)
2. Duncan Laurence - Arcade (7,25/25)
3. Anouk - Million Dollar (7,25/13)
4. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
5. Lizzo - Juice (7,07/22)
6. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
7. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)
8. YUNGBLUD & Halsey ft. Travis Baker - 11 Minutes (6,54/16)
9. Calvin Harris & Rag'n'Bone Man - Giant (6,51/19)
10. Jonas Brothers - Sucker (6,49/12)

Frenna, Priceless & Murda - Rompe

Ik hou het kort want ik ben onderweg naar een pubquiz. Frenna is één van de populairste nederhoppers van nu, met dank aan zijn pakkende hooks (hij gebruikt het Bizzey-trucje, het herhalen van een woord) en de licht tropische vibes in de beats, oftewel, dancehall-invloeden. Hij scoort met Rompe zijn tweede hit van het jaar, na Viraal. Ditmaal doet ie het met zijn SFB-maatje Priceless (SFB is de groep waar Frenna mee doorbrak) en met 'oudgediende' Murda. Die debuteerde rond 2008 onder de naam Turk, heeft ook nog muziek gemaakt onder zijn echte naam Önder, en is alweer een tijdje bekend als Murda of Murda Turk. Hij past zich telkens aan aan de trends van dat moment waardoor hij relevant weet te blijven en nu eindelijk, na ruim tien jaar, de Top 40 weet te halen.

Romper betekent letterlijk 'vallen' of 'kapot gaan' maar in deze context is het op te vatten als losgaan in de club. Dat is dus meteen het idee van deze track, lekker dansbare vibes.

Jonas Brothers: een erg catchy pophit

8,5

Rompe: toch weer een leuk nummer dit van Frenna hoor

7

johannesA
5

4,5

dit is gewoon het herhalen van een succesvol trucje.

Viraal vond ik wel leuk, maar hier word ik niet warm of koud van.

4,5

5,75

Als je de vocalen, de tekst en de clip wegdenkt, zou ik er misschien een 5 aan kwijt kunnen.

3

Gast
geplaatst: vandaag om 14:54 uur

geplaatst: vandaag om 14:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.