MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Nieuw in de Top 40-meter

zoeken in:
herman schreef:
(quote)

Dit nummer klinkt een beetje beïnvloed door Daft Punk vind ik, met name door de baslijn en de licht overstuurde synths op een gegeven moment. Wel catchy, maar het had wat uitgesprokener mogen zijn.

5,5

Ah, ik ben dus niet de enige! Deed me specifiek denken aan wat passages uit hun Alive 2007 set.

herman schreef:

Het viel mij een tijdje geleden ook al op dat je bijna de hele top 40 kunt afspelen in 2 uur. Las maandag ook een artikel over dat hits Spotify-proof worden gemaakt en als gevolg daarvan steeds korter worden:

Ja, een nummer van 2:15 twee keer luisteren levert natuurlijk dubbel zoveel op als een nummer van 4:30 één keer luisteren, dus hoe korter hoe beter voor streaming. In het verkooptijdperk had je dat niet, want dan maakt het alleen uit dat je het koopt en niet hoe vaak je het vervolgens luistert.

Niks bijzonders. Het is zelfs slecht.

4

5.5

Een 6,02 voor Martin Garrix, wat echt stukken beter is dan de score van zijn andere hit.

1. Billie Eilish - bad guy (7,77/22)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Lizzo - Juice (7,07/22)
6. Duncan Laurence - Arcade (7,00/17)
7. Danny Vera - Roller Coaster (6,98/17)
8. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (6,90/15)
9. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
10. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=p6ULvPFPLIY[/embed

Jax Jones & Martin Solveig ft. Madison Beer - All Day and Night

Voor de nieuwe binnenkomer hebben twee bekende en commercieel succesvolle dj's de handen ineen geslagen. Martin Solveig is al een aardige tijd bezig, hij scoorde in 2004 al zijn eerste hitje met
Rocking Music, en heeft zelfs al een nummer 1-hit op z'n naam staan met Hello. Ook Intoxicated was een grote hit voor hem. Voor die laatste werkte hij samen met hij samen met de jongere dj's van GTA, en nu zoekt hij dus weer een jongere dj op (zoals mensen als Guetta en Tiesto ook continu doen, helpt om relevant te blijven).

Jax Jones leerde we voor het eerst kennen door zijn bijdrage aan I Got U van Duke Dumont, een erg fijne zomerse dancetrack als je het mij vraagt. Solo scoorde hij daarna nog veel beter met You Don't Know Me. De vervolghitjes Instruction en Breathe deden het wel aardig...

Dit kan voor beide mannen weer een nieuwe impuls zijn! Ze noemen zich Europa. Wat dat betekent?

Europa is club-focused pop music and pop-focused club music. Europa is friendship. Europa is a larger-than-life explosion of unexpected combinations, total freedom, unexpected twists and bridges not walls. Europa is the phrase ‘stronger together’ brought to life in vivid colours.

Stronger together, het had ook zo een Eurovisie-slogan kunnen zijn. Een beetje holle frasen, en de combinatie club en pop maakten ze solo ook al. Op basis van deze single klinkt het alsof ze wat meer teruggrijpen op de 90s en de vroege 00s. De drop in het refrein doet mij persoonlijk denken aan Faithless.

Ze worden bijgestaan door de nog een stuk jongere Madison Beer. Die begon ooit op YouTube, net zoals Justin Bieber, en brak door omdat een video van haar gedeeld werd door Justin. Ze heeft inmiddels al de nodige singles uitgebracht sinds 2013 (en ze is nog maar 20!), maar een echte hit heeft ze nog niet weten te scoren. Ik ken haar zelf vooral van een überpoppy K-popnummer. Hierbij dus haar debuut in de Top 40, wie weet het begin van een mooie carrière.

Ik vind de sound wel aardig, maar het liedje gewoon totaal niet boeiend.

5

7 Jax Jones stelt mij altijd wel tevreden plus vind de sound van Madison hier eigenlijk perfect mee matchen.

6,25

Al is het natuurlijk niet mijn stijl, deze vind ik wel beter dan het gros van de 'commerciële' (dance) tracks die hier voorbijkomen.

5,5

TayTay at the Disco: 4,5 (inclusief halfje aftrek voor het Frans)
Fall Out Garrix: 7,0
Jones/Solveig en meter bier: 7,0
(K/DA: 7,0)

5,5

Oh ik zie nu pas dat de embed is misgegaan. Zijn er daarom zo weinig stemmen?

Laten we alsnog maar verder gaan. Ook Jax & Martin zitten net boven de 6.

Shawn Mendes - If I Can't Have You

Uit het niets komt de droomjongen van vele tienermeiden met een nieuwe single, en die slaat meteen enorm aan. Komt in Amerika zelfs op 2 binnen, maar hij heeft hetzelfde probleem als Taylor: Lil Nas X en Billy Ray Cyrus zitten in de weg.

Het is toch geen heel verrassende single. Het sluit gewoon aan op zijn voorgaande werk. Het is overigens geen cover van Yvonne Elliman, maar de boodschap is hetzelfde. Ik snap wel dat het zo aanslaat want het refrein is waanzinnig pakkend, en het houdt muzikaal een beetje het midden tussen zijn serieuze gitaarliedjes en lichtvoetigere zomerhits.

4,5 — duidelijk iemand die nog teveel een product is van zn label. Zit echt 0,0 progressie in vergeleken met album 1.

6,5

5,5 te vaak gehoord inmiddels.

Deze is dan weer voor de vriendinnen van mijn dochters. Maar goed ook, want over het algemeen ben ik niet zo onder de indruk van Shawn. Stitches vond ik wel leuk en Mercy en There's Nothing Holding Me Back gingen nog wel, maar deze vind ik maar saai. Refrein pakt ook niet, maar dat is misschien omdat ik nog steeds met "Noorwegen" in mijn hoofd zit...

5,5

SanderT schreef:
Ik moet hierbij denken aan Carly Rae Jepsen, die in 2012 met haar debuuthit Call Me Maybe in de derde week naar plek 2 steeg. Een plekje hoger lukte vervolgens in de Top 40 nooit, maar het werd wel de grootste hit van dat jaar.

Ik vrees dat Mabel die eerste plek ook niet gaat pakken.

6,5

6,5

Arrie schreef:
(quote)

Ik vrees dat Mabel die eerste plek ook niet gaat pakken.

Ben er ook bang voor, Duncan en Ed/Justin zullen de bovenste plekken voorlopig niet weggeven

6

Behoorlijk catchy, maar niks bijzonders. Stem vind ik niet zo mooi.

Arrie schreef:
Lil Nas X

Doe die. Waanzinnig leuk nummer. Ik ga kapot hard op Old Town Road. Afgelopen weekend pas ontdekt, dus voor mij wel degelijk nieuw in de top 40 Laat die vervelende Billy Ray Cyrus maar weg trouwens.

jordidj1 jij weet. En 123poetertjes ook wel, gok ik.

edit: Ik kom een maand achter zie ik . Alsnog een dikke 9,5 voor dat meesterwerk dan

remcodulac schreef:
En dan Duncan nog. Vreemd, dit zou me wel moeten liggen, want ik heb niet zo'n bizarre siso-aversie als veel van de in dit topic aanwezige users, maar het springt er voor mij niet echt uit. Het klinkt op zich lekker en is ook goed geproduceerd, maar ik mis iets extra's. Denk niet dat "we" hiermee gaan winnen. Toch ook: 7,0
Ik zal wel een verschrikkelijke bandwagonjumper zijn, maar deze is bij mij (voor en na de winst) zo gegroeid, dat ik mijn stem wil aanpassen naar een 8,5

Sinds vrijdag staat de videoclip van Old Town Road (de versie met Pa) online en hij is best leuk:

Met o.a. Chris Rock en Vince Staples.

Leuke clip inderdaad! Linedance-revival!!

En Johnny Marr moet niet haten, Billy komt gewoon hard. Wat een baas.

Ik kan begrijpen waarom hij de droomjongen van vele tienermeiden is maar van zijn muziek ben ik iets minder groot fan. Deze blijft voor mij ook wat minder hangen dan zijn vorige hits, dus dat het zo snel naar de top 10 zou gaan had ik in eerste instantie niet verwacht.

5

Een 5,75 voor Shawn.

1. Billie Eilish - bad guy (7,77/22)
2. Billie Eilish - bury a friend (7,59/20)
3. Ariana Grande - 7 Rings (7,21/22)
4. Anouk - Million Dollar (7,19/14)
5. Duncan Laurence - Arcade (7,11/17)
6. Lil Nas X / Lil Nas X ft. Billy Ray Cyrus - Old Town Road / Old Town Road [Remix] (7,08/16)
6. Lizzo - Juice (7,07/22)
7. Danny Vera - Roller Coaster (6,98/17)
9. Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire (6,82/20)
10. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger (6,63/18)

Luis Fonsi, Sebastián Yatra & Nicky Jam - Date La Vuelta

Bijna twintig jaar deed hij erover om internationaal door te breken, Luis Fonsi. Maar doorbreken is één ding, het grote succes voortzetten is vaak nog een stuk lastiger. Dat hij met zo’n monsterhit als Despacito wel een vervolghit zou scoren zat er dik in, maar die vervolghit (Échame La Culpa) deed het gewoon ontzettend goed. Nu scoort ie bovendien zijn derde hit dus de man blijkt een blijver te zijn. Dit is mede te danken aan het duo Mauricio Rengifo en Andrés Torres die alledrie de nummers hebben geschreven en geproduceerd. Ik geloof dat Despacito hun eerste samenwerking was met Luis Fonsi, die daarvoor juist meer bekend was van zijn ballads. Maar blijkbaar was er chemie, en heeft Fonsi een nieuwe stijl gevonden.

Zijn nieuwe hit is samen met een generatiegenoot uit Puerto Rico, Nicky Jam, dus die twee zullen elkaar vast goed kennen. Ze hebben er ook nog een jonge Colombiaanse mooiboy genaamd Sebastián Yatra bij gehaald, die hier nog niet bekend is maar al in meerdere Spaanstalige landen op 1 heeft gestaan met meerdere nummers. Op dit nummer hebben de producers wat met stembewerkingsapparatuur gespeeld in de intro: het zet je ietwat op het verkeerde been want verder sluit het perfect aan op de eerdere hits van Luis en Nicky. Zomerse dancehall-pop.

De titel heeft trouwens niets te maken met de Spaanse wielerronde. Vuelta is ook gewoon het Spaanse woord voor ‘ronde’, en de titel betekent zoiets als ‘draai je om’. Waar het verder over gaat, weet ik ook niet.

Ik verwacht alvast minimaal een 8 van catdog.

Ik vind hem ook gewoon weer lekker:

7

Gast
geplaatst: vandaag om 15:57 uur

geplaatst: vandaag om 15:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.